Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Meneekö Kelan järjestelmiin automaattisesti tieto opiskelun keskeytymisestä, vai pitääkö opintotuki itse katkaista?

Vierailija
21.02.2020 |

Erosin oppilaitoksesta tässä kuussa. Menikö se tieto tässä digivaltiossa automaattisesti Kelaan lakkauttamaan opintotuen, vai onko se jäänyt vielä voimaan? Pitääkö minun itse käydä raksittamassa, että ei enää?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varminta ilmoittaa itse. Koskee ihan kaikkea Kelan kanssa toimintaa. 

Vierailija
2/14 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä meneekö tieto suoraan, mutta en kyllä siihen luottaisi. Viisainta ilmoittaa sinne itse heti. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoita itse

Vierailija
4/14 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpoimmalla pääset, kun ilmoitat välittömästi itse Kelaan erosta. 

Vierailija
5/14 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varminta on, että ilmoitat itse. Vaan saanko kysyä, mitä Ap aiot ny tehdä kun olet keskeyttänyt opintosi (paikassa XXXX)

Vierailija
6/14 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelan kanssa ei voi koskaan varmistella liikaa. Eli ilmoita ihan itse. Eivät ainakaan pääse sanomaan, että olet laiminlyönyt muutosilmoitusvelvollisuutesi. 

Vierailija
7/14 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoita itse. Ja varaudu myös siihen, että mitä todennäköisimmin perivät sinulta tämän kuun tuen takaisin, koska et ole ollut koko kuukautta koulussa kirjoilla. 

Vierailija
8/14 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ilmoittanut ollenkaan vaan nostin tyytyväisenä opintotukea jäljelle jääneet puoli vuotta. Kelalta kaikki pois mitä irti saa. Ikinä eivät perineet takaisin, mistäpä ne tietäisi milloin kouluni lopetin.

Vierailija
9/14 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en ilmoittanut ollenkaan vaan nostin tyytyväisenä opintotukea jäljelle jääneet puoli vuotta. Kelalta kaikki pois mitä irti saa. Ikinä eivät perineet takaisin, mistäpä ne tietäisi milloin kouluni lopetin.

Viimeistään siinä kohtaa tietävät, kun tulee vuositarkastuksen aika. Onnea vaan jos et ole varautunut siihen, että silloin perivät tuet takaisin!

Vierailija
10/14 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viimeistään siinä kohtaa tietävät, kun tulee vuositarkastuksen aika. Onnea vaan jos et ole varautunut siihen, että silloin perivät tuet takaisin!

No tässä on nyt 15 vuotta mennyt eikä vielä ole takaisin peritty, että ehkä mä selviän 😂

Vierailija
11/14 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep, ja tosiaan kesken lopettaneellahan se vuosituloraja pysyy vuoden loppuun, toisin kuin esimerkiksi valmistuneella. Tässä vaiheessa vuotta ei hirveästi vaikuta, mutta esim. puolessa välissä kyllä.

Vierailija
12/14 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas näitä. ”Itekkö mun täytyy ilmoittaa, en mää tiennyt että ne ei tiennyt, kyllä ne lupas sieltä sitte sen hoitaa” jne jne. Loputtomiin.

Mulle tuli asiakas jonka sairastuminen ja sairasloma olisi kuulemma ” ne luvanneet” asian ilmoittaa. Kun kysyin että kuka on luvannut ja minkälaisella valtakirjalla sinun tietoja sieltä ilmoitellaan,niin ei mitään tietoa. Pääasia vaan että joku muu jostakin senkin asian hoitaa.

Esim työkkäriin EI mene tiedot mistään muutoista ja osoitteista. Ihan pitää itse tämäkin hoitaa. Tämä tulee ihan uutisena monille, ja vasta sitten kun työkkärin postit menee minne sattuu, rahat on poikki ja sitten ihmetellään että miksei muka osoitteenmuutos tihku automaattisesti sinnekin?

Että nyt kun toivot ettö jollain mystisillä ohjelmalla sun henkilökohtainen opintotuki pöivittyy ja katkeaa ilman että sinä ilmoitat asiasta maksajalle, niin sanoisin että mietipä ite. Että jospa ihan itse hoitaisit tämän.

Vierailija
13/14 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tässä on nyt 15 vuotta mennyt eikä vielä ole takaisin peritty, että ehkä mä selviän 😂

No silloin olikin eri käytännöt. Nykyisin tarkastetaan vuosittain opintojen eteneminen ja vuositulot. Jos opinnot eivät etene tai tuloraja ylittyy, tuet peritään takaisin. Ihan en kyllä purematta niele, että edes 15 vuotta sitten olisit kyennyt puoli vuotta nostamaan tukia perusteettomasti. Kyllä silloinkin opintojen etenemistä seurattiin ja Kela sai tietoonsa, kun koulu oli ohi. Nimimerkillä itsekin 15 vuotta sitten opiskellut.

Vierailija
14/14 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas näitä. ”Itekkö mun täytyy ilmoittaa, en mää tiennyt että ne ei tiennyt, kyllä ne lupas sieltä sitte sen hoitaa” jne jne. Loputtomiin.

Mulle tuli asiakas jonka sairastuminen ja sairasloma olisi kuulemma ” ne luvanneet” asian ilmoittaa. Kun kysyin että kuka on luvannut ja minkälaisella valtakirjalla sinun tietoja sieltä ilmoitellaan,niin ei mitään tietoa. Pääasia vaan että joku muu jostakin senkin asian hoitaa.

Esim työkkäriin EI mene tiedot mistään muutoista ja osoitteista. Ihan pitää itse tämäkin hoitaa. Tämä tulee ihan uutisena monille, ja vasta sitten kun työkkärin postit menee minne sattuu, rahat on poikki ja sitten ihmetellään että miksei muka osoitteenmuutos tihku automaattisesti sinnekin?

Että nyt kun toivot ettö jollain mystisillä ohjelmalla sun henkilökohtainen opintotuki pöivittyy ja katkeaa ilman että sinä ilmoitat asiasta maksajalle, niin sanoisin että mietipä ite. Että jospa ihan itse hoitaisit tämän.

Mikäköhän viddu sinua nyppii?

Kela (samoin työkkäri) tietää kaiken (asiakkaan rakkauselämästä alkaen) mutta sitten kun Kela niin haluaa, he eivät tiedäkään mitään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän neljä