Millaista on 10 kk - 2 v -ikäisillä päiväkodissa?
Millaisia päiviä on 10 kk - juuri kaksi täyttäneillä päiväkodissa? Osa noista ei vielä kävele eikä puhu, suurin osa ei edes syö itse. Eivät vielä leiki yhdessä vaan yksin joko katselevat tavaroita tai rakentavat torneja ja suuttuvat jos toisella on palikka kädessä jonka itse halusi. Osa nukkuisi jopa kolmet päikkärit, osa vain yhdet. Osa itkee koko ajan ja olisi vain sylissä, osa haluaa että pidetään käsistä kiinni ja opetetaan kävelemään jne. Kertokaa joku joka on töissä pienten ryhmässä töissä tai oma lapsi ollut ihan pienenä päiväkodissa.
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Ja mitään ei osaa itse päivästään kotona kertoa.
Aika paljon voi päätellä siitä, että miten mielellään se taapero sinne päiväkotiin jää. Jos se paikka olisi aivan syvältä, niin huutohan siitä päiväkotiin lähdöstä ja jäämisestä tulisi (ja tarkoitan erilaista huutoa, kuin se ns. normaali "lasta vi*uttaa laittaa ulkovaatteet" huuto).
Meidän tyttö meni päiväkotiin 1v7kk iässä viime syksynä. Lapsia ryhmässä on iältään 1-3v. Valtaosa siltä väliltä niin kuin meidänkin tyttö! Paljon on kiinni tosi monesta asiasta! Lapsen luonne ja kehitys! On hyvä osata kävellä, syödä itse ja puhua edes jonkin verran. Nämä meidän tytöllä oli hallussa! Lisäksi on avoin ja sosiaalinen.
Toinen tärkeä on ryhmän henkilökunta! Sen kyllä näkee ja aistii, tehdäänkö sitä työtä rankkuudesta huolimatta sydämellä vai ei. Meidän tytön päiväkodissa kyllä kerrotaan, jos on joku kolhu tullut ja kovasti ollaan pahoillaan.
Toki siellä ei varmasti aikaa ole joka lapselle tarpeeksi ja ihan pienimmät vievät aikaa. Mutta ei hyvä päivähoito pientäkään lasta turmele, jos se on laadukasta! Puoli vuottakin lapselle 1v-> 1.5v on paljon! Siinä jo muuttuu vauvasta taaperoksi.
Tuhnunaama1988 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja mitään ei osaa itse päivästään kotona kertoa.
Aika paljon voi päätellä siitä, että miten mielellään se taapero sinne päiväkotiin jää. Jos se paikka olisi aivan syvältä, niin huutohan siitä päiväkotiin lähdöstä ja jäämisestä tulisi (ja tarkoitan erilaista huutoa, kuin se ns. normaali "lasta vi*uttaa laittaa ulkovaatteet" huuto).
Siitä ei voi päätellä oikeastaan yhtään mitään. Kysehän voi olla ihan periaatteellisesta "mutkun mä päätin että mä en halua"-huudosta, eroahdistuksesta, väsymyksestä, kivusta tai oikeastaan ihan mistä vain.
Vierailija kirjoitti:
Meidän tyttö meni päiväkotiin 1v7kk iässä viime syksynä. Lapsia ryhmässä on iältään 1-3v. Valtaosa siltä väliltä niin kuin meidänkin tyttö! Paljon on kiinni tosi monesta asiasta! Lapsen luonne ja kehitys! On hyvä osata kävellä, syödä itse ja puhua edes jonkin verran. Nämä meidän tytöllä oli hallussa! Lisäksi on avoin ja sosiaalinen.
Toinen tärkeä on ryhmän henkilökunta! Sen kyllä näkee ja aistii, tehdäänkö sitä työtä rankkuudesta huolimatta sydämellä vai ei. Meidän tytön päiväkodissa kyllä kerrotaan, jos on joku kolhu tullut ja kovasti ollaan pahoillaan.
Toki siellä ei varmasti aikaa ole joka lapselle tarpeeksi ja ihan pienimmät vievät aikaa. Mutta ei hyvä päivähoito pientäkään lasta turmele, jos se on laadukasta! Puoli vuottakin lapselle 1v-> 1.5v on paljon! Siinä jo muuttuu vauvasta taaperoksi.
Ainakaan meidän kunnassa ei voi itse valita päiväkotia, vaan kunta osoittaa paikan jostain päiväkodista, jossa sattuu olemaan tilaa silloin. Toiveita voi toki esittää, mutta käytännössä se on ihan sattuman kauppaa, että mistä paikan saa. Ap
Varhaiskasvatus on jokaisen lapsen oikeus. Korkeakoulutettu varhaiskasvatuksen opettaja pystyy tarjoamaan lapselle paljon sellaista, mitä vanhemmat tai perhepäivähoitaja eivät kykene tarjoamaan. Tutkimusten mukaan varhaiskasvatuksella on keskeinen vaikutus koulumenestykseen ja sosiaalisiin taitoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakaan meidän kunnassa ei voi itse valita päiväkotia, vaan kunta osoittaa paikan jostain päiväkodista, jossa sattuu olemaan tilaa silloin. Toiveita voi toki esittää, mutta käytännössä se on ihan sattuman kauppaa, että mistä paikan saa. Ap
Ei mekään saatu valita, oli hyvä tuuri
Vierailija kirjoitti:
Varhaiskasvatus on jokaisen lapsen oikeus. Korkeakoulutettu varhaiskasvatuksen opettaja pystyy tarjoamaan lapselle paljon sellaista, mitä vanhemmat tai perhepäivähoitaja eivät kykene tarjoamaan. Tutkimusten mukaan varhaiskasvatuksella on keskeinen vaikutus koulumenestykseen ja sosiaalisiin taitoihin.
Johan vitsin murjaisit :D .
Ap
Vierailija kirjoitti:
Lähteet, kiitos!
Itselläni on omakohtaiseen kokemukseen perustuva lähde. Olin kotihoidossa siihen asti, kun menin kouluun. Lukion päättötodistuksen keskiarvo oli yli 9 ja kirjoitin 6 laudaturia. Nykyisin olen äitiyslomalla oleva neurologi. Eli oikein hyvin pärjäsin elämässä ilman varhaiskasvatusta (jota ei minun lapsuudessani oltu onneksi edes vielä keksitty)
Vierailija kirjoitti:
Olet oikeassa tuossa, varhaiskasvatuksen opettaja pystyy tarjoamaan lapselle sellaista, mitä vanhemmat ja pph:t eivät pysty. Ainakin yksi tulee mieleen välittömästi: ahdistavan iso ryhmä, jossa aikuiset eivät ehdi antaa lapselle riittävästi huomiota.
Mun mielestä on kiinni lapsen persoonallisuudesta. Olen ollut itse päiväkodissa töissä. Toiset sopeutuu hienosti jo 1 vuotiaina.
Itse ajattelin että 2,5 v oli sopiva ikä viedä hoitoon koska päiväkodissakin tuon ikäiset nauttii jo kavereiden kanssa leikkimisestä. Alle 2 vuotiaat pyörii yleensä hoitajan luona.
Aviomieheni on yrittäjä, joka ei voi ottaa virkavapaata. Hänen täytyy tehdä töitä silloin kun töitä on, muuten ei tule yhtään rahaa. Ap