Miksi keski-ikäiset ei hakua että lapsille opetetaan ruotsin kieltä?
Saksaa tai venäjää vois opettaa ruotsin sijaan. Outoa logiikkaa.
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
Olen keski-ikäinen ja ruotsia tarvitsen useamin kuin esim espanjaa tai portugalia montaa muuta kieltä. Harmittaa kun joutuu korvaamaan englannilla ruotsin silloin kun sitä tarvitsee. Joskus ei vain voi vaan on puhuttava ruotsia.
Toki englantia en ole opiskellut koulussa vaan itse lukemalla ja venäjää tarvitsen useasti myös, kiinakin olisi ihan hyvä kieli osata nykyään.
Pakkoruotsissa ainoa huono puoli oli ettei ymmärtänyt opiskella sitä kunnolla kun oli se pakko sana siinä.
Itse en voisi tehdä töitä ilman erinomaista englannin taitoa. Saksaa, ranskaa ja espanjaa tarvitsen aktiivisesti. Kiinaa olisi huippuhyödyllistä osata. Ruotsia en ole koskaan tarvinnut mihinkään, edes Ruotsissa.
Vierailija kirjoitti:
Minä en usko, että asialla on mitään tekemistä iän kanssa. Enemmänkin koulutustason ja kansainvälisyyden ja poliittisen mielipiteen. Iäkkäät, vähemmän koulutetut ja persut vihaavat pohjoismaisuutta ja ruotsia.
Me muut tiedämme kyllä hyvin, että peruskoulussa ehtii opettaa neljää kieltä, silti alle prosentti nuorista ottaa kaikki neljä. Ei se ruotsi estä opiskelemasta muita kieliä. Se on silti hyvä kieli osata, jos aikoo virkamieheksi, bisnesalalle, media-alalle, poliitikoksi tms.
Itse persujen kannattajana en kyllä vihaa pohjoismaalaisuutta tai ruotsia. Ruotsin kielen opiskelua ei itsellä ole mitään vastaan vaan sen pakollisuutta perustuen kaksikielisyyteen mitä Suomi ei todellisuudessa ole kuin paperin palalla.
Koska minusta lapsi voi itse valita kolmannen kielen. Suomi, englanti ja sitten joku muu.
Miksi meille ei sitten opeteta Ruotsissa puhuttavaa ruotsia, kun aina vedotaan kansainvälisyyteen? Rannikkoruotsi on ihan vain Suomen vähemmistön puhuma kieli.
Tulevaisuudessa ruotsissa puhutaan arabiaa ja somaliaa