Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi keski-ikäiset ei hakua että lapsille opetetaan ruotsin kieltä?

Vierailija
20.02.2020 |

Saksaa tai venäjää vois opettaa ruotsin sijaan. Outoa logiikkaa.

Kommentit (25)

1/25 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kannatan Kiinaa, se on maailman puhutuin kieli.

Vierailija
2/25 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en usko, että asialla on mitään tekemistä iän kanssa. Enemmänkin koulutustason ja kansainvälisyyden ja poliittisen mielipiteen. Iäkkäät, vähemmän koulutetut ja persut vihaavat pohjoismaisuutta ja ruotsia.

Me muut tiedämme kyllä hyvin, että peruskoulussa ehtii opettaa neljää kieltä, silti alle prosentti nuorista ottaa kaikki neljä. Ei se ruotsi estä opiskelemasta muita kieliä. Se on silti hyvä kieli osata, jos aikoo virkamieheksi, bisnesalalle, media-alalle, poliitikoksi tms.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin just  'keski-ikäiset' ?

Pakkoruotsia vastustavia on kuule nykyään jo  ihan kaikissa ikäryhmissä.

(...eikä suinkaan  vähiten niissä nuorimmissa)

Vierailija
4/25 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en usko, että asialla on mitään tekemistä iän kanssa. Enemmänkin koulutustason ja kansainvälisyyden ja poliittisen mielipiteen. Iäkkäät, vähemmän koulutetut ja persut vihaavat pohjoismaisuutta ja ruotsia.

Me muut tiedämme kyllä hyvin, että peruskoulussa ehtii opettaa neljää kieltä, silti alle prosentti nuorista ottaa kaikki neljä. Ei se ruotsi estä opiskelemasta muita kieliä. Se on silti hyvä kieli osata, jos aikoo virkamieheksi, bisnesalalle, media-alalle, poliitikoksi tms.

Päinvastoin. Korkea koulutus sekä kansainvälisyys nimenomaan saa ihmisen tajuamaan, miten välttämättömiä isot maailmankielet ovat ja miten tuhoisaa on heittää aikaa hukkaan turhan, marginaalisen ruotsin opetteluun.

Ymmärrys maailmasta myös antaa ymmärryksen siitä, että yhä enemmän tulevaisuudessa matemaattiset taidot ovat tärkeimpiä. Kielet eivät saa ottaa niiltä turhaa aikaa.

Paras koulutus on matemaattispainotteinen, sisältää opetuksen koodaamiseen ja sisältää hyödyllisiä maailmankieliä. Pakkoruotsi pitää ehdottomasti kieltää.

EK on ollut tätä mieltä jo yli vuosikymmenen.

Vierailija
5/25 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruotsia ei tarvitse MISSÄÄN.

Vierailija
6/25 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ikäkysymys kirjoitti:

Minä tiedän vain sellaisia nuoria jotka tykkäävät opiskella ja puhua ruotsia. Jopa matkustavat Ruotsiin

Vierailija
7/25 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkennusta tuohon: jos aikoo virkamieheksi, niin ajastaan jälkeen jääneen lainsäädännön mukaan se  ns. virkamiesruotsin tutkinto on PAKKO suorittaa ja myös  läpäistä.

Jos siis aikoo esim. tullivirkailijaksi esim.  Nuijamaan rajanylityspisteen tulliin !

Eli siis varsinaista rahan ja ajan hassausta , sillä siellä on kyllä aivan  yhtä todennäköistä tavata vaikka italialaisia matkailijoita , kuin ruotsalaisia. 

Vierailija
8/25 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kieliä on mahdollista opiskellessa missä iässä tahansa miten paljon tahansa. Helpoin itseopiskeltava on kielet. On kaikenlaisia kursseja vaikka missä ja voi opiskella itsenäisestikin. 

Vierailija
9/25 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oonkin aina ollut sitä mieltä etten ole vielä keski-ikäinen.

N42

Vierailija
10/25 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni oli lähes puoli vuotta viikottain keikalla Ruotsissa. Puhuivat englantia. Kerran käytin ruotsia Tukholmassa, joku pikku kahvila vanhassa kaupungissa, pari mummelia piti ja he puhuivat vain ruotsia. Sanoin En smörgås, tack. 

Vierailija
11/25 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ikäkysymys kirjoitti:

Minä tiedän vain sellaisia nuoria jotka tykkäävät opiskella ja puhua ruotsia. Jopa matkustavat Ruotsiin

No vähänpä sinä sitten tästä asiasta  tiedät ja olet ottanut selvää  ja taitaa tuo elämänpiirisi olla aika suppea muutenkin ja rajoittua siis vain niihin joihinkin omiin tuttaviisi. 

Vierailija
12/25 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieheni oli lähes puoli vuotta viikottain keikalla Ruotsissa. Puhuivat englantia. Kerran käytin ruotsia Tukholmassa, joku pikku kahvila vanhassa kaupungissa, pari mummelia piti ja he puhuivat vain ruotsia. Sanoin En smörgås, tack. 

Olen opiskellut ja ollut töissä Tukholmassa. Englanniksi kummatkin, koska sekä opinnot ja yritys olivat kansainvälisiä.

Vierailija
13/25 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoret ne eniten sitä vastustavat. Koska hehän siitä eniten kärsivät kun pitää tuhlata elämäänsä turhaan. 

Vierailija
14/25 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen keski-ikäinen ja ruotsia tarvitsen useamin kuin esim espanjaa tai portugalia montaa muuta kieltä. Harmittaa kun joutuu korvaamaan englannilla ruotsin silloin kun sitä tarvitsee. Joskus ei vain voi vaan on puhuttava ruotsia.

Toki englantia en ole opiskellut koulussa vaan itse lukemalla ja venäjää tarvitsen useasti myös, kiinakin olisi ihan hyvä kieli osata nykyään. 

Pakkoruotsissa ainoa huono puoli oli ettei ymmärtänyt opiskella sitä kunnolla kun oli se pakko sana siinä. 

Vierailija
15/25 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kansainvälisyys mitä hyvää tuokin on tuonut? Täyttä skeidaa huumeet joita ei enään pystytä hallitsemaan.Poliisit aivan lopen uupuneita näiden kanssa.Kuka tuota haluaa voi itse keskenään miettiä edut ja haitat kummat ovat tärkeämpiä.Rahahan aina puhuu mutta järkevä ihminen miettii myös seurauksia eikä vain itseään.Helppo raha näyttää olevan nykyajattelu ettei tarvitse muuta kuin toisilla addikteilla kuljetuttaa ja myydä itse olet suojassa ja rahoitat sairasta.

Vierailija
16/25 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kuulun juuri noihin keski-ikäisiin. Lapseni on jo aikuinen. 

Ja olen juuri tuolla linjalla kuin ap. kertoo meidän keski-ikäisten olevan. On erittäin hyvä, että koulussa opetetaan kieltä. Mutta ruotsi voisi olla vapaavalintaisena muutamien muiden kielten kanssa. Juuri sellaisten joiden avulla tänä päivänä työllistytään. Venäjän tai kiinan kieli ei ole tämän päivän Suomessa mikään huono asia. Ja esim. arabiankielen tulkkeja haetaan joka viikko.

Tärkeintä kuitenkin olisi  se, että lapsi saisi jo koulussa myönteisen kuvan kielten opiskeluun. Ei mitään pakko-opiskelua. toki lähtee paljon kotoakin miten siihen suhtaudutaan. Mutta esim. oma lapseni inhosi ruotsin opiskelua vaikka itse taas olin lukenut sen pitkänä kielenä. Joten myönteinenkään suhtautuminenei aina auta.

17/25 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi opiskella pienen maan kieltä, jolla ei tee mitään? Kouluruotsilla ei pärjää edes ruotsin laivan taxfeessä. Samalla vaivalla olisin voinut opiskella Saksan kielen 100 kertaa motivoituneenpana. Kielipää on kuitenkin niin huono, että vaikka käytti kolmasosan opiskelu ajasta ja energiasta ruotsin opiskeluun, niin juuri ja juuri läpi. Ei mitään mahdollisuutta edes ajatella, ettö olis lukenu kolmatta kieltä samaan aikaan. Nyt aikuisena kieliherkkyysikä on jo ohi. Ja momentun kielten oppimiseen on mennyt.

Vierailija
18/25 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen keski-ikäinen ja ruotsia tarvitsen useamin kuin esim espanjaa tai portugalia montaa muuta kieltä. Harmittaa kun joutuu korvaamaan englannilla ruotsin silloin kun sitä tarvitsee. Joskus ei vain voi vaan on puhuttava ruotsia.

Toki englantia en ole opiskellut koulussa vaan itse lukemalla ja venäjää tarvitsen useasti myös, kiinakin olisi ihan hyvä kieli osata nykyään. 

Pakkoruotsissa ainoa huono puoli oli ettei ymmärtänyt opiskella sitä kunnolla kun oli se pakko sana siinä. 

No tuskin sitä sanaa siinä teidän ruotsinkielen oppikirjanne kannessa kuitenkaan esiintyi.

Eikä tässä nyt ole kysymys pelkästään sinun kielenoppimistarpeistasi , vaan siitä onko sen opetus pakollisena aineena kouluissamme enää nykyään perusteltua

( jos se sitä on itse asiassa koskaan ollutkaan) 

Vierailija
19/25 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tunnen jopa suomenruotsalaisia, jotka eivät kannata pakkoruotsia. Nykyaikaan kuuluu valinnanvapaus.  

Vierailija
20/25 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruotsia ei tarvitse MISSÄÄN.

Ei niin sitä ei tarvitse edes ruotsissa. Sielläkin pärjää englannin kielellä jota opiskelee paljon mielummin kuin pakkoruotsia. Lapsella oli enkusta 8 ja ruotsista 6. Lohdutin että ei se haittaa. Tuskin tulet koskaan tarvitsemaan ruotsin kielen osaamista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan neljä