Asiakkaalla kestää hemmetin pitkään maksaa lasku, raivostuttaa
Yrittäjänä toimin. Laskun maksamisesta lopulta ei ole mitään epäilyksiä, on vanha, luotettava ja vakavarainen asiakas. Mutta tämä kestää aina niin pitkään! On loputtomilla hyväksymiskierroksilla ja ihmiset yksinkertaisesti unohtavat hoitaa hyväksymisen järjestelmässä. Nyt mennyt taas yli 30 päivää. Eräpäivä oli kolme päivää sitten. Eivätkö edes maksa viivästymiskorkoa vaikka pitäisi.
Raivostuttaa, kun aina pitää kysellä perään eikä tiedä milloin rahat tulevat. Niitä kuitenkin tarvitaan.
Miten te muut pienyrittäjät saatte laskutuksen toimimaan ongelmitta? En halua asiakassuhdetta vaarantaa olemalla liian vaikea asiakkaaseen päin.
Kommentit (15)
Vierailija kirjoitti:
Vasta oli lehtijuttu siitä, kuinka isot yrittäjät pitkittävät maksuaikoja tahallaan härskisti. Me ei oteta niitä kovin mielellään asiakkaaksi, onneksi on muitakin hommia.
Niin, noinhan se on. Tämä on asiakkaana kuitenkin niin hyvä, että asiakassuhde on arvokas. Mutta hitto kun maksaisi ne rahat.
Otat vaan rehellisesti tämän asian asiakkaan kanssa puheeksi. Jos vielä jatkuu, maksu etukäteen.
Vierailija kirjoitti:
Otat vaan rehellisesti tämän asian asiakkaan kanssa puheeksi. Jos vielä jatkuu, maksu etukäteen.
Yleensä laitan soppareihin, että puolet projektin alkaessa. Tämän kanssa on ollut poikkeus. Pitänee ehdottaa uusia ehtoja jatkossa.
Sinun pitää lähettää viivästyskoroista eri lasku, ei asiakkaat niitä itse lisää laskun loppusummaan. Viivästyskorkolaskut voit tehdä vaikka kaksi kertaa vuodessa.
Olin itse töissä valtakunnallisen yrityksen ostoreskontrassa. Kaikki yrityksen laskut meni yhteen skannauskeskukseen, joten joskus laskut tulivat sähköiseen kiertoon vasta sitten, kun eräpäivä oli mennyt. Lasku lähti tiliöinnin jälkeen tarkastajalle, sitten hyväksyjälle ja sitten vasta maksatukseen. Kyllä siihen meni aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Sinun pitää lähettää viivästyskoroista eri lasku, ei asiakkaat niitä itse lisää laskun loppusummaan. Viivästyskorkolaskut voit tehdä vaikka kaksi kertaa vuodessa.
Olin itse töissä valtakunnallisen yrityksen ostoreskontrassa. Kaikki yrityksen laskut meni yhteen skannauskeskukseen, joten joskus laskut tulivat sähköiseen kiertoon vasta sitten, kun eräpäivä oli mennyt. Lasku lähti tiliöinnin jälkeen tarkastajalle, sitten hyväksyjälle ja sitten vasta maksatukseen. Kyllä siihen meni aikaa.
Noinhan se menee. Itse olen huomannut, että välillä ne, joiden pitäisi lasku hyväksyä järjestelmässä, yksinkertaisesti laiminlyövät sen. Eiväthän ne laskut silloin mihinkään eteenpäin mene.
Yhden asiakkaan kanssa piti tällaisia tilanteita selvitellä lähes jokaisen laskun kanssa. Lopetin sitten asiakassuhteen kun laskutus oli jatkuvasti ongelma. Ei siis ostoreskontran takia, vaan niiden ihmisten jotka eivät vaivaantuneet hyväksymään laskuja. Se oli silkkaa piittaamattomuutta.
Kolme päivää on aika mitätön viive.
Vierailija kirjoitti:
Kolme päivää on aika mitätön viive.
Tässä on mennyt yli 30 päivää toimituksesta, mikä on lain sallima maksimi maksuaika yritysten välillä. Annoin siis tuon 30 päivää maksuaikaa, mikä on lähtökohtaisestikin tosi hyvä maksuehto. Mutta edes siinä ei taaskaan pysytty.
Välinpitämättömiä laskun tarkastajia ja hyväksyjiä on valitettavasti paljon. Jotkut hoitavat hommansa aina säntillisesti ajallaan, toisia taas ei tunnu kiinnostavan ollenkaan. Joku unohtaa hommata itsellensä sijaisen lomansa ajaksi ja toinen jää yllättäen pitkälle saikulle tms. ja laskut jää maksamatta.
Suuret on suuria siksi, että pienet on kyykyssä.
Jos eräpäivä oli vain kolme päivää sitten, on mahdollista että lasku on maksettu kyllä ajallaan, mutta rahat eivät ole vielä siirtyneet.
Kannattaa muistaa, että yrittäjällä itselläänkin lankeaa laskut maksettaviksi, ja onhan asikkaiden suorituksia, jotta pystyisin nuo laskunsa maksamaan.
Yrittäjälle itselleen alkaa myös korko juoksea heti kun laskun eräpäivä on mennyt.
Joten ei se kolme päivää ihan mitätön juttu ole sille, joka odottaa asiakkaan maksavan, että itse pystyisi maksamaan suht.koht. ajoissa omat laskunsa.
Pienfirmassa toimistossa olen töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kolme päivää on aika mitätön viive.
Tässä on mennyt yli 30 päivää toimituksesta, mikä on lain sallima maksimi maksuaika yritysten välillä. Annoin siis tuon 30 päivää maksuaikaa, mikä on lähtökohtaisestikin tosi hyvä maksuehto. Mutta edes siinä ei taaskaan pysytty.
Ei se viive silti ole kuin se aika, mikä eräpäivästä on kulunut. Kolme päivää on aika vähän, koska ainakin itse katson viitteet vasta seuraavana päivänä, kun aineisto muodostunut, en verkkopankista saapumispäivänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kolme päivää on aika mitätön viive.
Tässä on mennyt yli 30 päivää toimituksesta, mikä on lain sallima maksimi maksuaika yritysten välillä. Annoin siis tuon 30 päivää maksuaikaa, mikä on lähtökohtaisestikin tosi hyvä maksuehto. Mutta edes siinä ei taaskaan pysytty.
Ei se viive silti ole kuin se aika, mikä eräpäivästä on kulunut. Kolme päivää on aika vähän, koska ainakin itse katson viitteet vasta seuraavana päivänä, kun aineisto muodostunut, en verkkopankista saapumispäivänä.
Voihan sitä noinkin katsoa. Lähinnä tässä on se, että tällä asiakkaalla on lähtökohtaisesti yleistä paremmat sopimusehdot ja pitkä maksuaika, eivätkä silti hoida asioita ajallaan.
Eipä tässä muuta kuin odotella sekä yrittää parantaa soppariehtoja, mutta halusin vain avautua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kolme päivää on aika mitätön viive.
Tässä on mennyt yli 30 päivää toimituksesta, mikä on lain sallima maksimi maksuaika yritysten välillä. Annoin siis tuon 30 päivää maksuaikaa, mikä on lähtökohtaisestikin tosi hyvä maksuehto. Mutta edes siinä ei taaskaan pysytty.
Ei se viive silti ole kuin se aika, mikä eräpäivästä on kulunut. Kolme päivää on aika vähän, koska ainakin itse katson viitteet vasta seuraavana päivänä, kun aineisto muodostunut, en verkkopankista saapumispäivänä.
Vuoden aikana kerääntyy paljon lisämaksua maksumuistuksista. Myöhästelijät maksakoon.
Vasta oli lehtijuttu siitä, kuinka isot yrittäjät pitkittävät maksuaikoja tahallaan härskisti. Me ei oteta niitä kovin mielellään asiakkaaksi, onneksi on muitakin hommia.