Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kumpi määrittelee sinua enemmän persoonana, koulutuksesi vai nykyinen ammatillinen asemasi?

Vierailija
20.02.2020 |

Eli tarkoitan sitä, että esim. jos henkilö on koulutukseltaan lääketieteen lisensiaatti, mutta on työskennellyt vuosia kaupankassalla, mutta ei juurikaan oman koulutuksellisen alan tehtävissä. Oletko ensisijaisesti lääkäri vai myyjä/kassa-apulainen tmv.? Kärjistetty esimerkki, mutta totta tämän päivän Suomessa.

Tai jos olet koultukseltasi filosofian tohtori, mutta oletkin perinyt/ostanut/saanut avioliiton kautta maatilan, jota hoidat päätoimisesti. Oletko silloin enemmän kemisti vai maanviljelijä?

Jotain tuollaista yritin tässä hahmotella...

Kumpi määrittelee sinua enemmän persoonana, koulutuksesi vai nykyinen ammatillinen asemasi?

Vaihtoehdot

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala, jolla työskentelen. Koulutuksestani on jo 20+ vuotta. En enää edes muista, mitä silloin opiskeltiin. 

Olen kasvatustieteiden maisteri, mutta miellän itseni liiketoiminnan kehittäjäksi, vaikka minulla ei ole liiketalouden koulutusta. 

Vierailija
2/14 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka onkin paritkin (dippa)inssin paperit yms, niin se on ollut vain pakollinen paha uskottavuuden vuoksi. 90% tietotaidosta hankittu harrastuneisuuden ja työn kautta, sen lisäksi kun oli jo valmiiksi "faktatietoon nojaava kyseenalaistaja" niin ei oikein ymmärrä miten se koulutus oikein muokkasi ajatusmallejani - niinhän nuo koulutuksesta päättävät väittävät ettei se tietotaito varsinaisesti ole tarkoitus vaan ajattelutsvan kehittäminen.

No entäs jos oli jo valmiiksi sellainen pellepelotonkyseenalaistaja, mitä hyötyä oli istua 4+5 vuotta inssikouluja?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sadoista kollegoista ei varmasti kellään ole samaa tutkintoa.

Vierailija
4/14 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kumpikaan ja työkin on vain pakollinen paha.

Vierailija
5/14 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala. Koulutus ei määrittele mua ollenkaa 😂 niitä juttuja voi kuka tahansa lukea. Ala on se joka mua määrittelee, ei yhtään koulutus.

Vierailija
6/14 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun olisi pitänyt liittää kyselyyn mukaan työvuodet. Nuori ehkä määrittelee itsensä enemmän koulutuksen perusteella. 

Vierailija
7/14 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole koulutusta. Ei ole minkäänlaista työtä tai työkokemusta. Kumpikaan ei siis minua määrittele.

Itse itseni määrittelen ja se määrittely on luuseri.

Vierailija
8/14 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erittåin vaikea sanoa.

Kaiketi ala, jolla työskentelen.

Tunnen itseni kyllä alallani täysin ulkopuoliseksi, tämä on yksinäinen ammatti.

Harrastan koulutustani sivuavia juttuja.

Vierailija
9/14 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kumpikaan. Vihaan koulutustani ja alaa, jolla olen nyt toissa.

Kaupallisen alan koulutus ja tyo. 

Olen lahinna puunhalaajahippi, joka ei piittaa materiasta. 

Siksi inhoan, kun uudet tuttavuudet kysyvat, mita teen tyokseni. 

Vierailija
10/14 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla kohdalla nuo on jokseenkin sama asia, joten vastaaminen on vaikeaa. Mutta vastasin, että ala, koska mietin esimerkiksi Päivi Räsästä, joka mielestäni ei ole "lääkäri" vaikka lääketieteen lisensiaatti onkin koulutukseltaan.

Vierailija
11/14 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on koulutus kaupalliselle alalle, mutta valmistumisen jälkeen en ole tehnyt sen alan töitä päivääkään. Olen töissä ihan toisella alalla, jossa on töissä myös sellaisia, joilla on akateeminen koulutus, mutta ihan toiselle alalle.

Vierailija
12/14 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala ja työpaikka, vaikka koulutus tavallaan tukee edelleen asennetta. Eli kyseenalaista kaikki,tarkista faktat, hae alkuperäiset faktat, ja pysy neutraalina. Äläkä provosoidu.

Vierailija
13/14 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kumpikaan. Siksi en siedäkään sitä kun ammattia tms. udellaan ja yritetään lokeroida ihmiset sen perusteella.

Vierailija
14/14 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea sanoa. Olen maisteri ja duunari. Varmaan muut ihmiset määrittävät työn perusteella. Itse sikäli enemmän koulutuksen perusteella, että opiskelin alaa, joka edustaa syvintä minuuttani. Työ ei kiinnosta, teen sitä rahan takia, että jotenkin pysyn hengissä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kolme