Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko TYP pakollinen nykyisin?

Vierailija
19.02.2020 |

Olen lukenut kaikenlaisia (kauhu)juttuja Työllistymistä edistävästä monialaisesta yhteispalvelusta ja olen ymmärtänyt, että se ei aina olisi ollut pakollista. Kaksi vuotta sitten on asiasta käyty täällä pitkä keskustelu, mutta ehkä käytäntö on ehtinyt muuttua. Kysymykseni on yksinkertaisuudessaan:

Onko TYPiin osallistuminen pakollista, vai tuleeko kieltäytymisestä karenssia?

Kehotus mennä TYP-infotapahtumaan ilmestyi omille TE-sivuilleni niin yllättäen, ettei edes omavirkailijani tiedä, kuka sen oli sinne pannut. Olen työtön työnhakija, ja minulta puuttuu vain työpaikka. En ole päihteiden väärinkäyttäjä, olen aivan terve, minulla ei ole mielenterveysongelmia, en tarvitse lisäkoulutusta tai ammatinvaihtoa, enkä välttele työntekoa. Olen tehnyt maisterintutkintoa edellyttäviä töitä kaksikymmentäviisi vuotta, mutta vastavalmistuneet ja halvemmat saavat nykyisin sekä virat, määräaikaisuudet että sijaisuudet, eikä muidenkaan alojen töitä löydy.

Mitä te muut vastaavassa tilanteessa olevat olette tehneet? Oletteko hyötyneet TYPistä vai onko siitä koitunut harmia? Onko teillä neuvoja noviisille, joka ei ihan sataprosenttisesti luota siihen, mitä virkailijat sanovat?

Kommentit (65)

Vierailija
61/65 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska olen toimeentulotukeen oikeutettu niin eipä väliä typeillä.

Vierailija
62/65 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kävin typissä pari vuotta sitten ja olin lukenut kaikki kauhutarinat.

Ekaksi laitoin puhelimen nauhoittamaan ja pyysin jokaisen esittelemään itsensä, ja sitten juteltiin tunteroinen. Oikein hyvässä hengessä meni alusta loppuun ja toivottivat onnea työn etsimisessä.

Ei sanaakaan työkokeiluista tai kuntoutuksesta( otin viimesimmän lääkärintodistuksen mukaa +labrat).

En juo taikka polta,enkä ole ylipainoinen,vaan ihan normaali josta ei päällepäin näe että olen työtön pitkään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/65 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi pitänyt minunkin nauhoittaa. Heidän sanojensa mukaan "kuntouttava on kuin työtä". En nyt niin räikeää valehtelua uskonut kuulevani.

Vierailija
64/65 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi pitänyt minunkin nauhoittaa. Heidän sanojensa mukaan "kuntouttava on kuin työtä". En nyt niin räikeää valehtelua uskonut kuulevani.

Ei sen saa olla kuin työtä, kun ei sisällä palkanmaksupäivää

Vierailija
65/65 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sen saa olla kuin työtä, kun ei sisällä palkanmaksupäivää

Ei niin mutta silti sanoivat niin, pitivät ilmeisesti idioottina. Kuntouttavaan en mennyt. Menin kyllä sanattomaksi koska en ollut varautunut noin alentuvaan kohteluun. Nykyisin olisin paremmin varustautunut.