Onko TYP pakollinen nykyisin?
Olen lukenut kaikenlaisia (kauhu)juttuja Työllistymistä edistävästä monialaisesta yhteispalvelusta ja olen ymmärtänyt, että se ei aina olisi ollut pakollista. Kaksi vuotta sitten on asiasta käyty täällä pitkä keskustelu, mutta ehkä käytäntö on ehtinyt muuttua. Kysymykseni on yksinkertaisuudessaan:
Onko TYPiin osallistuminen pakollista, vai tuleeko kieltäytymisestä karenssia?
Kehotus mennä TYP-infotapahtumaan ilmestyi omille TE-sivuilleni niin yllättäen, ettei edes omavirkailijani tiedä, kuka sen oli sinne pannut. Olen työtön työnhakija, ja minulta puuttuu vain työpaikka. En ole päihteiden väärinkäyttäjä, olen aivan terve, minulla ei ole mielenterveysongelmia, en tarvitse lisäkoulutusta tai ammatinvaihtoa, enkä välttele työntekoa. Olen tehnyt maisterintutkintoa edellyttäviä töitä kaksikymmentäviisi vuotta, mutta vastavalmistuneet ja halvemmat saavat nykyisin sekä virat, määräaikaisuudet että sijaisuudet, eikä muidenkaan alojen töitä löydy.
Mitä te muut vastaavassa tilanteessa olevat olette tehneet? Oletteko hyötyneet TYPistä vai onko siitä koitunut harmia? Onko teillä neuvoja noviisille, joka ei ihan sataprosenttisesti luota siihen, mitä virkailijat sanovat?
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
Olin muutama vuosi sitten sen piirissä, lähinnä juuri syystä että ei vain ollut työpaikkaa ja työttömyys oli pitkittynyt. Sain sitä kautta palkkatuetun duunin, joten oli siitä se hyöty, mutta noin muutoin en kokenut että olisin ollut ehkä kuitenkaan typin kohderyhmää :o
Mitä kaikkea siellä tapahtuu? Minä sain listan alueeni kaikista avoimista palkkatuetuista töistä ilman TYPiäkin. Vain yhteen niistä olin sopiva, mutta sitä paikkaa en saanut.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin muutama vuosi sitten sen piirissä, lähinnä juuri syystä että ei vain ollut työpaikkaa ja työttömyys oli pitkittynyt. Sain sitä kautta palkkatuetun duunin, joten oli siitä se hyöty, mutta noin muutoin en kokenut että olisin ollut ehkä kuitenkaan typin kohderyhmää :o
Mitä kaikkea siellä tapahtuu? Minä sain listan alueeni kaikista avoimista palkkatuetuista töistä ilman TYPiäkin. Vain yhteen niistä olin sopiva, mutta sitä paikkaa en saanut.
Ap
No ei siellä itselleni sen kummempia tapahtunut, pari leppoisaa jutustelutuokiota ja sen pituinen se. Suht hyödyttömältä se tuntui :o
Mä en ole huomannut muuta eroa tavalliseen työkkäritoimintaan, kuin sen, että virkailija on aina sama. Et kyllä ap kuulosta kohderyhmältä, sano paikan päällä ettet koe tarvetta TYP:iin osallistumiselle. Kannattaa kyllä myös googlettaa (ellei täällä joku osaa neuvoa) tuo pakollisuus. Usein "pakollinen" muotoillaan niin, että työnhakijalle tulee fiilis _pakollisesta_...
(mulla on päihdeongelmaa ja mielenterveyskin rempallaan ja olen siksi typin asiakas)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
No ei siellä itselleni sen kummempia tapahtunut, pari leppoisaa jutustelutuokiota ja sen pituinen se. Suht hyödyttömältä se tuntui :o
OK, eli noinkin voi mennä. Nettitarinoista sain sellaisen käsityksen, että alkoi pelottaa, mihin tässä vielä tulee kärrätyksi.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
OK, eli noinkin voi mennä. Nettitarinoista sain sellaisen käsityksen, että alkoi pelottaa, mihin tässä vielä tulee kärrätyksi.
Ap
Ai niin, siihen kuului vielä ilmainen terveystarkastus, unohdin mainita :o
Vierailija kirjoitti:
Mä en ole huomannut muuta eroa tavalliseen työkkäritoimintaan, kuin sen, että virkailija on aina sama. Et kyllä ap kuulosta kohderyhmältä, sano paikan päällä ettet koe tarvetta TYP:iin osallistumiselle. Kannattaa kyllä myös googlettaa (ellei täällä joku osaa neuvoa) tuo pakollisuus. Usein "pakollinen" muotoillaan niin, että työnhakijalle tulee fiilis _pakollisesta_...
(mulla on päihdeongelmaa ja mielenterveyskin rempallaan ja olen siksi typin asiakas)
Minun omavirkailijani kysyi minulta, tunsinko tarvetta TYP-toiminnalle, mutta enhän minä osannut sanoa, kun en ollut sellaisesta koskaan kuullutkaan. Netissä varoiteltiin suostumasta mihinkään toimenpiteisiin, ja niistähän minä säikähdin.
Lukiessani muiden aiempia kokemuksia suutuin niin, että TYPiin meno alkoi arveluttaa. Olen oikeasti hyvin rauhallinen ja kärsivällinen ihminen, mutta nyt näin sieluni silmillä itseni takomassa nyrkkiä pöytään, räyhäämässä ns. sossutädeille ja kiitämässä tapaamisen jälkeen suoraan Alkoon ostamaan viiniä hermolääkkeeksi. Tai varastamaan, eihän minulla ole edes rahaa viiniin. Pinna on työttömyyden vuoksi ollut aika kireällä ja pitkään.
Kiitos vastauksestasi, toivottavasti kevät tuo mukavia asioita tullessaan.
Ap
Jos ihminen on työtön niin pakko olla jotakin vikaa. Masennusta kenties kun ei jaksa huolehtia itsestään.
Vierailija kirjoitti:
Jos ihminen on työtön niin pakko olla jotakin vikaa. Masennusta kenties kun ei jaksa huolehtia itsestään.
Tarkoitatko minua? Olin yhtäjaksoisesti kokopäivätöissä vuodesta 1990 vuoteen 2017 ja työhalut ovat vähintäänkin ennallaan. Kuulisin mielelläni, mikä on se vika, jonka vuoksi en pääse mihinkään työhön, mutta en usko, että minulle tuntemattomat sosiaalitoimen virkailijat sitä löytävät.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Oletko sitä mieltä että työnantajilla ei ole siinä yhtälössä mitään virkaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitatko minua? Olin yhtäjaksoisesti kokopäivätöissä vuodesta 1990 vuoteen 2017 ja työhalut ovat vähintäänkin ennallaan. Kuulisin mielelläni, mikä on se vika, jonka vuoksi en pääse mihinkään työhön, mutta en usko, että minulle tuntemattomat sosiaalitoimen virkailijat sitä löytävät.
Ap
Jotain vikaa sinussa on pakko olla. Vaaditko liikaa palkkaa esim. ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Minä sain sielä diagnoosin F60.3 Epävakaa persoonallisuushäiriö
Voivatko pitää TYP:issä tällä perusteella ikuisesti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Jotain vikaa sinussa on pakko olla. Vaaditko liikaa palkkaa esim. ?
Oman alani töissä palkat katsotaan taulukosta ja palveluvuosista, eikä niissä ole neuvottelemista. Joihinkin töihin on tarvittu palkkatoivomus, ja niihin olen etsinyt netistä keskimääräisiä palkkoja. Palkkatoivomus on inhottavinta, mitä työhakemuksessa voi olla; minulle riittäisi tieto siitä, paljonko työnantaja on valmis maksamaan, ja siihen minä sitten sanoisin "kyllä" tai "ei". En ole myyntineuvottelija enkä hae töitä, joissa tarvitaan kissanhännänvetotaitoja.
Minä veikkaisin syyksi ikääni, reilut viisikymmentä vuotta, mutta ei iällä kuulemma ole merkitystä, vaan sillä, mitä osaa. TE-toimistokin sanoo niin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
(mulla on päihdeongelmaa ja mielenterveyskin rempallaan ja olen siksi typin asiakas)Minun omavirkailijani kysyi minulta, tunsinko tarvetta TYP-toiminnalle, mutta enhän minä osannut sanoa, kun en ollut sellaisesta koskaan kuullutkaan. Netissä varoiteltiin suostumasta mihinkään toimenpiteisiin, ja niistähän minä säikähdin.
Lukiessani muiden aiempia kokemuksia suutuin niin, että TYPiin meno alkoi arveluttaa. Olen oikeasti hyvin rauhallinen ja kärsivällinen ihminen, mutta nyt näin sieluni silmillä itseni takomassa nyrkkiä pöytään, räyhäämässä ns. sossutädeille ja kiitämässä tapaamisen jälkeen suoraan Alkoon ostamaan viiniä hermolääkkeeksi. Tai varastamaan, eihän minulla ole edes rahaa viiniin. Pinna on työttömyyden vuoksi ollut aika kireällä ja pitkään.
Kiitos vastauksestasi, toivottavasti kevät tuo mukavia asioita tullessaan.
Ap
:D :D
Ryhdy kirjailijaksi.
"Työtön on velvollinen osallistumaan monialaisen työllistymissuunnitelman laatimiseen ja tarkistamiseen, toteuttamaan hänen kanssaan laadittua suunnitelmaa sekä hakeutumaan ja osallistumaan suunnitelmassa sovittuihin palveluihin. Työtön on myös velvollinen suunnitelmassa sovitussa määräajassa ja sovitulla tavalla ilmoittamaan suunnitelman laatimiseen osallistuneille viranomaisille, miten hän on toteuttanut suunnitelmaa.
Työttömän 1 momentissa tarkoitettujen velvollisuuksien laiminlyönnin vaikutuksesta hänen oikeuteensa saada työttömyysetuutta säädetään työttömyysturvalaissa (1290/2002) ja vaikutuksesta hänen oikeuteensa saada toimeentulotukea toimeentulotuesta annetussa laissa (1412/1997)."
Laki työllistymistä edistävästä monialaisesta yhteispalvelusta.
"Jos työnhakija ilman pätevää syytä kieltäytyy työllistymissuunnitelman tai sitä korvaavan suunnitelman laatimisesta tai tarkistamisesta taikka muulla kuin 9 §:ssä tarkoitetulla menettelyllään aiheuttaa, ettei suunnitelmaa voida laatia tai tarkistaa, hänellä ei ole oikeutta työttömyysetuuteen 30 päivän ajalta kieltäytymisen jälkeen. Oikeus etuuteen palautuu kuitenkin aikaisintaan siitä päivästä, jona työllistymissuunnitelma tai sitä korvaava suunnitelma on laadittu tai tarkistettu, jollei suunnitelman laatimisen tai tarkistamisen viivästyminen johdu suunnitelman laatimiseen tai tarkistamiseen osallistuvasta viranomaisesta."
"Työnhakijalla, joka ilman pätevää syytä laiminlyö hakea työtä ja parantaa työllistymisedellytyksiään työllistymissuunnitelmassa tai sitä korvaavassa suunnitelmassa sovitulla tavalla, ei ole oikeutta työttömyysetuuteen 60 päivän ajalta. Aika lasketaan siitä päivästä, jona työ- ja elinkeinotoimisto on todennut laiminlyönnin.
Työnhakijan ei katsota laiminlyöneen aktiivista työnhakua ja työllistymisedellytyksiensä parantamista, jos hän osoittaa työ- ja elinkeinotoimistolle hakeneensa työtä ja parantaneensa työllistymisedellytyksiään suunnitelmassa sovittua vastaavalla tavalla."
Työttömyysturvalaki
"Perusosan suuruutta voidaan alentaa enintään 20 prosenttia sellaisen henkilön osalta, jonka toimeentulotuen tarve aiheutuu siitä, että:
1) henkilö on ilman perusteltua syytä kieltäytynyt yksilöidysti ja todistetusti tarjotusta työstä tai sellaisesta julkisesta työvoimapalvelusta, joka kohtuullisen pitkän ajan turvaisi hänen toimeentulonsa, tai hän on laiminlyönnillään aiheuttanut sen, ettei työtä tai julkista työvoimapalvelua ole voitu tarjota taikka ammatillista koulutusta vailla oleva, täysi-ikäinen alle 25-vuotias on keskeyttänyt koulutuksen tai kieltäytynyt koulutuksesta niin, että hän ei ole työttömyysturvalain 2 luvun 13 tai 14 §:n perusteella oikeutettu työttömyysetuuteen;"
Laki toimeentulotuesta.
Omalla kohdallani tuo tilaisuus oli ihan ok. Lähinnä sellainen yhteisinfo kaikille kutsutuille. Näytettiin kalvolla tietoja palveluista, sai tunnukset Työrastiin sähköpostitse, josta löysinkin palkkatukityön. Ei mitään sos.virkailijoita, 2 te-toimiston virkailijaa, Kestoa en muista, mutta aika lyhyt, +- tunti.
Ihan mukavat virkailijatkin, sai kysyä henk.kohtaisestikin infon jälkeen, jos olisi ollut tarvetta. Infotilaisuus kuvaa parhaiten (vaikka kaikki asiat ovat luettavissa te-toimiston sivuilta).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Minä sain sielä diagnoosin F60.3 Epävakaa persoonallisuushäiriö
Voivatko pitää TYP:issä tällä perusteella ikuisesti?
Mielenterveyden ongelmat ovat peruste kuntouttamisen tarpeelle, koska silloin ihminen ei ole täysin työkykyinen
Vierailija kirjoitti:
Omalla kohdallani tuo tilaisuus oli ihan ok. Lähinnä sellainen yhteisinfo kaikille kutsutuille. Näytettiin kalvolla tietoja palveluista, sai tunnukset Työrastiin sähköpostitse, josta löysinkin palkkatukityön. Ei mitään sos.virkailijoita, 2 te-toimiston virkailijaa, Kestoa en muista, mutta aika lyhyt, +- tunti.
Ihan mukavat virkailijatkin, sai kysyä henk.kohtaisestikin infon jälkeen, jos olisi ollut tarvetta. Infotilaisuus kuvaa parhaiten (vaikka kaikki asiat ovat luettavissa te-toimiston sivuilta).
Kyllä toinen niistä on sossu, eivät vaan sulle kertoneet. Eivät he esittäydy, minun piti oikein kysyä, ketä ovat, ja sitten vasta nihkeästi tuli vastaus, että on sossu. Udeltiin myös, että onko minulla velkoja. Muuten suht varovasti kautta rantain utelua ja suht asiallisia olivat. Odotin jotain paljon pahempaa.
Olet sakkolistalla, eli jotain palkkatuettua työtä kannattaisi ottaa vastaan, miltä tahansa alalta, jota osaa. Seuraava osoite on kuntouttava työtoiminta.
https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2014/20141369
Maisteri osaa varmaan itsekin googlata?