Te, jotka olette onnistuneet laihduttamaan ja pitämään muutoksen, antakaa vinkkejä!
Olen onnistunut laihduttamaan lukuisia kertoja, mutta kyseisten kitudieettien jälkeen paino on tullut aina takaisin. Korkojen kera useimmiten.
Nyt minun olisi saatava pois 15 kg, jotta voisin hyvin ja näyttäisin hyvältä.
Faktat on tiedossa, syö vähemmän kuin kulutat. Mutta mitä käytännön vinkkejä teillä onnistuneilla laihduttajilla on?
Miten olette pitäneet kohtuuden esim herkuissa? Aikaisemmin olen jättänyt kaiken pois ja lopulta olen sortunut syömään herkkuja senkin edestä. Karppaus oli myös tehokasta, mutta sekään ei nyt ole ratkaisu. En halua luopua mistään kokonaan, vaan pienillä muutoksilla saada painon putoamaan pysyvästi.
Kaikki vinkit kehiin! Listatkaa myös sopivia arkiruokia.
Ja toki myös muut, joilla parhaillaan sama tavoite, tulkaa kertomaan miten menee. ☺️
Kommentit (31)
Joo, no en osaa auttaa, jos et mistään halua kokonaan luopua. Mulla käy niin, että en osaa pysyä kohtuudessa, jos syön tänään pienen pullan, niin sitten syön huomennakin ja ylihuomenna menee sitten jo kaksi pullaa. Eli mulle ainoa toimiva malli on vhh, ei yhtään sokeria, ei perunaa tai muita höttöhiilareita, eli ei leipääkään. En silti ole hirmu tiukka, syön esim. lanttua, porkkanaa, palsternakkaa ja makeutukseen käytän banaania. Liikun kohtuullisesti ja erityisesti teen hiit-treeniä muutaman kerran viikossa, lisäksi lähinnä kävelyä ja sauvakävelyä, joskus käyn uimassa, pyöräilen tai joogaan. Hiitin teen kuntopyörällä tai jumppana. Mukailen Heikkilän vhh-dieettiä, mutta en ole niin tiukka. Tällä laihduin n. 15 v sitten ja paino on pysynyt pois, olen yli 50 v, 170 cm ja 63 kg. Ei ole mitään sairauksia tai vaivojakaan, että ehkä tällä ruokavaliolla tosiaan on paljon muitakin hyötyjä kuin vain laihtuminen.
Tunnet varmaan energiankulutuksen ja kaloreiden välisen yhteyden? Ihminen kuluttaa sukupuolensa, painonsa, ikänsä ja aktiivisuustasonsa mukaisen määrän kaloreita.
Laske, mikä on sinun kalorimääräsi omassa tavoitepainossasi. Siis se määrä, jonka saat syödä xx kg:n painoisena niin ettet teoriassa liho etkä laihdu. Sitten alat syödä juuri sen verran joka päivä. Koska olet nyt painavampi, laihdut. Kun olet saavuttanut tavoitepainosi lakkaat laihtumasta.
Painon pudotus ei ole näin nopeaa mutta et ole päivääkään laihdutuskuurilla ja et voi pudota siihen ansaan että odotat että saat joskus syödä ”normaalisti”.
Takaan että tämä toimii.
Tämä toimi minulla iltanaposteluun: syön päivän isoimman aterian noin klo 19. Mitä tahansa kotiruokaa ja paljon kasviksia. Muuta ateriat ovat aamiainen, kevyehkö lounas, iltapäivän välipala noin klo 15. Huolehdin että ateriat on terveellisiä ja monipuolisia niin mieliteot pysyy poissa. En itsekään voi uskoa ettei enää tee mieli napostella, kun ennen jääkaapin ovi kävi koko illan töistä tultuani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Unohda dietit. Syö nälkääsi. Lopeta kun et ole enää nälkäinen. Muuta ruokavalio. Dietit eivät laihduta pysyväst. Elämäntapamuutos laihduttaa pysyvästi.
Lopeta napostelu. Lopeta herkut, syö herkkuja vain 1 krt viikossa. Muista annoskoko. Puolet lautasesta aina kasviksia, ja 2-3 DL sitten muuta ruokaa. Enempää et tarvi. Syö säännöllisesti. Välipalana joku terveellinen vaihtoehto esim voileipä ruisleivästä ja omena.
Napostele porkkanoita, omenaa etc kun syöpötyttää.
Lopeta mehujen ja limsojen (mukaan lukien kalorittomat makeat juomat) juominen! Ne ylläpitävät aivojen sokerikoukkua.Ala liikkumaan, pidät sillä aineenvaihdunnan liikkeellä.
Nuku täydet yöunet
Terkuin -65 kg laihduttanut.
Yhdessä lauseessa kehotat lopettamaan napostelun ja toisessa lauseessa kehotat napostelemaan??
Mä ainakin tajusin, että jos kumminkin haluaa napostella (kirjoitti: ...jos syöpötyttää), niin mieluummin vaikka porkkanoita tai omenoita. Sen sijaan herkkuja ei ole järkeä napostella.
Napostelu ei ole järkevää, vaikka sen tekisi porkkanoilla. Jos syöpötyttää, on aterioissa vikaa ja korjaus tehtävä niihin.
Muutos ei tapahtu hetkessä, älä mieti että lähdet dieetille vaan tee elämäntapamuutos. Syö sellaisia terveellisiä ruoka joista tykkäät, hanki sellainen liikunta harrastus josta tykkäät tai ihan vaan lenkkeily. Mulla se onnistui fitfarmin kautta, selkeä ruokavalio ja ruoka-aineita sai korvailla itselleen mieluisiksi. Siitä muodostui nopeasti elämäntapa kun huomasi ettei tarvii olla kitudieetillä tavotteiden saavuttamiseksi!
1. Lopeta laihduttaminen
2. Lopeta stressaaminen
3. Nuku tarpeeksi
4. Ateriarytmi kuntoon
5. Lisää kasviksia ja hedelmiä
6. Lisää mieluista liikuntaa
Vierailija kirjoitti:
Ensin vuodessa 130 --> 95. Pysyin tuossa painossa reilun vuoden ja sitten vuodessa laihdutin 95 --> 72. Nyt pysynyt tuossa painossa. Syömällä tasapainoisesti ja terveellisesti. Herkkuja vain noin kerran kaksi kuussa jolloin syön niitä sitten vähän enemmänkin. Jos tulee repsahdus niin ei saa luovuttaa vaan taas sitten seuraavana päivänä terveellisesti.
Tulee ajanjaksoja kun motivaatio ei ole niin korkealla, mutta silloin kannattaa ajatella sitä kaikkea työtä minkä olet laihtumisen eteen tehnyt ja miettiä onko sen arvoista heittää se hukkaan. Jos motivaatiota ei hetkeen ole syön yleensä vähän vapaammin, en laske kaloreita, mutta en myöskään vedä herkkuja vaan syön ravitsevaa terveellistä ruokaa vain vähän vapaammin. Sitten taas yleensä se motivaatio parin viikon sisällä palaa takaisin ja paino on kuitenkin pysynyt suurinpiirtein samoissa lukemissa.
Tämä.
Varmasti tärkein asia, joka on mahdollistanut painon putoamisen ja normaalipainon ylläpitämisen, on rutiinit. Tylsää kyllä, mutta niin se vain on. Ravitsevaa ruokaa, tarpeeksi unta ja liikuntaa. Samat asiat toistuu lähes joka päivä ja joka viikko. Välillä tulee sitten tilanteita, jossa rutiinista poiketaan (työreissuja, sairastumisia, juhlia, matkoja tms.) mutta seuraavana päivänä tai seuraavana viikkona palataan taas rutiiniin.
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan en halua syödä mitään proteiinijauheita tai energiapatukoita. Vaan saada vinkkejä pieniin, hyväksi todettuihin muutoksiin. Ja vinkkejä sopivista ruoista. Kaikki tietysti sopii, kun määrä on sopiva. Mutta on helpompi syödä järkevä kalorimäärä jauhelihakeittoa, kuin esimerkiksi kermaista ja juustoista pastaa.
Mitä muita tällaisia energiatiheydeltään kohtalaisia ruokia te kokkaatte arkena?
Ap
Keittoja, wokkeja, salaatteja. Riisiä ja kanaa aika usein, vähän eri variaatioina.
Mä ainakin tajusin, että jos kumminkin haluaa napostella (kirjoitti: ...jos syöpötyttää), niin mieluummin vaikka porkkanoita tai omenoita. Sen sijaan herkkuja ei ole järkeä napostella.