Ruoka ostokset kerran viikossa
Miten onnistuu ostaa maitoa koko vikoksi kerrallaan, kun päiväystä ei ole läheskään viikoksi?
Kommentit (40)
Ruukuissa olevat tai "kannan" kanssa tulevat salaatit säilyvät itse asiassa yllättävän pitkään.
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä maitoa tarvitse edes joka päivä.
Tarvitsee, meillä mies juo maitoa paljon ja siitä ei luovu.
Minä juon ainakin lasin päivässä.
Ajatella pitäisikö ostaa takapihalle ruokaa jos jaakaappeihin ei mahdu viikon ruuat.
Miksei muka voi käydä 2 kertaa viikossa kaupassa.
Itse käyn kaupassa joka toinen päivä, mutta tässä huomioita:
-yritän aina valikoida kaikkein tuoreimman näköisen jäävuorisalaatin. Silti usein käy niin, että se on vettyneen ja mädän oloinen jo seuraavana päivänä. Sama koskee kurkkuja. Tämä etenkin talvikaudella.
-meillä menee 2 aikuista ja 1 pieni lapsi -taloudessa maitoa viikossa 15 litraa. Ei mahtuisi jääkaappiin, jos en kävisi kaupassa parin päivän välein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enpä tiedä miten salaatitkin säilyy kun teen jäävuorisalaatista joka päivä salaatin perheelle.
Jäävuorisalaatti säilyy ainakin kolme päivää. Ei me sinkutkaan heitetä suurinta osaa jäävuorisalaatista roskikseen :)
Niin säilyy eli se on juuri se 2 kertaa viikossa kaupassa käynti. Arki ja lauantai.
Tänään käytiin ja seuraava kerta lauantai.
'
Ymmärrän hyvin. Mulla on lapset jo aikuisia ja lisäksi olen kaikkiruokainen ja vaihtelunhaluinen. Tai no kieltä, munuaisia ja etanoita en syö, mutta muuten käy kaikki, mitä suomalaisista ruokakaupoista saa. Jäävuorisalaattia en osta kovin usein, koska se alkaa kolmantena päivänä jo tökkimään. Yleensä kesällä, kun saa pieniä keriä.
On monia maitoja ja ihan tavallisen makuisia , joissa päiväykset on yli kaksi viikkoa eteenpäin. Missä tynnyrissä ap oikein elää.
Sitäpaitsi maito ei ole lainkaan välttämätöntä. Eihän ne euroopan eteläisimmissä maissa juo tuota vasikoiden juomaa.
60 ensimäistä vuotta olin ns maitovasikka ja nyt en ole juonut kymmeneen vuoteen. Hiukset ja kynnet kasvaa kohisten ,eikä osteoporoosikaan uhkaa, testattu on.
Kalsiumin saan muusta ruuasta.
Vierailija kirjoitti:
Ajatella pitäisikö ostaa takapihalle ruokaa jos jaakaappeihin ei mahdu viikon ruuat.
Miksei muka voi käydä 2 kertaa viikossa kaupassa.
Omaa järkeä (jos sitä on suotu) saa käyttää myös tässä asiassa. Jos on pienet kaapit, pitää tietysti käydä useammin kaupassa. Kun ei ole, voi kerta viikossa riittää ihan hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Ruukuissa olevat tai "kannan" kanssa tulevat salaatit säilyvät itse asiassa yllättävän pitkään.
Ruukussa olevia voi myös istuttaa isompaan ruukkuun ja saattaa saada ne kasvamaan uudestaan. Yrteistäkin monet menestyvät ikkunalaudalla tai kesällä parvekkeella.
Vierailija kirjoitti:
No ei maito varmaan ole ongelma, mutta kyllä joku kala ja tuore lihakin on aika hyh, hyh sitten viidentenä päivänä.
Moni ei toki välitä kalaankin tulevaa pakastamisen makua ja säilöö jotain -30 % lohifileitä pakkasessa. Tai vaikka ihan tuoreet vihannekset - salaatti jne. Ei ole kauhean raikasta enää loppuviikosta.
Ei ole toiminut meillä kerran viikossa käyminen, koska tykätään syödä laadukasta ja tuoretta ruokaa.
Tiesitkö sen kalan ja lihan voivan olla reilusti yli viikon vanhaa jo kauppaan saapuessa? Riippuu ihan mistä kaupasta ostaa. Jos ostaa aidosti tuoreena niin helposti säilyy vajaan viikon verran tavalliset ruokatarvikkeet. Voihan sen kalan syödä alkuviikosta ja paremmin säilyvät pihvit loppuviikosta. Kai sitä nyt sentään järkeä voi käyttää? Itse usein paistan lohta heti seuraavana päivänä ostamisen jälkeen ja graavaan jäljelle jääneen osan. Se on parhaimmillaan sitten muutaman päivän päästä leivällä. Turhan suuri tuollainen kokonainen lohifile muutenkin kerralla syötäväksi.
Vierailija kirjoitti:
-yritän aina valikoida kaikkein tuoreimman näköisen jäävuorisalaatin. Silti usein käy niin, että se on vettyneen ja mädän oloinen jo seuraavana päivänä. Sama koskee kurkkuja. Tämä etenkin talvikaudella.
-meillä menee 2 aikuista ja 1 pieni lapsi -taloudessa maitoa viikossa 15 litraa. Ei mahtuisi jääkaappiin, jos en kävisi kaupassa parin päivän välein.
Kannattaa vaihtaa kauppaa jos todella on noin surkeata laatua kasvikset. Ei toi ole normaalia, että tavalliset kurkut mätänevät käsiin.
Sitäpaitsi eihän edes sinne kauppaan tule tavarantoimituksia noin tiheästi. Kuvitteleeko joku, että siellä laitetaan joka päivä uudet tuoreet kurkut ja jäävuorisalaatit hyllyyn? Pieneen kauppaan voi tulla kurkkuja kerran tai pari viikossa. Viikonloppuisin ei ikinä.
Vierailija kirjoitti:
Ei talvella syödä jäävuorisalaattia ja kurkkua. Talvella syödään muita vihanneksia. En tajua tätä vetinen jäävuori, mauton kurkku ja raaka tomaatti -pakkomiellettä. Hollantilaiset terttukirsikkatomaatit ja joskus paprika, cosmopolitan-salaattia ja rucolaa. Pääasiassa ruoan kanssa on juureksia tai vihannekset on laitettu suoraan ruokaan. Kokeilepa korvata se vetinen salaattisi paahdetuilla punajuurilla, porkkanoilla ja palsternakalla (öljyä, suolaa ja timjamia). Pakasteesta parsa- ja kukkakaalia uunin kautta.
Noista mauttomista kurkuista voi toki tehdä mummonkurkkuja, jos haluaa jotain tuoretta raikasta makaronilaatikon kylkeen.
Käyn kerran viikossa ison kasan, ja toisen kerran täydentämässä. Eli suurin osa ostetaan kerralla.
Tietty taitavat tekevät listan niin, että loppuviikon ruoat säilyvät, tyyliin pekoni tai nakki.
Kerran viikossa riittää tälle kasvissyöjälle. Kasvimaidoissa on pitkä säilyvyys, juurekset kestää viikon jääkaapissa, paprikat ja kurkut myös. Leipää laitan pakastimeen ja sulatan tarpeen mukaan.
Meilläkin riittäisi kertakäynti, jos vain jääkaapissa riittäisi tila. Eila-maito säilyy vaikka kuinka kauan.
Aiemmin suunniteltu ruokalista vaihtaa päiviä päiväysten ja vanhenemisen mukaan.
Aikaisempaan kommenttiin: Kyllä minulla jäävuorisalaatti ja kurkut säilyy parikin viikkoa.
Kyllä lapsiperheissä juodaan maitoa ja käytetään maitotuotteita, mitä te sitä ivaatte ja arvostelette?
Ja meillä mies juo piimää ruuan kanssa, itse juon vettä tai kivennäisvettä.
Maitoa inhotaan ja sillä syyllistetään ihmisiä enemmän kuin runsaalla alkoholin juonnilla. Käsittämätöntä.
Vierailija kirjoitti:
Siinäpä ongelma kun kaalista en tykkää ja syön vai kaalilaatikkoa. Porkkana menee mutta ei raasteena.
Haluan käyttää jäävuorisalaattia ja se on aina pohjana meidän salaatille.
En tingi siitä mitä meidän perhe haluaa syödä.
Kaali säilyy vaikka kaksi viikkoa, sinkkutaloudessa kokeiltu kun käytin vain puolikkaan.
Maalla asuva, kauppa-auton varassa elänyt mummoni pakasti maitopurkkeja. Hyvin toimi sulatettunakin.
Ei ihme, että ruokaostosten kanssa on ongelmia, kun ei osaa edes kirjoittaa. Henkilökohtainen avustaja pitäisi tuollaisilla olla.
Niin säilyy eli se on juuri se 2 kertaa viikossa kaupassa käynti. Arki ja lauantai.
Tänään käytiin ja seuraava kerta lauantai.