Miksi aina neuvotaan säästämään, jos rahat eivät riitä?
Minä olen aina ihmetellyt, miksi rahaongelmista keskustellessa keskitytään aina rahan käytön vähentämiseen ja harvoin mainitaan se toinen vaihtoehto, eli tulojen lisääminen. Järkevästi rahaa toki kannattaa käyttää, mutta ihmetyttää, miksi lisätulot ratkaisuna talousongelmiin sivuutetaan täysin.
Jos elää kokonaan tai osittain tulosidonnaisilla tuilla ei tulojen lisääminen toki ole niin helppoa, mutta rahat ovat tiukilla monilla sellaisillakin, joille lisätulojen hankkiminen olisi ihan mahdollinen keino. Monikaan ei tunnu esimerkiksi mieltävän, että maailmassa on aika paljon kohtuullisen helposti saatavaa, lyhytaikaista ja epäsäännöllistä työtä. Usein toki heikohkosti palkattua, mutta varsinkin jo valmiiksi järkevä rahankäyttäjä saa pihistellä aika kovasti, jos aikoo säästää yhtä paljon kuin joku muutaman tunnin viikoittainen lisätyökeikka tuo rahaa. Siis ihan vaikkapa joku kolmen tunnin iltasiivouskeikka, pitopalvelukeikka, parin päivän opettajan sijaisuus tms. matalan kynnyksen työ, joka on liian silppua, että siitä pääasiallisen elantonsa saisi, mutta joka voi kummasti tuoda väljyyttä työssäkäyvän, juuri eläkkeelle jääneen tai lasten kanssa kotona olevan talouteen.
Itse ainakin koen, että on jumalattomasti helpompi tienata satanen lisää kuin puristaa se pois jo valmiiksi ihan järkevästä taloudenpidosta.
Kommentit (32)
Samaa ihmettelen. Itse olen likistänyt pois jo kaiken ylimääräisen ja silti tekee tiukkaa. Kun tulot on pienet niin on paha säästää.
Suomalainen mielenmaisema: kurjistaminen on oikea tapa ratkaista mitä tahansa.
Koska moralisointi: "Miten voi kolmen ruokailut kuussa olla 300?!? Meillä menee kahden aikuisen ja seitsemän teinin ruokiin 73 euroa kuussa ja hyvin riittää!" on vain niin paljon itsetuntoa kohottavampaa.
Tämä aihe on ärsyttänyt mua nyt lähiaikoina jotenkin erityisen paljon. Ehkä siksi että olen viettänyt paljon aikaa ystäväni kanssa, joka on sitä mieltä että ihan jokaisella on mahdollisuus säästää. Ja siis ei mitään hiluja, vaan mahdollisuus säästää niin paljon että voi esim. käydä pitkillä kaukomatkoilla useita kertoja vuodessa. Ei myöskään mitenkään voi ymmärtää, että joku ostaa esim. kymppitonnin auton osamaksulla tai ottaa siihen lainaa. Koska ihan joka iikalla on mahdollisuus maksaa sellainen summa käteisellä.
Hän itse ja miehensä tekevät keskipalkkaista työtä, minkä lisäksi ystäväni äiti auttaa häntä taloudellisesti huomattavilla summilla säännöllisesti. Lisäksi sai jo toistamiseen kelpo summan perintöä.
Olen koittanut väliin saada ujutettua sitä tosiasiaa, että kaikki eivät yksinkertaisesti voi säästää kymppitonneja vuodessa. Pienituloiset perheet nyt ensimmäisenä esimerkkinä. Tai minä, joka vielä hetki sitten tienasin 12 tonnia vuodessa. Ei siitä nyt ihan kovin montaa tonttua jää mihinkään säästötilille makaamaan vaikka mitä tekisi. Eläminen maksaa.
Aika. Lisätienesteihin menee aikaa, jota ei ole tai ei haluta siihen käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Ei mene. Lisätuloja saa esim sijoittamalla. Tällöin ei tarvitse tehdä itse yhtään minuuttia lisää työtä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mene. Lisätuloja saa esim sijoittamalla. Tällöin ei tarvitse tehdä itse yhtään minuuttia lisää työtä.
Sijoittamalla voi myös menettää, se ei ole siis kannattavaa jos rahaa on vähän.
Koska kaikilla ei ole aikaa/osaamista/kokemusta lisätä tuloja. Se on huomattavasti haastavampaa saada jatkuvia lisätuloja kuukauteen kuin muokata menojaan niin että jotain jäisi säästöön. Jos rahat ei riitä niin kyseessä on harvemmin tilapäinen kuukauden ongelma vaan pysyvä juttu mihin haetaan ratkaisua. Jos mitään ei jää säästöön yrityksistä huolimatta niin jokin, usein esim asuminen vie liian paljon rahaa kokonaistuloihin nähden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensin pitäisi säästää se summa jonka meinaa sijoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menee. Ei sijoittaminen onnistu ilman, että siihen käyttää aikaa. Jos sijoittamisella vieläpä haluaa tienata, täytyy aikaa käyttää entistä enemmän. Jos perehtymättä lähtee sijoittelemaan minne sattuu, on tili äkkiä miinuksella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sijoittamalla voi myös menettää, se ei ole siis kannattavaa jos rahaa on vähän.
Silloinhan se vasta järkevää onkin sijoittaa. Jo pienet lisätulot helpottavat ja tuovat joustovaraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menee. Ei sijoittaminen onnistu ilman, että siihen käyttää aikaa. Jos sijoittamisella vieläpä haluaa tienata, täytyy aikaa käyttää entistä enemmän. Jos perehtymättä lähtee sijoittelemaan minne sattuu, on tili äkkiä miinuksella.
Sijoittamalla yksinkertaisiin instrumentteihin kuten osakkeet tai rahastot tili EI voi mennä miinukselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sijoittamalla yksinkertaisiin instrumentteihin kuten osakkeet tai rahastot tili EI voi mennä miinukselle.
Helposti voi. Sijoitan koko omaisuuteni yrityksen x osakkeisiin. Yritys tekee reilusti tappiota. Ja tadaa, sijoitukseni on miinuksella. Noin todella yksinkertaistettuna kaavana. Ja tämä oli siis vain kärjistetty esimerkki eli ei tarvitse tulla antamaan sijoitusneuvoja. Halusin vain havainnollistaa, että miinukset ovat mahdollisia.
Meillä menee nykyään lapsiperheen niin että jos jotain ylimääräistä on niin pian hajoaa autosta joku osa tai viime vuonna tuli kylmän talven seurauksena ihan järjettömän suuri sähkölasku.
Kerran ollaan käyty ulkomailla lomalla tänä viitenä vuotena kun meillä on ollut lapsia. Aika vaikea on tosiaan säästää. Ja meilläkin nuo säästöt on kerrytetty ekstra töillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mulla käy välillä sijoitukset miinuksella. Viimeksi pari viikkoa sitten. Nyt kyllä ovat taas plussan puolella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helposti voi. Sijoitan koko omaisuuteni yrityksen x osakkeisiin. Yritys tekee reilusti tappiota. Ja tadaa, sijoitukseni on miinuksella. Noin todella yksinkertaistettuna kaavana. Ja tämä oli siis vain kärjistetty esimerkki eli ei tarvitse tulla antamaan sijoitusneuvoja. Halusin vain havainnollistaa, että miinukset ovat mahdollisia.
Sijoituksesi kyllä. mutta ei sinun TILI.
Koska menoja on helpompi karsia kuin hankkia lisätuloja. Jokainen toki tajuaa että rahapulaan auttaa kun tienaa enemmän mutta se on helpommin sanottu kuin tehty.
Lähihoitajana vantaan kaupungilla, palkka brutto 2155€, kaupungilla. Nettona 1800. Asuntolaina 350€, yhtiövastike 210€. Säästä siitä, kun
matkakulut 55€/kk. Eväät töihin, työkengät ostettava itse. Hyvät työkengät n.50-60 €. Työvaatteet risaisia, epäsopivia, kuluneita. Välillä ei ole vaatteita pukuhuoneessa, on puettava likaiset/omat vaatteet, koska apuhenkilöstö ei ehdi pestä vaatteita. Suojavälineistä puhumattakaan. Jos suomeen tulisi coronavirus, miten täällä vanhustenhoidossa pärjättäisiin? Kun ei nytkään ole edes tarpeeksi vaippoja? 625
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mulla käy välillä sijoitukset miinuksella. Viimeksi pari viikkoa sitten. Nyt kyllä ovat taas plussan puolella.
Ja miten nämä kurssimuutokset näkyivät PANKITILISI saldossa? VÄITE OLI ETTÄ TILI VOI MENNÄ MIINUKSELLE. EI VOI.
Varmaan koska avuttomat ovat ..no.. avuttomia.