Moi, antakaa ohjeita elämään/ vinkkejä 15-vuotiaalle.
Hei,
Aihe otsikossa, eli siis parviälyä kaivataan ja kaikki vinkit vastaanotetaan. Minkä virheen olet itse tehnyt, mitä minun pitäisi tietää? Täältä varmaan trollien lisäksi löytyy aika paljon elämäviisautta. kiitos jo etukäteen vastauksista :)
Kommentit (32)
Älä vaan luule, että aikuisena sit on asiat helpompia.
Hammaslääkäri pelottaa yhtä paljon kuin 15-vuotiaana. Opiskella kannattaa ihan hitosti. Kokeisiin kannattaa lukea tosissaan. Jos oot sellanen ostaripissis, niin opiskele silti vaikka salaa, jos se muuten on noloo.
Seurustelukumppanin hankkimisella ei ole kiirettä. Vakavaa suhdetta voi alkaa tosissaan etsiä sitten 25-28v.
Ei varmaan ole pelkoa, että ovat helpompia, mutta odotan kyllä silti aikuisuutta. Opiskelen tarmokkaasti, lääkis tavoitteena.
Pidä huolta, että talous ei mene yhtenäkään kuukautena miinukselle. Yritä laittaa joka kuukausi vähän rahaa säästöön, esim. 10 euroa vaikka olisi kuinka tiukkaa.
Opettele kokkaamaan, siivoamaan, korjaamaan tavaroita ja tekemään muutenkin asioita itse.
Mieti mitä haluat oikeasti elämässä tehdä, äläkä anna opiskelun ja työnteon valloittaa koko elämää. Kuuntele sydäntäsi. :)
Älä edes kokeile huumeita. Älä opettele juomaan. Älä aloita tupakanpolttoa. Älä harrasta irtoseksiä. opettele masturboimaan. Opiskele, vaikket työllistyisikään. Kunnioita muita ihmisiä vaikka olisivat kuinka tyhmiä. Älä kuuntele sukulaisia äläkä missään tapauksessa kavereitasi- 20 vuoden päästä et edes muista heidän nimiään.
Yksi tärkeimmistä asioista, jonka voit oppia, on hyvä itsetunto ja sen merkitys. Se ei tule ihmisille itsestään ikääntymisen myötä, vaan sen eteen pitää tehdä töitä. Hyvä itsetunto ei myöskään tarkoita ylimielisyyttä tai sitä, että on tarve lytätä muita. Se toimii voimavarana ja tekee sinusta ihmisen, joka ei jatkuvasti kaipaa hyväksyntää tai validaatiota muilta. Silloin pärjää ihan hyvin itsekseen ja yksinkin. Kun on hyvä itsetunto ja sopivasti itsevarmuutta, ei myöskään tule mietittyä muiden mielipiteitä tai jätettyä itseä kiinnostavia asioita tekemättä vain sen takia, kun pelkää muiden reaktiota.
Älä vertaile itseäsi muihin. Sinun ei tarvitse olla samanlainen kuin kaikki muut, eikä tarvitse lannistua, jos et ole kaikessa yhtä hyvä kuin muut. Jokaisella on omat vahvuudet ja heikkoudet. Eri taitoja ja puolia itsessään voi toki aina kehittää, mutta ihmiset ovat silti erilaisia.
Älä anna kavereiden tai poikien painostaa sinua tekemään jotain, mitä et oikeasti halua tehdä. Opettele kuuntelemaan intuitiotasi. Säästyt paljolta pahalta, kun löydät sen varmuuden itsestäsi ja uskallat sanoa "ei".
Et voi koskaan miellyttää kaikkia ihmisiä, ja se on ihan ok! Kohtelias voi silti olla, mutta kaikkeen ei tarvitse suostua.
Panosta koulunkäyntiin, vaikka se tuntuisikin tylsältä tai ikävältä. Hanki koulutus äläkä jätä opintoja kesken. On huomattavasti helpompaa käydä koulut putkeen kuin pitää vuosien tai vuosikymmenien tauko ja aloittaa taas nollasta.
Älä menetä luottotietojasi! Älä ota velkaa, jota et pysty maksamaan takaisin. Älä elä yli varojesi. Hetken huuma ja nautinto tai materia ei ole vuosia kestävän velkakierteen arvoista.
Muista, että kaikista vaikeuksista pääsee aina yli, kunhan ei jää tuleen makaamaan. Ei pidä lannistua. Jokaisen ihmisen elämässä tulee vastoinkäymisiä, mutta se on elämää. Ne menevät kyllä lopulta ohi. Ja vaikka tuossa iässä tuntuisi, että elät nyt elämäsi tärkeintä aikaa ja että yläaste ja lukio/amis määrittävät sinua ihmisenä, se ei pidä paikkaansa. Se on vain hyvin lyhyt jakso elämässäsi, eikä sille pidä antaa liikaa painoarvoa. Tarkoitan lähinnä sitä, että jos olet vaikka kiusattu tai sinulla on vaikeaa tällä hetkellä, koko loppuelämäsi ei tule olemaan samanlaista. Muutos on aina mahdollista, ja elämäsi on vasta alussa.
Ei pidä pelätä epäonnistumista. Jokainen, joka on saavuttanut jotain suurta tai yltänyt potentiaaliinsa on myös epäonnistunut monta kertaa. Jos ottaa aina varman päälle, ei voi edes yrittää mitään taitotason ylärajalla olevaa.
On ok mokata ja muutkin mokaa.
Älä koskaan ole missään tekemisissä miesten kanssa, jotka ovat tasoasi alempana. Älä säälistä, älä mistään syystä.
Harrasta seksiä aina kun voit. Yllättävän nopeasti tulee vastaan ikä, jolloin seksin saaminen alkaa olla ulkoisista syistä rajoitettua.
Hanki hyviä ystäviä! Sellaisia, joiden kanssa keskustelu täyttää sinut hyvällä ololla ja innostuneisuudella murheiden sijaan. Jos ystävä asettaa sinut jatkuvasti epämukaviin tilanteisiin, hän ei ole ystäväsi.
Olen 28-v ja tänä vuonna olen tajunnut, että minulla on kaunis iho enkä oikeastaan tarvitse meikkiä. Ärsyttää, miten paljon olen käyttänyt aikaa meikkaamiseen. Tee asioita itseäsi varten äläkä vain tottumuksen tai normien takia.
Haasta välillä itseäsi: olen onnellisimmillani, kun opin harrastuksissani uutta. Ei kuitenkaan tarvitse haastaa itseä jatkuvasti ja olla täydellinen joka saralla, sipsien kanssa chillaus on myös tosi jees.
Määritä itse, mikä on sinun tapasi pitää hauskaa. Kaikkien ei tarvitse viihtyä suurissa porukoissa tai reppureissaajina.
Ihana aloitus, joka kertoo sinusta paljon. Tsemppiä! <3
Esiinny vain sellaisilla videoilla jotka voi näyttää työnatajalle/äidille/julkisessa levityksessä.
Muista! Kaikki mokat taltioidaan ja siirretään instaan/tiktokiin ihan mihin tahansa appiin.
Vierailija kirjoitti:
Esiinny vain sellaisilla videoilla jotka voi näyttää työnatajalle/äidille/julkisessa levityksessä.
Muista! Kaikki mokat taltioidaan ja siirretään instaan/tiktokiin ihan mihin tahansa appiin.
Hyvä neuvo, koskee myös nakukuvia.
Ei myöskään kannata kertoa itsestään liikaa netissä/somessa. Tietoja voidaan aina käyttää sinua vastaan. Parempi suojella itseään kuin olla hölmö ja paljastaa kaikki.
Selaa Jordan Petersonin materiaalii ja vähennä/lopeta kokonaan màstúrbòinti.
Näillä vinkeillä pääsee jo hyvinkin pitkälle.
Elä niin kuin itse haluat.
Pidä huoli hampaistasi.
Harjoittele seurustelua, mutta seksin aika on vasta sitten kun haluat sitä varmasti, ja olet valmis yllätysraskauteen tai aborttiin.
Kehitä itseäsi.
Suorita tutkinto.
Älä tupakoi.
Hanki ystäviä.
Huolehdi raha-asioistasi, tee työtä.
Älä lannistu virheistä tai epäonnistumisista.
Niitä tekevät kaikki.
1. Älä tee sängyssä asioita joita et halua tehdä. Älä edes mene sänkyyn ellet oikeasti 100% sitä itse halua. Älä koskaan anna kenenkään painostaa.
2. Muista, että vaikka isä ja/tai äiti ärsyttäisivät aivan helvetisti, heidän päsmäröintinsä ja utelunsa johtuu rakkaudesta ja huolesta. Murrosiän myrskyt kuuluvat elämään, mutta yritä edes välillä asettua heidänkin asemaansa.
Tässäpä oikeasti parhaat vinkit:
1. Pärjää koulussa ja jos on vaikeaa hanki apua, koska ilman koulutusta ja oppia elämä on varsin vaikeaa
2. pysy erossa huumeista ja mielellään viinastakin mahdollisimman pitkään
3. harrasta ja etsi elämässä kiinnostavia asioita, koska intohimo on kaiken perusta
4. koe, näe ja elä, mutta muista että vuodesta ei voi olla juhlaa 360 päivää
terveisin Ope
15 vuotiaana niin mahtavaa aikaa! On koko elämä edessä ja voi tehdä vaikka mitä. Kannattaa ehdottomasti käyttää aikasi opiskeluun, se palkitaan aina! Älä pidä kiirettä vakavaan suhteeseen jossa kihlat,lapset tulevat jo ennen aikojaan. Kannattaa pistää aina pientä rahaa sivuun säästöön tulevaa varten 💕
nosto