Moi, antakaa ohjeita elämään/ vinkkejä 15-vuotiaalle.
Hei,
Aihe otsikossa, eli siis parviälyä kaivataan ja kaikki vinkit vastaanotetaan. Minkä virheen olet itse tehnyt, mitä minun pitäisi tietää? Täältä varmaan trollien lisäksi löytyy aika paljon elämäviisautta. kiitos jo etukäteen vastauksista :)
Kommentit (32)
Huolehdi hyvin hampaista, säästyt paljolta rahanmenolta ja kivulta. Jos hampaita pitää oikoa, tee se nyt eikä aikuisena.
Sinulla on nuorena paljon arvoa miesten silmissä. Hinnoittele se oikein. Itseäni kaduttaa etten nuorena myynyt USAan munasoluja. Silloin maksoivat yliopisto-opiskelijan munasoluista 10.000 $ (piti olla vaaleat/keskitummat hiukset ja siniset/vihreät silmät).
Pidä paino normaalina. Ei muiden takia tai ulkonäön takia vaan ettei sinulle tule närästystä, diabetestä, betabolisia tauteja, tule-kipuja ym.
Jos et ole varakkaasta perheestä, mieti huolella miten saat itsellesi rahaa. Lääkkis on hyvä vaihtoehto.
Suhtaudu asioihin riittävän järkevästi. Sinnikkyys ja itserakkaus vie pitkälle.
Opiskele hyvä ammatti. Äläkä perusta perhettä/tee lapsia ensimmäisen seurustelukumppanin kanssa.
Hoida koulut kunnialla loppuun asti ja opiskele jotain sellaista alaa jolta saat töitä.
Älä juokse poikien perässä.
Kun täytät 18, ÄLÄ OTA PIKAVIPPEJÄ, ja baariin mennessä päätät etukäteen paljonko rahaa saa mennä niin et aamulla krapulassa huomaa että tili on tyhjä.
Ryypiskely on tyhmää ja huumeista (myös kannabiksesta) täytyy pysyä erossa.
Kokeile monenlaisia asioita ja tutustu monenlaisiin ihmisiin. Löydät oman juttusi vain etsimällä ja kokeilemalla. Ole siis ennakkoluuloton.
Haahuile, haaveile, pohdi ja ajattele, katso paljon elokuvia, lue ja kirjoita paljon, kuuntele musiikkia. Nuorena on AIKAA kaikelle tälle. Kun ruuhkavuodet puskevat päälle, kaipaat näitä vuosia.
Älä tuhlaa aikaasi ihmisiin, jotka saavat sinut tuntemaan olosi vaikeaksi, epämukavaksi, tyhmäksi tai huonoksi. Tunnistat itsellesi oikeanlaisen seuran siitä, että heidän kanssaan on helppoa ja luonnollista olla. Pätee ystäviin ja seurustelukumppaneihin.
Älä teeskentele orgasmia seksin aikana. Siitä tulee huono tapa. Uskalla pyytää, näyttää ja ehdottaa, millaista seksiä haluat (tämäkin tosin selviää kokeilemalla, eli älä stressaa, jos et tiedä, mitä haluat).
Matkustele parikymppisenä, jos se vaan yhtään tuntuu omalta jutulta. Vaikka sitten minimibudjetilla. Matkailu myöhemmin on ihan erilaista, et saa nuoruuden vapautta ja huumaa koskaan enää takaisin.
Kun opiskelet, lähde opiskelijavaihtoon. Lähde, vaikka se hidastaisi valmistumista tai tarkoittaisi etäsuhdetta seurustelukumppanin kanssa. Saat itsevarmuutta, kielitaitoa ja ulkomaisia kontakteja, joista on 100 % varmuudella hyötyä tulevaisuudessa. Et kadu, jos lähdet.
Muista, että ne koulun coolit ja suositut tyypit eivät ole cooleja ja suosittuja aina. Kuten joku täällä jo sanoikin, et tule edes muistamaan heidän nimiään kymmenen vuoden päästä. Keskity omaan elämääsi, älä muiden mielipiteisiin.
Etsi joku liiikuntaharrastus josta tykkäät ja harrasta sitä säännöllisesti kerran viikossa. Kroppa kiittää. Et ehkä huomaa liikkumattomuuden huonoja puolia vielä, mutta 30-vuotiaana sinulla onkin äkkiä selkä jumissa ja ylimääräisiä kiloja vyötäröllä.
Muista: nuoruus on seikkailu suunnaton!
Yllä oleva todella pitkä teksti on mielestäni hyvin pohdittu ja ei ole mikään sarkastinen tai muuten tyhmä ja lapsellinen kommentti.
Itselleni tuossa iässä suurin asia oli uskoon tulo. Tiedän että monet täällä vihaa kyseistä asiaa, mutta haluan vain kertoa oman kokemukseni ketään siihen painostamatta.
Minulla oli rankka lapsuus, väkivaltaa, sekä henkistä, fyysistä ja seksuaalista. Olin päättänyt tehdä itsemurhan. Kirjoitin äidilleni kirjeen valmiiksi ja suunnittelin kaiken.
Sitten yksi kaveri pyysi minut hengelliseen (kristilliseen) kokoukseen jossa koin suuria asioita.<3
Tämän jälkeen elämäni muuttui paremmaksi ja sain avun kaikkiin kipeisiin asioihin. Jumala ei ole kertaakaan pettänyt minua tämän matkan aikana ja oon jo melkein keski-ikäinen.
Vaikka kuinka vaikeita asioita on tullut eteen koska elämässä on haasteita, niin tiedän olevani turvassa vaikka olisin joskus kuinka yksin tai kaverit jättänyt yms niin joka kerta tullut valoa tunnelin päähän.<3
Eli itselleni tärkein asia oli tuossa iässä kun tajusin, että minut on luotu Ylhäältä, olen arvokas sellaisena kuin olen, minulla on merkitys, olen ainutlaatuinen ja korvaamaton kuten ME KAIKKI SINÄKIN.<3
Toivon sulle kaikkea hyvää, viisautta ja voimaa elämän poluille ja hyvien ystävien löytymistä, oikean kumppanin löytymistä, tsemppiä tuleviin opiskeluihin ja töihin ja muista että aina on Toivoa.
Luota itseesi. Näet kaiken selkeämmin juuri nyt. Älä yritä sopeutua, älä yritä miellyttää ketään muuta kuin itseäsi, älä kuvittele että täytyy tehdä jotenkin tietyllä tavalla. Tee just niin kuin haluat. Olet viisas nyt. Myöhemmin kaikki odotukset ja velvollisuudet ja sovinnaisuussäännöt vaan sotkee kaiken.
Jos alat joskus polttelemaan pilvee, niin kannattaa käyttää polttamiseen älyämpäriä. Tavaraa menee kerralla vähemmän ja tärähtää täysillä.
Kaikenlaiset riippuvuudet ovat loputon suo, vältä niitä niin vältyt useimmilta ongelmilta.
Psyykenlääkkeitä syövät nykyään todella monet ja monenlaisiin vaivoihin. Jos se auttaisi, niin mt-tilastot eivät näyttäisi niin pahalta.
Älä riko selkääsi. Selkävaivat ovat kivuliaita ja tehokasta hoitoa ei välttämättä ole tai sitä ei anneta.
Jos olet hyvä monessa asiassa ja ihmiset tempovat sinua eri suuntiin, älä lähde kaikkeen mukaan. Valikoi ja ota aikaa myös itsellesi. Yritä myös pitää aina joskus toinen viikonlopun päivistä vapaana.
Pidä huolta tärkeistä ihmissuhteista. Ne arvokkaita.
Mieti tarkkaan mitä opiskelet ja mihin haluat töihin. Ihminen viettää niin paljon aikaa töissä, että työn kannattaa olla mukavaa eikä liian stressaavaa. Hanki koulutus alalta, josta olet kiinnostunut ja jolla voisit työskennellä ilman palkkaa. Kiinnostavaa työtä jaksaa tehdä eläkeikään asti ja töihin meno ei harmita. Tästä huolimatta älä tee harrastuksesta ammattia ja pidä huolta, että valitsemallasi alalla maksetaan yleisesti ottaen hyvää palkkaa. Älä kuitenkaan valitse työpaikkaa muutaman satasen perusteella, mukava työympäristö ja merkitykselliset työtehtävät ovat tärkeämpiä.
Tee läksys ja pese korvan taustas.