Miten teillä suhtauduttaisiin teinin ostoksiin, jos
käyttäisi annetusta rahasta vain 25 % siihen ostokseen, mihin ne on annettu ja 75 % johonkin aivan muuhun? Joutuisiko antamaan loput rahat takaisin vai saisiko pitää itsellään?
Meidän tapauksessa teini osti edulliset kengät.
Kommentit (10)
Joo, sai siis pitää rahat ilman muuta. Annan sen verran rahaa, kun on mun kipuraja ja saa itse päättää, kuinka sen käyttää, muutoin kuin kengät, että on ostettava. ap.
ps: kengät on vain tän kevään kestettävä, koska syksyllä ne ei mahdu kuitenkaan. Oli vaan yllätys että saikin niin halvalla. (täällä on pari liikettä lopettamassa toimintaansa/myymässä varastojaan)
Jos pyydät rahat takaisin niin seuraavalla kerralla teini sitten pitää huolen siitä että ostaa varmasti koko rahalla.
Vierailija kirjoitti:
Jos pyydät rahat takaisin niin seuraavalla kerralla teini sitten pitää huolen siitä että ostaa varmasti koko rahalla.
Ei välttämättä, jos saa mieleisensä. Kaikki teinit eivät petkuta ja pelaa.
Mulla ei oo lapsia, joten en varmaan saisi kommentoida, mutta itse antasin pitää rahat. Sehän on vain hyvä jos oppii säästämään ja tekemään järkeviä ostoksia. Tässäkin tietty on rajansa. Jos säästämisen vuoksi tilaisi vaikka Kiinasta jotkut muutaman euron kengät, jotka kestäis vain pari vikkoa eikä ajaisi asiaansa ja ryyppäisi loput rahat, niin sitten rahat voisi alkaa perimään takaisin. Eli sellainen järkevä ostos pitää kuitenkin tehdä, sellainen joka kestää sen mitä pitää ja ajaa asiansa. Eikä loppuja rahoja sitten mielellään ryypätä, vaan ne käytetään johonkin järkevämpään.
Kuinka omat vanhempasi toimivat sinun kanssasi?
Ei joutuisi antamaan rahaa takaisin. Minusta tämä on myös hyvä keino opettaa että säästäväisyys palkitsee, kun teini saa itse hyötyä siitä ettei käyttänytkään koko rahaa. Lopun voi sitten käyttää johonkin mukavaan.
En antaisi korvamerkittyä rahaa tuolla tavalla. Jos teinillä on rahaa se on silloin hänen ihan oikeasti omaa rahaansa. Niitä euroja tärkeämpää on nuoren oppia vastuullisuutta. Sitä oppii tekemällä itse päätöksiä.
Saisi pitää rahat, mutta säästössä seuraavaa ostosta varten. Vaikka uusiin kenkiin, kun ne halvat hajoaa kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
En antaisi korvamerkittyä rahaa tuolla tavalla. Jos teinillä on rahaa se on silloin hänen ihan oikeasti omaa rahaansa. Niitä euroja tärkeämpää on nuoren oppia vastuullisuutta. Sitä oppii tekemällä itse päätöksiä.
Millä tavalla? Vaikea hahmottaa rahaa antaessa mitä esim kengät maksaa, kun nyt on useassa paikassa noita 70% alennuksia. Parempi antaa hieman yli kuin että hyvät kengät jää kauppaan vitosen takia.
Meillä sovitaan etukäteen, saako pitää rahat vai pitääkö tilittää loput. Yleensä annan pitää loput, omahan asiansa se om, ostaako kallimmat vai kelpuuttaako huokeammat.
Mutta jälkikäteen tuosta on turha alkaa kitistä. Ole seuraavalla kerralla fiksumpi ja sovi etukäteen. Voithan sinä vaikka sopia, että jäljelle jäävistä rahoista saa puolet pitää itse, niin siitä on hänellekim jotain hyötyä, ettei tuhlaile ja osta kalleinta mahdollista.