Oodiin saatava myös vessoja vain naisille
En ymmärrä tätä tasa-arvohömpötystä julkisten tilojen yhteiskäyttövessoista. Oodissakin mentiin halpaan. Joskus siellä kellarikerroksessa haisee kuin ennen vanhaan ulkohuussissa. Paperin kulutus on huipussaan, kun jokainen vuoraa pöntön renkaan paperilla. Myös keskustan eräässä suuressa tavaratalossa siirryttiin yhteiskäyttövessoihin. Olin kerran siellä kolmen naisen kanssa. Laitimmaisista vessasta tuli sekava äijä. Hain vartijan paikalle. Olen itse onneksi itsepuolustustaitoinen.
Kommentit (79)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Unisex-vessat eivät ole ongelma 95 % naisista, joten ne eivät ole menossa minnekään.
Kyllä todellakin ovat, jos niihin mahtuu monta ihmistä samaan aikaan.
Miehet ei kuulu vessoihin joissa on tyttöjä, naisia. Sebverran pipipäistä sakkia siitä sukupuolesta löytyy. Ja sieltä pipeimmästä päästä löytyy trans"naiset".Siis henkilöt, joilla on kahden eri tutkimusyksikön psykiatrien lausunnot henkisestä terveydestä? Ja Oodissa on myös naistenvessoja.
Se psykiatrin lausunto ei ole henkisestä terveydestä, vaan siitä, että henkilö on oikeasti transsukupuolinen. Tiedän esim. transmiehen, joka sairastaa kaksisuuntaista mielialahäiriötä. Eli voi olla mieleltään sairas muuten.
Psykiatri ei voi todeta transsukupuolisuutta van sen, että henkilö ei ole niin psyykkisesti sairas, etteikö voitaisi luottaa tämän kokemukseen transsukupuolisuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävisi joku transnainen kuseskelemassa eduskunnankin naisten vessat niin ehkä päättäjät heräisivät tähän ihanuuteen.
Tai transnainen voisi vähän a hdistella jonkun silmäätekevän tytärtä. Ehkä sitten näistä sukupuolineutraaleista vessoista päästäisiin eroon.
Transnainen ei koe mitään vetoa naisiin, ainoastaan miehiin. Onko älykkyysosamääräsi alle 80?
Mitä ihmettä selität? Tottakai transnaisissa on myös lesboja. Eivät he toki naisia ahdistele yhtään sen enempää kuin cislesbotkaan. Mutta todellakin transnaisissa on lesboja.
Ai mies voi olla jo lesbokin.
Tämähän on kuin suljetulla osastolla.
Kyse on naisesta. Ja otin kantaa vain tuohon, että he muka olisivat kiinnostuneita vain miehistä. Näin ei todellakaan ole. Mistä lähtien ihmisen sukupuoli on sanellut ihmisen seksuaalisuuden?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävisi joku transnainen kuseskelemassa eduskunnankin naisten vessat niin ehkä päättäjät heräisivät tähän ihanuuteen.
Kuvitteletko todella, että transnainen virtsaisi seisten? Transmies voisi näin tehdäkin, mutta ehkä heillä on sen verran järkeä, että nostavat istuinrenkaan.
Eiköhän ole ihan sama missä asennossa tommonen friikkimies virtsaa, naistenvessaan se ei kuulu.
eri
Minkäänlaiset miehet eivät kuulu naistenvessoihin. Itse en transmiehenä ainakaan sinne kaipaa. Tosin myönnetään, että siivoojana joskus käytän naistenvessaa, kun siellä ei ole muita ja kun siellä joudun muutenkin asioimaan :D
Nainenhan sinä olet, joten eipä ole suuri rike.
Ok, tosin minut tulkitaan ulkonäköni puolesta mieheksi, olen juridisesti mies eikä minulla ole emätintä, joten naiset voisivat kokea vaivautuneisuutta nähdessään minut kyseisessä vessassa. Toki siivoojana tilanne on eri, olen siellä työni puolesta enkä kyttäämässä, mutta kyllä sitä aina pitää avata ovi varoen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Unisex-vessat eivät ole ongelma 95 % naisista, joten ne eivät ole menossa minnekään.
Miehet ei kuulu vessoihin joissa on tyttöjä, naisia. Sebverran pipipäistä sakkia siitä sukupuolesta löytyy. Ja sieltä pipeimmästä päästä löytyy trans"naiset".Siis henkilöt, joilla on kahden eri tutkimusyksikön psykiatrien lausunnot henkisestä terveydestä? Ja Oodissa on myös naistenvessoja.
Älä jaksa, ne "psykiatrit" jotka näitä transdiagnooseja jakelevat, ovat itsekin hoitoa vailla, en kutsuisi oikeiksi lääkäreiksi, vaan setan sätkynukeiksi. Moraali puuttuu tyystin, oikea vastuullinen lääkäri ei pidä ihmistä terveenä, jos se väittää syntyneensä "väärään kehoon".
Oikea lääkäri ei edesauta terveen kehon altistamista silpomiselle ja turhalle hormonin pumppaukselle. Koko trans"ongelma" on trendi, joka on sateenkaari-ihmisten painostuksen avulla saatu ajettua julkisen terveydenhuollon taakaksi.Transhörhöys on karannut käsistä. Kuten näissä unisexasioissakin nähdään. Enää ei olla huolissaan tyttöjen ja naisten turvallisuudesta, vaan mielikuvitussukupuolisten turvallisuudesta, ongelman vuoksi jonka ovat itse itselleen kehittäneet.
Uskomatonta että Helsinki on allekirjottanut jonkun "muusukupuolisten" ihmisoikeuslupauksen, ei sellasta sukupuolta ole olemassa.
Maailma on sekaisin.
Kyseessä on siis kyllä ihan tavalliset psykiatrian erikoislääkärit, jotka eivät ole mitään "translääkäreitä". Tutkimuksiin kuuluu myös psykologin ja psykiatrisen sairaanhoitajan keskustelut. Tarkoituksena on selvittää onko henkilö harhainen vai ei. Eivät he ota sinänsä kantaa siihen onko henkilö trans vaan onko tällä psykiatrista sairautta, joka voisi aiheuttaa ajattelun vääristymiä.
Vierailija kirjoitti:
Yhdysvaltalainen sanomalehti New York Times on julkaissut artikkelin, jossa Helsingin joulukuussa avattua Oodi-kirjastoa kuvaillaan suojamuuriksi populismia vastaan.
– Kyseessä on poliittinen hanke, Helsingin kaupungin kulttuurin ja vapaa-ajan toimialajohtaja Tommi Laitio sanoo NYT:n haastattelun mukaan.
New York Times kertoo samassa yhteydessä myös Jussi Halla-ahosta, jonka johtama oikeistopopulistinen perussuomalaiset on ollut Suomen hallituksessa. Jutussa Halla-ahon väitetään rinnastaneen islamin uskon ja pedofilian sekä ehdottaneen Kreikan velkakriisin ratkaisuksi sotilasjunttaa.
Mikä muka meni vikaan analyysissä? Populistikin tuntee itsensä eliitiksi nyttemmin kun on seurannut populisminvastaista toimintaa. On siihenkin ollut syynsä, että naisilla on ollut omat toilettitilat, eikä niin että oho, voitais käydä kaikki samassa. Yhteiset ne on siksi ettei transujen tarvi pähkäillä mihin voisi mennä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin surullista kuin se onkin, tämä maailma on niin täynnä naisille vaarallisia miehiä, että unisex-vessat eivät ole todellisuudessa kiinni oleva ehdotus. WC-tilat valitettavasti tarjoavat näille miehille hyvät mahdollisuudet kaikenlaiseen ahdisteluun ja tirkistelyyn. Tämän lisäksi pidän vain naisille tarkoitettuja vessoja tärkeinä varsinkin nuorille tytöille siksi, että moni kokee näin intiimin asian kiusallisena jos viereisessä kopissa tai heti oven takana on mies. WC on myös julkisissa tiloissa eräänlainen pakopaikka naisille ja tytöille kun miesten katseiden alla oleminen ahdistaa. Mielestäni naiset ja tytöt tarvitsevat tämän vain heille varatun tilan.
Tämän lisäksi miehissä on yhä edelleen niin paljon hygieniasta piittaamattomia yksilöitä, että unisex-vessat ovat istualtaan tarpeensa tekevälle todellinen ongelma. Kukaan ei halua istua virtsaroiskeiden tahrimalle wc-pöntön renkaalle. Junien ja bussien vessat ovat aina olleet unisex, ja jokainen nainen tietää, miten inhottavaa niissä on asioida.
Ja sanon tämän biologisena naisena joka kuitenkin pohjimmiltaan tuntee itsensä enemmän sukupuolettomaksi. Ymmärrän heitä, jotka näitä unisex-vessoja haluavat, mutta siinä tehdään välttämättömän tarpeen toimittaminen niin hankalaksi puolelle väestöstä, että en voi itse kaikkien wc-tilojen muuttamista unisex-malliksi kannattaa. Hyvin rajatun joukon käytössä olevien vessojen kohdalla tämä voi vielä jotenkin toimia, mutta ei tällaisissa paikoissa kuin esimerkiksi tämä Oodi tai vaikkapa tavaratalojen tai asemien vessat.
Oletko koskaan ajatellut että ongelma hygienisassa voi olla naisissa jotka eivät vain "kykene" istumaan siihen istuimelle joten he leikkivät palomestaria joka sammuttaa pensaspaloa.
En. Olen jo kohta neljäkymmentä vuotta naisten vessoissa asioinut, ja kyllä niissä on harvinaista, että rengas olisi virtsan tahrima. Sen sijaan lähes aina kun olen joutunut menemään tällaiseen unisex-vessaan, on tilanne ollut juuri tuo. Olen myös siivonnut ihan työkseni, ja miesten vessat olivat aivan järjestään virtsassa, naisten vessat eivät.
Mutta eipä kaltaisellesi kannattaisi edes vastata, kuulut juuri siihen "keskustelijoiden" joukkoon jonka kanssa keskustelu on yhtä hedelmällistä kuin pään seinään takominen.
Hienoa että vedät johtopäätöksiä ja samassa lauseessa kerrot että minä olen ongelma, vieläpä varsin halveksuvalla asenteella. Olet selvästi palstan helmiä...
Tietoni perustuvat toki vain vaimoni puheisiin naistenvessojen siisteysasteesta ja siihen, että hän välillä livahtaa miesten puolelle jos koppi on vapaana. Miehet kun yleensä kusee ränniin ja istuu kopissa vain paskalla.
Onneksi oma viestisi johon vastasin, olikin hyvin asiallinen eikä yhtään halveksiva. :)
Ja monissa vessoissa ei sitä "ränniä" ole, joten jokaisen on käytettävä pönttöä.
Käytkö useinkin miesten vessoissa toteamassa rännin / pisoaarin tilanteen? Miehenä voisin olla kanssasi eri mieltä tuosta asiasta, mutta tietysti naisena tiedät tämänkin asian paremmin.
Ja kuvaus oli aikoinaan vaimoni suusta, jäänyt mieleen koska se on varsin graafinen. ikävää jos koit sen häiritseväksi.
Todistit juuri sen, että keskustelu kanssasi on kuin hakkaisi päätään seinään. Huomasitkos, että kerroin tehneeni siivoustyötä? Joten kyllä, miesten vessoja on tullut nähtyä.
Ja näissä unisex-vessoissa yleensä on vain pönttö. Kyllä, olen "käynyt toteamassa tilanteen" näissä myös miesten käyttämissä vessoissa, koska joissakin paikoissa on vain unisex-vessoja ja niihin on mentävä jos vessahätä yllättää.
Ymmärsin kyllä että olet tehnyt siivoustyötä, en käsittänyt että olet sen vuoksi kiertänyt läpi suurimman osan suomalaisista julkisten tilojen miestenvessoista. Itse aloit haukkumaan miestenvessojen siisteyttä ja kehumaan naisten vessoja. Et puhunut tässä vaiheessa mitään unisex-vessoista.
Pahoittelut, olet asiantuntija ja minä vain mies.
Heh, onneksi Sinä kuitenkin olet se asiantuntija miesten ja naisten vessojen siisteystason vertailussa, onhan vaimosi joskus käynyt miesten vessoissa (ilmeisesti niissä kaikissa maamme miestenvessoissa), joten voit suurella miehisellä viisaudella todeta, että hygieniaongelma ovatkin naiset. Koska siitähän tämä erittäin älykäs väittely alkoi. :)
Se alkoi kun nillitit miesten vessojen hygienisasta. En ole havainnut niissä ongelmaa, toisin kuin vaimoni on naistenvessojen.
Mutta väistän asiantuntijan tieltä, tiedät paremmin, naisena.
vanhanliiton feministi kirjoitti:
Ei saa#ana miehiä naisten vessaan.. ÄLY HOI ÄLÄ JÄTÄ.
Jotain tolkkua tähän touhuun pikkuhiljaa.
Siellä ne nyt kuitenkin ulostavat. Oli tolkkua tai ei.
Jos miehet oppis siistiä vessakäyttäytymistä niin yhteisvessat voisi toimiakin. Entisenä siivoojana tietää tasan tarkkaan mikä ero on erillisten miesten ja naistenvessojen tuoksussa... Mielelläni en kyllä käytä yhteisvessoja jollei ole pakko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin surullista kuin se onkin, tämä maailma on niin täynnä naisille vaarallisia miehiä, että unisex-vessat eivät ole todellisuudessa kiinni oleva ehdotus. WC-tilat valitettavasti tarjoavat näille miehille hyvät mahdollisuudet kaikenlaiseen ahdisteluun ja tirkistelyyn. Tämän lisäksi pidän vain naisille tarkoitettuja vessoja tärkeinä varsinkin nuorille tytöille siksi, että moni kokee näin intiimin asian kiusallisena jos viereisessä kopissa tai heti oven takana on mies. WC on myös julkisissa tiloissa eräänlainen pakopaikka naisille ja tytöille kun miesten katseiden alla oleminen ahdistaa. Mielestäni naiset ja tytöt tarvitsevat tämän vain heille varatun tilan.
Tämän lisäksi miehissä on yhä edelleen niin paljon hygieniasta piittaamattomia yksilöitä, että unisex-vessat ovat istualtaan tarpeensa tekevälle todellinen ongelma. Kukaan ei halua istua virtsaroiskeiden tahrimalle wc-pöntön renkaalle. Junien ja bussien vessat ovat aina olleet unisex, ja jokainen nainen tietää, miten inhottavaa niissä on asioida.
Ja sanon tämän biologisena naisena joka kuitenkin pohjimmiltaan tuntee itsensä enemmän sukupuolettomaksi. Ymmärrän heitä, jotka näitä unisex-vessoja haluavat, mutta siinä tehdään välttämättömän tarpeen toimittaminen niin hankalaksi puolelle väestöstä, että en voi itse kaikkien wc-tilojen muuttamista unisex-malliksi kannattaa. Hyvin rajatun joukon käytössä olevien vessojen kohdalla tämä voi vielä jotenkin toimia, mutta ei tällaisissa paikoissa kuin esimerkiksi tämä Oodi tai vaikkapa tavaratalojen tai asemien vessat.
Oletko koskaan ajatellut että ongelma hygienisassa voi olla naisissa jotka eivät vain "kykene" istumaan siihen istuimelle joten he leikkivät palomestaria joka sammuttaa pensaspaloa.
En. Olen jo kohta neljäkymmentä vuotta naisten vessoissa asioinut, ja kyllä niissä on harvinaista, että rengas olisi virtsan tahrima. Sen sijaan lähes aina kun olen joutunut menemään tällaiseen unisex-vessaan, on tilanne ollut juuri tuo. Olen myös siivonnut ihan työkseni, ja miesten vessat olivat aivan järjestään virtsassa, naisten vessat eivät.
Mutta eipä kaltaisellesi kannattaisi edes vastata, kuulut juuri siihen "keskustelijoiden" joukkoon jonka kanssa keskustelu on yhtä hedelmällistä kuin pään seinään takominen.
Hienoa että vedät johtopäätöksiä ja samassa lauseessa kerrot että minä olen ongelma, vieläpä varsin halveksuvalla asenteella. Olet selvästi palstan helmiä...
Tietoni perustuvat toki vain vaimoni puheisiin naistenvessojen siisteysasteesta ja siihen, että hän välillä livahtaa miesten puolelle jos koppi on vapaana. Miehet kun yleensä kusee ränniin ja istuu kopissa vain paskalla.
Onneksi oma viestisi johon vastasin, olikin hyvin asiallinen eikä yhtään halveksiva. :)
Ja monissa vessoissa ei sitä "ränniä" ole, joten jokaisen on käytettävä pönttöä.
Käytkö useinkin miesten vessoissa toteamassa rännin / pisoaarin tilanteen? Miehenä voisin olla kanssasi eri mieltä tuosta asiasta, mutta tietysti naisena tiedät tämänkin asian paremmin.
Ja kuvaus oli aikoinaan vaimoni suusta, jäänyt mieleen koska se on varsin graafinen. ikävää jos koit sen häiritseväksi.
Todistit juuri sen, että keskustelu kanssasi on kuin hakkaisi päätään seinään. Huomasitkos, että kerroin tehneeni siivoustyötä? Joten kyllä, miesten vessoja on tullut nähtyä.
Ja näissä unisex-vessoissa yleensä on vain pönttö. Kyllä, olen "käynyt toteamassa tilanteen" näissä myös miesten käyttämissä vessoissa, koska joissakin paikoissa on vain unisex-vessoja ja niihin on mentävä jos vessahätä yllättää.
Ymmärsin kyllä että olet tehnyt siivoustyötä, en käsittänyt että olet sen vuoksi kiertänyt läpi suurimman osan suomalaisista julkisten tilojen miestenvessoista. Itse aloit haukkumaan miestenvessojen siisteyttä ja kehumaan naisten vessoja. Et puhunut tässä vaiheessa mitään unisex-vessoista.
Pahoittelut, olet asiantuntija ja minä vain mies.
Heh, onneksi Sinä kuitenkin olet se asiantuntija miesten ja naisten vessojen siisteystason vertailussa, onhan vaimosi joskus käynyt miesten vessoissa (ilmeisesti niissä kaikissa maamme miestenvessoissa), joten voit suurella miehisellä viisaudella todeta, että hygieniaongelma ovatkin naiset. Koska siitähän tämä erittäin älykäs väittely alkoi. :)
Se alkoi kun nillitit miesten vessojen hygienisasta. En ole havainnut niissä ongelmaa, toisin kuin vaimoni on naistenvessojen.
Mutta väistän asiantuntijan tieltä, tiedät paremmin, naisena.
Jännä että suurin osa naisista "nillittää" tätä ihan samaa kun on kyse paikoista, joissa miehille ja naisille on samat vessat.
Olen käynyt Oodissa vessassa ja Yliopiston kirjastossa vessassa Kaisaniemessä. Molemmat ovat olleet siistejä. Ja kummassakin saa käydä molemmat sukupuolet.
Sitten kun vertaa rautatieaseman naisten vessaan, niin se on likainen. Entäs Sokoksen naisten vessa? Sekin on likainen.
Eli kyse on siitä enemmänkin missä vessa sijaitsee.
Tapiolassa Ainoan kauppakeskuksen vessassa on sitä puhdistusvaahtoa, jolla puhdistetaan vessarengas. Ja ihan on sukupuolille vessat erikseen. Puhdistusaineet voisi laittaa myös Oodin vessaan, jos jotakuta pelottaa istua renkaalle.
Muuten, oli tutkimus, että jos renkaan vuoraa vessapaperilla, saa enemmän bakteereja iholle, kuin jos istuu suoraa renkaalle. Ihon oma suojausmekanismi ei toimi, jos paperi on siinä välissä, vaan estää puolustuksen.
Kannattaa myös muistaa, että se oma kännykkä, läppäri, kotiavaimet ja raha on likaisempaa kuin ne julkiset pöntöt. Siinä vähän suhteellisuutta.
... ja muistin taas miksen tule koskaan kertomaan kenellekään olevani transtaustainen.
Vierailija kirjoitti:
On kyllä hämmästyttävää miten irvailevia kommentteja täällä on. Kaikki feministit eivät todellakaan halua näitä unisex-vessoja! Niissä ei ole MITÄÄN feminististä! Toki uuden aallon feministityttöset haluavat olla cool ja mukana suuren maailman touhuissa. Kuitenkin kaikki joilla on vähänkin järkeä ja ymmärrystä siitä miten miehet toimivat eivät näitä vessoja halua.
t. wanhanaikainen feministitantta
Tulihan se sieltä, ette te todellisuudessa halua tasa-arvoa
Kaikki oikeistolaiset eivät todellakaan halua tätä desegregaatiota! Siinä ei ole MITÄÄN oikeistolaista! Toki uuden aallon oikeistotyttöset haluavat olla cool ja mukana suuren maailman touhuissa. Kuitenkin kaikki joilla on vähänkin järkeä ja ymmärrystä siitä miten mustat toimivat eivät näitä mustia samaan tilaan halua.
t. wanhanaikainen oikeistotantta
PS. Tämä kirjoitus on parodiaa, mutta voitaisiinko kaikki lopettaa tämmöinen erotteleva paska?
Please, näytä minulle muu sukupuolielin. Minä ja tiedemiehet ympäri maailman haluaisimme nähdä sen pikimmiten!
Niin. Miesten ja naisten vessat on perusteltua erotella, koska suurin osa ahdistelusta on sitä että miehet ahdistelevat naisia. Mutta kun nykyään mitään ryhmien välisiä eroja ei saa käyttää perusteena mihinkään, tätä ei voida hyväksyä.
Vähän huvittavaa, että yhtäältä ollaan hyvin sukupuolitiedostavia ja superherkkiä mutta sitten jos minä, nelikymppinen cis heteronainen, tunnen oloni epämukavaksi unisex vessassa, se on jotenkin väärin siis minun puoleltani. Jos joskus eksyn Oodiin, olisi varmaan pakko käydä henkilökunnalta kysymässä naisten vessaa tai sitten invavessaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se psykiatrin lausunto ei ole henkisestä terveydestä, vaan siitä, että henkilö on oikeasti transsukupuolinen. Tiedän esim. transmiehen, joka sairastaa kaksisuuntaista mielialahäiriötä. Eli voi olla mieleltään sairas muuten.
Psykiatri ei voi todeta transsukupuolisuutta van sen, että henkilö ei ole niin psyykkisesti sairas, etteikö voitaisi luottaa tämän kokemukseen transsukupuolisuudesta.
Psyykkinen sairaus ei ole este transhoidoille. Ei kai muuten tuo bipolaarinen transmies olisi saanut hoitoja? Kaksisuuntainen mielialahäiriö on kaiken lisäksi yksi vakavimmista psyykkisistä sairauksista.
Vierailija kirjoitti:
Vähän huvittavaa, että yhtäältä ollaan hyvin sukupuolitiedostavia ja superherkkiä mutta sitten jos minä, nelikymppinen cis heteronainen, tunnen oloni epämukavaksi unisex vessassa, se on jotenkin väärin siis minun puoleltani. Jos joskus eksyn Oodiin, olisi varmaan pakko käydä henkilökunnalta kysymässä naisten vessaa tai sitten invavessaa.
Invavessakin on unisex-vessa, miten sinä sinne uskallat mennä?
Mutta joo, yhteiset vessat pitäisi kieltää lailla ja kaikkialla pitäisi olla vain inva-wc:n tapaisia yksilövessoja. Itsehän en pysty tarpeitani tekemään ollenkaan, jos joku toinen ihminen (sukupuoleen katsomatta) on samassa huoneessa.
Mitä ihmettä selität? Tottakai transnaisissa on myös lesboja. Eivät he toki naisia ahdistele yhtään sen enempää kuin cislesbotkaan. Mutta todellakin transnaisissa on lesboja.