90-luvun nuoret
Mitä kaipaatte erityisesti tuolta kultaiselta vuosikymmeneltä? Vai onko asiat paremmin nyt?
Kommentit (37)
Kännykättömyyttä. Joo, oli niitä jo silloin muttei yhtä yleisesti. Kukaan ei olettanut että on koko ajan tavoitettavissa, kuvia ei räpsitty ja levitelty koko maailman nähtäväksi somessa ja luuriaan jatkuvasti tuijottavat kännyääliöt puuttuivat liikennettä sotkemasta.
Aitoutta, persoonallisuutta ja lukutaitoa. Yleissivistys rip kaipaamaan jäin 90-l nuori.
Kakkosella alkavaa ikää. Ja ehkä vähän brittipoppia.
Vierailija kirjoitti:
Kännykättömyyttä. Joo, oli niitä jo silloin muttei yhtä yleisesti. Kukaan ei olettanut että on koko ajan tavoitettavissa, kuvia ei räpsitty ja levitelty koko maailman nähtäväksi somessa ja luuriaan jatkuvasti tuijottavat kännyääliöt puuttuivat liikennettä sotkemasta.
Nyt kun ajattelee tuota aikaa, niin ehkä sellaista aitoa yhteisöllisyyttä oli enemmän, kun kaikkea sosiaalista kanssakäymistä ei voitu hoitaa netin yli älylaitteilla.
Lapsuuden magiikkaa upeassa kulttuurisessa hetkessä. Kaikki hyvä on tehty 90 luvulla.
Sitä että joku tuli soittamaan ovikelloa, että haluanko tulla ulos leikkimään esim. piilosta, tai mennä seikkailemaan lähimetsään.
Helvetti että olen onnellinen että sain kokea viimeiset vuodet jolloin tuota vielä tapahtui, n. 1998-2000. Sitten tuli netit ja vehkeet eikä enää kukaan halunnut viettää tuolla tavoin aikaa ulkosalla.
Vierailija kirjoitti:
Tv-sarjoja: Buffy, X-files jne.
X-files, tuo yksi aikojen parhaista scifi-sarjoista. Mikä mättää, ettei nykyisin päästä lähellekään sitä tunnelmaa ja toteutusta.
Millälailla nykyään sit lapset hoitaa noi ulkoilut? :DD
Olin itse 10 vuotta vuonna 2000 ja mun lapsuuteen kuulu se, että lähiseudun lapset meni pimpottaan ovikelloa ku halus leikkimään esim. ulos yhdessä. :D En o ees miettiny että miten se sit nykyään on??? :D
Ei ainakaan 6 vuotiaat varmaan missään whats upissa kysele toisiaan ulos? :DD
En tiedä johtuiko vaan omasta iästä, mutta tuntuu että elämä oli tempoltaan rauhallisempaa. Nyt tuntuu että kaikilla on kiire, ja sitä vielä glorifioidaan niin että jos ei ole kiire on jotenkin laiska ja tehoton. Koko ajan pitää olla kalenteri täysi ja kaikki aika iptää käyttää hyödyksi, harrastustenkin pitää olla tavoitteellisia niin että niissä tulee parhaaksi tai niistä saa rahaa. Rauhallinen oleilu tai jonkun jutun harrastaminen vaan koska se on kivaa on ajan haaskausta koska pitää olla tehokas. Umpitäysi kalenteri on hyvän ihmisen merkki.
Monia suomalaisia tuotteita, nyt on valmistus siirretty halpamaihin :(
Sitä, että Suomen kulttuuri ei ollut vielä mennyt tällaiseksi postmoderniksi arvoliberaaliksi hömpötykseksi identiteettipolitiikkoineen jne. Kuitenkin oltiin otettu askel eteenpäin 80-luvun pintaliidosta ja alettu julkisesti keskustella järkevästä ja kohtuullisesta eettisyydestä, mm. luonnonsuojelusta ja eläinten hyvinvoinnista.
Jonkin verran kaipaan myös omaa ja muiden perheenjäsenten nuoruutta.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Muistaako kukaan semmoisia jätskejä, jotka alkoivat ritisemään suussa? Vai mennäänkö jo kasarin puolelle, en ole ihan varma.
Ulkonäköpaineita on aina ollut, mutta silloin ei tiedetty belfeistä ja überfiltteröidyistä kuvista mitään.
Vierailija kirjoitti:
Kakkosella alkavaa ikää. Ja ehkä vähän brittipoppia.
Aijai... just törmäsin pitkästä, pitkästä aikaa tähän biisiin
ja tuli niin nostalginen oloVierailija kirjoitti:
En tiedä johtuiko vaan omasta iästä, mutta tuntuu että elämä oli tempoltaan rauhallisempaa. Nyt tuntuu että kaikilla on kiire, ja sitä vielä glorifioidaan niin että jos ei ole kiire on jotenkin laiska ja tehoton. Koko ajan pitää olla kalenteri täysi ja kaikki aika iptää käyttää hyödyksi, harrastustenkin pitää olla tavoitteellisia niin että niissä tulee parhaaksi tai niistä saa rahaa. Rauhallinen oleilu tai jonkun jutun harrastaminen vaan koska se on kivaa on ajan haaskausta koska pitää olla tehokas. Umpitäysi kalenteri on hyvän ihmisen merkki.
Mutta kaikesta tästä huolimatta onneksi on vapaus tehdä niinkuin haluaa, koska loppujen lopuksi ihminen itse on vastuussa kaikesta. Itsehän ihminen ajattelee niinkuin ajattelee ja tekee sen mitä tekee. Se on sitä todellisen vastuunottamista elämästä. Itse ainakin nykyään haistatan pitkän veen tälle tehokkuudelle ja ylimääräiselle vouhotukselle ja elän itseni näköistä elämää omaan tahtiin. Jos joku tulee jotain mussuttamaan niin eipä tule toiste, sen takaan.
Carrols! Oli mun lemppari-burgeripaikka.
Nat sit oli nat seja eivätkä yrittäneet leikkiä esimerkiksi etnonationalisteja. Ymmärrän kyllä että hävettää...
Halpaa tupakkaa