Mun unelma ois päästä lihavuusleikkaukseen
Rakastan hyvän makuista ruokaa niin paljon, etten tule koskaan laihtumaan pysyvästi. Painan 90kg (ihannepaino olisi 60kg, oon 167cm, 38v). Oon montakin kertaa elämässä onnistunut dieetillä laihduttamaan, mutta mikään dieetti tässä maailmassa ei tule mahdollistamaan pysyvän painonpudotuksen, koska rakastan niin paljon hyvää ruokaa, että paino tulee aina takas. En jaksa elää sellaista elämää, johon ei kuulu ihanat camembert, wingsit, prosciutto, patongit, karamellisoidut possut, kermapastat, salamirisotot, viinit, donitsit, chorizot, oluet, mozzarella, KUNNON VOI ja muut herkut ihan silloin kun huvittaa. Maailmassa on liian paljon hyvää ruokaa, että luopuis niistä timmin kropan takia. Kuka kulinaristi oikeasti voisi nauttia sellaisesta elämässä jossa sosiaalisissa tilanteissa kieltäytyy herkuista, koska pitää vähän ”tarkkailla linjoja”?? Tai sellaista elämää jossa välipala on muutama pähkinä ja omena? Tai joku mauton rahka ananaksella?! Huh! ruoka on enemmänkin kuin polttoainetta kropalle, se on nautinto ja kuten englanniksi sanotaan ”soul food”. Tekee hyvää sielulle ja mielelle. Mulle välipala on joku herkullinen kulhollinen itse tehtyä caesarsalaattia (tai jos pitää ostaa jotain valmiina esim. lidlillä on valmissalaateissa se savulohisalaatti missä on pikkelöytyä punasipulia, soijapapuja ja kermaviilitillikastike, se on hyvä!). En siis jaksa mitään et pitäis punnita ruokia ja laskea saanko mä syödä tän kokonaisen avokadon ja pitääkö olla vaan kananmunan valkuaista vai saanko syödä vaikka kaksi uppomunaa maalaisleipäni päällä.
Ei mua oikeasti kiinnosta muuten laihtuminen, rehellisesti ainoa syy miksi ois kiva olla lähempänä sitä 60kg on se et löytyis paljon sellaisia vaatteita, joita nyt ei löydy omassa koossa ja tietty se, että näyttäis esim kesällä paremmalta monissa tiukissa/lyhkäsissä vaatteissa.
SIKSI, jos mulla ois rajattomasti rahaa, tekisin niin kuin Adele ja menisin lihavuusleikkaukseen. Leikkauksen jälkeen söisin vaan pienempiä annoksia ruokia (Niinku Adele vetelee nyt sitä 1000kcal päivässä dieettiä ja väittää ettei mukamas ollu leikkauksessa :D), joista tykkään, koska leikkaukseen jälkeen ei kuitenkaan voi mitenkään mättää. Ei se mättääminen oo nytkään mun ongelma, mä vaan syön liian kaloripitoisia ruokia (Juu, isohkoja annoksia, koska on niin herkkua, mut en mitään sipsiä/karkkeja/einesruokia, vaan oikeata hyvää ruokaa) eikä mua kiinnosta käyttää mun vähäinen vapaa-aika jossain salilla hikoillen. Mutta, jään tänne unelmoimaan isoista rahoista ja niiden käytöstä leikkaukseen ja meen kattaa pöydän. Uunissa lampaankare <3
Kommentit (18)
No mikset ala elää kuin olisit käynyt leikkauksessa? Syöt kaikkea mitä ennenkin, mutta pienen annoksen. Siihenhän joutuisit sitoutumaan leikkauksen jälkeen.
Voithan sinä noita syödä kun pidät annoskoot riittävän pieninä. Liikuntakin auttaisi mutta taidat olla siihen liian laiska.
Komppaan vastaajaa!
TIESITKÖ että lihavuusleikkauksen jälkeen saa syödä tyyliin desi per annos, Siihen desiin siis kaikki mitä siinä ruuassa on. Eli ei desi riisiä,desi kastiketta desi kasviksia,vaan koko desi. Montako riisinjyvää siihen nyt mahtuukaan.
ja lihavuusleikkauksen jälkeen voi sairastua syömishäiriöön koska aivot eui kertakaikkiaan ymmärrä asiaa "en voi syödä kuin pikkuisen kerrallaan"
Leikkaus on leikkaus ja se voi olla vaarallinen.
Aloita elämäntapa muutos ja pienennä annoksiasi. Unohda moiset hömppähaaveet.
NIIN ja se liian nahkan leikkaus,muistappa sekin. Ja nämä leikkaukset eivät ole halpoja Suomessakaan.
terve.fi/artikkelit/halusin-pois-roikkuvan-nahkani-vankilasta
Vierailija kirjoitti:
No mikset ala elää kuin olisit käynyt leikkauksessa? Syöt kaikkea mitä ennenkin, mutta pienen annoksen. Siihenhän joutuisit sitoutumaan leikkauksen jälkeen.
Koska jos söisin 1000kcal hyvän makuista ruokaa annokset olisi niin pieniä, että olisi ihan kamala nälkä koko ajan. Kyllä syömisen jälkeen pitää olla tyytyväinen olo. Ei sellainen, että saispa vielä jotain ruokaa eikä mikään ähky. Semmonen sopiva!
xxxxxlllllm kirjoitti:
Komppaan vastaajaa!
TIESITKÖ että lihavuusleikkauksen jälkeen saa syödä tyyliin desi per annos, Siihen desiin siis kaikki mitä siinä ruuassa on. Eli ei desi riisiä,desi kastiketta desi kasviksia,vaan koko desi. Montako riisinjyvää siihen nyt mahtuukaan.
ja lihavuusleikkauksen jälkeen voi sairastua syömishäiriöön koska aivot eui kertakaikkiaan ymmärrä asiaa "en voi syödä kuin pikkuisen kerrallaan"
NIIN ja se liian nahkan leikkaus,muistappa sekin. Ja nämä leikkaukset eivät ole halpoja Suomessakaan.
Jos henkilöllä on paljon pudotettavaa, niin sitä liika ihoa tulee laihdutuksen jälkeen, on sitten laihduttanut leikkauksen kanssa tai ilman. Se on jokaisen lihavan joka haluaa laihduttaa hyväksyttävä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska jos söisin 1000kcal hyvän makuista ruokaa annokset olisi niin pieniä, että olisi ihan kamala nälkä koko ajan. Kyllä syömisen jälkeen pitää olla tyytyväinen olo. Ei sellainen, että saispa vielä jotain ruokaa eikä mikään ähky. Semmonen sopiva!
Ongelmasi on selvästi se, että haet ruuasta sitä hyvää oloa, mitä varsinkin suolaiset, rasvaiset ja sokeriset ruuat tuottavat. Vähän sama, kuin huumeriippuvaisilla. Mikään leikkaus ei tuohon auta, koska tuo riippuvainen puoli sinussa söisi silti, vaikka leikattu maha olisi täynnä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelmasi on selvästi se, että haet ruuasta sitä hyvää oloa, mitä varsinkin suolaiset, rasvaiset ja sokeriset ruuat tuottavat. Vähän sama, kuin huumeriippuvaisilla. Mikään leikkaus ei tuohon auta, koska tuo riippuvainen puoli sinussa söisi silti, vaikka leikattu maha olisi täynnä.
1000 kcal päivässä on todella vähän, olen kokeillut monta kertaa ja nälkä on jatkuva, vaikkei yhtään liikkuisi. Tietysti jokainen hakee ruoasta hyvää oloa ja jaksamista. Tuhat kaloria ei siihen riitä vaikka söisi mitä. Itselläni vain tuo 1000-1200 kcal on se määrä mitä voisin syödä lihomatta. En kerta kaikkiaan jaksaisi sillä määrällä tehdä työtä, en jaksa edes kotitöitä tehdä, vaan päivät menee istuskellen ja maaten. On joko siis tunnettava nälkää 24/7 tai lihottava jatkuvasti. En ole ap.
Yks vaihtoehto on laitattaa pallo matkalaukkuun. Sen avulla voi laihtua myös. Eikä tarvitse leikkausta.
Kaikille leikatuille ei sovi enää sen jälkeen rasvainen tai höttöhiilarinen ruoka. Vielä useammalla leikatulla on, että sokerisia ei pysty enää syömään. Se vähäinen määrä mitä pystyy syömään päivän aikana on suunniteltava niin että siitä saa tarpeelliset kuidut, proteiinin, vitamiinit. Syödä ja juoda ei voi enää yhtäaikaa.
Eli sun on pakko muuttaa ruokailutapoja. Ennen leikkaukseen pääsyä on osoitettava, että pystyy siihen. Jatkossa on itse pidettävä kiinni uusista ruokailutavoista ettei liho takaisin. Tähän ei tarvitse vatsalaukun venymistä, suoli voi venyä ja ottaa enemmän ruokaa vastaan
Minä olen ainakin jonkinasteinen kulinaristi myös mutta hoikka. Rakastan laadukkaita ravintoloita, laadukkaita buffet - lounaita ja esim. Intialaista ruokaa... ja suklaata. Nautin näistä kaikista, ei hoikkuus tarkoita sitä että eläisi nälässä.
Minun salaisuuteni on se että rakastan ruokaa mutta myös liikuntaa.
Toki en mässäile koko päivää, esim runsas lounas voi kattaa puolet päivän syömisistä.. tai jos syön hyvän illallisen syön vähän kevyemmin seuraavana päivänä.
Vähän ärsyttävää että kuvitellaan hoikkien kieltäytyvän kaikesta hyvästä ruuasta....😩
Vierailija kirjoitti:
xxxxxlllllm kirjoitti:
Komppaan vastaajaa!
Jos henkilöllä on paljon pudotettavaa, niin sitä liika ihoa tulee laihdutuksen jälkeen, on sitten laihduttanut leikkauksen kanssa tai ilman. Se on jokaisen lihavan joka haluaa laihduttaa hyväksyttävä.
Niinhän siinä luki,että liika nahka!'
Etkö ymmärtänyt lukemaasi.
Vierailija kirjoitti:
Aloituksen luettuani ihmettelin samaa. Lihavuusleikatun ruokalistasta löytyy yhden päivän esimerkki Painonhallintatalon nettisivuilta.
Lihavuusleikattujen ateriakoko on kaksi desiä. Lihavuusleikatun ensisijainen ruoka lautasella on proteiini koska sitä pitää saada gramman per painokilo. Kaikki muu tulee vasta sen jälkeen jos jää tilaa. Multivitamiini aamulla ja kalsiumtabletti illalla. Rasvatonta maitoa, piimää tai maustamatonta jogurttia puoli litraa päivässä aterioiden välillä. Sen lisäksi 1,5 litraa vettä.
Vierailija kirjoitti:
Yks vaihtoehto on laitattaa pallo matkalaukkuun. Sen avulla voi laihtua myös. Eikä tarvitse leikkausta.
Voi että. Miten väänsi väärin. Mahalaukku, ei matkalaukku. Ihan tuoreessa lehdes oli juttua jostain naisesta, joka oli pudottanut paljon tuolla keinolla. Helpompi kuin operoida kirurgisesti.
Siis sanot rakastavasi ruokaa liikaa luopuaksesi siitä timmin kropan takia ja ettei sua edes oikeasti kiinnosta laihtuminen?
Luuletko että sua kukaan lähtee leikkelemään, kun asenteesi on tuo ja tiedetään että tulokset ei tule pysymään?
Oo vaan reilusti ja rehellisesti läski, ei kaikkien tarvitse olla hoikkia ja hyväkuntoisia.
Ps. Vedä oikea metalliluinen korsetti päälles, sen kanssa ei voi syödä kun pieniä annoksia.
Iltalehdessä oli eilen juttu Hyvä olo osassa. Frida laihtui alle vuodessa 24 kg kun vatsaan oli asetettu suolavedellä täytetty pallo.
Minä olen käynyt lihavuusleikkauksessa. Tein elämäntapamuutoksen, eli MUUTIN ruokavalioni juuri niistä lihottavista ruista kevyeen ja terveelliseen.
AP ikävä totuus on, että lihavuusleikkaus ei auta sinua. Kaikki tuttavani jotka on leikattu, mutta jotka jatkoivat vanhalla ruokavaliolla ovat leikkauksen jälkeen LIHONEET takaisin. Kirurgi sanoi minulle, että lihavuusleikkaus vaikuttaa puoli vuotta, sen jälkeen vatsalaukku alkaa pikkuhiljaa venyä entiseen. Ja että ihminen ei laihdu pysyvästi, ellei MUUTA ruokavaliotaan. Jos siis edelleen haluat syödä kermalla ja voilla kyllästettyä hiilarihöttöä leikkaus ei hyödytä, tulet lihomaan takaisin.
Lihavuusleikkaus ei auta, ellei ihminen muuta haitallisia lihomiseen johtavia tapojaan! Lihavuusleikkaus ei laihduta pysyvästi!! Uskokaa jo!
Olet niin oikeassa. Minulle tehtiin myös mahalaukun ohitus marraskuussa 2019. Syömistottumukset muuttuu väkisinkin alussa, mutta jos ei ole sitoutunut noudattamaan annettua ruokavaliota, tuhoaa leikkauksen tuomat hyödyt. Tuohon operaatioon on aivan turha lähteä, jos on ahmija ja mässäilijä, joka johonkin kaipuuseen mättää itsensä nurin jatkossakin. Kyllähän sen pötsin saa uudelleen venytettyä, jos palaa entisiin tapoihin. Pitää syödä usein, pieniä annoksia, proteiinipitoinen ensin. Kahdeksan kertaa päivässä syön, kaksi desilitraa kerralla. Juominen (piimä ja vesi) siinä välissä, yhteensä kaksi litraa. Eli suu sius käy koko ajan.
Ja kyllähän lihavuusleikkaukseen on mahdollista kunnallisestikin päästä, jos on jokin "kriteerisairaus" + BMI yli 35. Minulla oli BMI alle tuon vaaditun, eli jotain vähän yli 33. En ole koskaan ollut mikään valas, mutta tuki- ja liikuntaelinongelmat kenties avasivat oven operaatioon. Pituuteni on 172 cm, ja leikkausaamuna painoni oli 90 kg. Suvussani on abetesta, verenpainetautia jne. Ne myös vaikuttivat. Ja kunnallisessa operoitiin.
Paras päätös tähänastisessa elämässäni. Aivan uudet tuulet puhaltavat. Aineenvaihdunta heräsi henkiin. Voisin sanoa, että synnyin uudelleen. Suosittelen tilanteessa, jossa jo kaikki on kokeiltu, ja haluat sitoutua elämänmuutokseen. Mutta siis ahmija-addikteille ei sovi.
Lihavuusleikkaus ei muuten auta tuohon. Vaikka saisit sen lihavuusleikkauksen, niin jatkaisit silti tuota yletöntä syömistä mikä johtaisi siihen, että vastalaukkusi venyisi takaisin siihen mittaan missä se oli ennen leikkausta ja lihoaisit takaisin ja lisää.
Jossainhan oli ihan faktatietoa, että todella pieni prosentti (taisi olla alle 10%) lihavuusleikkauksista ovat onnistuneita ja henkilö pystyy laihduttamaan ja pitämään painon alhaisena.