Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokonaisvaltaisesti terveydestä huolehtiminen on kokopäivätyö

Vierailija
16.02.2020 |

Päiväkirjamaista avautumista tiedossa. :(

Aloitin tietoisemman ja terveemmän elämän työ/ruuhkavuosiin hukkuneen itseni vahvistamiseksi kaksi vuotta sitten. Olin normaalipainoinen mutta epäterve ja kahden vuoden tauko liikunnasta oli tehnyt minusta ns "löysän laihan" ja ryhtini oli todella huono. Ennen tätä taukoa olin urheillut tosi paljon ja olin hyvässä kunnossa.

Olen siis jatkuvasti ja säännöllisesti panostanut sekä liikuntaan, ruokavalioon, kuin ylipäätään henkiseen hyvinvointiin, yöuneen ja itseni säännölliseen testauttamiseen oli se sitten hierojakäynti, papakoe tai hammastarkistus.

Liikunta tällä hetkellä: kaksi tuntia pilatesta ryhmäliikunnassa, kaksi tuntia kuntosalia viikossa (koko kropan treeni x2), paljon aerobista ja yksi kerta viikossa ratsastusta.

Ruokavalion ylläpitäminen on vaikeinta koska se vaatii niin paljon suunnittelua jotta ei kaatuisi niihin huonoihin valintoihin. Tässä minulla oli eniten remontoimista. Aina pitää olla terveellinen välipala aamupala ja lounas jottei mene ottamaan snickersiä työpaikan automaatista.

Juo 2L vettä päivässä. Nuku 8h. Ole tarpeeksi ulkoilmassa. Lankaa hampaat. Huolehdi ihosta ja hiuksista. Lista on loputon. Jos et ole 100% ehdoton, et ainakaan saa tuloksia ja jos olet 100% ehdoton, et saa lipsahtaa hetkeksikään.

Jo pelkästään tässä on "hirveä työ" Kaiken muun keskellä ja vasta nyt kahden vuoden kohdalla tulos alkaa vasta näkyä ulkonäössä, eli alan saada lihasta entisen löysyyden tilalle ja ihoni/hiukset alkaa olla terveen näköiset.

Onneksi se tuntui voinnissa jo aikaisemmin, muuten en olisi jaksanut.

Tympeintä on kuitenkin se kropan "kiittämättömyys" ja halu palautua aina siihen edelliseen tilaan. Jos esimerkiksi sairastun ja liikunta jää pariksi viikoksi tuntuu että menetän tosi paljon tuloksia jo tällä aikaa. Tai kun pilateksesta on ķuukauden kesäloma, tuntuu kuin aloittaisi syksyllä aivan alusta. Keho "unohtaa" heti ison osan saavutetusta työstä, jos tulee pienikin notkahdus, ainakin vielä näin kahden vuoden kohdalla.

Ruokavalio.... olen ollut sokerittomalla pääsääntöisesti tosiaan 2 vuotta ja jos joskus haluan herkutella esimerkiksi limsalasillisella tai patukalla kehoni ei tiedä yhtään mitä sillä sokerimäärällä tekisi, mikä näkyy hirveänä olona ja ihoni puskee sokeria läpi viikon. Kun olen päivittäin panostanut hyviin rasvoihin se näkyy vasta kahden vuoden kohdalla mutta jos unohdan terveelliset rasvat viikoksi ihoni palautuu välittömästi tosi kuivaksi ja atopia alkaa kukkia. Samoin varsinkin hiuksissa tuntuu menevän todella kauan, että ne alkavat "näyttää" sitä hyvää säännöllistä ruokavaliota ja hoitoa.

Huoh. Kaikille niille jotka näyttävät hyvältä ja elinvoimaisilta (ei feikkihiuksin ja tekopy llyin vain oikealla työllä tehdyillä tuloksilla) haluan sanoa että I see you ja katson teitä ihaillen! Ja tunnustaa että vuosikausia niin kokonaisvaltaisesti terveeltä näyttämiseen menee tuhottomasti aikaa ja energiaa ja kurinalaisuutta ja voimaa. Varsinkin äideillä, perussairailla, keski-ikäisenä ja vaihdevuosia läpikäyvillä, nostan teille hattua.

Kommentit (0)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla