Onko enää kenellään omia työhuoneita, muilla kuin terveydenhoidossa?
TH:sa pitää tietty olla, koska asiakkaiden yksityisyys. Mutta esim. inssit ja vastaavat. Itse olen toimistossa, jossa kenellekään ei ole omia työhuoneita. Ei edes päälliköillä. Osalla on selkeämmin sermeillä eristetty työpiste. Osa taas istuu tappituntumalla. Onko oma työhuone insseillä niin seitkytlukua? Keskittymiseen auttaa hyvät kuulokkeet ja musiikkia soimaan, oikeasti unohtaa olevansa avokonttorissa. Tietysti huono puoli on, ettei voi esim. pierasta.
Kommentit (18)
Jep, v*tuttaa lähtee vessaan tai nurkan taakse pieremään!
Ei esimerkiksi terveyskeskuksissa aina ole enää mitään omia työhuoneita, ei ainakaan meillä. Jokainen varaa huoneet käyttöönsä tarpeen mukaan ja kirjaaminen tapahtuu kirjaamistiloissa. Ei hyvä järjestely, rasittaa monia.
Ei kaikkialla terveydenhuollossakaan enää ole omia huoneita. Potilastapaamisiin varataan persoonattomat vastanottohuoneet ja muut hommat tehdään avokonttorissa.
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikkialla terveydenhuollossakaan enää ole omia huoneita. Potilastapaamisiin varataan persoonattomat vastanottohuoneet ja muut hommat tehdään avokonttorissa.
Itseasiassa joo. Joissakin paikoissa oma nimilätkä kulkee mukana ja laitetaan oven pieleen. Kirjaamishommat tehdään avokonttorissa tai kotitoimistossa, erityisesti ne, jotka työskentelee oman firman kautta jollekin Mehiläiselle tai vastaavalle.
Kun menin firmaamme töihin, oli osasyy kiva toimisto Helsingin keskustassa. Siellä oli oma huone melkein kaikilla. Sitten muutimme. Aluksi oli kolmen hengen huone... muutot jatkuivat ja lopuksi tuli aivan järkyttävä avokonttori jossa istumme lähes kuin pulpeteissa valtavassa hallissa. Jos tulen töihin työkaverini jälkeen hän joutuu vetämään tuolia kiinni pöytäänsä ja minä vetämään vatsani sisään ja kävelemään sivuttain, että mahdun ohi. Voi perse! Aivan kauheaa.
Jos joku firma ilmoittaisi että jokaiselle työntekijälle tarjotaan oma työhuone ja lisäksi saisi vielä pitää etäpäiviä, niin veikkaanpa että hakijoita olisi pilvin pimein siihen firmaan.
Kuntien ja valtion virastoissa tietenkin on. Kaverillani on ollut virka jo pitkään ja hän kertoo sisustaneensa työhuoneensa viihtyisäksi. Hänellä on siellä ainakin vaatekaappi vaihtovaatteita (siis jakkuja, huiveja, varasukkahousuja jne. varten!) ja erilaisia korkkareita varten.
IT-alalla vuodesta 2000 lähtien, eikä omia työhuoneita ole ollut kuin muutamalla ihmisellä lähinnä talous- ja hr-puolella ja ylimmillä johtajilla.
Tietyissä firmoissa on omia huoneita, esim. asianajotoimistot. Usein toimistot vielä jossain arvorakennuksissa.
Hakijoita on nyt joka työpaikkaan pilvin pimein, oli oma työhuone tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Kun menin firmaamme töihin, oli osasyy kiva toimisto Helsingin keskustassa. Siellä oli oma huone melkein kaikilla. Sitten muutimme. Aluksi oli kolmen hengen huone... muutot jatkuivat ja lopuksi tuli aivan järkyttävä avokonttori jossa istumme lähes kuin pulpeteissa valtavassa hallissa. Jos tulen töihin työkaverini jälkeen hän joutuu vetämään tuolia kiinni pöytäänsä ja minä vetämään vatsani sisään ja kävelemään sivuttain, että mahdun ohi. Voi perse! Aivan kauheaa.
tätähän se on Hgin toimistovuokrilla.
Jopa eräässä puhelinmyyntifirmassa esimiehellä oli oma työhuone. Ei varmasti ole Suomen ainut firma, jossa on omia työhuoneita.
Vierailija kirjoitti:
Hakijoita on nyt joka työpaikkaan pilvin pimein, oli oma työhuone tai ei.
Ja koneistajat haluavat yli 1800 e/kk. Mikä röyhkeys!
Kun aloitin koulutuken mukaisen työurani vuonna 1995 minulla oli oma työhuone. Sitä riemua kesti ehkä 10v. Sittemmin on nökötetty avokonttorissa.
Jokin aika sitten tekivät tutkimuksen, missä kerättiin kaikki avokonttoreita koskevat tutkimukset yhteen ja verrattiin tuloksia. Olivat varsin yksimielisesti sitä mieltä, että avokonttorit ovat /ceestä.
Pikkufirmoissa on, myös niissä vähemmän menestyneissä, jotka ovat halvemmissa tiloissa vuokralla. :D
Itse olen jättifirmassa ja meillä ei ole enää edes sermejä. Omat paikat sentään on, kaikissa firmoissa ei ole niitäkään.
Olen ollut lastensuojelussa töissä sekä kunnalla että yksityisellä eikä omia työhuoneita ollut. Asiakkaita ei tavattu toimistolla, mutta kaikki puhelut esim. lasten psykiatriselle piti hoitaa muiden työntekijöiden kuullen. Ja siis vaitiolovelvollisuus muuten oli (niin kuin kuuluikin) niin tiukkaa, ettei esim. koneelta voinut lukea muuta kuin omien asiakkaidensa tietoja tai perästä kuului. Että siinä sitten puhuit kaiken mielenterveysongelmista insestiin kaikkien kuullen. Tuntui pahalta toimia näin.
Kansalliskirjastossa (siis upea rakennus Helsingissä) on ylikirjastonhoitajan sihteerillä sellainen talonkokoinen työhuone. Kyllä hymyilytti kun eka kerran kävin siellä.
Titenkin on.