Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mummoa v*tuttaa raha-asiat!

Vierailija
15.02.2020 |

Maksan Visa-luottoa joka kuukausi 100€, mutta koko ajan tulee jotain "juhlia" ja kohta on taas joulu!
V*TTU oikeesti: ristiäiset, kummitytön häät ja siihen päälle vielä kolmen lapsen synttärit 😒

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja-mummolle; tapasin erään mummon tuolla jokunen vuosi sitten, niin hän kävi leipäjonossa jotta ruokamenoista säästyisi rahaa sitten lastenlapsien muistamiseen joita oli paljon. En tiedä siis pitikö tämä paikkaansa vai oliko selitys sille että kävi leipäjonossa. 

Mutta minusta tuossakin voisi olla rehellinen lapsille ja sanoa että mummolla on rahat vähissä joten mummo ei voi muistaa nyt ollenkaan tai sitten hyvin pienillä asioilla tms. Ei kannata velkaannuttaa itseään moisen vuoksi. Itsekin tykkään muistaa läheisiä mutta olen pienituloisena joutunut sanomaan että nyt ei ole rahaa esim.joululahjoihin. Tulot on niin pienet ettei niistä edes säästetä joten ollaan sitten perhepiirissäkin sovittu ettei kukaan osta kellekkään mitään. Lapsien kohdallahan tuo on vaikeampaa koska odottavat kuitenkin jotakin saatavaksi mutta voihan heillekin rehellisesti sanoa että nyt mummolla ei ole mahdollisuutta tällä kertaa muistaa. 

Kiitos vastauksesta ja onneksi on pappa. Ollaan papan kanssa oltu kimpassa jo yli 30 vuotta vaikkakin nykyään eri osoitteissa. Pappa auttaa paljon lapsia rahallisesti ja muutenkin. Minä autan yleensä lasten perheitä  tekemällä isot satsit ruokaa tai hoitamalla lapsia.

Mikä onkaan lasten mielestä parempaa kuin ihan perusmuussi ja lihapullakastike! 😊

- ap -

Vierailija
22/32 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Herranjesta. Eikö osata sanoa ei. Oma vikanne, taloustaito hukassa vaikka jo tuossa iässä, mummona.

Vaikea on sanoa EI, jos oma lapsi pyytää apua (eikä aina pyydäkään vaan sen vain huomaa). Te nuoret ette tajua tilannetta, ennen kuin olette itse siinä 😞

- ap -

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Herranjesta. Eikö osata sanoa ei. Oma vikanne, taloustaito hukassa vaikka jo tuossa iässä, mummona.

Vaikea on sanoa EI, jos oma lapsi pyytää apua (eikä aina pyydäkään vaan sen vain huomaa). Te nuoret ette tajua tilannetta, ennen kuin olette itse siinä 😞

- ap -

Tuo on ihan ehtaa ja puhdasta LÄHEISRIIPPUVUUTTA.

Läheisen kyttääminen ja avuntarpeen havainnoiminen ilman että se läheinen edes itse sanoo mitään.

Vierailija
24/32 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- ap -

Läheisen kyttääminen ja avuntarpeen havainnoiminen ilman että se läheinen edes itse sanoo mitään.

En todellakaan ole läheisriippuvainen vaan haluan olla yksin.  Eniten ottaa päähän, jos huomaan jomman kumman kakruista taas tarvitsevan apuja.

Senkin vielä kestän, jos papparainen pyytää tekemään lihapiirakkaa.

Tein sille sen.

- ap -

Vierailija
25/32 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna lahjaksi lastenhoitoapua jos lapset pieniä. Parempi kuin raha tai materiaali. Jos isompia niin 10e+suklaalevy on myös riittävä. Tai järjestä luonasi lettukestit, piknikpäivä tms. Ei kai lapsenlapsiin tarvitse rahojaan niin upottaa, eiköhän läsnäolo ja välittäminen ole se tärkein. En ainakaan itse toivo lapseni mummoilta muuta.

Vierailija
26/32 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lahjoja kannattaa ostaa etukäteen alennuksista ym. Esim. kirjoja saa halvalla, ja esim. Aku Ankan taskukirjat maksavat n. 6e normaalistikkin.

Samoin vaatetta alesta, jos esim. 5-V lapsella on synttärit kesällä, ostaa jo edellisen kesän alesta hänelle 6-7-vuotiaan kokoisen vaatteen joita parhaimmillaan saa -70%,tai esim. joskus on -50% ja vielä "kaikki alevaatteet ota 2 maksa 1" tarjouksia.

Ymmärrän ettei kaikilla ole paljoa rahaa, mutta ENNAKOIMALLA säästää paljon. Esim. itse ostin aina opiskelijana kaikki vaatteet alesta, ja niistä "viimeisistä" kun parhaat alennukset.

Toki aina vaatteet eivät olleet juuri sellaisia kun halusi (esim. olisin mielummin halunnut punaiset tennarit jäljellä oli vain sinisiä jne.) mutta syksyllä Prisman alesta 5e kengät seuraavaan kesään säästi 15e vert. olisikostanut vasta seuraavana kesänä norm. hinnalla.

Ihan sivusta vaan huomautan, että ei tahdo nykyajan äideille kelvata lahjoiksi tällaiset ideat. Mummoilta, varsinkin anopilta pitää tulla se kallis lahja, ettei perheen omia rahoja tarvitse siihen käyttää.

Meillä mummi osti etukäteen alesta vaatteita ja vaatteet olivat järjestäen pieniä, kun antoi lahjaksi. Kyllähän se harmitti.

Vierailija
27/32 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummi ei toki ole mummi, mutta omat kummilapset esimerkiksi tykkäävät museoiden lastenpäivistä tai askartelutunneista (ja niiden sisarukset myös). Yllätyskirjeet, itsetehdyt korut tms. tuntuvat kelpaavan myös (tosin niissä on melkoiset perusinvestoinnit).

Yksi sisarenlapsistani heräsi hiljan huoleen, että jos ei hän, niin kuka kutoo hänen lastenlastensa villasukat, ostin lahjaksi välineet ja ohjeet....

Vierailija
28/32 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- ap -

En todellakaan ole läheisriippuvainen vaan haluan olla yksin.  Eniten ottaa päähän, jos huomaan jomman kumman kakruista taas tarvitsevan apuja.

Senkin vielä kestän, jos papparainen pyytää tekemään lihapiirakkaa.

Tein sille sen.

- ap -

Normaali ihminen ei päivystä toisen ihmisen avuntarpeita ja riennä apuun jos sitä apua ei edes pyydetä.

Ja papparaiset osaa kyllä itse ruokkia itsensä.

Vierailija
29/32 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lahjoja kannattaa ostaa etukäteen alennuksista ym. Esim. kirjoja saa halvalla, ja esim. Aku Ankan taskukirjat maksavat n. 6e normaalistikkin.

Samoin vaatetta alesta, jos esim. 5-V lapsella on synttärit kesällä, ostaa jo edellisen kesän alesta hänelle 6-7-vuotiaan kokoisen vaatteen joita parhaimmillaan saa -70%,tai esim. joskus on -50% ja vielä "kaikki alevaatteet ota 2 maksa 1" tarjouksia.

Ymmärrän ettei kaikilla ole paljoa rahaa, mutta ENNAKOIMALLA säästää paljon. Esim. itse ostin aina opiskelijana kaikki vaatteet alesta, ja niistä "viimeisistä" kun parhaat alennukset.

Toki aina vaatteet eivät olleet juuri sellaisia kun halusi (esim. olisin mielummin halunnut punaiset tennarit jäljellä oli vain sinisiä jne.) mutta syksyllä Prisman alesta 5e kengät seuraavaan kesään säästi 15e vert. olisikostanut vasta seuraavana kesänä norm. hinnalla.

Ihan sivusta vaan huomautan, että ei tahdo nykyajan äideille kelvata lahjoiksi tällaiset ideat. Mummoilta, varsinkin anopilta pitää tulla se kallis lahja, ettei perheen omia rahoja tarvitse siihen käyttää.

Meillä mummi osti etukäteen alesta vaatteita ja vaatteet olivat järjestäen pieniä, kun antoi lahjaksi. Kyllähän se harmitti.

Mummi kuitenkin tarkoitti hyvää. Itse mittaan yleensä lapset ja ostan sen mukaan vaatteita. Ehkä ne vaatteet ei aina tule käyttöön, mutta ei se minua haittaa.

- ap -

Vierailija
30/32 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millaisia summia kulutat lahjoihin? 

Meillä ovat suvun kersat tykänneet, jos on antanut lahjaksi jotakin sukuun kuuluvaa muistoesinettä ja kirjoittaa siihen tarinan mukaan mistä se tavara on peräisin. Ainakin Arabian krääsä kelpaa ja vanhat Marimekot tai ikivanhat peltiset purkit. 

Tälle nauraa mummo, jonka lapsenlapset on neljä poikaa.  

Vierailija
31/32 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kudo sukkia, niitä muut mummot antaa lahjaksi.

Kunpa osaisinkin! Itse olisin kiitollinen villasukista 🧦 💚

- ap -

Sukkalankakerän vyötteessä on perussukkien ohje.

Netissä on myös ohjeita, esim.Novitalla on neulekoulu, jossa näytetään kaikki työvaiheet.

Neulo ensin itsellesi. Myöhemmin lahjo lapsenlapsia tyyliin villasukat ja suklaalevy jouluna.

Vierailija
32/32 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mummi kuitenkin tarkoitti hyvää. Itse mittaan yleensä lapset ja ostan sen mukaan vaatteita. Ehkä ne vaatteet ei aina tule käyttöön, mutta ei se minua haittaa.

- ap -

Mitä järkeä tuossa on?

Mikset kysy mitä tarvitaan ja varmista siten että ne tulee myös käyttöön.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kaksi