Lue keskustelun säännöt.
Perhe ennen opintoja
15.02.2020 |
Miksi aina halutaan perustaa perhe vakityöpaikan löytymisen jälkeen? Rahaa voi olla hieman enemmän, mutta siinäpä se. Nolottaa jäädä töistä pois perhevapaalle ja toisaalta ahdistaa palata heti takaisin, kun tuntuu että kasvatustyö kotona on vielä täysin kesken. Jos voisin tehdä kaiken uudelleen, perustaisin perheen heti parikymppisenä, jos sopiva kumppani olisi vaan löytynyt. Kaikki muu saisi odottaa.
Kommentit (2)
Minä en. Ihan koska olin niin keskeneräinen parikymppisenä. Olen tyytväinen, että sain lapseni yli 30-vuotiaana. Ei liity rahaan vaan psyykkiseen tasapainoon.
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Harva löytää sen sopivan kumppanin parikymppisenä. Saati sellaisen, joka siinä kohtaa olisi valmis perustamaan perheen. Mutta kyllä itsekin kallistuisin sille kannalle, että lapsen ja opintojen yhdistäminen käy helpommin kuin lapsen ja työn. Toki opinnoista riippuen, kaikilla aloilla opiskelu ei ole yhtä joustavaa. Lisäksi pieni lapsi ei kuluta vielä paljon rahaa, opiskeluasunnossa on halpa asua ja päivähoitokin taitaa opiskelijalle olla ilmaista?
Ymmärrän kuitenkin sen, ettei lasta haluta tehdä taloudelliseen epävarmuuteen. Vain harvalla alalla voi olla edes suhteellisen varma siitä, että opintojen jälkeen saa työpaikan ja elämä tasaantuu. Monet joutuvat tyytymään pätkä- tai osa-aikaisiin töihin. Kun elämä jo itsessään tuntuu selviytymistaistelulta, on ihan ymmärrettävää ettei siihen tilanteeseen haluta tehdä lasta. Se stressi omasta toimeentulosta on jo ihan riittävästi, sehän vain ahdistaisi lisää jos joutuisi murehtimaan vielä lapsenkin elättämisestä.