Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Selittäkää mulle, miten perustulo Ei kasvattaisi tuloeroja?

Vierailija
14.02.2020 |

Jos perustuloa maksetaan kaikille tulotasoon katsomatta, eikös siinä itsestään selvästi käy niin, että tuloerot kasvavat? Rikkaat laittavat rahat poikimaan, köyhillä jokainen ropo menee elämiseen.

Onko tarkoituksena sitten verottaa perustulo suurituloisilta takaisin vai mikä tässä on ideana?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo pahaa tekee edes ajatella miten joku kimi räikkönen rikastuu niillä perustulo voitoilla.

Vierailija
2/21 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Idea on nimenomaan se, että suurituloisilla veroprosentti nousee sen verran, että käteen jää perustulon kanssa sama kuin nykyisinkin

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä perustulo verotettaisiin pois hyvätuloisilta. Kyllä tuo halvemmaksi tulee yhteiskunnalle, kun hullun byrokratian pyöritys. Ties kuinka monia erilaisia tukia pitää hakea. Ihmiset hädissään niitä odottavat ja velkaantuvat, kun tuet maksetaan viikkoja myöhässä. Perustulo tuo turvaa.

Vierailija
4/21 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siten, että perustulo verotetaan tuloverossa pois tietyn tulotason jälkeen kokonaisuudessaan ja laskee asteittain. Miten vaikea tämä on ymmärtää?

Vierailija
5/21 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pienipalkkainen 56-vuotias ja jäisin kyllä pois työelämästä, jos saisin 800e/kk.

Velkoja ei ole ja pihistelyyn olen tottunut.

Vierailija
6/21 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, ei ja vielä kerran ei. Perustulomalli ei toimi niin, että työssäkäyvät saavat nykyisen palkkansa lisäksi jonkun ylimääräisen bonuksen. Tai no, tavallaan saavat, mutta käytännössä tuloverotus lähtee sen verran paljon korkeammasta prosentista, että käteenjäävä osuus on sama kuin ennenkin.

Toisin kuin änkyrät yrittävät valehdella, perustulon pointti ei ole, että kaikki saavat vastikkeetonta rahaa taikaseinästä. Pointti on, että:

1) Henkilö saa automaattisesti työmarkkinatuen ja asumistuen kaltaiset etuudet, jotka hän saisi joka tapauksessa, ilman turhanpäiväistä byrokratiaa.

2) Työn vastaanottaminen ja vastaanottaminen kannattaa aina, riippumatta tekeekö töitä viikossa tunnin vai 40. Perustulomalli mahdollistaa joustavamman osa-aikaisen työskentelyn ilman tukiloukkuja.

Vierailija
7/21 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska ne poistuu tilastoista, jotka saa nyt tuloja perustuloa vähemmän. Ja niitä on muuten aika paljon.

Vierailija
8/21 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siten, että perustulo verotetaan tuloverossa pois tietyn tulotason jälkeen kokonaisuudessaan ja laskee asteittain. Miten vaikea tämä on ymmärtää?

Ei koske pääomateluloa joten rikkaammille se olisi puhdasta voittoa.

Vierailija
9/21 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni paras malli olisi sellainen missä kaikki saa perustulon ja maksaa sen päälle tulevista tuloista tasaveron. Silloin kaikki palkkatyö kannat5aisi aina.

Vierailija
10/21 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen pienipalkkainen 56-vuotias ja jäisin kyllä pois työelämästä, jos saisin 800e/kk.

Hienoa. Joku nuori pääsisi töihin ja saisi pakkasi perustulonsa päälle.

Vierailija
11/21 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Idea on nimenomaan se, että suurituloisilla veroprosentti nousee sen verran, että käteen jää perustulon kanssa sama kuin nykyisinkin

Veroprosentti voisi olla kaikilla sama. Progressio toteutuisi perustulolla joka on pienituloisille suhteellisesti suurempi.

Vierailija
12/21 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei vaan ne menisivät samanikäisille freelancereille, niin jo nyt lomien aikaan.

Vierailija
13/21 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pääomatulot on tässä jonkinlainen ongelma. Ehkä ensimmäinen 100t€ pitäisi verottaa kuten palkkavero tms.

Vierailija
14/21 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei vaan ne menisivät samanikäisille freelancereille, niin jo nyt lomien aikaan.

No jollekkin ne kuitenkin menee, eikä siis mene hukkaan.

Vierailija
15/21 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

2) Työn vastaanottaminen ja vastaanottaminen kannattaa aina, riippumatta tekeekö töitä viikossa tunnin vai 40. Perustulomalli mahdollistaa joustavamman osa-aikaisen työskentelyn ilman tukiloukkuja.

Harmi vaan, että kumoat tuon omassa viestissäsi:

Vierailija kirjoitti:

Perustulomalli ei toimi niin, että työssäkäyvät saavat nykyisen palkkansa lisäksi jonkun ylimääräisen bonuksen. Tai no, tavallaan saavat, mutta käytännössä tuloverotus lähtee sen verran paljon korkeammasta prosentista, että käteenjäävä osuus on sama kuin ennenkin.

Vierailija
16/21 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pääomatulot on tässä jonkinlainen ongelma. Ehkä ensimmäinen 100t€ pitäisi verottaa kuten palkkavero tms.

Ehdottomasti samaa mieltä. Pääomaprosentti alenisi silloin aika paljon!

Vierailija
17/21 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se mene hukkaan, vaikka jäisin töihin :)

Mutta pointti on, että pärjäisin kyllä itse perustulolla ja omalla kohdallani se veisi motivaation palkkatyöhön.

Vierailija
18/21 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se mene hukkaan, vaikka jäisin töihin :)

Mutta pointti on, että pärjäisin kyllä itse perustulolla ja omalla kohdallani se veisi motivaation palkkatyöhön.

Jatkan: ja koskee varmaan muutamaa muutakin.

Vierailija
19/21 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
20/21 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Idea on se, että kouluttautuneilta, keskimäärin paremmin ansaitsevilta kokoaikaista ammattityötä tekeviltä suomalaisilta verotetaan passiivisille, työtä vieroksuville elantoraha, joka kattaa osan ruuista, oluista ym. välttämättömyyksista. Se ei kuitenkaan riitä kattamaan kaikkea, joten vaje paikataan asumis- ja toimeentulotuilla verovaroista, jotka on myös kerätty mainituilta suomalaisilta ammatti-ihmisiltä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kaksi