Onko normaalia, että saattohoitokodista lähdetään kotilomalle??? :O
Tuollaiseen törmäsin. Luulisi, että saattohoitolasta lähdetään vain jalat edellä... Siis onko kuoleman odottaminen sen verran rentoa, että siitä voi välillä pitää kotilomaa?
Kommentit (16)
Voi luoja mikä typerä ajatuspieru. Totta kai voi lähteä kotilomalle, jos kunto sallii ja tarvittava hoito on järjestynyt. Saattohoitokoti ei ole vankilaselli. Ja kyllä, kuoleman odotuksesta voi pitää myös "lomaa". Jos on kuolemasa, ei sen kokoaikainen ajattelu hyödytä enää mitään. Kiva, jos saa muutakin ajateltavaa välillä. Sähän et toki kuolevalle sallisi kuin ssängyssä makoilun ja kokoaikaisen pohtimisen?
Ei outoa, mikäli vointi sallii. Kukaan ei pakota kuolemaan sairaalassa. Voinnin mukaan voisi lähteä vaikka risteilylle tms.
Vähän sairaudesta riippuen, voi olla todella vaikeaa tietää milloin se kuolema sitten oikeasti tulee. Sitä odotellessa voi olla hyviä kausia ja huonoja kausia, ja onhan se nyt vain järkevää, että sellaisen hyvän kauden sattuessa lähtee vaikka käymään kotona.
Mun ystävä kuoli mahasyöpään ja kävi viimeisillä viikoilla jopa baarissa, tosin selvinpäin. Hän yritti elää loppuun asti normaalia elämää.
Minun äitini tuli saattohoidosta kotiin viideksi viikoksi, kunnes kunto meni sit niin huonoksi, että piti mennä takaisin. Hän sitten menehtyikin vajaan viikon kuluessa takaisin saattohoitokotiin menosta.
Niin että jos tietää kuolevansa lähiaikoina ei saa enää edes yrittää nauttia siitä elämästä mitä on jäljellä? Pitää maata sängyssä ja itkeä?
Kyllä on ihan tavallista. Sieltä saa lähteä mihin haluaa. Ei ole vankila.
Onko laillista tehdä rahankeräys syöpähoitihin ja lähteä cancuniin meksikon lomalle niillä rahoilla?
Vierailija kirjoitti:
Onko laillista tehdä rahankeräys syöpähoitihin ja lähteä cancuniin meksikon lomalle niillä rahoilla?
Ihan sama. Kannattaisiko sun keskittyä omaan elämääsi ja antaa kuolevan ihmisen nauttia elämästään kun vielä voi? Jos joku haluaa hänelle antaa rahaa, niin eihän se sinulle kuulu.
Tarkoitatko ap nyt palliatiivista hoitoa vai saattohoitoa? Palliatiivinen hoito voi kestää hyvinkin kauan ja silloin ollaan kotona tai missä nyt haluaakaan kun vointi on hyvä ja kun huononee, voi mennä suoraan sairaalaan. Varsinainen saattohoito on kuitemkin eri asia, mutta sieltäkin voi voinnin mukaan poistua mihin haluaa.
Tottakai on normaalia! Niin kauan kun vointi sallii voi elää niin normaalia elämää kuin mahdollista. Joskus saattohoitopäätöksiä jopa puretaan kun vointi yllättävästi kohenee. Näin ainakin vanhuspuolella.
Olipa APlta nyt niin kusipäistä tekstiä, että vaikea keksiä miten solvaisi.
Toivon kuitenkin että AP pääsee kokeilemaan itse tätä saattohoitoa, niin tietää sitten omasta kokemuksesta ja toivottavasti pian, niin ei jää kaivelemaan.
Ja kotoahan voi lähteä vaikka ulkomaille, kun passikin hommattu...
Vierailija kirjoitti:
Siis onko kuoleman odottaminen sen verran rentoa, että siitä voi välillä pitää kotilomaa?
No ei todellakaan. Saattohoitoon tuomitulle ei ole sallittu muut toimet kuin kuoleman odottaminen. Itse asiassa: moni ei tätä tiedä mutta saattohoitotuomion rikkomisesta voidaan jopa Suomessa tuomita kuolemanragaistukseen.
Ei ole rentoa, ei sitten millään.
Kotilomalle kotiin, jos vointi sallii.
Olen nähnyt monia syöpään kuolevia ihmisiä, eikä valtaosa ole suhtautunut kuolemaan ' rennosti'.