MAISTERI, olitko valmistumisen jälkeen työttömänä?
Kommentit (55)
Mulla oli vakituinen työ vuotta ennen valmistumista. Gradun tein siinä työn ohessa.
Olin puolisen vuotta. Sen jälkeen olen ollut 21 vuotta yhtäjaksoisesti työelämässä.
En ollut. Ei ne hommat heti mitään unelmaa ollut, mutta toimistohommia kuitenkin.
En ehtinyt olla yhtään työttömänä. Tuli muutama työtarjous, yksi yliopistoltakin, mutta siitä kieltäydyin. Olen FK, joka siis vastaa FM:n koulutusta.
Valmistuin noin neljä kuukautta sitten ja olen vielä työttömänä. Olen päässyt haastatteluihin kyllä, mutta aina joku muu on valittu.
Vuoden. Sitten sain vuoden sijaisuuden ja sijaisuuden jälkeen löysin vakituisen työn.
Tein gradun valmiiksi äityislomalla, sitten pian syntyi toinenkin lapsi. Sitten menin/pääsin töihin. Jossain vaiheessa olin työttömänä, nyt taas töissä.
Olen ollut ennen valmistumista jo oman alan hommissa. Gradua kirjoittelen töiden ohella tällä hetkellä. Mielestäni on tärkeää nyky-yhteiskunnassa, että pyritään hakeutumaan töihin jo ennen valmistumista. Kyllä opintolainojen hyvitykset ym opintoajan rajaaminen alkaa painetta luomaan, jos ei valmistumisesta tule mitään töiden ohella. Mielestäni on vaan karu fakta, että jos olet työtön valmistumisen jälkeen ja jäät pienelle paikkakunnalle, jossa ei ole niinkään oman alan hommia, suurempi todennäköisyys jäädä vielä pidemmäksi ajaksi työttömäksi.
Terveisin pienen paikkakunnan ekonomi
Olin, sit 2x äitiyslomalla. Yht 3v3kk valmistumisesta ekaan työhön.
Ktm
Olin valmistumisen jälkeen vähän yli 2 kuukautta työttömänä vuodenvaihteessa 1994 - 95. Ei minulla mitään unelmahommia silloin ollut.
Olin reilun vuoden. Kouluttauduin sitten toiselle alalle ja nyt töitä on riittänyt.
Valmistuin juuri sopivasti sen v 1991 talouskriisin aikoihin, ja etsin duunia yli puoli vuotta ennen kuin tärppäsi. Olihan se rankkaa, mutta onneksi vuokraisäntä oli tutun tuttu jolla oli ymmärrystä ja kärsivällisyyttä (rauha hänen sielulleen, on nyt jo autuaammilla metsästysmailla).
Mä jäin valmistumisesta suoraan äitiyslomalle. Myöhemmin olen aina saanut töitä kun olen hakenut, kesät olen tosin joutunut olemaan työttömänä (olen opetusalalla).
Vierailija kirjoitti:
Kyllä opintolainojen hyvitykset ym opintoajan rajaaminen alkaa painetta luomaan, jos ei valmistumisesta tule mitään töiden ohella.
Jos on jo työ, niin ei sitä välttämättä enää tarvitse valmistuakaan. Paljonhan niitä gradua valmiita vaille olevia on töissä, vuosikymmeniäkin.
Muutaman kuukauden, 3-4. En kortistossa kuitenkaan, tein toiminimellä jotain pientä.