Mistä pienituloisuus/köyhyys on saanut teidät pihistämään?
Onko teillä kuitenkin jotain asioita joihin haluatte panostaa vaikkei muuhun niin jäisikään rahaa?
Kommentit (3)
Itselläni oli hyvin, hyvin ankeat ajat muutama vuosi sitten.
Rahat olivat todella tiukalla. Nämä asiat piti heti alkuun karsia/muuttaa:
-muutto pienenpään/halvempaan asuntoon.
-auto pois
-Hesarin tilaus lopetettiin
-matkustelu lopetettiin
-ruokaostokset siirrettin 90% Lidliin
-vaateostokset kirppareilta 90%, myös itse myyntipuolella useasti. Kaikki turha ja vähemmän turhakin myytiin. Kaikki koruni myin, jopa vihkisormuksen - se kertonee tilanteesta.
Pari vuotta oli todella ankeaa taloudellisesti, mutta siitä selvittiin. Välillä oli kyllä jo usko loppua.
Oli myös asioita joista en suostunut tinkimään, pidin esim.salijäsenyyden ja kävin kampaajalla parin kk välein - tuttu kampaaja, ei mikään hirmu kallis.
Mikä kaikki tähän lasketaan? Minulla on mieluisa koti mieluisassa paikassa, mutta asuisin muualla jos rahaa olisi reilusti enemmän. Ostan vaatteet useimmiten kirppikseltä, mutta ostaisin muutekin koska en halua tukea fast fashion-kerskakulutusta. Metsästän tarjouksia, mutta ainakin jonkun verran tekisin sitä muutenkin, ellei rahaa olisi kuin roskaa. Moni säästämisjuttu tulee ihan luonnostaan, kun en ole kiinnostunut esim. elektroniikasta tai meikeistä (käyttämieni 5 perustuotteen ulkopuolella).
Ennen kaikkea pihistely näkyy siinä, että mietin mitä ostan että rahat riittävät. Suosin mieluusti esim. suomalaista ruokaa ja tuotteita, mutta aina se ei ole mahdollista. Isompiin hankintoihin säästän, eli joku juttu voi joutua odottamaan hyvinkin pitkään ennen kuin katson että on tarpeeksi rahaa (koska haluan että aina on myös yllättävien pakollisten menojen varalle). Pihistelen myös bussimatkoissa, ja kulje usein jalan/pyörällä vaikkei ihan aina huvittaisi, yleensä kyllä tykkään.
Olen joutunut pihistämään ihan kaikesta. Palkka on 1600€ /kk netto ja kaksi lasta.
Asumme 2h, keittiö asunnossa, jonka vuokra on 1140€ /kk. Hygienia, vaatteet, harrastukset, lomat ja ennen kaikkea ruoka, joka on todella kallista.
Kaikesta on pitänyt tinkiä, jopa lukemisesta kun kirjastoissa ei enää ole mitään kirjoja.