Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Gluteenittomia kasvisruokia illanistujaisiin?

treffit
12.02.2020 |

Nyt kaivattaisiin testattuja, hyvia resepteja illanistujaisiin tarjottavaksi henkilolle, joka on gluteenittomalla ruokavaliolla ja kasvissyoja! :)

Viela parempi, jos olisi gluteeniton ja munaton kasvisherkku, silla eras toinen vieraista on allerginen kananmunalle (ja myos kasvissyoja, oli ovo-lakto ja nyt on kai pesco-lakto).

Kyseessa eivat ole illalliskutsut, vaan haen nyt tapas-tyyppisia naposteltavia (myos salaatit kay, pikku lautaset ja haarukat ovat ok, mutta ruoka pitaa pystya syomaan ilman poytaa).

Any ideas?

Mulla loppui ideat gluteenittomasta voitaikinasta tehtyihin samosoihin ja suolaiseen (kasvis)piirakkaan, jossa gluteeniton pohja porkkanaraasteesta ja mantelijauhoista.

Lisaksi ajattelin juustoista pastasalaattia, joka kay siis kaikille muille paitsi tuolle gluteenittomalle.

Vieraita tulee n. 20 eli joudun tekemaan aika paljon ruokaa vielapa. Joten olisi siis hyva tehda sita mahdollisimman paljon "ruokarajoitteisillekin" kayviin, eli etta se maistuisi myos meille allergiattomille sekasyojille.

Itse en kovin usein kokkaile gluteenitonta tai munatonta, joten olen aika huono arvioimaan, mitka reseptit ovat oikeasti hyvia ja mitka maistuvat vain tuopinalusille.

Onneksi on auttava AV :) Kiitos jo etukateen!

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
13.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gluteenittomia jauhoja myydään lähes kaikissa ruokakaupoissa. Suosittelen valmista jauhomixiä, esim Semperiltä. Niitä saa sekä vaaleana että tummana ja niitä voi käyttää kuten vehnäjauhoja. Sitkoa niissä on huomattavasti vähemmän, minkä vuoksi taikinan koostumus on erilainen. Esim. pitsapohja jää vetelämmäksi ja on helpoin levittää veitsellä. Sämpylät teen niin, että sekoitan taikinan kulhossa, nostelen nokareet lusikalla pellille ja sitten kostutetuin käsin kevyesti pyöräytän muotoonsa. Taikina myös kohotetaan vain kerran, esim. pitsapohja vasta sitten kun se on jo levitetty pellille ja sämpylätaikinakin vasta kun sämpylät on muotoiltu. 

Gluteenittomana saa nykyään myös laajan valikoiman valmistaikinoita ja niistä tulee ihan hyviä piirakoita ym. Voi käyttää kuten tavallistakin valmistaikinaa. Myös muuta valmisruokaa on gluteenittomana, esim kasvispyöryköitä.

Gluteeniton pasta on hyvää, ei juurikaan eroa maultaan vehnäpastasta. Me syödään koko perhe gluteenitonta, vaikka vain kahdella perheenjäsenellä on keliakia. Älä ylikypsennä pastaa ettei se mene puuroksi, pakkauksessa suositeltua keittoaikaa noudattamalla tulee hyvää.

Vierailija
22/38 |
13.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Artisokkadippi ja lämmin papudippi maissilastujen kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
13.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Marinoituja kikherneitä ja marinoituja herkkusieniä. En nyt muista tarkkaa reseptiä mutta itse olen laittanut marinadiin oliiviöljyä, omenaviinietikkaa ja pieneksi silputtua sipulia. Mausteita makusi mukaan, mielestäni herkkusieniin sopii ihan suola, mustapippuri ja hienoksi silputtu basilika, ja kikherneisiin joku intialaistyyppinen tai sittn vähän tulisempi mausteseos. Marinoi jääkaapissa vähintään muutama tunti, mielellään yön yli.

Vierailija
24/38 |
13.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moilasen kiviarinarieskaa löytyy gluteenittomana pakasteena. Teen siitä usein pikapitsoja, olisiko noin 3 min grillivastuksen alla ja valmista herkuteltavaksi. Jos ostat pari pussia niin voit halutessasi kokeilla jo etukäteen miten tehdä jne. Ei jää turhia jauhoseoksia eteen pyörimään, helppoa ja hyvää.

Juustokakku on kohtuullisen helppo tehdä gluteenittomana, kanamunattomana ja jopa maidottomanakin jos tarvetta. Eli pohjaan vaikka semperin kolakeksejä ja rasvaa. Muihin kerroksiin valitset sopivat täytteet tavallisista ohjeista kunhan eivät sisällä gluteenia ym.

Meillä perheessä laajat allergiat joten yleensä kaikki ruoka gluteenitonta, maidotonta, kanamunatonta jne. Silti ymmärrän että sopivien ohjeiden etsiminen ja kokeilu työlästä jos ei ennestään kokemusta paljoa. Itse suosin sellaisia versioita joissa et joudu ostamaan paljoa uusia jauhoja ym kaappiin pilaantumaan jos ei ole jatkuvasti tarvetta. Ja leipomisessa tulee gluteenittomuuden kanssa olla tosi tarkka ettei vahingossakaan tule kontaminaatioita gluteeniin missään. Siksi myös ostaisin valmis pitsapohjat ym jotta homma olisi mahdollisimman vaivatonta eikä pahimmillaan käy niin että kovan työn jälkeen ruoka ei olekaan gluteenitonta kun esim kaulimesta meni vehnäjauhot jäämiä pitsapohjaan ym.

Vierailija
25/38 |
13.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta gluteenitonta saaristolaisleipää (ainakin cittarin pakasteesta olen ostanut ja tykkään), leikkaa sopiviksi pieniksi paloiksi ja tee päälle esim kylmäsavulohestatai kylmäsavuporosta ja tuorejuustosta jne täyte. Ohjeita tommosiin löytyy pilvin pimein netissä, mutta itse ainaki tykkään tuollaisista suupaloista! :)

Tykkään itse tehdä illanistujaisiin ruokaisia salaatteja, esim viimeistä murua myöten -blogista löytyy kaikkia kivoja yhdistelmiä.

Vierailija
26/38 |
13.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös kaikki kasvikset ole gluteenittomia?

No ei. Vehnä ei ole eläin, eikä ohra, ruis tai kaurakaan.

Kasvikset, ei viljat.

Uskon että useimmat ymmärsivät kirjoittajan tarkoittavan esim porkkanaa, paprikaa tai vaikka kaalia

Vierailija
27/38 |
13.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moilasen kiviarinarieskaa löytyy gluteenittomana pakasteena. Teen siitä usein pikapitsoja, olisiko noin 3 min grillivastuksen alla ja valmista herkuteltavaksi. Jos ostat pari pussia niin voit halutessasi kokeilla jo etukäteen miten tehdä jne. Ei jää turhia jauhoseoksia eteen pyörimään, helppoa ja hyvää.

Juustokakku on kohtuullisen helppo tehdä gluteenittomana, kanamunattomana ja jopa maidottomanakin jos tarvetta. Eli pohjaan vaikka semperin kolakeksejä ja rasvaa. Muihin kerroksiin valitset sopivat täytteet tavallisista ohjeista kunhan eivät sisällä gluteenia ym.

Meillä perheessä laajat allergiat joten yleensä kaikki ruoka gluteenitonta, maidotonta, kanamunatonta jne. Silti ymmärrän että sopivien ohjeiden etsiminen ja kokeilu työlästä jos ei ennestään kokemusta paljoa. Itse suosin sellaisia versioita joissa et joudu ostamaan paljoa uusia jauhoja ym kaappiin pilaantumaan jos ei ole jatkuvasti tarvetta. Ja leipomisessa tulee gluteenittomuuden kanssa olla tosi tarkka ettei vahingossakaan tule kontaminaatioita gluteeniin missään. Siksi myös ostaisin valmis pitsapohjat ym jotta homma olisi mahdollisimman vaivatonta eikä pahimmillaan käy niin että kovan työn jälkeen ruoka ei olekaan gluteenitonta kun esim kaulimesta meni vehnäjauhot jäämiä pitsapohjaan ym.

Kiitos tasta viela erikseen, en tunne oloani ihan yhta typeraksi ja avuttomaksi enaa, kuin tana aamuna. <3 

Vierailija
28/38 |
13.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Gluteenittomia jauhoja myydään lähes kaikissa ruokakaupoissa. Suosittelen valmista jauhomixiä, esim Semperiltä. Niitä saa sekä vaaleana että tummana ja niitä voi käyttää kuten vehnäjauhoja. Sitkoa niissä on huomattavasti vähemmän, minkä vuoksi taikinan koostumus on erilainen. Esim. pitsapohja jää vetelämmäksi ja on helpoin levittää veitsellä. Sämpylät teen niin, että sekoitan taikinan kulhossa, nostelen nokareet lusikalla pellille ja sitten kostutetuin käsin kevyesti pyöräytän muotoonsa. Taikina myös kohotetaan vain kerran, esim. pitsapohja vasta sitten kun se on jo levitetty pellille ja sämpylätaikinakin vasta kun sämpylät on muotoiltu. 

Gluteenittomana saa nykyään myös laajan valikoiman valmistaikinoita ja niistä tulee ihan hyviä piirakoita ym. Voi käyttää kuten tavallistakin valmistaikinaa. Myös muuta valmisruokaa on gluteenittomana, esim kasvispyöryköitä.

Gluteeniton pasta on hyvää, ei juurikaan eroa maultaan vehnäpastasta. Me syödään koko perhe gluteenitonta, vaikka vain kahdella perheenjäsenellä on keliakia. Älä ylikypsennä pastaa ettei se mene puuroksi, pakkauksessa suositeltua keittoaikaa noudattamalla tulee hyvää.

Kiitos naista kaytannon valmistusvinkeista! <3 

Vierailija
29/38 |
13.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osta gluteenitonta saaristolaisleipää (ainakin cittarin pakasteesta olen ostanut ja tykkään), leikkaa sopiviksi pieniksi paloiksi ja tee päälle esim kylmäsavulohestatai kylmäsavuporosta ja tuorejuustosta jne täyte. Ohjeita tommosiin löytyy pilvin pimein netissä, mutta itse ainaki tykkään tuollaisista suupaloista! :)

Tykkään itse tehdä illanistujaisiin ruokaisia salaatteja, esim viimeistä murua myöten -blogista löytyy kaikkia kivoja yhdistelmiä.

Tuommoiset pienet herkkuleivat kuulostavat todella hyvilta! Kiitos.

Ja tsekkaan myos tuon blogin :) 

Vierailija
30/38 |
13.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gluteenittomissa jauhoissa on enemmän vaihtoehtoja kuin gluteenia sisältävissä jauhoissa. Esim. tärkkelykset (perunajauho, maissitärkkelys, tapiokatärkkelys) ovat gluteenittomia. Sitten on tattari, hirssi, quinoa, amarantti, riisi, maissi, teff... 

Yksi helppo tapa tehdä gluteenitonta on ostaa valmista gluteenitonta jauhoseosta. Silloin ei tarvitse erikseen ostaa psylliumia tai muuta sitkonkorviketta. Itse kyllä tykkäsin sekoitella itse erilaisia jauhoja. Laitan siihen yleensä kolmea eri jauhoa, yhtä paljon kutakin, joista yksi on tärkkelys.

Jos teet gluteenittoman hiivataikinan, se kohotetaan vain kerran. Eli leivotaan pellille / vuokaan heti kun taikina on valmis (ei kohotettu), ja annetaan sitten vasta kohota, ja paistetaan.

Vierailija
31/38 |
13.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, ei ennen vanhaan tunnettu mitään kluteinia, vaan immeiset söi samaa sapuskaa valittamatta.

Vierailija
32/38 |
13.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo onhan niitä aineita ja reseptejä mutta useimmiten lopputulos maistuu pahalle 🤮.

Vierailija
33/38 |
13.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unto44 kirjoitti:

Jaa, ei ennen vanhaan tunnettu mitään kluteinia, vaan immeiset söi samaa sapuskaa valittamatta.

Juu ja osa porukasta oli laihoja kuin tikku vaikka söivät paljon. Luita tuppas murtumaan, olivat heiveröisiä, kipeitä ja kuolivat nuorena. Mutta mitäs siitä.

Vierailija
34/38 |
13.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo onhan niitä aineita ja reseptejä mutta useimmiten lopputulos maistuu pahalle 🤮.

Sä et vaan osaa :)

Vierailija
35/38 |
13.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

treffit kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo tuollaiset leivät kyllä ainakin omissa juhlissa on aina tehneet kauppansa! Typeränä ehdottelin kalaa ja poroa vaikka sanoit että kasvisruokaa pitäisi olla 😂😂 mutta noihin voi varioida vaikka minkälaisia täytteitä!

Vierailija
36/38 |
13.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Spagetti bolognese.

Vierailija
37/38 |
13.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

treffit kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo tuollaiset leivät kyllä ainakin omissa juhlissa on aina tehneet kauppansa! Typeränä ehdottelin kalaa ja poroa vaikka sanoit että kasvisruokaa pitäisi olla 😂😂 mutta noihin voi varioida vaikka minkälaisia täytteitä!

Joo no osasin kuitenkin itse sen verran jarkeilla etta tajusin etta noita taytteita voi muuttaa. ;) 

Ja siis onhan siella myos ei-kasvissyojia, joten noita leipia voi sitten tehda jokaisen makuun semmoisen ison tarjottimellisen! <3 

Vierailija
38/38 |
13.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vegaaninen kääretorttu on helppo tehdä gluteenittomana. Monesti muutenkin tulee tehtyä kääretorttu pelkkään perunajauhoon. Vegaanisessa versiossa munat korvataan omenahillolla tai banaanilla. Omenaa käyttämällä tulee vähän raikkaampi. 0,5 dl sosetta vastaa yhtä munaa. Kääretortuksi käärimisen sijaan voi tehdä ihan kakun levystä, laittamalla kahteen tai kolmeen osaan pohjan. Kakkuvuokaa en ole testannut mutta varmasti sekin onnistuu.

Makeiden puolelta myös marengit onnistuu munattomana joten brita-kakku on mahdollisuus. Salaisuus on kikherneiden liotusliemi ja jos ei tietäisi niin eroa ei huomaisi munalla tehtyyn. Se on myös helppo yhdistää tuohon kääretorttupohjaan.

Suolaisen puolelta voi tehdä vaikka millaisia salaatteja. Perunasalaatti, meloni-feta, meksikolaishenkinen papusalaatti... Mainitun saaristolaisleivän kaveriksi suosittelen porkkalan tekemistä vegeille. Ihan superhyvää ja helppoa tehdä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kahdeksan