Gluteenittomia kasvisruokia illanistujaisiin?
Nyt kaivattaisiin testattuja, hyvia resepteja illanistujaisiin tarjottavaksi henkilolle, joka on gluteenittomalla ruokavaliolla ja kasvissyoja! :)
Viela parempi, jos olisi gluteeniton ja munaton kasvisherkku, silla eras toinen vieraista on allerginen kananmunalle (ja myos kasvissyoja, oli ovo-lakto ja nyt on kai pesco-lakto).
Kyseessa eivat ole illalliskutsut, vaan haen nyt tapas-tyyppisia naposteltavia (myos salaatit kay, pikku lautaset ja haarukat ovat ok, mutta ruoka pitaa pystya syomaan ilman poytaa).
Any ideas?
Mulla loppui ideat gluteenittomasta voitaikinasta tehtyihin samosoihin ja suolaiseen (kasvis)piirakkaan, jossa gluteeniton pohja porkkanaraasteesta ja mantelijauhoista.
Lisaksi ajattelin juustoista pastasalaattia, joka kay siis kaikille muille paitsi tuolle gluteenittomalle.
Vieraita tulee n. 20 eli joudun tekemaan aika paljon ruokaa vielapa. Joten olisi siis hyva tehda sita mahdollisimman paljon "ruokarajoitteisillekin" kayviin, eli etta se maistuisi myos meille allergiattomille sekasyojille.
Itse en kovin usein kokkaile gluteenitonta tai munatonta, joten olen aika huono arvioimaan, mitka reseptit ovat oikeasti hyvia ja mitka maistuvat vain tuopinalusille.
Onneksi on auttava AV :) Kiitos jo etukateen!
Kommentit (38)
Tee pastasalaattikin gluteenittomasta pastasta.
Vierailija kirjoitti:
Eikös kaikki kasvikset ole gluteenittomia?
Joo mutta jos meinaat jotain "juhlavampaa" tehda niin aika nopeasti tarvitset jauhoja/munia... (ainakin mun mielikuvitus loppui siihen :D)
Haluaisin siis tarjota jotain kypsennettya/leivottua enka vaan tyyliin vihannestikkuja ja hummusdippia. Tama siis siksi, etta haluaisin etta nama mun ruokavammaiset (!) vieraatkin kokisivat, etta heidatkin on huomioitu tarjoiluissa. Kun aika usein heille on tarjolla vain murto-osa yleisesti tarjottavista.
Tyyliin muut vetaa jotain jauhelihapasteijoita ja salamipizzaa ja heille on varattu just jotain vihannestikkuja.
Vierailija kirjoitti:
Tee pastasalaattikin gluteenittomasta pastasta.
Oih, hyva idea. Facepalmaan taalla nyt itseani, kun en tuota tajunnut. :)
Makeana herkkuna voisit tehdä juustokakkuja, vaihdat vain keksit gluteenittomiin.
- Osta kaupan pakastealtaasta gluteenittomia riisipiirakoita yms.
- Juustotarjotin + keksejä + riisikakkuja.
- hedelmätarjotin tai hedelmäsalaatti
Kaikille käyvä vaihtoehto olisi myös tortillat. Pohjia saa myös gluteenittomina. Samoin valmiita pizzapohjia myydään kai myös gluteenittomina, jos pizzaa olit suunnitelllut.29
treffit kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo mutta jos meinaat jotain "juhlavampaa" tehda niin aika nopeasti tarvitset jauhoja/munia... (ainakin mun mielikuvitus loppui siihen :D)
Haluaisin siis tarjota jotain kypsennettya/leivottua enka vaan tyyliin vihannestikkuja ja hummusdippia. Tama siis siksi, etta haluaisin etta nama mun ruokavammaiset (!) vieraatkin kokisivat, etta heidatkin on huomioitu tarjoiluissa. Kun aika usein heille on tarjolla vain murto-osa yleisesti tarjottavista.
Tyyliin muut vetaa jotain jauhelihapasteijoita ja salamipizzaa ja heille on varattu just jotain vihannestikkuja.
Munissakaan ei ole gluteenia eikä juustossakaan.
Tee vaikka melanzane alla parmigiana, ruokaisa, ihana ja juhlava
Kukkakaali-perunacurry
kasvispizza kukkakaali tai gluteenittomalla pohjalla kaltatuista paprikoista, sipuleista yms herkuista.
Vierailija kirjoitti:
treffit kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Munissakaan ei ole gluteenia eikä juustossakaan.
Tee vaikka melanzane alla parmigiana, ruokaisa, ihana ja juhlava
Kukkakaali-perunacurry
kasvispizza kukkakaali tai gluteenittomalla pohjalla kaltatuista paprikoista, sipuleista yms herkuista.
Ihania ehdotuksia! Munissa ei ole gluteenia joo, mutta osallistujien joukossa on myos yksi muna-allergikko. Siksipa tama menikin vahan haastavaksi :D
treffit kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä? Gluteenittomana voit tehdä käytännössä kaiken. Kasvishampurilainen, feta-pinaattipiirakka, juustotarjotin, pasteijat mistä mainitsit (esim. soijarouhetäytteellä), salaatit, juustosarvet... siis ihan mikä tahansa kunhan teet se gluteiinittomista jauhoista. En keksi yhtäkään leivonnaistakaan missä kananmuna olisi pakollinen.
Veljeni tyttöystävä on kasvissyöjä ja keliaakikko, ikinä ei ole tästä ongelmaa saatu aikaiseksi. Viimeksi kun kyläilivät, tein kasvispizzaa gluteiinittomaan pohjaan.
Gluteenittomasta voitaikinasta ei sitten tule kovin lehtevää, kannattaa ehkä harkita jotain muuta. Pastasalaattia voit tehdä gluteenittomalle oman annoksen, jos et raaski ostaa kaikille gluteenitonta pastaa, tai sitten voit korvata pastan riisillä.
Vierailija kirjoitti:
treffit kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä? Gluteenittomana voit tehdä käytännössä kaiken. Kasvishampurilainen, feta-pinaattipiirakka, juustotarjotin, pasteijat mistä mainitsit (esim. soijarouhetäytteellä), salaatit, juustosarvet... siis ihan mikä tahansa kunhan teet se gluteiinittomista jauhoista. En keksi yhtäkään leivonnaistakaan missä kananmuna olisi pakollinen.
Veljeni tyttöystävä on kasvissyöjä ja keliaakikko, ikinä ei ole tästä ongelmaa saatu aikaiseksi. Viimeksi kun kyläilivät, tein kasvispizzaa gluteiinittomaan pohjaan.
Niin, no saisiko vaikka sitten tuon kasvispizzan reseptin? :)
Mulle ei edes "gluteenittomat jauhot" sano mitaan, tai no, kookos- ja mantelijauhot on gluteenittomia mutta en tieda miten niita pitaa kayttaa. Toki osaan googlettaa "gluteeniton suolainen piirakka", mutta ongelma on tassa lahinna se, kuten aloituksessakin jo mainitsin, etta en tieda, mitka niista resepteista on hyvia/maukkaita ja toimivia... :D
Oih, jotkut mini-kasvispurilaiset voisivat olla aika hauska juhlaruoka...coctailtikulla kiinni! Niita voisi tehda myos lihaversion.
Vierailija kirjoitti:
Gluteenittomasta voitaikinasta ei sitten tule kovin lehtevää, kannattaa ehkä harkita jotain muuta. Pastasalaattia voit tehdä gluteenittomalle oman annoksen, jos et raaski ostaa kaikille gluteenitonta pastaa, tai sitten voit korvata pastan riisillä.
Valmista voitaikinaa ajattelin, eivatko nekaan ole gluteenittomina lehtevia?
Kylla ma sen verran voin venya etta sijoitan gluteenittomaan pastaan ihan koko porukalle. :) Mutta onko se pastan maku jotenkin radikaalisti erilainen (=huonompi)?
Vierailija kirjoitti:
No ei. Vehnä ei ole eläin, eikä ohra, ruis tai kaurakaan.
treffit kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylla ma sen verran voin venya etta sijoitan gluteenittomaan pastaan ihan koko porukalle. :) Mutta onko se pastan maku jotenkin radikaalisti erilainen (=huonompi)?
Olen kuullut, että jotkut ovat saaneet Schärin lehtitaikinasta kohtuullisen lehtevää (itse en voi käyttää sitä), mutta yleensä gluteeniton on parhaimmillaankin sitkeää känttyä tavalliseen verrattuna. Pastan mausta on vähän vaikea sanoa, kun en ole syönyt vehnäpastaa pariin vuosikymmeneen. Keittämisessä kannattaa olla vielä tarkempi kuin tavallisessa, jos gluteenittoman keittää liian kypsäksi, siitä tulee mössöä.
treffit kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole huonompi. Itse pidän enemmän maissipastan mausta kuin vehnä. Ei ne sen enempää salaatissa maistu kuitenkaan kuin muukaan pasta.
treffit kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
treffit kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo mutta jos meinaat jotain "juhlavampaa" tehda niin aika nopeasti tarvitset jauhoja/munia... (ainakin p mun mielikuvitus loppui siihen :D)
Veljeni tyttöystävä on kasvissyöjä ja keliaakikko, ikinä ei ole tästä ongelmaa saatu aikaiseksi. Viimeksi kun kyläilivät, tein kasvispizzaa gluteiinittomaan pohjaan.Niin, no saisiko vaikka sitten tuon kasvispizzan reseptin? :)
Mulle ei edes "gluteenittomat jauhot" sano mitaan, tai no, kookos- ja mantelijauhot on gluteenittomia mutta en tieda miten niita pitaa kayttaa. Toki osaan googlettaa "gluteeniton suolainen piirakka", mutta ongelma on tassa lahinna se, kuten aloituksessakin jo mainitsin, etta en tieda, mitka niista resepteista on hyvia/maukkaita ja toimivia... :D
Oih, jotkut mini-kasvispurilaiset voisivat olla aika hauska juhlaruoka...coctailtikulla kiinni! Niita voisi tehda myos lihaversion.
Ei kukaan voi olla noin onneton. Tosiaan googlaamalla löytyy ohjeita, kaupassa on erikseen gluteiiniton osasto ja esim. tommosia hampurilaisia voi tehdä gluteenittomiin valmissämpylöihin. En ole lainaamasi, mutta tässä sulle kasvispizzan resepti: Ota gluteeniton pohja. Jos et osaa leipoa moista, osta valmiina. Lisää tomaattikastike, täytteet ja juusto. Paista. Lisää oregano. Siinä.
Kannattaa perua ne illan istujaiset jos pitää jotain sahajauhoa tarjota. Ihan paskaa.
Hammastikkuihin kirsikkatomaatti, mini mozzarellapallo ja pari basilikanlehteä. "Vartaat" tarjottimelle ja hosota päälle vähän oliiviöljyä ja mustapippuria.
Nachosipsit, salsa, omatekoinen guacamole, omatekoinen juustokastike tms.?
Porkkanatikkuja joita voi dipata itsetehtyyn hummukseen (tai lidlin, on parasta) ja lisäksi vaikka camembertiin joka on käynyt uunissa, netistä löytyy ohje uunissa lämmitettävään camembertiin.
Pitsaa joka tehty tortillalettujen päälle?
Vierailija kirjoitti:
treffit kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
treffit kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo mutta jos meinaat jotain "juhlavampaa" tehda niin aika nopeasti tarvitset jauhoja/munia... (ainakin p mun mielikuvitus loppui siihen :D)
Veljeni tyttöystävä on kasvissyöjä ja keliaakikko, ikinä ei ole tästä ongelmaa saatu aikaiseksi. Viimeksi kun kyläilivät, tein kasvispizzaa gluteiinittomaan pohjaan.Niin, no saisiko vaikka sitten tuon kasvispizzan reseptin? :)
Ei kukaan voi olla noin onneton. Tosiaan googlaamalla löytyy ohjeita, kaupassa on erikseen gluteiiniton osasto ja esim. tommosia hampurilaisia voi tehdä gluteenittomiin valmissämpylöihin. En ole lainaamasi, mutta tässä sulle kasvispizzan resepti: Ota gluteeniton pohja. Jos et osaa leipoa moista, osta valmiina. Lisää tomaattikastike, täytteet ja juusto. Paista. Lisää oregano. Siinä.
Kiitos kommentistasi, tama olikin oikein positiivinen kommentti ja auttoi todella paljon.
Sa et ole ikina googlettanut reseptia, joka onkin sitten osoittautunut huonoksi? :) Hienoa sinulle, olen onnellinen puolestasi.
Kiitos myos etta kannustit minua myos ottamaan huomioon ruokarajoitteiset ja haluamaan etta hekin voivat monipuolisesti nauttia tarjottavista, etka vaan mollannut ja haukkunut kun toinen yrittaa kysya neuvoa.
Hyvaa paivanjatkoa sinulle, toivottavasti saat ansaitsemasi paivan. <3
Asiallisesti kommentoineet: teille ihan sarkasmivapaat kiitokset! :) :) :)