Miksi keskituloisen palkalla ei enää meinaa pärjätä?
Katsoppa työmarkkinat ja tulopolitiikka ovat sosialistivetoista (SAK, STTK). Ei sosialismin idea ole se, että duunari vaurastuu vaan idea on, että kaikilta otetaan kykyjen mukaan (työntekijä) ja kaikille annetaan tarpeen mukaan (palkansaaja, eläkkeen saaja, työttömyyskorvauksen saaja jne.). Jos palkka riittää elämiseen niin se on tarkoituskin. Sen ei ole tarkoitus riittää mihinkään muuhun. Näin Suomessa.
Kommentit (39)
Koska kuvitelma on, että keskituloinen voi jo alle kolmekymppisenä hankkia ison omakotitalon, uuden auton, elektroniikkaa ja matkustella. Montaa sellaista asiaa pidetään normaalina, johon normaalin keskituloisen rahat eivät riitä.
Suomessa ei kannata tehdä töitä. Itse oon miettinyt siirtymistä 4 päivän työviikkoon, jäisi lähes sama summa käteen kuin nyt täydellä viikolla.
Jos ei ylipäätänsä ymmärrä mitä keskiöluokka on niin on varsin isoissa ongelmissa. Ihminen joka elää palkallaan ei ole keskiluokkaa vaan proletääri. Keskiluokan kuuluu tienata noin puolet tuloistaan osinkoina. Yläluokka tienaa kaiken tulonsa osinkoina ja prolet ei saa mitään osinkoja, pelkkää palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ei kannata tehdä töitä. Itse oon miettinyt siirtymistä 4 päivän työviikkoon, jäisi lähes sama summa käteen kuin nyt täydellä viikolla.
Niin no, onhan 90% palkka 80%:n työajalla melkein sama. Riippuu tietysti vähän veroprosentista.
Ilman työehtosopimuksia monella alalla päädyttäisiin riistopalkkoihin. Ne määrittävät minimin. Mikään ei estä työnantajaa maksamasta tessiä suurempaa palkkaa.
Keskituloinen pärjää kyllä, kun ei elä yli varojen. Samalla tavalla pienituloiset ja suurempi tuloisetkin voivat ajaa itsensä liriin, kun elävät yli varojen.
En nyt ota ollenkaan kantaa tukien varassa eläviä, heillä varmasti on haasteita.
Se että enään saa vaan jauhellihaa ruuaksi palkallaan, on nykyaikaa.
Vierailija kirjoitti:
Ilman työehtosopimuksia monella alalla päädyttäisiin riistopalkkoihin. Ne määrittävät minimin. Mikään ei estä työnantajaa maksamasta tessiä suurempaa palkkaa.
Riippuu alasta. Ei meidän alalla ole mitään tessia ja mun palkka on 6000 euroa jos bonukset lasketaan mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ylipäätänsä ymmärrä mitä keskiöluokka on niin on varsin isoissa ongelmissa. Ihminen joka elää palkallaan ei ole keskiluokkaa vaan proletääri. Keskiluokan kuuluu tienata noin puolet tuloistaan osinkoina. Yläluokka tienaa kaiken tulonsa osinkoina ja prolet ei saa mitään osinkoja, pelkkää palkkaa.
Keskiverto suomalainen saa pääomatuloja noin 3000€/vuosi ja siinä on mukana osinkkotulojen lisäksi metsä-, vuokra-, sun muut tulot. Pieni on suomalainen keskiluokka määritelmäsi mukaan.
Tulonsiirrot vähentävät rahan-arvoa. Lisäksi korkea verotus. Kohta tosin tulee sosialisti kertomaan kuinka sekin on porvarin vika.
Vierailija kirjoitti:
Se että enään saa vaan jauhellihaa ruuaksi palkallaan, on nykyaikaa.
Puna laputettua jauhen lihaa.
Vierailija kirjoitti:
Tulonsiirrot vähentävät rahan-arvoa. Lisäksi korkea verotus. Kohta tosin tulee sosialisti kertomaan kuinka sekin on porvarin vika.
Ja mm. asumislisät nostaneet pk-seudulla vuokrat ihan pilviin. Voittajia on lähinnä asuntosijoittajat.
Miljonääri-prole kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskiverto suomalainen saa pääomatuloja noin 3000€/vuosi ja siinä on mukana osinkkotulojen lisäksi metsä-, vuokra-, sun muut tulot. Pieni on suomalainen keskiluokka määritelmäsi mukaan.
Lähes olematon. Ja sen kyllä huomaa.
Vierailija kirjoitti:
Varsin isoissa ongelmissa. Millaisissa?
Miljonääri-prole kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon yllättynyt että noinkin paljon pääomatuloja. Totta kyllä on että suomalaiset sijoittaa laiskasti vaikka olisi säästöjä, monen kannattaisi pistää rahat matalan riskin indeksirahastoihin kasvamaan.
Kokoomuslainen kansantalous on mitoitettu 5 000 euron nettotuloille...
Mitä tarkoitat keskituloisen palkalla? Suomessa keskituloisia on putoamassa köyhiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varsin isoissa ongelmissa. Millaisissa?
Ymmärtää miksei tule toimeen, taisi olla keskustelun aihe.
Progressio kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin no, onhan 90% palkka 80%:n työajalla melkein sama. Riippuu tietysti vähän veroprosentista.
Riippuu ennen kaikkea marginaaliveroprosentista joka Suomessa nousee nopeasti 50% hujakoille. Meillä on täissä muutama jotka on neuvotelleet 1-2kk vapaita per vuosi koska ovat laskeneet että käteen jäävät tulot ei lopulta kauheasti heilahda.
Milloin älyätte, että hallitus ja eliitti sekä äänenkannattajansa vihaavat teitä syvästi!