Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi keskituloisen palkalla ei enää meinaa pärjätä?

Vierailija
11.02.2020 |

Katsoppa työmarkkinat ja tulopolitiikka ovat sosialistivetoista (SAK, STTK). Ei sosialismin idea ole se, että duunari vaurastuu vaan idea on, että kaikilta otetaan kykyjen mukaan (työntekijä) ja kaikille annetaan tarpeen mukaan (palkansaaja, eläkkeen saaja, työttömyyskorvauksen saaja jne.). Jos palkka riittää elämiseen niin se on tarkoituskin. Sen ei ole tarkoitus riittää mihinkään muuhun. Näin Suomessa.

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tarkoitat keskituloisen palkalla? Suomessa keskituloisia on putoamassa köyhiin. 

Puhut kahdesta eri asiasta. Keskituloisuus liittyy palkkaan ja köyhyys omaisuuden määrään. Suurituloinenkin voi olla köyhä, jos raha ei pysy hyppysissä ja tuloton perijä voi olla rikas. Kun pistää rahansa pilluun, pulloon ja peleihin, niin kyllähän keskituloinenkin putoaa köyhäksi heti palkkäpäivän jälkeisenä aamuna.

Vierailija
22/39 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen palkankorotuskin on persnettoa. Hinnat nousevat saman verran, mutta palkasta pidätetään vero.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskituloinen on se Suomi-pajatson rahoittaja. Siksi.

Vierailija
24/39 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä olen ihmetellyt viime vuosina, työt kestäneet lähes 20 vuotta, palkka tuplaantunut mutta silti tuntuu ettei rahat riitä mihinkään. Ihan samat "ongelmat" kuin nuorena että pakollisiin maksuihin, veroihin ja hintojen nousuun katoaa kaikki "ylimääräinen".

Vierailija
25/39 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekin kertoo jotain, että jos sanoo puolisonsa olevan keskituloinen + kertoo sitten tämän nettotulot, kasa mammoja tulee huutamaan että hänhän on pienituloinen, eikä keskituloinen. Ei, ihan keskituloinen kyseessä, mutta Suomessa ON kova verotus.

Vierailija
26/39 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä olen ihmetellyt viime vuosina, työt kestäneet lähes 20 vuotta, palkka tuplaantunut mutta silti tuntuu ettei rahat riitä mihinkään. Ihan samat "ongelmat" kuin nuorena että pakollisiin maksuihin, veroihin ja hintojen nousuun katoaa kaikki "ylimääräinen".

20 vuodessa keskipalkka on noussut noin 76% ja hinnat noin 33%. Eli kun silloin sain tuntipalkallasi 1 omenan, nyt saat 1,4 omenaa. Kannattanee miettiä, mihin ne ylimääräiset rahat nykyisin menevät. Monella menee vaikkapa asuntolainaan ja lapsiin, eikä riitäkään.

Vierailija
27/39 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin että olette ansainneet mitä olette äänestäneetkin. Sosialismissa kaikki ovat köyhiä, tasa-arvoisesti.

Vierailija
28/39 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki on niin suhteellista. Näin vähän vajaa 10€ tuntipalkkaa saavana sitä ei oikein tiedä mitä sanoisi, kun moninkertaisesti minun kuukausiansioni tienaava ihminen valittaa kuinka vaikeaa hänen palkallaan on tulla toimeen. Kun puhutaan, että palkalla ei elä, niin minä ymmärrän sen niin, että ihmisellä on vaikeuksia saada palkka riittämään välttämättömiin menoihin. Iso omistusasunto hyvällä paikalla, hieno auto, jatkuva matkustelu ja kalliiden merkkitavaroiden shoppailu eivät ole välttämättömiä menoja. Nykyään vain moni ne sellaisiksi mieltää. Todella pienipalkkaisella taas se, että palkalla ei pärjää, tarkoittaa sitä, että rahoja ei meinaa saada riittämään edes huonomaineisessa lähiössä sijaitsevan pienen kopin vuokraan.

Vierailija
29/39 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ymmärrä yhtään tätä valitusta ettei raha riitä. Itsekin ollaan keskituloisia ja raha riittää oikein hyvin, säästöönkin jää. Ei asuta pk-seudulla vaan Tampereella. Ei kuluteta yli varojen vaan pyritään elämään järkevästi.

Vierailija
30/39 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hallitus se vaan keksii lisää kustannuksia asumiseen koko ajan.

Zinc

Tämä maa pitäisi jakaa kahtia. Toiselle puolelle nämä aivonsa menettäneet idiootit, joille mikään ei maksa mitään ..

Meidän puolelle sitten terveet yksilöt, jotka osaavat ajatella omilla aivoillaankin.

Vierailija
31/39 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niille annetaan valtion velatkin matkaan, kun kuulemma sitä ei hoideta, kuten omaa taloutta ;)

Makselkoot sitten velkojansa ihan yksinänsä.

Zinc

Vierailija
32/39 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Justhan se verottaja leuhki miten 98% suomalaista rakastaa veroja.

Vierailija
33/39 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se että enään saa vaan jauhellihaa ruuaksi palkallaan, on nykyaikaa.

Siirtyisit soijarouheeseen, terveellisempää ja halvempaa.

Vierailija
34/39 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki on niin suhteellista. Näin vähän vajaa 10€ tuntipalkkaa saavana sitä ei oikein tiedä mitä sanoisi, kun moninkertaisesti minun kuukausiansioni tienaava ihminen valittaa kuinka vaikeaa hänen palkallaan on tulla toimeen. Kun puhutaan, että palkalla ei elä, niin minä ymmärrän sen niin, että ihmisellä on vaikeuksia saada palkka riittämään välttämättömiin menoihin. Iso omistusasunto hyvällä paikalla, hieno auto, jatkuva matkustelu ja kalliiden merkkitavaroiden shoppailu eivät ole välttämättömiä menoja. Nykyään vain moni ne sellaisiksi mieltää. Todella pienipalkkaisella taas se, että palkalla ei pärjää, tarkoittaa sitä, että rahoja ei meinaa saada riittämään edes huonomaineisessa lähiössä sijaitsevan pienen kopin vuokraan.

Riippuu mistä roikkuu... osa on varmaan hyvin pitkälti miten sanoit. Mutta aina asia ei ole niin yksinkertainen. Esim jos hyvätuloisella on useita elätettäviä ja on ainoa palkkatuloinen perheessä, niin verotus on siitä kenkku, että kaksi pienempituloista voi olla paremmassa asemassa.

Vierailija
35/39 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi pienempituloista aikuista vrt yksi palkansaaja perheessä

Vierailija
36/39 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilastonikkari kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

20 vuodessa keskipalkka on noussut noin 76% ja hinnat noin 33%. Eli kun silloin sain tuntipalkallasi 1 omenan, nyt saat 1,4 omenaa. Kannattanee miettiä, mihin ne ylimääräiset rahat nykyisin menevät. Monella menee vaikkapa asuntolainaan ja lapsiin, eikä riitäkään.

Aika tarkkaan punninnut aina suuremmat muutokset ja niissä ollut pointtina juuri kulujen vähentäminen. Ehkä isoimpina 2:sta autosta luopuminen koska toinen ihan turha kun vain yksi kortillinen, toinen autoista oli vielä kunnon bensarosvomörssäri 20-30L kaupungissa -> nyt 1 semmonen bensapihi kauppakassi että sai valtionvero alet. Asunto: 820€ 2 kerros rivarista omakotitaloon jota lyhennetään 399€ kuukaudessa, joten luulisi että on pelivaraa vedelle, sähkölle, roskille, kiinteistöveroille yms. tein tuosta excelinkin niin ainakin plussaa näytti. Noitakin tietysti tiukataan vuosi vuodelta, nyt lämpötila tiputettu 19-20 asteeseen, vedenkulutus minimissä, ledit joka lampussa jne jne. 

Ehkä se on sitten niin että verot ja muut rinnastettavat maksut vaan syö niin paljon katetta. Viimeisimpinä pakollinen ekomaksu, eihän se iso ole mutta pienistä puroista syntyy joki. Näitä en ole halunnut tarkemmin laskea miten vaihtelevat eri vuosissa, se että palkka nousee hikiset ~2% ja jos kulujen nousu tuota suurempi niin motivaatiohan se syö.

Nykyään tulee useammin ja useammin mieleen mikä järki tässä on. Se että raadan 8-16 ilman että saa mitään ihmeellisempää tuntuu aika turhalta. Mieluummin senkin 8h päivässä käyttäisi ihan mihin tahansa muuhun, eihän tässä ole kuin yksi elämä. Joku autokin on ihan sairaan kallis menoerä, mutta se mahdollistaa työn. Onko se sitten järkevää käydä töissä että voi rahoittaa töissä käymisen. Noilla omenoilla kun ei töihin pääse tai pysy talvella lämpimänä.

Sen verran jo pitkällä suunnitelma että sen 2-3 vuotta menisi että siirtäisi omaisuudet lapselle, sitten auto myyntiin, irtisanoutuminen -> johokin kerrostalo kämppään tuilla elämään, tiedä sitten toteutuuko ikinä, mutta ainahan sitä voi leikitellä ja kait se kamelin selkä joskus napsahtaa.

Vierailija
37/39 |
13.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun polku oli opiskelun aikana työharjoitteluun, töihin, valmistuin, pari v töissä , asun silloin vielä kotona. Aloitin aspin ja 25 v ostin ekan asunnon. Tämän jälkeen mies, naimisiin, lapsi, isompi asunto jne.

Kun katson ystävieni lapsia, työkavereita, on linjaus eri. Alle 20 v omaan vuokra-asuntoon, lapsia on sun, mun ja yhteisiä, ihmetellään, kun ei saada 0 e säästöillä lainaa omakotitaloa varten .

Olen jatkuvasti kouluttanut , vaihtanut toimenkuvaan Talon sisällä jne. Silti pelkään yt neuvotteluita.

Mun entinen opiskelukaveri valmistui yliopistosta, sai 3 lasta, oli kotiäitinä yli 10 v, mies jätti ja nyt ihmettelee mitä tekisi. Vanha tutkinto on vanhentunut, ei halua hanttihommia , työkokemus yli 10 v takaa. Valittaa, kun ei rahat riitä mihinkään.

Vierailija
38/39 |
13.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun polku oli opiskelun aikana työharjoitteluun, töihin, valmistuin, pari v töissä , asun silloin vielä kotona. Aloitin aspin ja 25 v ostin ekan asunnon. Tämän jälkeen mies, naimisiin, lapsi, isompi asunto jne.

Kun katson ystävieni lapsia, työkavereita, on linjaus eri. Alle 20 v omaan vuokra-asuntoon, lapsia on sun, mun ja yhteisiä, ihmetellään, kun ei saada 0 e säästöillä lainaa omakotitaloa varten .

Olen jatkuvasti kouluttanut , vaihtanut toimenkuvaan Talon sisällä jne. Silti pelkään yt neuvotteluita.

Mun entinen opiskelukaveri valmistui yliopistosta, sai 3 lasta, oli kotiäitinä yli 10 v, mies jätti ja nyt ihmettelee mitä tekisi. Vanha tutkinto on vanhentunut, ei halua hanttihommia , työkokemus yli 10 v takaa. Valittaa, kun ei rahat riitä mihinkään.

Kaverisi varmaan vielä syyttää tilanteestaan yhteiskuntaa ja muita ihmisiä.

Vierailija
39/39 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tämä vihervasemmistohallitus halua että työssäkäyvät ihmiset vaurastuisivat. He haluavat vain, että työssäkäyvät ihmiset tulevat jollain tavalla toimeen, vaikka sitten ramen nuudeleita syömällä kituuttaen. Työssäkäyvän vaurastuminen on mahdoton ajatus näille. Siksi työssäkäyvää kupataan maksimaalisesti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi seitsemän