Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko teillä terveyskeskustlääkäri suostunut määräämään ferritiini-verikokeeseen?

Vierailija
11.02.2020 |

-

Kommentit (81)

Vierailija
41/81 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistakaapa, että myöskään korkea ferritiini ei ole missään tapauksessa hyvä asia vaan voi olla merkki jopa vakavasta sairaudesta.

Tuolla yhdellä oli 135! Melko korkea

Vierailija
42/81 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sairaanhoitaja määräsi viimeksi ja muitakin kontrollikokeita nipun. Yleensä minulta otetaan 8-9 putkea verta.

Arvo oli ferritiinissä viimeksi syyskuussa 3.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/81 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Raudan syöntiä ei pitäisi aloittaa omin päin. Jos ei ole mitään käsitystä omista rauta-arvoista, kannattaa tarkistuttaa arvot ennen raudan syönnin aloitusta. Väsymyksen takana ei aina ole raudanpuute eikä rautaa tarvitse vetää purkista ilman tarvetta.

Hoitsu

Jos esim. yhden rautatabletin ottaa ja kokeilee, miten olotila kehittyy, niin ei kai siinäkään voi mitään väärää olla? Kaikki tilanteet ei välttämättä odota lääkärin hyväksyntää, varsinkin, jos on vaikeata saada hoidatettua itseään, eikä ajoissa ymmärretä esim. juurikin ferritiini ym. asiaankuuluvia labrakokeita ottaa. Ja jos menee itse otattamaan kokeita, niin entä sitten? Aina parempi tietysti, jos pystyy hakeutumaan asiantuntevalle lääkärille ja seurannassa saa hoidatettua itsensä kuntoon.

Yksi rautatabletti ei välttämättä vaikuta oloosi millään lailla, paitsi jos saat siitä jonkinlaisia haittavaikutuksia, niin sitten. Raudanpuutteen korjaaminen rautalääkkeellä menee jopa vuosia. Tässä nyt oli vaan varmasti kyse siitä, että jos sinulla sattuu olemaan raudan kertymä sairaus ja syöt rautaa siitä huolimatta, niin se voi koitua kohtaloksi. Tietenkin on hyvä ottaa itse kokeita, jos epäilee itsellä jotakin eikä niitä saa julkiselta puolelta. 

Vierailija
44/81 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulta työterveyslääkäri mittautti ihan pyytämättä. Ferritiini oli 4. Olinkin vähän ollut hengästynyt lenkillä. Rautakuurin jälkeen on pysynyt 40 tuntumassa ja voin erinomaisesti. En ihan ymmärrä, miksi tästä on tehty elämää suurempi ongelma, kun rautaa saa ihan apteekista ja voi helposti itse testata, koheneeko olo sitä syömällä. Lisäksi ärsyttää, kun moni syö mitä sattuu, makaa kaiken vapaa-ajan sohvalla ja nukkuu liian vähän, ja sitten kaiken syy on joku veriarvo jota tyhmä lääkäri ei suostu mittaamaan... Matala ferritiini ei ole syypää kaikkiin terveysongelmiin!

Tästä on tehty "elämää suurempi ongelma" koska moni lääkäri ei mittausta anna edes pyytämällä (eikä varsinkaan pyytämättä) ja omin päin sitä rautaa ei saa missään nimessä alkaa syömään. Vaikka paha raudanpuute onkin hengenvaarallinen, niin sitä on myös liiallinen raudansaanti, jos oireet johtuvatkin muusta kuin raudanpuutteesta. Siksi ehdottomasti aina pitäisi ferritiinit tarkastaa ennen (ensimmäistä) rautakuuria.

Minut, korkeakoulutetun, haastavassa työssä olevan aktiiviurheilijan, raudanpuute ajoi siihen sohvalle makaamaan, syömään mitä sattuu ja nukkumaan liian vähän. Ja kymmenkunta muuta oiretta päälle, joiden vuoksi olin sairauslomallakin useamman kuukauden. Kun lopulta sen ferritiininmittauksen sain ja löytyi todella paha raudanpuute, alkoi olo koheta pikku hiljaa rautalisällä ja sain entisen elämäni takaisin. Loppui se lorviminen, kiitos "ei-tyhmän" lääkärin joka sen arvon lopulta suostui ottamaan.

Pitäisin järkevänä että ferritiini kontrolloitaisiin rutiinina esim. neuvolassa, ehkäisyä haettaessa, papa-seulontojen yhteydessä. Tämä olisi paljon järkevämpää ja taloudellisesti kannattavampaa kuin nykytilanne jossa raudanpuutteesta kärsivät, yleensä naiset, saikuttelevat aivosumun, masennusoireilun, ym. vuoksi ja syövät pahimmillaan vuositolkulla masennuslääkkeitä tai hormonikorvaushoitoa muka vaihdevuosiin kun taustalla onkin helposti korjattava puutos: raudanpuutos.

Vierailija
45/81 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole tk-lääri määrännyt moista koetta.

Jos olen valittanut väsymystä on otettu perus hb ja tulehdusnäyte.

On kehoitettu syömään monipuolisesti, mikä oli hyvä ohje laihduttajalle synnytksen jälkeen.

Aloin liikkua vauvan kannssa ilman useita tunteja päivässä ja muutin koko perheen ruokavalion totaalisesti. Hb arvo nousi kolmessa kuukaudessa ja olonikin parani, voimat lisääntyi ja väsymys kaikkosi.

Loppujen lopuksi olen sitä mieltä itsekin, että tuo ferritiini on vain somehässötystä, monipuolisella ruokavaliolla ja liikunnalla saattaa moni välttyä turhilta kalliilta rautatablettikuureilta, jotka useimmilta pistävät vielä vatsan täysin sekaisin. Järki käteen naiset!

Vierailija
46/81 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä niitä ollut mitään varasto raudan mittauksia ja hyvin selvitty useiden lasten synnytyksistä ja kasvatuksista.

Joku ihme ferritiini on vain joidenkin someihmisten vouhutusta, joilla ei ole mitään muuta sairautta, tai jotain, joka on tärkeää ilmoittaa muille, jotta mulla on niin ja niin alhainen tuo arvo-

Nykyisin perusperheissä syödään niin monipuolisesti, että harvalla on mitään raudanpuutetta. Jos jollakin niin silloinhan kaikilla perheenjäsenillä, koska tällöin kaikki saavat ruuasta liian vähän rautaa.

Miten teillä syöd'ään naiset, joilla on se ns. liian alhainen varastorauta?

Onko teillä liian runsaat kuukautiset? Vai syöttekö ruokaa joka ei sisällä ollenkaan C-vitamiiniia joka edistää raudan imeytymistä elimistöön?

Vastailkaapa, kaikki te, jotak täällä huudatte kurkku suorana asiasta?

Vierailija
47/81 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raudanpuute johtuu naisilla lähestulkoon aina runsaista kuukautisista eikä mistään syömisistä. Raskaudet ja synnytykset nopeuttaa raudanpuutteen kehittymistä. Ihan jo normaalikin kuukautisvuoto saa monen raudanpuutteiseksi viimeistään nelikymppisenä.

Kun raudanpuute on yllämainituista syistä kehittynyt, sitä ei mikään ruokavalio pysty korjaamaan.

Miehillä raudanpuutetta ei juurikaan esiinny. 

Vierailija
48/81 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multa on mitattu ferritiini ja varastoraudan puutetta varmemmin mittaava transferriinireseptoripitoisuus pitkään kestäneen todella ärsyttävän oireilun vuoksi ihan tk-lääkärin aloitteesta. Hb ollut aina hyvä. Tulokset viittasi varastoraudan puutteeseen ja rautakuuri korjasi vaivani (ja kyseiset labra-arvot) noin kuukaudessa.

Vierailija
49/81 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minulla rautavarastoja kuluttaa kuukautisten lisäksi kestävyysurheilu. Onneksi tk-lääkäri tajuaa sen verran, että saan lähetteen ferritiinin mittaukseen puolen vuoden välein. Yleensä joudun joka kerta rautakuurille.

Vierailija
50/81 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä niitä ollut mitään varasto raudan mittauksia ja hyvin selvitty useiden lasten synnytyksistä ja kasvatuksista.

Joku ihme ferritiini on vain joidenkin someihmisten vouhutusta, joilla ei ole mitään muuta sairautta, tai jotain, joka on tärkeää ilmoittaa muille, jotta mulla on niin ja niin alhainen tuo arvo-

Nykyisin perusperheissä syödään niin monipuolisesti, että harvalla on mitään raudanpuutetta. Jos jollakin niin silloinhan kaikilla perheenjäsenillä, koska tällöin kaikki saavat ruuasta liian vähän rautaa.

Onko teillä liian runsaat kuukautiset? Vai syöttekö ruokaa joka ei sisällä ollenkaan C-vitamiiniia joka edistää raudan imeytymistä elimistöön?

Kun ottaa huomioon että mä olen meidän perheessä ainoa joka vuotaa verta joka kuukausi niin ei ole ihme ettei muilla meidän perheessä ole raudanpuutetta kuin mulla. Mulla raudanpuutteen syynä on todennäköisesti synnytykset menkkojen lisäksi. Ennen ensimmäistä raskautta kaikki arvot oli hyvät.

Koska et ehkä ole lukenut kaikkia kommentteja niin toistan; mulla on perusverenkuvan tulosten perusteella raudanpuute vaikka hemoglobiini on normaali. Ferritiini kuuluu mulla seuranta tutkimuksiin ilman että olen sitä pyytänyt.

Vierailija
51/81 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehet vois valuttaa itsestään verta ulos pari kolme desiä neljän viikon välein (vastaa runsaita kuukausia) ja sitten vois katsoa vaikkapa 30 vuoden jälkeen, että mikä on olotila ja rauta-tasot.

Monilla naisilla siis noin nelikymppisenä viimeistään tulee romahdus ja todetaan raudanpuute.

Vierailija
52/81 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehet vois valuttaa itsestään verta ulos pari kolme desiä neljän viikon välein (vastaa runsaita kuukausia) ja sitten vois katsoa vaikkapa 30 vuoden jälkeen, että mikä on olotila ja rauta-tasot.

Monilla naisilla siis noin nelikymppisenä viimeistään tulee romahdus ja todetaan raudanpuute.

* kuukautisia

Vierailija
53/81 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Raudan syöntiä ei pitäisi aloittaa omin päin. Jos ei ole mitään käsitystä omista rauta-arvoista, kannattaa tarkistuttaa arvot ennen raudan syönnin aloitusta. Väsymyksen takana ei aina ole raudanpuute eikä rautaa tarvitse vetää purkista ilman tarvetta.

Hoitsu

Jos esim. yhden rautatabletin ottaa ja kokeilee, miten olotila kehittyy, niin ei kai siinäkään voi mitään väärää olla? Kaikki tilanteet ei välttämättä odota lääkärin hyväksyntää, varsinkin, jos on vaikeata saada hoidatettua itseään, eikä ajoissa ymmärretä esim. juurikin ferritiini ym. asiaankuuluvia labrakokeita ottaa. Ja jos menee itse otattamaan kokeita, niin entä sitten? Aina parempi tietysti, jos pystyy hakeutumaan asiantuntevalle lääkärille ja seurannassa saa hoidatettua itsensä kuntoon.

Yksi rautatabletti ei välttämättä vaikuta oloosi millään lailla, paitsi jos saat siitä jonkinlaisia haittavaikutuksia, niin sitten. Raudanpuutteen korjaaminen rautalääkkeellä menee jopa vuosia. Tässä nyt oli vaan varmasti kyse siitä, että jos sinulla sattuu olemaan raudan kertymä sairaus ja syöt rautaa siitä huolimatta, niin se voi koitua kohtaloksi. Tietenkin on hyvä ottaa itse kokeita, jos epäilee itsellä jotakin eikä niitä saa julkiselta puolelta. 

Olet oikeassa. Mutta kyllä, jos raudanpuutetta on, niin kyllä sen rautatabletin positiivisenkin vaikutuksen huomaa jo heti ensimmäisellä kerralla, varsinkin, jos on erityisherkkä ja huomaa pienimmätkin muutokset omassa kropassaan. Ja yleensä jo olotila sen kertoo, että jos on tietynlaisia oireita, niin raudanpuutettakin voi olla. Kuinka yleinen edes tuo raudankertymäsairaus on? Eli millä todennäköisyydellä jollain on se vs raudanpuute? Muutenkin tunnut vähättelevän yksilöitä, ihan kuin ihmiset itse eivät parhaiten itseään tuntisi.

Tiedän senkin aivan hyvin, että raudanpuutteen korjaaminen voi viedä jopa vuosia. Nyt olikin puhe vain siitä, että testaa esim. vain yhdellä pillerillä, mihin suuntaan vointi menee. Jatkoseuranta ja hoito tietysti mielellään ammattilaisella, mutta joskus hekin ovat kiven alla, jotka ymmärtävät omaa tilannetta.

Vierailija
54/81 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, tai sitten se on toisinpäin. Eli runsaat menkat johtuu juurikin mm. raudanpuutteesta. Itsellä ainakin näin.

Vierailija
55/81 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulta työterveyslääkäri mittautti ihan pyytämättä. Ferritiini oli 4. Olinkin vähän ollut hengästynyt lenkillä. Rautakuurin jälkeen on pysynyt 40 tuntumassa ja voin erinomaisesti. En ihan ymmärrä, miksi tästä on tehty elämää suurempi ongelma, kun rautaa saa ihan apteekista ja voi helposti itse testata, koheneeko olo sitä syömällä. Lisäksi ärsyttää, kun moni syö mitä sattuu, makaa kaiken vapaa-ajan sohvalla ja nukkuu liian vähän, ja sitten kaiken syy on joku veriarvo jota tyhmä lääkäri ei suostu mittaamaan... Matala ferritiini ei ole syypää kaikkiin terveysongelmiin!

Tästä on tehty "elämää suurempi ongelma" koska moni lääkäri ei mittausta anna edes pyytämällä (eikä varsinkaan pyytämättä) ja omin päin sitä rautaa ei saa missään nimessä alkaa syömään. Vaikka paha raudanpuute onkin hengenvaarallinen, niin sitä on myös liiallinen raudansaanti, jos oireet johtuvatkin muusta kuin raudanpuutteesta. Siksi ehdottomasti aina pitäisi ferritiinit tarkastaa ennen (ensimmäistä) rautakuuria.

Minut, korkeakoulutetun, haastavassa työssä olevan aktiiviurheilijan, raudanpuute ajoi siihen sohvalle makaamaan, syömään mitä sattuu ja nukkumaan liian vähän. Ja kymmenkunta muuta oiretta päälle, joiden vuoksi olin sairauslomallakin useamman kuukauden. Kun lopulta sen ferritiininmittauksen sain ja löytyi todella paha raudanpuute, alkoi olo koheta pikku hiljaa rautalisällä ja sain entisen elämäni takaisin. Loppui se lorviminen, kiitos "ei-tyhmän" lääkärin joka sen arvon lopulta suostui ottamaan.

Pitäisin järkevänä että ferritiini kontrolloitaisiin rutiinina esim. neuvolassa, ehkäisyä haettaessa, papa-seulontojen yhteydessä. Tämä olisi paljon järkevämpää ja taloudellisesti kannattavampaa kuin nykytilanne jossa raudanpuutteesta kärsivät, yleensä naiset, saikuttelevat aivosumun, masennusoireilun, ym. vuoksi ja syövät pahimmillaan vuositolkulla masennuslääkkeitä tai hormonikorvaushoitoa muka vaihdevuosiin kun taustalla onkin helposti korjattava puutos: raudanpuutos.

Miksi ferritiiniä ei kaikilta (naisilta) seulottaisi (joilla raudanpuutteeseen liittyvää oireiluakin esiintyy)? Miksi rajaat tämän testin syrjivästi koskemaan vain lapsen/lasten saaneisiin, ehkäisyä tarvitseviin ja papa-seulonnatkin on aika harvoin (5 vuoden välein?) Ei sillä, että papa-seulontoja tarvitsisi useammin järjestää, mutta raudanpuutetta ajatellen 5 vuoden välein seulonta on aivan liian harvoin, varsinkin jos oireita on.

Vierailija
56/81 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, tai sitten se on toisinpäin. Eli runsaat menkat johtuu juurikin mm. raudanpuutteesta. Itsellä ainakin näin.

Kyllä.

Keho on siitä outo, että kun raudanpuute pahenee, menkatkin runsastuu, ja raudanpuute pahenee entisestään.

Ensin on runsaat menkat, sen myötä jossain vaiheessa kehittyy raudanpuute. Ja sen seurauksena menkat runsastuu enemmän.

Kierre.

Vierailija
57/81 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
58/81 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä.

Keho on siitä outo, että kun raudanpuute pahenee, menkatkin runsastuu, ja raudanpuute pahenee entisestään.

Ensin on runsaat menkat, sen myötä jossain vaiheessa kehittyy raudanpuute. Ja sen seurauksena menkat runsastuu enemmän.

Kierre.

Miksi kuvittelet tietäväsi paremmin joka ihmisen asiat kuin he itse? Onko vaikea ymmärtää sellaista asiaa, että kaikilla ei välttämättä alunperin ole ollut runsaat menkat?

Vierailija
59/81 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan huomio että runsaista kuukautisista ei tarvitse turhaan kärsiä eikä täten hankkia sitä raudanpuutettakaan, omani rauhoittuivat ensin hormonikierukalla (jäivät kokonaan pois) ja kierukan jälkeen syömällä pillereitä useampi kk putkeen (niukat menkat 4-5 kk välein silloin koska itselle sopii), suosittelen!

Vierailija
60/81 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et tarvitse siihen lähetettä. Mene vaikka Kamppiin Synlab:iin ilman lähetettä. Ei maksa kuin pari kymppiä. Ei tuosta hinnasta kande lääkärin kanssa vääntää.

Jos on käyntiä Tallinnassa, niin siellä Synlabissa maksaa alle kympin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi yhdeksän