Ne jotka harjaa hampaat vain kerran päivässä - millaisessa kunnossa hampaasi on?
Kun suositus on kaksi kertaa. Millaisessa kunnossa hampaasi on?
Kommentit (26)
Kun jäin työelämästä pois, jäi myös aamuharjaus pois. Yksi paikka hajosi ja tuli uusi reikä sen kohdalle, ja epäilen parissa muussakin hampaassa reikää. Jotenkin ajattelin, että ei ne enää näin vanhalla reikiinny silleen, mutta väärässä olin.
Ihan hyvässä, juuri kesällä kävin hammaslääkärissä muutaman vuoden tauon jälkeen eikä ollut mitään akuuttia. Hammaslääkärikään ei sen kummemmin motkottanut kun sanoin että harjaan vain iltaisin, totesi vain että aamuharjaustakin suositellaan.
Minä tosin käytän hammaslankaa joka päivä, mikä varmaan on aika harvinaista.
Harjaan kerran päivässä, ja hampaat on oikein hyvässä kunnossa.
Hampaani ovat erittäin hyvässä kunnossa. Olen 31-vuotias, ja minulla on elämäni aikana ollut vain muutama reikä hampaissa.
Suurin osa ihmisistä harjaa hampaansa tavallisella harjalla sen kaksi kertaa päivässä. Itse harjaan kunnolla sähköhammasharjalla kerran päivässä, ja käytän suuvettä kahdesti päivässä. Luulenpa, että hampaani tulevat sillä puhtaammaksi, kuin nillä vähän sinne päin Pirkka-hammasharjaa käyttävillä.
Ikää on 29. Pesen vain iltaisin ja käytän hammaslankaa. Ei yhtään reikää, eikä koskaan ollut ientulehdusta. Suvussa kaikilla ollut hyvät hampaat, en tiedä vaikuttaako asiaan.
3 viisaudenhammasta poistettu, mutta sekin oli varotoimenpide. Minulla on tyypin 1 diabetes.
Vierailija kirjoitti:
Ikää on 29. Pesen vain iltaisin ja käytän hammaslankaa. Ei yhtään reikää, eikä koskaan ollut ientulehdusta. Suvussa kaikilla ollut hyvät hampaat, en tiedä vaikuttaako asiaan.
3 viisaudenhammasta poistettu, mutta sekin oli varotoimenpide. Minulla on tyypin 1 diabetes.
Perintötekijät tietysti vaikuttaa, samoin kun mitä syö ja juo päivittäin, 1 tyypin diabeetikkona et varmaan paljon sokeria syö ja sokerin syönti on yksi isoimpia tekiöitä hampaiden kunnossa.
No ainakin kun viimeksi kävin hammaslääkärissä 3 v sitten n 6 vuoden tauon jälkeen niin ei ollut reikiä tai muuta ja hammaslääkäri sanoi että "erittäin hyvin hoidetut hampaat"... yritän nykyään pestä 2 krt päivä jos muistan. Kävisin useammin hammaslääkärissä kyllä jos olisi varaa.
Vierailija kirjoitti:
No ainakin kun viimeksi kävin hammaslääkärissä 3 v sitten n 6 vuoden tauon jälkeen niin ei ollut reikiä tai muuta ja hammaslääkäri sanoi että "erittäin hyvin hoidetut hampaat"... yritän nykyään pestä 2 krt päivä jos muistan. Kävisin useammin hammaslääkärissä kyllä jos olisi varaa.
Niin ja lankaan hampaat myös päivittäin. Ja syön valitettavan usein sokeria. Lapsena tuli kyllä reikiä.
Pesen vain aamuisin. Ihan hyvässä kunnossa. Joskus on ollut jotain alkavia reikiä. Hammaslääkäri sanoi, että tarvitsee tulla seuraavan kerran käymään vasta ~ 4 vuoden kuluttua. Tästäkin on jo 7 vuotta aikaa, eli ehkäpä olisi aika käydä tässä joku kerta.
N27
Pesen vain iltaisin. Syön paljon sokeria, tosin pureksin myös purkkaa päivittäin. Hampaani ovat olleet jo vuosia sellaisessa kunnossa, ettei juuri ole tarvinnut lääkärissä juosta. Ei kiillevaurioita. Minulle on tehty aikaisemmin monta paikkaa, yksi juurihoito ja yksi takahammas on poistettu tulehduksen takia. Näistä on kuitenkin jo kymmenisen vuotta.
Ennätän ehkä kerran viikossa pestä nykyään...ja osaksi unohtuukin. Ennen pesin 1krt pv ja koskaan ei ole reikiä ollut tai muutakaan. Ikä 44v.
Diabeetikko. Syön kyllä herkkujakin joskus, en vaan tykkää makeasta ni ei paljoa tuu mussuteltua karkkia.
Jauhan kyl zylitol purkkaa ihan koko ajan. 3kk sitten kävin viimeks tarkistuksessa ja hammaslääkärissä sanottiin että vaikka en pese hampaita 2krt vrk ni se purkka auttaa siihen et hampaat on kunnossa. Käytän myös hammasväliharjoja.
Pari kertaa viikossa ei ole ollut reikiä kun olen hampilääkärissä 5 vuoden välein käynyt.
Mieheni harjaa vain iltaisin. Koko elämänsä toiminut noin. Minusta vähän ällöttävää, mutta hänellä ei ole toistaiseksi ollut vielä yhden yhtä reikää tai muutakaan ongelmaa hampaissa. Se ei tietysti tarkoita etteikö niitä vielä voisi tulla.
Hyvässä. Joskus ala-asteella tosin oli ajanjakso, kun en harjannut, ja silloin oli pari reikää. Sen jälkeen ei ole ollut yhtään. Syön aika paljon sokeria.
15 vielä: Lisään tähän, että pesisin kyllä aamullakin eikä se ole kiinni viitsimättömyydestä sinänsä, mutta kun aikaisina aamuinani laitan herätyksen noin 20 minuuttia ennen kuin pitäisi olla ovesta ulkona, ja ainakin minulle hammaslääkäri sanoi, että olisi parempi kun et pesisi ollenkaan kuin jos pesisit heti ruoan jälkeen. En tiedä, mikä nykylääketieteen kanta on, mutta kuulemma ainakin ennen aamiaista saisi pestä, se vain saa aamupalapuuro nmaistumaan todella pahalta enkäs itä siksi tee. Ja ei huvita herätä 30 minuuttia aiemmin siksi, että saisin pidettyä puolen tunnin tauon ruoan ja pesun välissä.
Olen koko elämäni pessyt hampaat vain iltaisin. Ei ole ollut reikiä viiteen vuoteen. Sitä ennen löytyi muutamana vuonna parina vuonna useampi reikä. Ja sitä ennen niitä tuli jonkun vuoden välein.
N51
Oletteko ottaneet huomioon, että se, kuinka usein pesee hampaat ei vaikuta vain hampaiden kuntoon vaan myös hengityksen hajuun? Nimittäin se henki todellakin haisee jos hampaita ei pese tarpeeksi usein, olivat hampaat kuinka hyvässä kunnossa vain. Ja se on kauhea haju. Julkisissa kulkuvälineissä tämän huomaa kun ollaan lähellä muita ihmisiä. Joistakin lähtee se pahanhajuinen hengitys vaikka eivät edes avaa suutaan. Ja nämä voivat olla aivan siistin näköisiä ihmisiä.
Hyvässä. Pesen iltaisin, lankaan ja pikku harjalla pesen välit. Mulla on oikomisraudat. Käytän xylitolia ja fluoriliuosta. Ikää 40plus.
Mistä hampaasta olet erityisen kiinnostunut? Minulla on niitä 32.
Harjaan hampaani ehkä kerran kuussa ja huonossa kunnossahan ne ovat.
T. Masentunut ja itsestään huolehtimaan kyvytön