Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opettajat aliarvioivat koulunkäynninohjaajia liian usein

Vierailija
10.02.2020 |

Monet opettajat suhtautuvat koulunkäynninohjaajiin vähättelevästi/aliarvioiden, vaikka koulunkäynninohjaajat ovat usein hyvinkin tärkeässä roolissa varsinkin erityisoppilaiden koulunkäynnin arjessa. On tilanteita, että opettajat kuvittelevat olevansa ohjaajien pomoja/esimiehiä, vaikkei asia todellisuudessa näin ole. Usein ohjaaja saattaa tietää jopa opettajaa paremmin, mikä on paras tapa toimia tietyn oppilaan suhteen. Valitettavasti tämä ei useinkaan näy ohjaajien työn arvostuksessa, päinvastoin.

Nim. Kokemusta löytyy...

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse koulun ip-kerhon ohjaaja. Opettajien alentuva suhtautuminen on päivittäistä. 

Vierailija
22/24 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulunkäynninohjaajia on monentasoisia. On korkeasti koulutettuja ja täysin kouluttamattomia, osaavia ja osaamattomia. Lapsellani on ollut kumpaakin. Pelkän nimikkeen perusteella en lähde arvioimaan osaamista ja sitä aliarvoiko opettaja vai ei. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kokenut aliarviointia tosi vähän. Oikeastaan vain kahden opettajan taholta. Toinen oli eläkeiän kynnyksellä oleva, viimeisen päälle vanhanajan kansankynttilä. Hänen silmissään taisin olla sellainen oppilaita pari luokka-astetta vanhempi tukioppilas. Itse suhtauduin tilanteeseen huvittuneesti ja otin roolin vastaan. Tavallaan se oli aika helppoakin, kun minun ei haluttu ajattelevan ollenkaan itse. Hankalampi tapaus oli vastavalmistunut, ilmeisesti vielä omaa asemaansa ja työtapojaan hakeva nuori opettajatar. Silloin tuntui, että minun odotettiin lukevan hänen ajatuksiaan ja toimivan saumattomasti sen mukaan. Jos mikään meni pieleen, syy oli minun. Jos minä sain asian sujumaan, ansio oli hänen. Se oli oikeasti raskasta.

Muuten kaikki on aina sujunut tosi hyvin. Olen itse tyyppi, joka sopeutuu erilaisiin työtapoihin helposti ja mukauttaa toimintaansa niin opettajan kuin oppilaiden mukaan. Keskustelen myös paljon, rakastan vaihtaa ammatillisia ajatuksia ja pyydän vinkkejä ja palautetta. Koen tosiaan olevani opettajan työpari, ihmisenä tasa-arvoinen mutta eri roolissa.

Vierailija
24/24 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä olisi sopiva määrä aliarvioimista?

- Kysy "pomolta". Opettaja on nykyään luokan "pomo".