Onko nykyvanhemmilla joku kisa siitä, kenen lapsi oppii nopeimmin lukemaan, laskemaan ja kirjoittamaan ja tekemään 1000 palan palapelejä?
Tällaista pientä kilpailua on havaittavissa. Yksi äiti kun toteaa iloisena, että hänen lapsensa oppi 4,5-vuotiaana lukemaan, niin jonkun toisen on pakko aina tulla kommentoimaan tähän, että meillähän lueteltiin aakkosia jo 1-vuotiaana ja 3-vuotiaana osasi lukea Peppi Pitkätossun kannesta kanteen, 4-vuotiaana oppi kirjoittamaan mummille kirjeitä ja tekemään 1000 palan palapelin, kun aiempina vuosina oli mennyt vain 500 palaiset.
Niin mitä sitten? Mitä väliä?
Kommentit (60)
Tähän on pakko kommentoida, että oma lapsi oppi lukemaan ensimmäisen luokan syyslomaan mennessä ja sai nopeasti kiinni jo aikaisemmin lukemaan oppineet. Koulussa ehtii vielä mainiosti oppia lukemaan ja laskemaan 🙄
Naurettavaa lapsen kautta elämistä.
No ne nuoret sinkut kertoo, että veti kaksi pulloa kirkasta illassa ja toinen kuittaa heti, että ei tuo mitään, minulla oli 85% votkaa ja otin sitä 3 litraa eikä tullut edes krapulaa.
Eli keskustelusta kuulet juuri sen, minkä haluat kuulla.
Alemmuuskompleksista kärsivien täytyy päästä jollakin pätemään.
Kun mulla oli pieniä lapsia 20+ vuotta sitten, kilpailtiin fyysisistä taidoista. Milloin kääntyi, konttasi, käveli, kiipesi, ui, osasi ajaa ilman apupyöriä... muistan yhtäkkiä nuo ajat ja ne tunteet, kun kaikki oli kilpailua noista fyysisistä suorittamisista, muu oli nynnyilyä ja pikku professorien kasvattamista (nuo lukemiset ja laskemiset), piti olla urheilullinen!!
Ei ole kilpailua. Ihmiset ovat vaan kiinnostuneita lapsiensa kehittymisestä ja osaamisesta.
Meidän Helka-Matilda osaa jo sanoa 'säätiedoitus'. Minkä minä sille voin kun muut ovat niin kateellisia kun heidän pershedelmänsä ei vielä sellaiseen pysty?
Lapsilla on joku lukemisen herkkyyskausi noin 3v iässä. Opetin siskonpojan lukemaan juuri tuossa iässä, hänelle tuntui olevan todella helppoa oppia kirjaimet ja sanat ja lukeminen. Tuosta vain.
Vierailija kirjoitti:
Meidän Helka-Matilda osaa jo sanoa 'säätiedoitus'. Minkä minä sille voin kun muut ovat niin kateellisia kun heidän pershedelmänsä ei vielä sellaiseen pysty?
Osaa sanoa sanan säätiedotus siis väärin!🤣 Ok boomer!!
Eipä tuolla mitään väliä ole. Vanhemmat nyt vaan on ylpeitä lapsistaan, vaikka kyseinen muksu olisi kaikkien muiden mielestä täys toope. Tämä ei sinänsä ole huono asia, mutta olisi hyvä muistuttaa itseään aina silloin tällöin, ettei kyseessä tosiaan ole mikään kilpailu...
Yleensä ne on niitä lihavia matalastikoulutettuja äitejä.. itsestä ei ikinä tullut mitään niin nyt yritetään keulia edes lapsella.. ja samanlaisia tulee niistä lapsista..
Vierailija kirjoitti:
Yleensä ne on niitä lihavia matalastikoulutettuja äitejä.. itsestä ei ikinä tullut mitään niin nyt yritetään keulia edes lapsella.. ja samanlaisia tulee niistä lapsista..
Enpä tiedä. Ehkä näin voi olla, itselläni ei ole paljon kokemusta heistä, mutta ainakin omassa tuttavapiirissä ( Facebookissa) kaikkein eniten lapsistaan kertoo ja kehuu hyvin korkeassa virassa oleva korkeakoulutettu äiti. Hän kehuu, jopa siitä, että lapsi laittaa kerran viikossa perheelle ruokaa. Eikö se ole aika normaalia?
Mutta toisaalta, saahan lapsia kehua :)
No tätähän se on jo kauan ollut. Vanhemmat jotenkin elää sen lapsen kautta ja harhoissaan kuvittelevat että ovat saaneet jonkun neron synnytettyä. Tai jonkun liikuntaihmeen. Siis eikö ne vanhemmat niinku ymmärrä että jokainen normi lapsi oppii lukemaan, juoksemaan, laulamaan, hyppimään ja puhumaan joskus. Miten se vaikuttaa maapallon pyörimiseen ja kenenkään ihmisen elämään hiffaako se muksu nämä asiat naapurin Micco-Eeerigaa ennemmin.
Voi ei, idioluutiota vastaan kamppaillaan kannustamalla lukemaan!
Korreloiko varhainen lukemaan oppiminen myöhempään menestykseen? Olisi mielenkiintoista tietää.
Mä en osaa vielä aikuisenakaan tehdä mitään 1000 palan palapelejä.
No eikö siitä oo 40 vuotta kilpailtu. Someaikana varmasti enemmän korostuu. Ennen sitä sai kuuluttaa vain leikkipuiston perhepäivähoitajille ja naapurin muijille.
Haha, sinne kun olis mennyt ottamaan #kiitollinen #luetaanlapsille #neronnöyrääiti belfietä, niin johan olisi naurut saatu.
Mä aina vain hymyilen vienosti kun sukulainen kertoo lapsensa uusimmista taidoista. Tämä lapsi oppi myös ”lukemaan” vähän alle 4-vuotiaana ja sitähän piti kertoa koko suvulle. Lastemme mummikin on niin ylpeä tuosta lapsinerosta, että myös minulle pitää aina muistaa kertoa tämän ihmelapsen uusimmat taidot.
Mutta eipä siinä mitään, meidän lapsi osasi aakkoset jo 1-vuotiaana ja nyt täytti juuri 3 vuotta ja oppi heti lukemaan. En ole kertonut vielä kenellekään. Mummikin pitää meidän lasta vähän tyhmempänä kuin tuo ihmelapsi.
Onneksi en tee lapsia. Huh henkinen paino lähtee hartioilta. Tää maailma on niin sekava ja paha.