Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos ajat pyörällä, et ole jalankulkija

Vierailija
10.02.2020 |

Ja silloin sinulla ei ole jalankulkijan oikeuksia. Pyörä on ajoneuvo. Mitä järkeä liikennesäännöillä on, jos niistä vain osaa noudatetaan?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta.

Vierailija
2/7 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyöräilijöillä tuntuu olevan pahoja ongelmia väistämissääntöjen suhteen. Polkupyörä tai Vihreät hallituksessa ei tee pyöräilijästä etuajo-oikeuttua.

Muutaman kerran olen vaihtanut sanasen torveileivan pyöräilijän kanssa.

Täysin hyödytön keskustelu menee jotenkin näin:

Minä: "Älä hyvä ihminen aja tuolla tavalla, jäät vielä auton alle"

Pyöräilijä: "Sun pitää väistää!"

Minä: "Olet tässä risteyksessä väistämisvelvollinen"

Pyöräilijä: "No et sä silti saa ajaa mun päälle!"

Minä: "No jäitkö alle? Et jäänyt"

Pyöräilijä: "#%&$!"

Olen toistaiseksi onnistunut olemaan tappamatta yhtään pyöräilijää pyrkimällä ennakoimaan vaaranpaikkoja, mutta jonain päivänä minua ovelampi idiootti onnistuu ajamaan alle.

Todennäköinen syy ollee pyöräilijän äkillinen ja merkinannoton kääntyminen vasemmalle suoraan auton eteen.  Kun siinä oli suojatiekin.

No ei siinä, lähetän pyöräilijän kuolinpesälle laskun auton korjauksesta.

Siinä sitä on omaisilla ihmettelemistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippumatta kulkutavasta osa ihmisistä ei tunne tai välitä liikennesäännöistä.

Vierailija
4/7 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pyöräilijä haluaa ylittää ajotien suojatiellä jalankulkijan oikeuksilla (että autoilija pysähtyy antamaan tietä) on hänen noustava pyörän selästä maahan kävelemään.

Vierailija
5/7 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyöräilevän on väistettävä, kun tämä tulee pyörätieltä ajoradalle sekä vasemmalta että oikealta tulevaa muuta liikennettä, jollei liikennevaloin tai liikennemerkein ole muuta osoitettu.

Harva tajuaa maanteitä pitkin pyöräilessään, että liikennesäännöissä pyörä on nyt verrannollinen autoon. Esim. Punaisia päin pyöräilyssä sakko on sama kuin autolla.

Vierailija
6/7 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos pyöräilijä haluaa ylittää ajotien suojatiellä jalankulkijan oikeuksilla (että autoilija pysähtyy antamaan tietä) on hänen noustava pyörän selästä maahan kävelemään.

Tuo on kyllä harmillista. Olen itse ylivarovainen pyöräilijä ja pysähdyn odottamaan, että auto menisi ensin, koska en halua jäädä auton alle. Mutta kun pysähdyn ja lasken jalkani maahan, autoilija tulkitsee minut jalankulkijaksi ja pysähtyy itsekin. Siinä sitten tuijotamme toisiamme, vaikka liikenne olisi paljon sujuvampaa, jos autoilija ymmärtäisi jatkaa ajamista, kun näkee minun jo pysähtyneen.

Vierailija
7/7 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tietysti. Jalankulkijan oikeudet koskeen jalankulkijoita ja pyörää taluttava on jalankulkija.

Se ei poista sitä, että pyöräilijöillä on usein myös etuoikeus ajaa seebraraidoituksesta yli ja autoilijoilla väustämisvelvollisuus. Joskus pyöräilijöillä on väistämisvelvollisuus.

Jotenkin oletin, että edellinen kommentoija tarkoitti ettei pyöräilijöillä ole koskaan ajaessa tuollaisessa tilanteessa etuoikeutta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kaksi