Kenellä on palstan isoin huonekasvi?
Kisassa on kaksi sarjaa. Köynnökset ja pystyssä tönöttävät. Mittaa kasvin pituus mullan pinnasta sen kärkeen ja ilmoita sen laji. Myös doupatut kasvit hyväksytään, mutta pihapuita, muovikasveja tai ihmisen DNA:ta sisältäviä ei.
Aloitan 128 cm pitkällä traakkipuulla ja 75 cm pitkällä aarnipeikonlehdellä (köynnös).
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Tämä posliinikukka on helppo ja ei vie leveää tilaa. Annan kuivahtaa vähän, kastelen noin kerran viikossa ja lannoitan miedosti. Kukkii aina välillä. Kukat tuoksuvat.
7.
Houkutus on kyllä aina kova. Posliinikukka olisi tällaiselle kasviharrastajalle/keräilijälle vähän semmoinen pakollinen hankinta melkein...
Mulle tulee posliinikukan kukista mieleen pienet aukeavat kirjekuoret. Niissä on ehdottomasti oma viehätyksensä.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on 145cm joku, en siis edes tiedä kasvin nimeä. Siinä on monta puisevaa runkoa ja vahapintaiset lehdet.
Menet heti johtoon pystyssä tönöttävien sarjassa.
Olisiko se kumipuu? Se tuli mulle mieleen. Jäi hieman kiinnostamaan, mikä se mahtaa olla...
ap
Hyvä sinä. Se todellakin on kumipuu. Nyt olen taas paljon viisaampi.
Vierailija kirjoitti:
Kultapalmu noin 180cm ja Juoru noin 5 metriä.
Tästä on jo vaikea pistää paremmaksi. Miten pidät tuota juorua? Olen nähnyt kuvia jännistä köynnösasetelmista. On varmasti upea kasvi.
ap
Vierailija kirjoitti:
Mulla olis 192 senttinen sohvaperunahko, painoa vain 85 kg. Seisoo hyvin terhakasti pystyssä ja on toimelias.
Sohvaperunoissa pyöreys on ratkaiseva tekijä eli tässä kilpaillaan painolla tai mahan korkeudella. Kultamitali on vielä Pertillä, mutta sohvaperunasi on kuitenkin toisella sijalla tällä hetkellä.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä on jo vaikea pistää paremmaksi. Miten pidät tuota juorua? Olen nähnyt kuvia jännistä köynnösasetelmista. On varmasti upea kasvi.
ap
Kasvaa verhotangon yläpuolella olevalla hyllyllä ja siitä lähtee verhotankoa pitkin eteenpäin. Olen leikannut aika rajusti uusia rönsyjä. Alkaa olla sen verran pitkä ja keskeltä kalju. Voi olla että katkaisen rönsyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on 145cm joku, en siis edes tiedä kasvin nimeä. Siinä on monta puisevaa runkoa ja vahapintaiset lehdet.
Menet heti johtoon pystyssä tönöttävien sarjassa.
Olisiko se kumipuu? Se tuli mulle mieleen. Jäi hieman kiinnostamaan, mikä se mahtaa olla...
ap
Hyvä sinä. Se todellakin on kumipuu. Nyt olen taas paljon viisaampi.
Aika harvalla huonekasvina pidettävällä puulla on vahapintaiset lehdet, joten oli melko helppo arvata.
Ainakin olet selvästi pitänyt siitä hyvää huolta. :)
Kumipuuta voi leikatakin ja ne mielellään haaroo leikatuista kohdista, mutta kannattaa laittaa hanskat käteen tai ainakin olla tosi varovainen, koska niiden nesteet ärsyttää ihoa.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Kasvaa verhotangon yläpuolella olevalla hyllyllä ja siitä lähtee verhotankoa pitkin eteenpäin. Olen leikannut aika rajusti uusia rönsyjä. Alkaa olla sen verran pitkä ja keskeltä kalju. Voi olla että katkaisen rönsyt.
Se on varmasti upea.
Vanhoihin ja pitkiin köynnöksiin tulee helposti kaljuja kohtia, eikä talvikasvu näytä aina hyvältä nuorillakaan. Mäkin leikkasin tässä köynnöksistäni talvikasvua pois, kun tuottavat vain pieniä lehtiä pitkin välein.
Nuo mun ei ole kauhean pitkiä tai edes vanhoja, kun en pitkään aikaan voinut pitää huonekasveja. Tuntuu mukavalta, kun niitä taas on ja sain takaisin joitain vanhojakin kasveja, joita sijoittelin sukulaisten hoiviin. Joitain tosin sain vain pistokkaina, kun hoitajat ehti kiintyä niihin kasveihin.
ap
Omilla jaloilla seisova: palmuvehka 126cm
Köynnös: Kultaköynnös noin 3 metriä
Leikkasin tuon kultaköynnöksen viime kesänä, ennen leikkausta pisin haara oli 612 senttinen.
Taidat olla jaetulla ykkössijalla. Peikonlehti on kuitenkin lopulta köynnös, mutta ehkä sille pitäisi antaa leveydestä lisäpisteitä.
Mullakin on viime kesänä hommattu peikonlehti. Tuo vähän paloi, kun unohdin sen parvekkeelle, mutta se selvisi. Se tosin menetti uusimmat lehtensä, eikä se enää ehtinyt tuottamaan semmoisia isoja ja liuskoittuneita. Nyt se on ollut talvilevossa.
On tosi jännää seurailla uusien lehtien aukeamista, kun koskaan ei tiedä, miltä ne näyttävät.
Peikonlehdet tosiaan tarvitsee runsaasti tilaa.
ap