Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos ”yli 42-vuotiaiden luomuraskautuminen on liki 0%” niin miksi ihmeessä gynet tunkee vielä ehkäisyä?

Vierailija
09.02.2020 |

Lääkäreiden puheet ovat niin ristiriitaisia. Toisaalla korostetaa ettei kukaan yli nelikymppinen tule raskaaksi ilman apua ja sittenkin menee kesken jos tulee, ja toisaalla tungetaan jotain hiton kierukoita jopa yli 50-vuotiaille! Mikä järki?? Mikä on totuus?

Kommentit (43)

Vierailija
1/43 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

42 vuotiaana on noin 50 % todennäköisyys tulla raskaaksi vuoden aikana jos yrittää saada lasta alulle.

Lähde: Realizing a desired family size: when should couples start?

J. Dik F. Habbema, Marinus J.C. Eijkemans, Henri Leridon, Egbert R. te Velde

Vierailija
2/43 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos todennäköisyys on vain 1% niin aika monta siitäkin tulee jos yksi paneskelu sadasta johtaa raskauteen. Suomalainen harrastaa seksiä keskimäärin kolme kertaa viikossa...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/43 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän lukuisia, jotka ovat tulleet luomusti raskaaksi yli 40 - vuotiaana. Kuulun itsekin heihin.

Vierailija
4/43 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehkä niitä keskenmeneviä raskauksia ei ehdointahdoin haluta, hormonaalisella ehkäisyllä on myös paljon muita hyviä sivuvaikutuksia. 

Vierailija
5/43 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen viisikymppinen ja minulla on vieläkin Mirena... 45 v kävin gynellä, joka vaihtoi sen, "koska munasarjani vielä toimivat". 

Vierailija
6/43 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän monta yli nelikymppisenä luomuraskautunutta ja itsekin sain lapsen luomusti 44v. Ei se nyt niin tavatonta ole, entisaikaan vielä 60-70 luvuilla oli ihan normaali että maatilan emäntä vielä viisikymppisenä pyöräytti lapsen.

Mutta tilastollisesti hedelmällisyys laskee rajusti kuitenkin 35v iässä. Minä sain tuon 35v iän jälkeen kome lasta mutta se johtunee siitä että suvussani paljona ”vanhana” lapsen saaneita. Sukuni vanhin oli 48v luomuäiti.

Lääkärit eivät voi tietää yksilön hedelmällisyyttä joten siksi on viisasta puhua mieluummin varovaisesti kuin liian optimistisesti.

Vierailija
7/43 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isoisoäitini sai 52-vuotiaana kaksoset. En ole ajatellut lopettaa ehkäisyn käyttöä vaikka olenkin 42.

Vierailija
8/43 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos todennäköisyys on vain 1% niin aika monta siitäkin tulee jos yksi paneskelu sadasta johtaa raskauteen. Suomalainen harrastaa seksiä keskimäärin kolme kertaa viikossa...

Nuo prosentit on ilmoitettu siten, että kuinka suuri osa naisista tulee vuoden sisällä raskaaksi. Ei seksikertojen avulla. Muutenhan vahinkoraskaudet räjähtäisivät käsiin. Esimerkiksi kierukan ehkäisyvarmuus on 99.8%, jos harrastaa seksiä joka päivä vuoden ajan niin on jo sinun logiikallasi melko varmasti raskaana.

Vierailija
9/43 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä sä repäsit tuon 1%? Kuulostaa hevosmiesten tietotoimiston jutulta.

Terv. piuhat poikki 40-vuotiaana

Vierailija
10/43 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin raskauduin 42-v toisesta yrityskierrosta. Ei se niin vaikeeta ole, kannattaa ehkäistä ellei pahnanpohjimmaista halua.

Vierailija
11/43 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen viisikymppinen ja minulla on vieläkin Mirena... 45 v kävin gynellä, joka vaihtoi sen, "koska munasarjani vielä toimivat". 

Minulle vaihdettiin 51-vuotiaana. On ollut jopa 55-vuotiaita vahinkoraskauksia.

Vierailija
12/43 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit jättää ehkäisyn. Itse tulin raskaaksi 43 v ja sain terveen lapsen ja ensimmäisen. Olin otatuttanut kierukan pois n 7 v aiemmin.

Vierailija
13/43 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen nähnyt tilaston, että todennäköisyys raskautua 40v on 1,5% ja oliko per kierto.

Vierailija
14/43 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen naistaan arvostava mies käy vasektomiassa jos lapsia ei enää halua.

Itsellä ei ole ollut mitään ehkäisyä käytössä sen jälkeen kun nuorimmaiseni syntyi ollessani 28v ja kerroin miehelleni, et jos ei halua kortsua käyttää niin herra on hyvä ja käy vasektomiassa.

Ylivoimaisesti paras ehkäisykeino, enkä ikinä mitään muuta suostuisi enää hyväksymään vakaassa parisuhteessa.

Mielenkiintoista on silti se, että lääkärit tyrkyttävät noita hormonimyrkkyjä (hormonikierukka) silti poikkeuksetta, vaikka moiselle turhakkeelle ole mitään käyttöä.

Vierailija
15/43 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mistäs repäisit tuon 0% luvun? Ei nimittäin pidä paikkaansa. Olettaen että nainen ei muuten ole hedelmätön, niin raskauden mahdollisuus on aina niin kauan kuin tulee kuukautiset. Raskauden todennäköisyys totta kai laskee iän myötä, mutta nolliin se ei kyllä putoa ennen kuin vaihdevuosien myötä. Eli sen takia ne "gynet tunkee vielä ehkäisyä".

Vierailija
16/43 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin olen nähnyt tilaston, että todennäköisyys raskautua 40v on 1,5% ja oliko per kierto.

Muistat väärin. Todennäköisyys on merkittävästi paljon suurempi.

Vierailija
17/43 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä ei ole ollut mitään ehkäisyä käytössä sen jälkeen kun nuorimmaiseni syntyi ollessani 28v ja kerroin miehelleni, et jos ei halua kortsua käyttää niin herra on hyvä ja käy vasektomiassa.

Ylivoimaisesti paras ehkäisykeino, enkä ikinä mitään muuta suostuisi enää hyväksymään vakaassa parisuhteessa.

Mielenkiintoista on silti se, että lääkärit tyrkyttävät noita hormonimyrkkyjä (hormonikierukka) silti poikkeuksetta, vaikka moiselle turhakkeelle ole mitään käyttöä.

Hormonikierukka hoitaa kätevästi myös menopaussioireet, tarvittaessa estrogeenigeeliin tai -laastariin yhdistettynä. Harva neljä-viiskymppinen kai kovin enää valittelee mummotautia vaan eletään normaalia ja täyttä elämää ja ne vaihdevuodet menee ohi lähes huomaamatta.

Vierailija
18/43 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän lukuisia, jotka ovat tulleet luomusti raskaaksi yli 40 - vuotiaana. Kuulun itsekin heihin.

Sama täällä. Kuopus 45 vuotiaana😀

Vierailija
19/43 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isoisoäitini sai kuopuksensa 48-vuotiaana. Isoäitini 42-vuotiaana.

Vierailija
20/43 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hormonikierukka hoitaa kätevästi myös menopaussioireet, tarvittaessa estrogeenigeeliin tai -laastariin yhdistettynä. Harva neljä-viiskymppinen kai kovin enää valittelee mummotautia vaan eletään normaalia ja täyttä elämää ja ne vaihdevuodet menee ohi lähes huomaamatta.

Toiset ei halua muuttaa kehonsa normaaleja toimintoja hormoneilla. Itsellä keltarauhashormoni aiheuttaa aivan järkyttävän pahoinvoinnin ja päänsäryn. Mielelläni otan menopaussioireet, enkä kärsi kierukan aiheuttamista järkyttävistä sivuoireista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän viisi