Oras hanan käyttöikä
Minulla on keittiön pesualtaan yhteydessä Oras -hana. Se on 20v vanha ja vaihdoin tiivisteet siihen 1-2v sitten. Nyt se vuotaa taas juuresta ja on taas käynyt aika jähmeäksi kääntää. Katselin noita Oras hanojen hintoja ja aivan järkytyin kun mekaaninen hana maksaa alkaen n. 200€ ja sellainen mistä pitäisi on yli 300€. Siinä on vesipisteelle hintaa.
Kuitenkaan en halua säästää nyt väärässä paikassa, vaan mietin että jos uusi hana kestää taas sen n. 20v, ei kannata yrittää enää tiivisteitä vaihdella. Ei sinänsä iso homma se vaihto-operaatio mutta en haluaisi tulla joku kerta töistä kotiin ja huomata että hana on lauennut päivän aikana ja päästänyt X kuutiota vettä asuntoon.
Mitä itse tekisitte? 20€ ja uudet tiivisteet tyyliin tein-ite-säästin (been there, done that) vai uusi hana putkimiehen asentamana? Miten kotivakuutus suhtautuu tuohon uuden hanan itse asentamiseen, jos se laukeaa ja vedet tulvii asuntoon?
Kommentit (23)
Laihialainen kirjoitti:
100 vuodelle kustannus on yli 0,8 senttiä /päivä. Kallista on
Vaihtaisin tiivisteet, keittiön kalusteet, talon ja sukat. Mutta en hanaa
H*lvetin porho!
Oras meni meillä boikottiin sen jälkeen, kun vessan kosketusvapaa automaattihana alkoi syömään yhden patterisetin parissa viikossa noin vuoden jälkeen. Oras syytti meitä asiasta, väittäen että olemme suihkuttaneet pesuainetta sensoriin - tämä siis ihan lonkalta väitettynä, ilman että kukaan oli käynyt hanaa edes katsomassa.
Tilalle hankittiin ruotsalaisen kilpailijan vastaavanlainen hana (merkkiä en nyt muista), ja on toiminut kuin kodin vessa!
Mikä mahtaa olla asumismuotosi? Jos asut taloyhtiössä, niin silloin et voi itse asentaa, pitää pystyä osoittamaan, että ammattilainen on asennuksen tehnyt. Vakuutuksista en osaa sanoa. Minä tekisin vikailmoituksen vuotavasta hanasta, taloyhtiön huoltomies kävisi sitä katsomassa, vaihtaisi tiivisteet, jos katsoisi siitä olevan hyötyä tai sitten vaihtaisi/tilaisi jonkun muun vaihtamaan hanan. Tosin silloin ei voi itse valita, millainen tulee tilalle. Meillä meni tuolla lailla hana vaihtoon.