Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pelkään, että olen sekoamassa

Sahi68
09.02.2020 |

Hei,

en oikein tiedä mihin tästä avautua. Olen johtotehtävissä eräässä suuressa rakennusalan yrityksessä. Päivittäin teen töitä 06:30-17.00, tämä kyllä käy raskaaksi, mutta tähän asti ei ole sen suurempia stressejä ollut. Nyt henkilökohtaisessa elämässä on tapahtunut kauheita asioita, jonka vuoksi jopa yöunet ovat jääneet.

Olen ennenkin kärsinyt paniikkikohtauksista, mutta nyt tämä on mennyt aivan yli. Välissä havahdun siihen, että olen saattanut koko päivän elää mielikuvitusmaailmassa. Joskus myös todella oudot ajatukset valtaavat mieleni (minua seurataan, työkaverini suunnittelevat murhaavani minut). Pelkään kaikkea. Tämä on todella pelottaa, tuntuu kuin en olisi itse edes päättämässä omasta aivotoiminnastani.

Uskaltauduin vihdoin lääkäriin, jossa minua ei otettu lainkaan tosissaan. Kehotettiin vaan rentoutumaan ja nukkumaan enemmän (entä jos en voi?). Pelkäsin aivan tajuttoman paljon työterveyteen menoa, pelkäsin heidän kertovan esimiehelleni minun olevan epävakaa ja kykenemätön työhöni yms., mutta ei, siellä vain naureskeltiin. Tätäkin kirjoittaessa olen kahdesti käynyt tarkistamassa taloni joka huoneen, koska tuntuu, että täällä on joku.

Mitä teen?!

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet tehnyt aivan oikein. Siis että avaudut tälle palstalle. Täältä saat meiltä kaikilta kaikkivoipaisen avun kaikkiin ongelmiisi. Ja simsala bim, huomenna kaikki on hyvin taas.

Vierailija
2/29 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet tehnyt aivan oikein. Siis että avaudut tälle palstalle. Täältä saat meiltä kaikilta kaikkivoipaisen avun kaikkiin ongelmiisi. Ja simsala bim, huomenna kaikki on hyvin taas.

Ajattelin kyllä, että täältä olisi ehkä saanut vinkkejä. Kaipailisin mm. seuraaviin neuvoja

1. Voiko lääkäri ilmoittaa esimiehelleni, että olen ns. sekoamassa? Eihän terveystietoja 99% tapauksista saa kertoa, mutta jos kyse on esim. psykoosista ja työssä on paljon vastuuta. Työni on minulle kaikki kaikessa. Tiedostan, että sairasloma olisi toki tarpeen.

2. Onko nämä psykoosin oireita?

3. Mihin voin Tampereella ottaa yhteyttä, kun työterveys minut petti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuossa tilanteessa kannattaa kääntyä jonnekin psykoterapeutin puoleen.. skitsofrenian alku kenties?

Vierailija
4/29 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rukoile, lepää ja rauhoitu, nuku hyvät yöunet ja katso aamulla mikä tilanne. Siitä kirkkaammin mielin tilanteelle etsimään tukea/apua/ratkaisua, oletko esim. uupunut kun kerrot että työ on kaikki kaikessa.

Vierailija
5/29 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä välitä, kaikki muutkin täällä ovat ihan sekoja, minä mukaan lukien. Kohta koko Suomi käyttää mt-lääkkeitä.

Vierailija
6/29 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei olisko PTSD? Traumaperäinen stressihäiriö.. Et kai käytä paljoa alkoholia, sekin voi aiheuttaa pelkotiloja.

Vierailija
7/29 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rukoile, lepää ja rauhoitu, nuku hyvät yöunet ja katso aamulla mikä tilanne. Siitä kirkkaammin mielin tilanteelle etsimään tukea/apua/ratkaisua, oletko esim. uupunut kun kerrot että työ on kaikki kaikessa.

ja onko joku jolle voit puhua/soittaa kuulumisia jos tuntuu että ahdistaa etkä jaksa

Vierailija
8/29 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos työterveys ei toimi niin olisiko mahdollista mennä päivystykseen? Nyt kuulostaa siltä, että olisi tärkeää jäädä sairaslomalle. Ajatukset ovat hieman vainoharhaisia. Selviät kyllä, mutta tarvit varmaan hieman nyt aikaa tasaantua, olla ihan rauhassa.

Vierailija
9/29 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen, ettei työterveys ottanut tosissaan oireitasi.

Kuulostaa, että tarvitset sairaslomaa ja lääkkeet.

Jos työterveys ei auta, mene terveysasemalle tai yksityislääkärille.

Nykyään on paljon uutisoitu, ettei sairaslomista ole apua, mutta tiedän ainakin yhden tapauksen, jossa työntekijä palasi töihin muutaman kuukauden sairasloman jälkeen ja pystyi jatkamaan työtään. Jos on uupunut ja on vainoharhaisia ajatuksia, en näe järkeä siinä, että jatkaa töissä. Tai no, siellähän sitten varmaan romahtaa jossain vaiheessa.

Vierailija
10/29 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykoosi tai skitsofrenian ensioireet? Mene päivystykseen. Terveydenhoidon ammattilaisilla on vaitiolovelvollisuus, joten tietojen ei tarvitse mennä työpaikallesi. Luulen, että lääkäri voi halutessasi laittaa sairaslomakoodiksi jonkun sellaisen, jonka perusteella ei voi päätellä tarkkaa taudinkuvaa.

Vierailija
11/29 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tuollainen ihminen voi olla johtotehtävissä, kun ei lääkärikään usko. Porvoossahan tämä.

Vierailija
12/29 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos työterveydestä ei saa apua tai sellaista ei ole, niin ihan joka paikassa Suomessa voi käyttää terveyskeskusta tai yksityisiä lääkäreitä (Tampereella hyvä valikoima yksityisiä lääkärikeskuksia). Jos kiireesti tarvit apua niin päivystykseen (Acutaan TAYSiin tapauksessasi). Sairaslomaa voi saada näistä kaikista ja saikkutodistuksesta toki ilmenee diagnoosi, mutta muuten asiasta ei tulla esimiehelle soittamaan. Sitä en lähde arvuuttelemaan mikä diagnoosi tuosta sitten tulisi.

Vierailija
13/29 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene psykiatrian päivystykseen ja kerro siellä nuo oireesi. Työterveyden suhtautuminen oli todella ammattitaidotonta, tuollainen pitäisi aina ottaa vakavasti.

Vierailija
14/29 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä eniten terveysongelmia aiheuttavat myrkylliset amalgaamipaikat suussa. Ne tunnistaa paikkamateriaalina tummasta hopeaisesta väristä. Koska elohopea on erittäin myrkyllistä pieninäkin pitoisuuksina (immunotoksista), niin se aiheuttaa pieniä infektioita ympäri elimistöä, mutta erityisesti suolistossa. Suolistosta infektio siirtyy vagushermon kautta aivoihin, se autonominen hermosto voi olla sekaisin, koska kun vagushermo infektoituu suolistomikrobeilla, rupeaa tahdosta riippumaton hermosto toimia miten sattuu, ja et voi sille mitään.

Vagushermo liittää suoliston aivoihin, mutta toimii myös kanavana mikrobeille siirtyä aivoihin. Tutkimuksissa ollaan havaittu että vagushermon katkaisu vähentää riskiä sairastua aivoperäisiin sairauksiin, kuten Parkinsonin tautiin.

Vierailija
15/29 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nuo oireet jatkuu ja et kykene rentoutumaan ja nukkumaan, niin saatat mennä psykoosiin. Ota vaikka yksityiselle yhteyttä ja varaa aika.

Vierailija
16/29 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vakava masennus ja ahdistuneisuushäiriö voivat vaikuttaa hyvinkin voimakkaasti ihmisen psyykkeeseen jos vointi järkkyy yksityiselänässä pahasti yht äkkiä. Haluan kuitenkin lohduttaa sinua että vaikka nämä harhat ovatkin pelottavia niin niin kauan kuin itse tiedostat että ne ovat harhoja niin ei sinulla on hyvä mahdollisuus saada tilanne hallintaan. Psykoosi on myös eri kuin "Psykoottiset kohtaukset" joita itselläkin on ollut ja nämä kohtaukset tulevat nimenomaan mielen järkkyessä esim. Traumasta. Myös vakava paniikkikohtaus saattaa olla samanlainen kuin Psykoottinen kohtaus. Onneksi ne kuitenkin tulevat ja menevät kun taas itsellä aikanaan valehtelematta saattoi paniikkikohtaus jatkua lähes yhtäjaksoisesti koko päivän ja monia päiviä putkeen.

Älä siis pelkää, et ole sekoamassa, mutta nyt suosittelen hakeutumaan hoitoon (terveyskeskukseen) heti huomenna ja vaikka nyt jo tänään pistämään viestiä pomolle että olet kipeä ja sinun täytyy päästä huomenna lääkäriin. Tietenkin voit myös kysyä pekkaas päivää jos sinulla niitä on ja luulet että se olisi parempi nyt alkuun.

Älä yritä selviytyä nyt yksin ja itse tästä, se vain pahentaa tilannetta. Varsinkin jos et pysty nukkumaan koska univaje jos mikä tekee olon aivan kaamean sekavaksi.

Ainiin ja jos et halua julkiselle mennä niin ota sitten yksityiselle aika. Psykiatrille mielellään koska juuri he tekevät arvioita ihmisten mielentilasta erilaisin tutkimjksin. (Esim. Kelan psykoterapiaa haettaessa on käytävä ensin juttelemassa Psykiatrilla joka sitten tekee arvion ja lähetteen eteenpäin).

Joo maksaa, mutta siellä usein ainakin kohdellaan asiakasta asiakkaana eikä jonain pakkopullana. Plus, pystyt esim. Vastaamo:sta itse etsimään henkilön listalta ja varaamaan ajan.

Toivottavasti oli apua ja lohtua.

Vierailija
17/29 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa ihan normilta ahdistukselta. Ota nyt huomenna asiaksesi ja varaa aika terveyskeskuksesta. Jos et saa sieltä aikaa ensi viikolle, varaa yksityiseltä niin saat nopeammin. Esimerkiksi Mehiläisellä on Tampereella aikoja psykiatrille - psykiatrille siksi, että hänellä on lääkkeiden kirjoitusoikeus, terapeuteilla ei ole.

Sinä tarvitset nyt sairaslomaa, lääkityksen sekä lähetteen jatkotutkimuksiin.

Odotellessa voit lukea lisää yleistyneestä ahdistuneisuushäiriöstä täältä:

https://www.mielenterveystalo.fi/aikuiset/itsehoito-ja-oppaat/itsehoito…

Siellä on myös omahoidon ohjeita. Saitti on mielenterveysalan ja sosiaalialan ammattilaisten nettisaitti, jota lääkäritkin sinulle suosittelevat.

Se on jo hyvä merkki, että itsekin tajuat, että nuo pelkosi ovat kuviteltuja. Harhat ja voimakkaat pelot ovat yleisiä monessa muussakin kuin vain skitsofreniassa, ei kannata heti pelätä pahinta, vaikka toki aaveella aina pahinta vaihtoehtoa ensin tyrkytetään... voimakkaassa ahdistushäiriössä pelot ovat tyypillisiä, samoin esimerkiksi psykoottinen masennus voi aiheuttaa harhoja.

Rohkeutta hakea nyt apua, mitä nopeammin pääset avun ja hoidon piiriin, sitä helpompi tuo on hoitaa. Ja kääntäen: mitä pidempään vatuloit, sitä hankalammaksi se käy.

Tsemppiä!

Vierailija
18/29 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

-töitä 06:30-17.00

-yöunet jääneet

-henkilökohtaisessa elämässä on tapahtunut kauheita asioita

Aivosi eivät saa riittävästi lepoa. Ymmärrä, että tarvitset lepoa. Normaalin ihmisen aivot eivät kunnolla toimi ilman lepoa. Toiseksi, saattaa hyvin olla asiassa jotain traumaperäistä, kuten jälkistressireaktiota.

Vierailija
19/29 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Komppi 16:lle, hän puhuu asiaa!

17

Vierailija
20/29 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ps. Vaikka sinulla on vastuullinen työ niin jos et ole esim lasten tai nuorten kanssa töissä niin ymmärtääkseni sinusta ei tehdä mitään ilmoitusta eteenpäin pomollesi koska henkilötiedot ja lääkintätiedot ovat salaisia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kuusi