Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä vikana kun en laihdu

Vierailija
08.02.2020 |

Faktat: 46v, 174cm, paino lähdössä 85kg. Tavoite -10 - -15kg. "Elämäntapaa" tai laihdutusta nyt takana 8 vkoa. Ekat 4 vkoa paino laski kivasti, nyt viimeiset 3 vkoa samassa?

Syön n 1600 kcal päivässä, joitain yksittäisiä päiviä jotain 2000kcal. Liikun n. 2 krt viikossa hikeen, muuten kävelyä tms kevyttä. Mittanauhassa ei suuria muutoksia, joten ei ole mitään läskilihakseksi muutosta.

Pitääkö mun tiristää kcal vielä pienempään? Vaikuttaako mun ikä (keho ei luovu rasvastaan)? Jumittaako tämä vain hetken?

Syön kyllä mielestäni hyvin tuolla 1600kcal, kasviksia ja proteiinia. En näe nälkää, mutten kerrytä kcal herkuilla, tms.

Kommentit (50)

Vierailija
41/50 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaloreita ei pitäisi koskaan syödä vähemmän kuin peruskulutus on eli se, paljonko kulutat makaamalla sängyssä. Sinulla se on noin 1500-1600. Älä aloita nälkäkuuria, joka vie lihaksesi, tuhoaa aineenvaihduntasi, väsyttää sinut, saa mieliteot voimistumaan jne!

Lähestyt vaihdevuosia. Niiden alettua uuden lihasmassan rakentaminen on vaikeaa. Hormonitoiminnan muuttuminen vie vuosittain kilon lihasmassaa. Mitä vähemmän lihasta, sitä enemmän rasvakudosta ja vaikeuksia painonhallinnassa.

Laihduttaessa rajulla kalorivajeella ja hikiliikunnalla et muuta läskiä lihakseksi vaan menetät lihasta ja teet pitkän aikavälin painonhallinnan vaikeammaksi.

Suosittelen sinulle pätkäpaastoa, joka vähentää nälän tunnetta (vaikket uskokaan), hiilareiden vähentämistä ja määrättömästi kasviksia mutta suhteellisen rentoa suhtautumista ruokaan. Sen lisäksi todella painokkaasti suosittelen voimaharjoittelua kuntosalilla. Siellä ne läskit lähtevät ja keho kiinteytyy. Älä tuijota hikeä ja kalorinkulutusta vaan katso peiliä ja mittanauhaa. Et ehkä näe suuria muutoksia muutamassa viikossa, mutta muutamassa kuukaudessa kyllä. Jokainen gramma lihasta on eduksi terveydellesi ja ulkonäölle. Lisäksi se polttaa levossakin energiaa. Tärkeintä on, että se on vanhuuden turvasi ja tulee lisäämään toimintakykyäsi.

Älä tuhoa kehoasi pikalaihtumisen toivossa! Aloita elämäntapa, jota voit pitää yllä pitkään. Nälkäkuurilla kilot lähtevät mutta ne tulevat pian takaisin!

Läski ei muutu lihakseksi, vaikka laihduttais millä keinolla. Eikä lihakset kyllä mihinkään häviä. Joku roti näihin vääriin tietoihin.

Totta kai lihakset surkastuvat. Lihaskato laihduttaessa ja ikääntyessä on fakta. Tietenkään ne eivät kokonaan katoa mutta silti vahinko voi olla merkittävä. Totta on, että läski ei myöskään muuta lihakseksi. Se on sanonta, jolla tarkoitetaan, että rasvakudos vähenee samaan aikaan, kun lihasmassa lisääntyy. Saivartelija.

Vierailija
42/50 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se alkaa taas pudota! Jatka vain sinnikkäästi samaan malliin. Punnitse kaikki syömäsi ruoka vähän aikaa, jotta tiedät ette vahingossa aliarvioi syömiäsi kaloreita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/50 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitäpä minun pitäisi tehdä?

Ikä 52, pituus 164, paino 68.

Oma kuntosali, jossa käyn ma-to iltaisin tekemässä lyhyen ja ytimekkään "salitreenin" niin, että kaikki kehon alueet tulevat käytyä läpi. Reisiä, vatsaa, selkää, rintaa, hauista, nopeita spurtteja omilla maksimipainoilla. Kahvaluula ja hyppynaru myös aktiivisessa käytössä. Crosstreinerillä 10 min ko. iltoina. Kahdesti viikossa 4 km. reipas lenkki. Muuten elämä hyvin vähän kuluttavaa, työ lähinnä istumista. 

Syön suunnilleen näin:

Aamulla ruisleipä, sipaisu rasvaa, kinkkuciipale, kolme kirsikkatomaattia, 2 dl jogurttia, sokeriton tee.

Päivällä rahkapurkki, 2 mandariinia, kahvimuki kermalla.

Päivällinen tavallista kotiruokaa, reilusti kasviksia.

Illalla muroja, tai mysliä, pähkinöitä, kaakaota ja vastaavaa.

Tiedän, että iltasyömiseni ei ole kvon hyvä, mutta kun juuri silloin tekee mieli noita höttöjuttuja.

Olenko ihan hukassa, kun itse uskon, että tällä voi kilot hitaasti kadota?

Vierailija
44/50 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä hyvä laskuri sen arviointiin kuinka paljon oma kulutus on. Jotta laihtuu pitää olla ainakin 500kcal vaje keskimääräisesti päivittäin.

Jos ap ei liiku pahemmin ja tekee toimistotyötä niin 1600kcal päivässä voi ollaliikaa.

https://www.laskurini.fi/terveys/kalorilaskuri/energiantarvelaskuri

Lisäksi ihmiset yleensä aina arvioivat syömässä ruoan kalorimäärän noin 15% sen alle mitä se oikeasti on. Eli ellei ap punnitse joka ikistä suupalaa hän luultavasti ei syö 1600kcal vaan noin 1900kcal. Ne jotka sanovat syövänsä 1200kcal syövät 1400kcal.

Typerä väite. Kalorien laskemiseen on vaikka mitä sovelluksia nykyään, jotka jopa lukevat suoraan tuotteen viivakoodista kalorimäärän. Ainakin minulla on tämän lisäksi myös keittiövaaka käytössä, jolloin määriä ei tarvitse arvailla.

Vierailija
45/50 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä hyvä laskuri sen arviointiin kuinka paljon oma kulutus on. Jotta laihtuu pitää olla ainakin 500kcal vaje keskimääräisesti päivittäin.

Jos ap ei liiku pahemmin ja tekee toimistotyötä niin 1600kcal päivässä voi ollaliikaa.

https://www.laskurini.fi/terveys/kalorilaskuri/energiantarvelaskuri

Lisäksi ihmiset yleensä aina arvioivat syömässä ruoan kalorimäärän noin 15% sen alle mitä se oikeasti on. Eli ellei ap punnitse joka ikistä suupalaa hän luultavasti ei syö 1600kcal vaan noin 1900kcal. Ne jotka sanovat syövänsä 1200kcal syövät 1400kcal.

Typerä väite. Kalorien laskemiseen on vaikka mitä sovelluksia nykyään, jotka jopa lukevat suoraan tuotteen viivakoodista kalorimäärän. Ainakin minulla on tämän lisäksi myös keittiövaaka käytössä, jolloin määriä ei tarvitse arvailla.

Sitähän minäkin. Miksei muka tarkkaa kalorimäärää pysty laskemaan? Ellei niitä sitten ole hatusta heitetty tuotteisiin ja vaikkapa Finelliin. Itse punnitsen tuotteet tarkalla keittiövaa'alla grammalleen ja osaan kertolaskun. 1200 kcal vuorokaudessa on energiamäärä, jolla laihdun. Siinä ei tarvitse edes nälkää nähdä yhtään. Yleensä syön kolmesti päivässä 400 kcal.

Vierailija
46/50 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolla syömisellä ja liikunnalla ei tule kovin suurta vajetta kaloreihin, joten laihtuminen on hidasta.

Vierailija
47/50 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa huomioida myös ateriakokonaisuudet. Se, kuinka monta prosenttia kaloreista oikeasti imeytyy elimistöösi, riippuu ihan siitä kokonaisuudesta. Esim. aterioiden välillä syöty suklaa jää lyhentämättömänä kroppaan, mutta monipuolisesta, terveelisestä ateriasta imeytyy normaali-ihmisellä vain 30%, lihavuusgeenit omaavalla jopa 60%.

Vierailija
48/50 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mitäpä minun pitäisi tehdä?

Ikä 52, pituus 164, paino 68.

Oma kuntosali, jossa käyn ma-to iltaisin tekemässä lyhyen ja ytimekkään "salitreenin" niin, että kaikki kehon alueet tulevat käytyä läpi. Reisiä, vatsaa, selkää, rintaa, hauista, nopeita spurtteja omilla maksimipainoilla. Kahvaluula ja hyppynaru myös aktiivisessa käytössä. Crosstreinerillä 10 min ko. iltoina. Kahdesti viikossa 4 km. reipas lenkki. Muuten elämä hyvin vähän kuluttavaa, työ lähinnä istumista. 

Syön suunnilleen näin:

Aamulla ruisleipä, sipaisu rasvaa, kinkkuciipale, kolme kirsikkatomaattia, 2 dl jogurttia, sokeriton tee.

Päivällä rahkapurkki, 2 mandariinia, kahvimuki kermalla.

Päivällinen tavallista kotiruokaa, reilusti kasviksia.

Illalla muroja, tai mysliä, pähkinöitä, kaakaota ja vastaavaa.

Tiedän, että iltasyömiseni ei ole kvon hyvä, mutta kun juuri silloin tekee mieli noita höttöjuttuja.

Olenko ihan hukassa, kun itse uskon, että tällä voi kilot hitaasti kadota?

Kun insuliini on ylhäällä, et voi polttaa rasvaa. Joten mitä enemmän ja kauemmin nuo insuliinitasot ovat ylhäällä, sitä vähemmän kehosi polttaa rasvarastojasi. Siihen perustuvat sekä ketodietit, että pätkäpaasto, että alat hiilihydraattien sijaan polttamaan kehostasi rasvaa energian saamiseksi.

Vierailija
49/50 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syötkö leipää?

Sinänsä leipä ei ole mitenkään erityislihottavaa ja sitä voi laihduttaessakin syödä jos haluaa. 2 asiaa tästä kuitenkin:

- Raju hiilihydraattien vähentäminen ruokavaliosta poistaa kehosta nestettä, joten voi vaikuttaa laihtuvan viikossa 2-5 kiloakin jos jättää ne pois. Tämä ei kuitenkaan ole oikeaa laihtumista vaan vain nestetasapainon muutos. 

- Siinä tapauksessa, että joutuu laihtuakseen vetämään kalorit tosi pieniksi, tyyliin 1200 kcal / päivä, voi olla järkevää jättää leivät, riisit ja perunat vähiin, jotta kaloreita jää käytettäväksi ravinnepitoisempiin ruoka-aineisiin. Esim. rasvan äärimmäinen vähentäminen ei ole terveellistä, mutta noita hiilariruokia kukaan ei varsinaisesti tarvitse.

Painoa pudottaakseen ei kenenkään pidä laskea kaloreita noin alas, se on sulaa hulluutta.

Ei tuo vielä ole mikään paha, kunhan syö oikeasti järkevästi. Ja kyllä lääkärit ja ravitsemusterapeutit yleensä kannattavat tarpeen niin vaatiessa 1200 kcal asti menemistä, jos laihtumistarve on oikea eikä isommilla kaloreilla laihtumista tapahdu (enää). Esim. PCOS ja kilpirauhasen vajaatoiminta-ihmiset sekä vaihdevuosi-ikäiset naiset joskus vaativat aika pienet kalorit että laihtuvat. 1200 kcal on vielä ihan turvallista normaalilla ravinnolla, kunhan ne syödyt ruoka-aineet on terveellisiä ja täysipainoisia. 

Esim. tässä minun 1200 kcal päivä (ja minulla on PCOS ja tämä on ravitsemusterapeutin määräämä kalorimäärä), ei tämä niin kauheaa nälkäkituutusta ole:

Aamupala: Valio Profeel Proteiinirahka vanilja, klementiini

Lounas: Wieninleike, perunamuusi, sekasalaatti, salaatinkastike

Päivällinen: Uunijuureksia ja savutofua, oliiviöljy-hunajakastike ja kaurakermaa

Ottamatta enempää kantaa noin alhaisilla kaloreilla laihduttamiseen, mua ihmetyttää aina se, että mikä on sitten kalorimäärä, millä paino pysyy ennallaan, kun kroppa laihdutettaessa totutetaan tuollaiseen kitumäärään? Että koko loppuelämäkö sitten kärvistellään jollain 1500 kalorilla, koska muuten alkaa paino taas nousta. Kuulostaa karmealta.

Minä olen laihtunut 18 kg syömällä 2100-2500 kcal/pv ja lisäämällä liikuntaa reippaasti. Olen 46 ja vaihdevuodet alkavat kolkutella ovella. Voin jatkaa nykyisellä elämän tavalla niin pitkään kuin haluan eli en liiku päivätyökseni tms (vrt. Raksun laihdutus aikoinaan, joka tapahtui älyttömällä liikuntamäärällä).

Vierailija
50/50 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap vielä. Nälkäisenä en aikonut tätä vetää, ja totta, tuskin pidemmän päälle liikkuminenkaan luistaisi jos vetäisin niukoille kaloreille. Ja pysyvyys sitten.

En myöskään lähde kieltämään, rajoittamaan jotain totaalisesti. Liikunnan määrän lisäys voisi jotenkin onnistua.

Näillä sanoilla, onko se sitten lainkaan mahdollista laihtua? Josko mä vaan jymähdin näihin kiloihin?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän neljä