Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä vikana kun en laihdu

Vierailija
08.02.2020 |

Faktat: 46v, 174cm, paino lähdössä 85kg. Tavoite -10 - -15kg. "Elämäntapaa" tai laihdutusta nyt takana 8 vkoa. Ekat 4 vkoa paino laski kivasti, nyt viimeiset 3 vkoa samassa?

Syön n 1600 kcal päivässä, joitain yksittäisiä päiviä jotain 2000kcal. Liikun n. 2 krt viikossa hikeen, muuten kävelyä tms kevyttä. Mittanauhassa ei suuria muutoksia, joten ei ole mitään läskilihakseksi muutosta.

Pitääkö mun tiristää kcal vielä pienempään? Vaikuttaako mun ikä (keho ei luovu rasvastaan)? Jumittaako tämä vain hetken?

Syön kyllä mielestäni hyvin tuolla 1600kcal, kasviksia ja proteiinia. En näe nälkää, mutten kerrytä kcal herkuilla, tms.

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syöt liian terveellisesti. :D olen melkein 170cm painan tällähetkellä 47kg.

Tämän päivän syömiset.

Kaurapuuro voi silmällä, vehnäsämpylä leikkeleellä.

3 kuppia kahvia

Banaani ja vehnäsämpylä leikkeleellä

Kourallinen pähkinöitä

5 karkkia

Vaniljavanukas

Ennen nukkumaan menoa haen pizzan. :D

Alapeukuttajat hoi, olkaa sitten ylipainoisia älkääkä valittako. Tiedän että syön huonosti ja ravinneköyhää ruokaa. Näin olen syönyt aina ja aina ollut myös alipainoinen, olen laiha läski. Bmi 16.5.

Mutta turhaan te leipää välttelette, syön yleensä 6 leipää päivässä, vaaleaa leipää. Ei lihota. Olen myös terve, kaikki arvot kunnossa jne. :)

Vierailija
22/50 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile tuota 16-8 paastoa. Siinä kehosi sentään jossain vaiheessa kuluttaa energiaa rasvasta eikä pelkästään hiilihydraateistasi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämän päivän syömiset.

3 kuppia kahvia

Kourallinen pähkinöitä

5 karkkia

Vaniljavanukas

Nii ja oksennat kaiken pois... kävelet vähintään 10km per päivä.

Vierailija
24/50 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämän päivän syömiset.

3 kuppia kahvia

Kourallinen pähkinöitä

5 karkkia

Vaniljavanukas

Alapeukuttajat hoi, olkaa sitten ylipainoisia älkääkä valittako. Tiedän että syön huonosti ja ravinneköyhää ruokaa. Näin olen syönyt aina ja aina ollut myös alipainoinen, olen laiha läski. Bmi 16.5.

Mutta turhaan te leipää välttelette, syön yleensä 6 leipää päivässä, vaaleaa leipää. Ei lihota. Olen myös terve, kaikki arvot kunnossa jne. :)

Yksi asia on olla laiha ja pysyä sellaisena, tai pyrkiä pysymään painossa, toinen on olla lihava ja yrittää laihduttaa ja saada pidettyä ne läskit poissa pysyvästi.

Vierailija
25/50 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jätä nyt ainakin se leipä pois.

Kuole sinä persesyöpään jos haluat, mutta älä yllytä siihen muita.

Vierailija
26/50 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap vastaa: stressiä joo hiukka, mutta ei se yöunia vie. Olen yrittänyt olla tarkka kcal-laskennassa, toki ei mulla vaakaa kaikkialla. Leivänsyönti lähinnä ruisleipä silloin tällöin, kuitumielessä. Käyn hölkällä/juoksulla hikeen asti 2-3xvko, muuten koiran kanssa kävelyä.

Josko nyt laskisi kcal tohon 1400, sen sisään voisi mennä virhemarginaalitkin. En tahdo nähdä nälkää/kituuttaa, silloin tää on tuomittua jo lähtiessä.

Olisi kyllä kiva saada jotain tosta painosta pois (jonka olen sokerilla itse aiheuttanut).

Vierailija
27/50 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämän päivän syömiset.

3 kuppia kahvia

Kourallinen pähkinöitä

5 karkkia

Vaniljavanukas

Nii ja oksennat kaiken pois... kävelet vähintään 10km per päivä.

No en oksenna, saatan välillä kävelläkin kun en omista autoa, mutta en mittaa millään kevältyä matkaa, joten en osaa sanoa.

Vierailija
28/50 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syötkö leipää?

Sinänsä leipä ei ole mitenkään erityislihottavaa ja sitä voi laihduttaessakin syödä jos haluaa. 2 asiaa tästä kuitenkin:

- Raju hiilihydraattien vähentäminen ruokavaliosta poistaa kehosta nestettä, joten voi vaikuttaa laihtuvan viikossa 2-5 kiloakin jos jättää ne pois. Tämä ei kuitenkaan ole oikeaa laihtumista vaan vain nestetasapainon muutos. 

- Siinä tapauksessa, että joutuu laihtuakseen vetämään kalorit tosi pieniksi, tyyliin 1200 kcal / päivä, voi olla järkevää jättää leivät, riisit ja perunat vähiin, jotta kaloreita jää käytettäväksi ravinnepitoisempiin ruoka-aineisiin. Esim. rasvan äärimmäinen vähentäminen ei ole terveellistä, mutta noita hiilariruokia kukaan ei varsinaisesti tarvitse.

Painoa pudottaakseen ei kenenkään pidä laskea kaloreita noin alas, se on sulaa hulluutta.

Ei tuo vielä ole mikään paha, kunhan syö oikeasti järkevästi. Ja kyllä lääkärit ja ravitsemusterapeutit yleensä kannattavat tarpeen niin vaatiessa 1200 kcal asti menemistä, jos laihtumistarve on oikea eikä isommilla kaloreilla laihtumista tapahdu (enää). Esim. PCOS ja kilpirauhasen vajaatoiminta-ihmiset sekä vaihdevuosi-ikäiset naiset joskus vaativat aika pienet kalorit että laihtuvat. 1200 kcal on vielä ihan turvallista normaalilla ravinnolla, kunhan ne syödyt ruoka-aineet on terveellisiä ja täysipainoisia. 

Esim. tässä minun 1200 kcal päivä (ja minulla on PCOS ja tämä on ravitsemusterapeutin määräämä kalorimäärä), ei tämä niin kauheaa nälkäkituutusta ole:

Aamupala: Valio Profeel Proteiinirahka vanilja, klementiini

Lounas: Wieninleike, perunamuusi, sekasalaatti, salaatinkastike

Päivällinen: Uunijuureksia ja savutofua, oliiviöljy-hunajakastike ja kaurakermaa

Ei ihme, että pcos vaivaa noilla syömisillä =)

Vierailija
29/50 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä hyvä laskuri sen arviointiin kuinka paljon oma kulutus on. Jotta laihtuu pitää olla ainakin 500kcal vaje keskimääräisesti päivittäin.

Jos ap ei liiku pahemmin ja tekee toimistotyötä niin 1600kcal päivässä voi ollaliikaa.

https://www.laskurini.fi/terveys/kalorilaskuri/energiantarvelaskuri

Lisäksi ihmiset yleensä aina arvioivat syömässä ruoan kalorimäärän noin 15% sen alle mitä se oikeasti on. Eli ellei ap punnitse joka ikistä suupalaa hän luultavasti ei syö 1600kcal vaan noin 1900kcal. Ne jotka sanovat syövänsä 1200kcal syövät 1400kcal.

Millään laskurilla ei pysty kulutustaan tietämään.

Vierailija
30/50 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen suunnilleen sinun ikäinen ja pituinen ja painoin noin 90 kg kun aloitin laihduttamaan. Nyt vuotta myöhemmin painan enää 65 kg eli 25 kg lähti vuodessa, näin alas en edes tavoitellut. Laihduin vhh:lla. Se sopii joillekin, minulle se oli hyvä. Ei varmasti kaikille, mutta saattaisi sopia sinullekin. Olin lihonut leivällä ja pastalla ja perunalla, en karkeilla enkä muilla herkuilla vaan syömällä liikaa hiilariruokia. 

Vhh:lla jätin kaiken lisätyn sokerin pois ja kaikki leivät ja perunat ja riisit ja makaronit ja sellaiset. Söin paljon erilaisia kasviksia ja kanaa ja kalaa eli hyvää terveellistä ruokaa, nälkä ei ollut koskaan enkä kertaakaan laskenut kaloreita.  

Vierailija
31/50 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvin yksinkertaista, syöt liikaa.

Älä usko säästöliekki-hömppään, kyllä se rasva alkaa palamaan, kun keho saa tarpeeksi vähän energiaa ulkopuolelta. Aito säästöliekki alkaa sitten kun kehon rasvat on poltettu, ja silloin kyllä tunteen tunnistaa, ei vaan pysty enää suoriutumaan urheilusta samalla tasolla kuin ennen.

Eli viilaat vielä vähän energiaa pienemmäksi. Ja jos mahdollista, niin lisäurheilu ei haittaa, mutta sillä et pysty korvaamaan mässypäiviä.

Älä nyt hullujas puhu!

Vierailija
32/50 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jätä nyt ainakin se leipä pois.

Kuole sinä persesyöpään jos haluat, mutta älä yllytä siihen muita.

En kuole, koska en syö leipää.

Vierailija
33/50 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syötkö leipää?

Sinänsä leipä ei ole mitenkään erityislihottavaa ja sitä voi laihduttaessakin syödä jos haluaa. 2 asiaa tästä kuitenkin:

- Raju hiilihydraattien vähentäminen ruokavaliosta poistaa kehosta nestettä, joten voi vaikuttaa laihtuvan viikossa 2-5 kiloakin jos jättää ne pois. Tämä ei kuitenkaan ole oikeaa laihtumista vaan vain nestetasapainon muutos. 

- Siinä tapauksessa, että joutuu laihtuakseen vetämään kalorit tosi pieniksi, tyyliin 1200 kcal / päivä, voi olla järkevää jättää leivät, riisit ja perunat vähiin, jotta kaloreita jää käytettäväksi ravinnepitoisempiin ruoka-aineisiin. Esim. rasvan äärimmäinen vähentäminen ei ole terveellistä, mutta noita hiilariruokia kukaan ei varsinaisesti tarvitse.

Painoa pudottaakseen ei kenenkään pidä laskea kaloreita noin alas, se on sulaa hulluutta.

Ei tuo vielä ole mikään paha, kunhan syö oikeasti järkevästi. Ja kyllä lääkärit ja ravitsemusterapeutit yleensä kannattavat tarpeen niin vaatiessa 1200 kcal asti menemistä, jos laihtumistarve on oikea eikä isommilla kaloreilla laihtumista tapahdu (enää). Esim. PCOS ja kilpirauhasen vajaatoiminta-ihmiset sekä vaihdevuosi-ikäiset naiset joskus vaativat aika pienet kalorit että laihtuvat. 1200 kcal on vielä ihan turvallista normaalilla ravinnolla, kunhan ne syödyt ruoka-aineet on terveellisiä ja täysipainoisia. 

Esim. tässä minun 1200 kcal päivä (ja minulla on PCOS ja tämä on ravitsemusterapeutin määräämä kalorimäärä), ei tämä niin kauheaa nälkäkituutusta ole:

Aamupala: Valio Profeel Proteiinirahka vanilja, klementiini

Lounas: Wieninleike, perunamuusi, sekasalaatti, salaatinkastike

Päivällinen: Uunijuureksia ja savutofua, oliiviöljy-hunajakastike ja kaurakermaa

Ei ihme, että pcos vaivaa noilla syömisillä =)

Itse asiassa monet vaivat on parantuneet tässä laihdutusprojektin aikana, niin kuin se kai usein on että jos on ylipainoa ja laihtuu niin paremmin voi. Se miksi syön juuri näin... En ole koskaan ollut välipalaihmisiä. Ravitemusterapeutille sopi, että syön 16/8 pätkäpaastotyyliin ja ilman välipaloja. Näin saa kerralla syödä enemmän. Vähitellen löysin tuon, että kun syön kohtuu vähähiilarisesti (en ole kuitenkaan mikään ketoilija tai ehdoton), saan syödä aika paljon täyttäviä ruokia (kuten jonkun 200 kcal wieninleikkeen) päivässä eikä kalorit nouse korkealle. Painon, terveysarvojen (verenpaine, sokerit) kehitys on ainakin ollut hyvin myönteistä joten en usko että ihan huonosti syön.

Vierailija
34/50 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap vastaa: stressiä joo hiukka, mutta ei se yöunia vie. Olen yrittänyt olla tarkka kcal-laskennassa, toki ei mulla vaakaa kaikkialla. Leivänsyönti lähinnä ruisleipä silloin tällöin, kuitumielessä. Käyn hölkällä/juoksulla hikeen asti 2-3xvko, muuten koiran kanssa kävelyä.

Josko nyt laskisi kcal tohon 1400, sen sisään voisi mennä virhemarginaalitkin. En tahdo nähdä nälkää/kituuttaa, silloin tää on tuomittua jo lähtiessä.

Olisi kyllä kiva saada jotain tosta painosta pois (jonka olen sokerilla itse aiheuttanut).

Ap, oot samanikäinen kuin minä ja liikut saman verran. Mulla pituus 166 cm ja paino 61 kg. Haaveena muutaman kilon pudotus. Tiukalla energiansaannin laskemisella se onnistuu, kun pidän kilokalorit 1200:ssa per päivä. Vaan äkkiähän se paino sieltä sitten tulee takaisin, kun ei pysty jatkuvasti vetämään noin pienellä syönnillä :( 

Tehokkaimmalle tuntuu karsia hiilarit minimiin (varmaan max 50 g/päivä). ketoiluun en pyri missään nimessä. Käytännössä en syö leipää enää ollenkaan, tai korvaan sen ketoleivällä. Se tosin maistuu paskalle, hyvää reseptiä etsin edelleen. Siemennäkkäriä syön myös, useimmat on hyviä. Siirtymällä hyvin vähille hiilareille paino alkoi tippua ja kroppa "tiivistyä". Juoksupäivinä on kuitenkin pakko syödä vähän enemmän hiilaria. Välillä vähän lipsun, mutta useimpina päivinä syöminen perustuu kasviksiin, kalaan, kananmunaan, juustoon, rahkaan ja rasvaiseen maitoon.

Vierailija
35/50 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaloreita ei pitäisi koskaan syödä vähemmän kuin peruskulutus on eli se, paljonko kulutat makaamalla sängyssä. Sinulla se on noin 1500-1600. Älä aloita nälkäkuuria, joka vie lihaksesi, tuhoaa aineenvaihduntasi, väsyttää sinut, saa mieliteot voimistumaan jne!

Lähestyt vaihdevuosia. Niiden alettua uuden lihasmassan rakentaminen on vaikeaa. Hormonitoiminnan muuttuminen vie vuosittain kilon lihasmassaa. Mitä vähemmän lihasta, sitä enemmän rasvakudosta ja vaikeuksia painonhallinnassa.

Laihduttaessa rajulla kalorivajeella ja hikiliikunnalla et muuta läskiä lihakseksi vaan menetät lihasta ja teet pitkän aikavälin painonhallinnan vaikeammaksi.

Suosittelen sinulle pätkäpaastoa, joka vähentää nälän tunnetta (vaikket uskokaan), hiilareiden vähentämistä ja määrättömästi kasviksia mutta suhteellisen rentoa suhtautumista ruokaan. Sen lisäksi todella painokkaasti suosittelen voimaharjoittelua kuntosalilla. Siellä ne läskit lähtevät ja keho kiinteytyy. Älä tuijota hikeä ja kalorinkulutusta vaan katso peiliä ja mittanauhaa. Et ehkä näe suuria muutoksia muutamassa viikossa, mutta muutamassa kuukaudessa kyllä. Jokainen gramma lihasta on eduksi terveydellesi ja ulkonäölle. Lisäksi se polttaa levossakin energiaa. Tärkeintä on, että se on vanhuuden turvasi ja tulee lisäämään toimintakykyäsi.

Älä tuhoa kehoasi pikalaihtumisen toivossa! Aloita elämäntapa, jota voit pitää yllä pitkään. Nälkäkuurilla kilot lähtevät mutta ne tulevat pian takaisin!

Vierailija
36/50 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tarkoittaa, että ekat 4 viikkoa paino laski kivasti? Kuinka paljon lähti?

Jos nopeasti vähentää syömisiään, lähtee ensimmäisenä nestettä.

Vierailija
37/50 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaloreita ei pitäisi koskaan syödä vähemmän kuin peruskulutus on eli se, paljonko kulutat makaamalla sängyssä. Sinulla se on noin 1500-1600. Älä aloita nälkäkuuria, joka vie lihaksesi, tuhoaa aineenvaihduntasi, väsyttää sinut, saa mieliteot voimistumaan jne!

Lähestyt vaihdevuosia. Niiden alettua uuden lihasmassan rakentaminen on vaikeaa. Hormonitoiminnan muuttuminen vie vuosittain kilon lihasmassaa. Mitä vähemmän lihasta, sitä enemmän rasvakudosta ja vaikeuksia painonhallinnassa.

Laihduttaessa rajulla kalorivajeella ja hikiliikunnalla et muuta läskiä lihakseksi vaan menetät lihasta ja teet pitkän aikavälin painonhallinnan vaikeammaksi.

Suosittelen sinulle pätkäpaastoa, joka vähentää nälän tunnetta (vaikket uskokaan), hiilareiden vähentämistä ja määrättömästi kasviksia mutta suhteellisen rentoa suhtautumista ruokaan. Sen lisäksi todella painokkaasti suosittelen voimaharjoittelua kuntosalilla. Siellä ne läskit lähtevät ja keho kiinteytyy. Älä tuijota hikeä ja kalorinkulutusta vaan katso peiliä ja mittanauhaa. Et ehkä näe suuria muutoksia muutamassa viikossa, mutta muutamassa kuukaudessa kyllä. Jokainen gramma lihasta on eduksi terveydellesi ja ulkonäölle. Lisäksi se polttaa levossakin energiaa. Tärkeintä on, että se on vanhuuden turvasi ja tulee lisäämään toimintakykyäsi.

Älä tuhoa kehoasi pikalaihtumisen toivossa! Aloita elämäntapa, jota voit pitää yllä pitkään. Nälkäkuurilla kilot lähtevät mutta ne tulevat pian takaisin!

Läski ei muutu lihakseksi, vaikka laihduttais millä keinolla. Eikä lihakset kyllä mihinkään häviä. Joku roti näihin vääriin tietoihin.

Vierailija
38/50 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Läski ei muutu lihakseksi, vaikka laihduttais millä keinolla. Eikä lihakset kyllä mihinkään häviä. Joku roti näihin vääriin tietoihin.

Jep. Itse asiassa läski muuttuu virtsaksi - laihtui millä keinolla hyvänsä. Se elimistön vararasva poistuu laihtuessa virtsana ulos. 

Vierailija
39/50 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloita menemällä inbodyyn. Saat arvion lepokulutuksesta. Sitten pitäisi selvittää kokonaiskalorinkulutus ja vähentää siitä - 500 kcal. Paljonko askelia tulee tavallisena päivänä?

Ja sitten pitäisi punnita kaikki ruuat ja laittaa ne kalorilaskuriin. Näin saisit tarkkuutta hommaan.

Itse laihdun 1800 kcal ruokavaliolla, sen puoli kiloa viikossa. BMI 25. Huom. ja ikää 47v. Käyn kuntosalilla säännöllisesti. Yksi monista syistä käydä salilla on se, että aineenvaihdunta toimii, eikä tarvitse elää/ laihduttaa kitukaloreilla

Vierailija
40/50 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep. Itse asiassa läski muuttuu virtsaksi - laihtui millä keinolla hyvänsä. Se elimistön vararasva poistuu laihtuessa virtsana ulos. 

Hengityksen kautta läski poistuu. Se palaa hiilidioksiidiksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi seitsemän