Keskustellaan tekopyhyydestä
Osittain Antti Tuiskun kritiikin innoittamana. Miten tekopyhyyttä voisi välttää? Mitä esimerkkejä on tekopyhyydestä. Tekopyhyyttä voi löytää varmaankin monesta paikkaa. Itse olen Jeesukseen, Raamattuun ja Raamatun Jumalaan uskova kristitty eli siltä kannalta kiinnostaisi keskustella. Toisaalta vääristä syytöksistä tai joidenkin muiden historiallisten henkilöiden tekemisistä ei niinkään, vaan tämän päivän tekopyhyydestä. Joku varmaan ottaa homot esille. Olen hetero mutta Raamatun Jumalaan uskovana kaivan sen kohdan "Ettekö tiedä, että vääryydentekijät eivät saa omakseen Jumalan valtakuntaa? Älkää eksykö! Jumalan valtakunnan perillisiä eivät ole siveettömyyden harjoittajat eivätkä epäjumalien palvelijat, eivät avionrikkojat, eivät miesten kanssa makaavat miehet, eivät varkaat eivätkä ahneet, eivät juomarit, pilkkaajat eivätkä riistäjät." ja voisin sanoa että itse olen elämäni aikana syyllistynyt varmaan ainakin ahneuteen ja epäjumalan palvelemiseen mutta omalta kohdalta koen että Jumalaa etsittyäni nuo tarpeet ovat vähentyneet. Ahneus oli minulla pohjimmiltaan varmistelua siitä että pärjään kun varastoin. Tilalle on kuitenkin tullut luottamus Jumalaan ja tarve on vähentynyt. Se miltä kaikki _näyttää_ on ollut yksi epäjumalani ja josta koetan koko ajan tehdä eroa, uskon että olen myös onnellisempi niin.
Kommentit (31)
Tekopyhyyttä on myös kaksinaismoraali. Esim. on ihan hyväksyttävää vetää kannikat olalle alkoholilla. Sitten jos päihdyt vähemmän haitallisella kannabiksella se on muka rikos. Kun tätä ajattelee töissä jaksamisessa niin juuri näillä rehdeillä juomia nauttivilla on eniten maanantaisia tauteja miksei kykene töihin. Silti se on muka paha jos käyttää päihdettä josta ei tule krapulaa.
Vierailija kirjoitti:
Tekopyhyyttä on myös kaksinaismoraali. Esim. on ihan hyväksyttävää vetää kannikat olalle alkoholilla. Sitten jos päihdyt vähemmän haitallisella kannabiksella se on muka rikos. Kun tätä ajattelee töissä jaksamisessa niin juuri näillä rehdeillä juomia nauttivilla on eniten maanantaisia tauteja miksei kykene töihin. Silti se on muka paha jos käyttää päihdettä josta ei tule krapulaa.
luulen että kyse on siitä ettei päihdyttäviä aineita haluta ylipäätään lisää..?
ap
ja huumeet kytkeytyy lisäksi usein muuhun rikollisuuteen
ap
On se jatkuvan ihmettelyn kohde mullakin, että miten juuri mä olen löytänyt Jeesuksen elämääni ja moni muu ei.
Joka päivä rukoilen koko sydämestäni, että kaikki saisi tuntea Jeesuksen armon ja Hänen ihanan rakkautensa ja sen pelastusvarmuuden joka ikinen päivä.
Se on vaan niin mahtava asia, ettei tarvitse enää pelätä, että kuinka mun käy, vaan saan kaikessa luottaa Taivaan Isään ja Jeesukseeen Kristukseen.
Ei Ap.
Aloittaja haiskahtaa trollilta. Aihe on hyvä mutta aloitus huono.
Miksi kirjoitat "ei ap." jos et ole ap.
Trollin haju
Vierailija kirjoitti:
Ei ole trolli - mikä vika aloituksessa muka on? Eri
Vierailija kirjoitti:
Trollin haju
Siksi, koska olen uskovainen, kuten Ap:kin, ettei luulla, että olen hän.
Miten niin trolli?
Vierailija kirjoitti:
Aha, en mahtunut johonkin stereotypiaasi vai? No, trolli en kuitenkaan ole.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Trollin haju
Sinua ei siis miellytä tuo, mitä Raamattu sanoo homoista, vai miksi olet niin kriittinen?
No mikä tahansa voi olla tekopyhää. Kun ihminen puhuu yhtä ja toimii toisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Trollin haju
Sinua ei siis miellytä tuo, mitä Raamattu sanoo homoista, vai miksi olet niin kriittinen?
Miksi vedit aluksi homot tähän. Se teki aloituksestasi just tekopyhän oloisen. Tai trollauksen oloisen. Et halunnut puhua tekopyhyydestä vaan siitä.
No minusta tuo Anti Tuisku on hieman teko pyhä, sillä nää jutut ovat melkoisen ristiriitaisia, biisissä hän esiintyy niin mahtavana, mutta todellisuudessa kärsii paniikki kohtauksista, joista tietysti tuli juttu heti sen jälkeen, kun tää biisi sai aika paljon negatiivisia kommentteja aikaan... Olisi niin hienoa jos hän toisi sen todellisen minän siihen musiikkiin, niin kuin uransa alussa, jolloin näissä biiseissä oli vielä sanomaa, eikä niitä myyty millään öljytyllä kropalla, mikä ei vaan sovi yhtään tän ihmisen imagoon, lähinnä tästä uudesta biisistä tulee mieleen, että rahat ja taidot ovat loppu ja ala-arvoisen huono lopputulos on saatu aikaan...
Minkähän Jumala ajattelee olevan tekopyhää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Trollin haju
Miksi vedit aluksi homot tähän. Se teki aloituksestasi just tekopyhän oloisen. Tai trollauksen oloisen. Et halunnut puhua tekopyhyydestä vaan siitä.
Ennakoin vaan kun nykyään se on usein aihe joka otetaan esiin muiden toimesta jos kristittynä ilmaiset jotain. Eli, that being said voimme keskustella tekopyhyydestä.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
luulen että kyse on siitä ettei päihdyttäviä aineita haluta ylipäätään lisää..?
ap
Kun ollaan ihan rehellisiä niin huumeiden kieltolaki on lisännyt päihdyttäviä aineita. Niin sanotut muuntohuumeet. Jos kannabis olisi laillinen päihde niin sitä haluavat eivät joutuisi kosketuksiin muihin aineisiin. Diilerit kun myy mielummin tuottavampia koukuttavia kamoja.
Realisti tietää että huumeet on jo jäädäkseen suomessakin. Kyse on enää siitä kuinka vähentää haittoja ja nykyinen 50 vuotta käytetty tapa ei ole toimiva haittojen tai käytön vähentämiseen. Siksi pitää yrittää muita keinoja kuten käytön dekriminalisointi. Ainakin portugalissa se toimi niin hyvin että saa kiitosta järjestöltä nimeltä yk. Olet saattanut joskus kuulla siitä järjestöstä.
Minäkin olen uskova. Tavallaan ymmärrän ja jopa sympatiseeraan jollain tapaa tätä Tuiskun "ulostuloa"
Minusta hän kyselee ja etsii.
Tekopyhyys on epärehellisyyttä.
Hengellisessä mielessä Tekopyhyys on sitä kun ihminen pyrkii olemaan pyhä omin avuin.
Esim rukous voi olla tekopyhää. Siitähän on esimerkki suoraan Jeesuksen opetuksissa.
Vierailija kirjoitti:
Minkähän Jumala ajattelee olevan tekopyhää?
Hyvä kysymys! Fariseuksia se Jeesus ainakin tylytti? "Siivilöitte hyttysen mutta nielaisette kamelin".
ap
.