Miten kestät irl-elämässä, kun joku tuttusi suoltaa täyttä pötyä mielestään faktoina?
Miten reagoit? Pystytkö ottamaan rauhallisesti? Yritätkö kertoa hänelle, millaisia tutkimustuloksia asiasta on? ... vai kuunteletko vain kommentoimatta sen kummemmin?
Kommentit (7)
Vierailija kirjoitti:
Kuten esimerkiksi? Että kananmunia saa syödä vain yhden viikossa?
Aivan mitä tahansa, mikä on tutkimusten valossa täyttä soopaa. En halua nyt itse kertoa käytännön esimerkkejä, koska en halua väitellä vaikkapa kananmunien syönnistä, vaan minua kiinnostaa tietää, että millaisia tunteita teissä herättää tuo että muut puhuvat täyttä soopaa.. ja miten reagoitte siihen oikeassa elämässä. Kertokaa esimerkkejä.
En kommentoi mitenkään sellaisin juttuihin. Yritän vaihtaa puheenaihetta.
Turhauttaa. Aina ei jaksa korjata puhujaa, kun huomaa että korvat ovat täynnä vaikkua.
En hirveästi kaveeraa sellaisten kanssa, jotka tuollaista tekisivät häiritsevän usein. Jos kuitenkin joudun tuollaiseen tilanteeseen, niin tilanteesta riippuen joko ilmoitan lyhyesti erimielisyyteni tai jätän kokonaan kommentoimatta. Huuhaa-uskovaisten kanssa väittelyyn en lähde, paitsi kännissä. :D
En juuri koskaan sivuuta kommentoimatta tai reagoimatta. Joskus on haasteellista ilmaista itseään olematta ylimielinen, mutta sisäisesti kiehun aina tuollaisten puppupuheiden levittäjille.
Reagoin yleensä korjaamalla väitteen. Useimmiten tämä ei hyödytä, koska puppua suoltavat änkyrät ovat mielestään aina oikeassa eikä mikään todistusaineisto saa heitä muuttamaan mieltään. Toisinaan en sano mitään ja yritän peitellä ärtymystäni.
Olen huomannut, että ihmiset rakastavat tunteisiin ja olettamuksiin perustuvaa p*skanjauhantaa. Useimmat myös haluavat pitää omasta kannastaan kiinni kynsin ja hampain, vaikka faktat ja todisteet olisivat aivan heidän nenänsä edessä. Tällaisten ihmisten kanssa keskusteleminen on erittäin turhauttavaa, ja yleensä lopputulos onkin se, että minä olen heidän mielestään ylimielinen besserwisser, joka yrittää päteä. Vaikka siis olisin täysin oikeassa.
Kuten esimerkiksi? Että kananmunia saa syödä vain yhden viikossa?