2v vaatii öisin maitoa. Miten olis lempeintä jättää se vihdoin pois?
En voi enkä halua huudattaa häntä täällä pitkin yötä. Johan siinä mies ja naapurit herää. Tiedän että olisi pitänyt tehdä tämä jo aikaa sitten mutta laiska olen ollut tämän suhteen. Ei tyydy hyssyttelyihin, silittelyyn tai että saa nukkua vieressä, eikä vesi kelpaa enkä halua siihen enää totuttaa.
Kommentit (405)
Vierailija kirjoitti:
Minä jatkoin imetystä kun luin että luontaisesti lapsi vierottuu 7 ikävuoteen mennessä. Ihminen kehittyy hitaasti aikuiseksi ja imetyskin on luontaisesti varmaan pidempi kuin mihin olemme totuttautuneet. Kävin töissä ja kun lapsi alkoi puhua niin tissin kysely ihmisten parissa oli naureskelun aihe. Luotin kuitenkin sisäiseen tunteeseen ja lukemiini teksteihin. Kyllä lapsi tietää milloin vierottuu. Tissit ovat hänelle tarkoitetut. Ne ovat pienelle myös lohtu kun pelkoja tai murheita. Terve oli ja hampaissa ei mitään vikaa. Pikku hiljaa imetys alkoi vähentyä ja maito myös. Lopussa vain vähän oli maitoa ja homma todella helppoa. Vieroittui sitten itse kun 5-vuotiaana halusi. Kaunis muisto tästä jäi. Ainut mikä surettaa paljon on se että vanhemmat lapset pakkovieroitin.
NO HUHHUH!! tämän on pakko olla joku trolli :D :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä jatkoin imetystä kun luin että luontaisesti lapsi vierottuu 7 ikävuoteen mennessä. Ihminen kehittyy hitaasti aikuiseksi ja imetyskin on luontaisesti varmaan pidempi kuin mihin olemme totuttautuneet. Kävin töissä ja kun lapsi alkoi puhua niin tissin kysely ihmisten parissa oli naureskelun aihe. Luotin kuitenkin sisäiseen tunteeseen ja lukemiini teksteihin. Kyllä lapsi tietää milloin vierottuu. Tissit ovat hänelle tarkoitetut. Ne ovat pienelle myös lohtu kun pelkoja tai murheita. Terve oli ja hampaissa ei mitään vikaa. Pikku hiljaa imetys alkoi vähentyä ja maito myös. Lopussa vain vähän oli maitoa ja homma todella helppoa. Vieroittui sitten itse kun 5-vuotiaana halusi. Kaunis muisto tästä jäi. Ainut mikä surettaa paljon on se että vanhemmat lapset pakkovieroitin.
NO HUHHUH!! tämän on pakko olla joku trolli :D :D
Kukin saa imettää niin kauan kuin itse/lapsi haluaa. Miten pitkä imetys eroaa siitä että ei imetä ollenkaan? Molempia kummeksutaan vaikka se on vain äidin oma valinta.
Joopa. Olin jo asennoitunut että tänä yönä jätetään maidot kaappiin yöllä. Noh. Lapsi on siis syönyt tänään sen vauvapuuron aamulla. Päivän ruuista ehkä reilun puoli desiä maissia ja iltapalalla puolikkaan näkkärin margariinilla. Ei edes maito uponnut. Oli jostain syystä todella väsynyt vaikka herätty, ulkoiltu ja nukuttu päiväunet ihan normaalisti. Tietää siis mikä yö tulossa. Antaa sitä maitoa tai.
ap
Kyllä se ajan kanssa loppuu, älä stressaa asiasta. Maito voi olla lapselle henkisesti tärkeä asia, siihen liittyy paljon muutakin kuin se pelkkä juominen. Muutaman vuoden päästä et enää edes muista koko ongelmaa, joten anna huoletta maitoa, jos lapsi sitä haluaa. Eikä se pilaa hampaita, pötypuhetta.
No miksi se pitäisi jättåä pois? Me ainakin annoimme niin kauan kuin siihen oli tarvetta.
Me sovimme lapsen kanssa, että saa maitoa, kun herätyskello soi. Yhdessä laitettiin soimaan. Tosin illalla oli vielä tärkeä saada maito iltapuuhien aikaan. Viikon jälkeen ei enää herännyt pyytämään, pian unohti iltamaidonkin. Viimeisenä luopui aamusta. Juuri siinä vähän ennen 2v. ”Älä kiellä, älä tuputa” toimi hyvin.
Vierailija kirjoitti:
No miksi se pitäisi jättåä pois? Me ainakin annoimme niin kauan kuin siihen oli tarvetta.
Sepä se. En tiedä onko oikeasti enemmän nälkää vai tapa. Mutta joskus olisi kiva nukkuakin.
ap
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä. Ja pienetkin lapset ymmärtävät sopimuksia ja käytäntöjä. Sen vaihdon voi kehitellä jotenkin siihen, että sopia, että lapsi ottaa sen itse. Jos se maito on se tarve. Jos tarve on äiti, niin sitten äiti käy puhumatta peittelemässä. Tai sovitaan joku muu juttu.
Vierailija kirjoitti:
Joopa. Olin jo asennoitunut että tänä yönä jätetään maidot kaappiin yöllä. Noh. Lapsi on siis syönyt tänään sen vauvapuuron aamulla. Päivän ruuista ehkä reilun puoli desiä maissia ja iltapalalla puolikkaan näkkärin margariinilla. Ei edes maito uponnut. Oli jostain syystä todella väsynyt vaikka herätty, ulkoiltu ja nukuttu päiväunet ihan normaalisti. Tietää siis mikä yö tulossa. Antaa sitä maitoa tai.
ap
Lapsen ruokavalio vaikuttaa ravintoarvoiltaan heikolta kaikkine vauvaruokineen. Maissi on ravintorvoiltaan köyhää ruokaa, mistä lapsi saa rautaa? Kannattaisi oikeasti pyytää neuvolasta lähete ravitsemusterapeutille. Tuo maito oikeasti pahentaa tilannetta, jos nyt vaan jätät sen pois, taatusti alkaa ruoka maistua eri tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä. Ja pienetkin lapset ymmärtävät sopimuksia ja käytäntöjä. Sen vaihdon voi kehitellä jotenkin siihen, että sopia, että lapsi ottaa sen itse. Jos se maito on se tarve. Jos tarve on äiti, niin sitten äiti käy puhumatta peittelemässä. Tai sovitaan joku muu juttu.
Kaksivuotias ei tartte maitoa öisin, siitä on vain haittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sepä se. En tiedä onko oikeasti enemmän nälkää vai tapa. Mutta joskus olisi kiva nukkuakin.
ap
Oletko kokeillut lapselle itsepalvelua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu lapsen painokäyristä. Iltabelliin (jos tuhdimpi ruoka ei kelpaa) voi lisätä öljyä t-lusikallisen.
Jos sitä maitoa välttämättä haluat antaa, niin anna pillimaito. Lapsi on jo niin iso, että kohta voi ottaa sen itse. Ei tarvi lämmittää.
Oman lapseni opetin varhaisen aamun maidosta alle 1 v eroon tarjoamalla vettä. Parina aamuna pyysi ja sen jälkeen nukkui vielä pari tuntia yöunet loppuun keskeytyksittä.
Siis koko päivänä vain maissia vähän , näkkäriä ja,,,,ei ole todellista . Ei ihme ,kun on nälkä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu lapsen painokäyristä. Iltabelliin (jos tuhdimpi ruoka ei kelpaa) voi lisätä öljyä t-lusikallisen.
Ei riipu painokäyristäkään. Jos lapsi juo liikaa maitoa, seurauksena voi olla maitoanemia, johon yksipuolinen ruokavalio ei ainakaan auta. Toivottavasti ap hakee ongelmaan apua asiantuntijoilta eikä nettipalstalta, hän ei tunnu tajuavan ongelmaa.
Tuleepa nyt viestiä puolesta sekä vastaan. Kun saisi lapsen syömään kunnolla hyvää ruokaa päivällä niin voisin hyvillä mielin jättää sen maidon pois. Luulen kyllä että tänä yönä annan sen desin jos kovasti itkee koska nyt itkee sata varmasti nälkäänsä. Josko huomenna ruoka taas maistuisi. Ja mieluusti otan niitä ruokavinkkejäkin vastaan. Tiedän että uusia ruokia täytyisi maistella useasti jotta tottuu. Mutta kuten tämäkin sanottu. Kun ei tunnu edes maistavan enää uusia juttuja. Väkisinkö sitä ruokaa pitäisi suuhun änkeä. .
ap
Et siis ap anna lapsellesi päivällä esim banaania, perunaa, porkkanaa ym juureksia keitettynä, päärynää, ruisleipää . Tuon ikäinen lapsihan syö jo kaikkea normiruokaa , kun annat vaan rauhassa maistaa.
Ei ole ihme , jos yöllä huutaa Maitoa, hänellä on hirveä nälkä.. Tarvitsee oikeaa tuokaa ja hedelmiä.
Mitä muuta vaan ,muttei sitä maidonlitkua.
Vierailija kirjoitti:
Tuleepa nyt viestiä puolesta sekä vastaan. Kun saisi lapsen syömään kunnolla hyvää ruokaa päivällä niin voisin hyvillä mielin jättää sen maidon pois. Luulen kyllä että tänä yönä annan sen desin jos kovasti itkee koska nyt itkee sata varmasti nälkäänsä. Josko huomenna ruoka taas maistuisi. Ja mieluusti otan niitä ruokavinkkejäkin vastaan. Tiedän että uusia ruokia täytyisi maistella useasti jotta tottuu. Mutta kuten tämäkin sanottu. Kun ei tunnu edes maistavan enää uusia juttuja. Väkisinkö sitä ruokaa pitäisi suuhun änkeä. .
ap
Tuota varten suosittelin ravitsemusterapeuttia. Sinä tarvitset apua. Lapsen nirsoilu on normaalia ja toiset lapset on tosi nirsoja. Siihen ei pidä lähteä mukaan tuolla tolkuttomalla maidon antamisella tai yksipuolisella ruokavaliolla, sinä pahennat tilannetta niin. Hae apua, jooko?
Kaiken lisäksi laktoositonta jota yleensä kaksivuotiaat eivät useimmat tarvitse koska heillä on vielä laktaasientsyymituotanto elimistössä päällä. Eli turhaa rahanmenoa jos lääkäri ei ole moista määrännyt/tutkinut.