Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

2v vaatii öisin maitoa. Miten olis lempeintä jättää se vihdoin pois?

Vierailija
05.02.2020 |

En voi enkä halua huudattaa häntä täällä pitkin yötä. Johan siinä mies ja naapurit herää. Tiedän että olisi pitänyt tehdä tämä jo aikaa sitten mutta laiska olen ollut tämän suhteen. Ei tyydy hyssyttelyihin, silittelyyn tai että saa nukkua vieressä, eikä vesi kelpaa enkä halua siihen enää totuttaa.

Kommentit (405)

Vierailija
81/405 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvinhän sulla lapsi syö. Meillä on ollut paljon pahempia ongelmia. Voit antaa iltaruoaksi ihan mitä tahansa vaan saat vatsaan menemään.

Vierailija
82/405 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienennä niitä yöllisiä maitoannoksia. Jos nyt olet antanut 2 dl kerralla, ensi yönä max 1 dl. Sitten 0,5 dl, ja sitten pieni hörppy vain.

Maitotuotteiden kokonaismäärä vuorokaudessa kannattaa vähentää sellaiseksi, mikä tuon ikäisellä on suositus. Laktoosittomassakin maidossa on pieniä määriä laktoosia (alle 0,1g/100g), joten jos lapsi on todella herkkä laktoosille, ja juo sitä kovin suuria määriä, siitä voi tulla vatsavaivoja. Ja jos on vatsavaivoja, herää useammin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/405 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En jaksa lukea ketjua. Itselleni aikoinaan samassa tilanteessa neuvolassa sanottiin, että vauvaa ei saa pitää nälässä. Se tuhti iltapala pitää saada menemään tai sitten annetaan maitoa yöllä. Nälässä pitäminen vaarantaa myös lapsen hermoston (aivojen) kehittymisen. Laita puuroon marjakiisseliä tai hedelmäsosetta lusikan kärkeen. Puuron voi tehdä myös jauhosta tai kaurahiutaleet voi hienontaa käsin tai sauvasekoittajalla ennen kypsentämistä.

Yöllä ei kannata reagoida heti vauvan ääntelyyn. Tutteja paljon sänkyyn! Lapsi laittaa sen itse suuhun. Se pidentää vähitellen heräämisaikaa. Tutin voi napsasta pois suusta varovasti, kun lapsi on nukahtanut. Eli ensimmäisellä heräämisellä ei anneta maitoa, vaan vasta toisella tai kolmannella. Näin heräämisen väli pitenee. Ei koskaan yöllä juttelua, silittelyä tai valoja päälle. Jos pitää antaa maitoa, se tehdään mahdollisimman vähin elein.

Lapsi ei välitä lainkaan oikeista puuroista. Silloin tällöin on tarjottu kaurapuuroa, mannapuuroa ja riisipuuroa. Ilman sekä eri makuisten soseiden kanssa. Siksi ostan piltin purkkipuuroa kun se uppoo aina. Mutta käy hintoihinsa ja tylsää syödä samaa joka päivä.

ap

Vierailija
84/405 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En jaksa lukea ketjua. Itselleni aikoinaan samassa tilanteessa neuvolassa sanottiin, että vauvaa ei saa pitää nälässä. Se tuhti iltapala pitää saada menemään tai sitten annetaan maitoa yöllä. Nälässä pitäminen vaarantaa myös lapsen hermoston (aivojen) kehittymisen. Laita puuroon marjakiisseliä tai hedelmäsosetta lusikan kärkeen. Puuron voi tehdä myös jauhosta tai kaurahiutaleet voi hienontaa käsin tai sauvasekoittajalla ennen kypsentämistä.

Yöllä ei kannata reagoida heti vauvan ääntelyyn. Tutteja paljon sänkyyn! Lapsi laittaa sen itse suuhun. Se pidentää vähitellen heräämisaikaa. Tutin voi napsasta pois suusta varovasti, kun lapsi on nukahtanut. Eli ensimmäisellä heräämisellä ei anneta maitoa, vaan vasta toisella tai kolmannella. Näin heräämisen väli pitenee. Ei koskaan yöllä juttelua, silittelyä tai valoja päälle. Jos pitää antaa maitoa, se tehdään mahdollisimman vähin elein.

Kun ei ole vauva, vaan jo 2v lapsi.

Vierailija
85/405 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pienennä niitä yöllisiä maitoannoksia. Jos nyt olet antanut 2 dl kerralla, ensi yönä max 1 dl. Sitten 0,5 dl, ja sitten pieni hörppy vain.

Maitotuotteiden kokonaismäärä vuorokaudessa kannattaa vähentää sellaiseksi, mikä tuon ikäisellä on suositus. Laktoosittomassakin maidossa on pieniä määriä laktoosia (alle 0,1g/100g), joten jos lapsi on todella herkkä laktoosille, ja juo sitä kovin suuria määriä, siitä voi tulla vatsavaivoja. Ja jos on vatsavaivoja, herää useammin.

Tätä vähentämistä voisi kokeilla. Ollaan joskus kokeiltu ja meni siihen että sitten heräili vaan vielä useammin. Sama oli tutin kanssa. Pitkään ollut niin että nukkuessa vaan pitänyt. Sitten kokeilin ja otin kerrasta pois. Nukahti ihan hyvin viikon ajan. Mutta päätti sitten alkaa heräilemään tunnin välein. Luovutin tyhnänä taas ja annoin takaisin.

ap

Vierailija
86/405 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaisi lukea edes otsikko ennen kommentointia. Sillä tavoin välttyisi kirjoittamasta aloittajalle täysin hyödytöntä sepustusta, joka ei edes liity ketjun aiheeseen mitenkään. 

Vierailija
87/405 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yömaitoon tottuminen on pahaksi sekä hampaille että unirytmin kehittymiselle eheäksi.

Ajattelisin, että ensin pitää vaihtaa maito veteen. Koska kyseessä on luultavasti enemmän tapa kuin mikään minkäänlainen nälkä. Iltapala niin tukeva, että nälkä ei kerta kaikkiaan voi olla. Iltapalan hiilihydraatit tarpeeksi pitkäketjuisia (maitopohjaisten, sokeristen tai hedelmäisten tuotteiden sijaan täysjyväpitoista viljaa, jos porkkana- ja perunasoseet menevät niin niitä voi ihan illallakin kyllä syödä) ja proteiinejakin voisi olla, esim. kananmunaa tai kalaa. Jos päivällinen eli "iltaruoka" eli ateria lounaan ja iltapalan välissä putoaa huononlaisesti, on iltapala ihan mahdollista ja tässä tapauksessa ihan hyödyllistäkin rakentaa vähän tukevammaksi - kunhan ei niin raskaaksi, että ruoansulatus aiheuttaa vatsavaivoja, jotka häiritsevät unta. Tuonikäisen unirytmi voi luonnostaankin vielä olla sellainen, että kevyt univaihe herättää lapsen jossain kohtaa yötä, joten todennäköisesti lapsella ei mikään iso nälkä kyllä siinä ole, vaan heräämisen aiheuttama seuranpuute. 

Mutta kun pidät mielessäsi tuon, että hampaat menee, jos yöllä saa jatkuvasti maitoa tai mitä tahansa muuta kuin vettä, niin eiköhän se motivoi sinua "laiskaakin" äitiä toimimaan lapsesi parhaaksi.

Tunnut olevan välittävä ja rakastava äiti. Tsempit sinulle! 

Vierailija
88/405 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä vähentämistä voisi kokeilla. Ollaan joskus kokeiltu ja meni siihen että sitten heräili vaan vielä useammin. Sama oli tutin kanssa. Pitkään ollut niin että nukkuessa vaan pitänyt. Sitten kokeilin ja otin kerrasta pois. Nukahti ihan hyvin viikon ajan. Mutta päätti sitten alkaa heräilemään tunnin välein. Luovutin tyhnänä taas ja annoin takaisin.

ap

Olet noin kaksikymmentä kertaa tässä ketjussa todennut, että ongelmana on sinun oma lepsuutesi. Kun noin hyvin tiedostat ongelman ytimen, ei pitäisi olla mitään vaikeuksia korjata ongelma. Aikuisena ihmisenä kykenet kontrolloimaan omaa toimintaasi, joten tee se. Aloita heti tulevana yönä älä vetkuttele enää yhtään. 

Vierailija
89/405 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noniin. Nyt on kaupassa käyty ja ostin lapselle kaikkea mitä tiedän tai kuvittelisin että voisi maistua ruoaksi sekä aamu ja iltapalaksi.

Banaania. Kahta velliä. Vesirinkeleitä. Bataattia. Omenaa. Suklaamannapuuroa. Banaanipuuroa. 4:n viljan puuroa. Jugurttia. Kahta eri viilistä. Raejuustoa. Kananuudeleita. Purkkiruokaa. Eläinmakaronia. .

Aamulla annoin vauvapuuron sijaan ensimmäistä kertaa jugurttia jossa kaurahiutaleita hieman. Pitkin hampain maisteli jonkun verran. Lisäksi kuivia muroja ja maitoa. No. Ruoaksi menikin sitten iha reilusti perunasoselaatikkoa, raejuustoa ja maitoa. Huomas ettei aamupala maistunut niin ruokaa meni. Kokeillaan nyt. Vellistä ainakin puhuu ku kerroin että illalla maistetaan. Saa nähdä maistuuko kanssa.

ap

Anteeks kun nyt sotkeennun tuohon ruokajuttuun,ostit siis puuroa kaupasta! Mikset tee itte,parempaa eikä ole lisättyä sokeria! Ne lisätyt sokeritkin vie ruokahalua,katsoppa niitä purkkien kylkiä! Ja nakit sun muut suolapommeja!

https://www.martat.fi/marttakoulu/ravitsemus/lapsiperheen-ruoka/leikki-…

ja MLL on kanssa lisää pienten ruokaohjeita.

Vierailija
90/405 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

90 jatkaa vielä

Lapsen ruokailuun liittyy monella vanhemmalla iso huoli: saako lapseni ruokaa liian vähän (joskus että saako lapseni ruokaa liikaa). Olen itse ollut sellainen huonosti syövä lapsi. Vanhempani olivat olleet itse lapsia sodan aikana ja muistivat hyvin sodanjälkeisen pulan, joten heillä oli ahdistunut suhde lapsen ruokaan. Syömistäni tuijotettiin ja vaanittiin ja minua pidettiin laihana. Isänpuoleiset poikaserkkuni olivat kaikki tukevia, hyvin syöviä lapsia, ja minä ensimmäinen tyttö serkussarjassa, äitini tapaan hento ja myös pieniruokainen. Minulle kehittyi myös ahdistunut suhde ruokaan, ja vähältä piti etten kehittänyt anoreksiaa nuoruusiässä - koska ruoasta nirsoilu tai syömisestä kieltäytyminen edusti jonkinlaista hallintaa ja itsenäistymistä. Olin kai sitten muuten liian tervepäinen sairastuakseni, kranttuiluvaihe meni kokonaan ohi, kun pääsin muuttamaan kotoa opiskelujen perään 19-vuotiaana. Omiin lapsiini päätin suhtautua kokonaan toisin. Päätin, että terveillä vaistoilla varustettu lapsi kyllä syö, kun sillä on nälkä. Minun tehtäväni on tarjoilla hänelle terveellistä ja täysipainoista ruokaa muutaman tunnin välein ja pitää huolta siitä, että ruokahalua vieviä tyhjiä kaloreita ei ole tarjolla: ei sokeria, valkoisia vehnäjauhoja tms. Pyrin noudattamaan ruokaympyrän suosituksia (nyt jo vanhanaikainen käsitteenäkin, mutta oli siinä järkensä). Molemmat tyttäreni, hentoja ja pieniruokaisia, kasvoivat kauniisti käyrien mukaan, olivat poikkeuksellisen terveitä, vaikka olivat välillä viikonkin vähillä ruoilla, kun syystä tai toisesta ei vain ruoka maistunut. Äitini kyllä joskus pyrki tuhoamaan heidän ruokahaluaan makeilla mehuilla, kaakaolla, makeisilla, ja anoppini puolestaan teki samaa jäätelöllä ja leivonnaisilla. Yritin suhtautua asiaan stoalaisesti ja ajatella, että jos nyt yksi päivä viikossa menee paskaksi, niin pääasia että ne muut kuusi päivää sujuvat ravitsemuksellisesti hyvin.

Edelleen tsemppiä ap!

Vierailija
91/405 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vinkeistä. Niitä onkin tullut. Osan tiesinkin mutta kuten sanottu. Olen itse ollut laiska. Mies tekee melkein joka päivä 15tunnin työpäiviä ja meillä on joka puolella naapurit niin olen päässyt helpommalla kun antanut sen maidon. Lapsi alkaa saman tien nukkumaan kun sen on juonut. Tosin nyt taas joku kausi niin saattaa herää sen takia kolme neljäkin kertaa. Lapsi syö aamupalalla vauvapuuroa. Ainoa puuro mikä menee alas. Kuivia muroja. Näkkäriä. Juustoa. Lauantaimakkaraa. Joskus karjalanpiirakkaa. Banaania menis aika usein mutta maha on samantien kovalla. Maitoa. Sama iltapalalla. Tässä siis kaikki mitä huolii. Ruokana menee vain joskus muusia, makaronia. Kaupan valmista perunasoselaatikkoa. Ja joskus joitain purkkiruokia. Mietin pitäisikö iltapalla antaa jotain ihan ruokaa jos se täyttäisi mahaa paremmin ja helpottaisi maidon jättämistä. Syö siis aamu ja iltapalan ja kaksi lämmintä ruokaa. On aina ollut todella pieniruokainen.

Luen kaikki vinkit vielä paremmin ajatuksella kun tulee sopiva hetki.

Oikeesti hei,syötät "pas*aa" ruokaa,kaupan sotkuja. Tee itse,ota lapsi mukaan,leikin varjolla tekemään! Sun pitää opettaa,olla mallina syömisessä,pötyä pöytään,syö mitä syö,tomaattia,kurkkua,omenaa,päärynää,parsaa,kaikkea semmosta,laita tarjolle,anna maistaa!

ap

Vierailija
92/405 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei niiden ruokalajien tarvitse olla kovin monipuolisia kasvun kannalta. Samoista perusaineksista ruuat kuitenkin tehdään... Jos löytyy jotain, mistä lapsi tykkää, antaa hänen syödä sitä aikansa.

Kannattaa aina koemaistaa itse, ja miettiä rehellisesti: maistuuko se hyvälle? Nykyään ruoka, esim. hedelmät, voi olla kamalia vaikka näyttää hyvältä. Täytyy vaan löytää ne itselle maistuvat.

Totta puhut. Hedelmistä uppoo lähinnä tuo banaani jos joku. Mutta eilenkin sellaisen söi melkein kokonaan, ei ollut mikään iso, niin maha meni kovalle ja viime yö oli sen takia ilmeisesti itkuinen. Jauhelihaa ei syö lainkaan. Makaronilaatikkoakin jos on niin syö vain makaronit. Kana uppoo joskus. Nakit meni pitkään mutta nyt nekin on tullut tiensä päähän. Kaupan eikä omatekemät lihapullat kelpaa. Kirjolohta syö melkein aina kun tarjolla. En siis keksi enää kohta mitään mitä tarjota.

ap

Miten tarjoilet jauhelihaa? Mun lapset söi pienenä jauhelihaa vain jos se oli muussattu sauvasekoittimella.

Vierailija
93/405 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsi ei välitä lainkaan oikeista puuroista. Silloin tällöin on tarjottu kaurapuuroa, mannapuuroa ja riisipuuroa. Ilman sekä eri makuisten soseiden kanssa. Siksi ostan piltin purkkipuuroa kun se uppoo aina. Mutta käy hintoihinsa ja tylsää syödä samaa joka päivä.

ap

Silloin kun lapset oli vauvoja niin tein kaurapuuroa sillai että jauhoin hiutaleet ensin sauvasekoittimella. Silloin se rakenne on lähellä kaupan vauvapuuroja

Vierailija
94/405 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei niiden ruokalajien tarvitse olla kovin monipuolisia kasvun kannalta. Samoista perusaineksista ruuat kuitenkin tehdään... Jos löytyy jotain, mistä lapsi tykkää, antaa hänen syödä sitä aikansa.

Kannattaa aina koemaistaa itse, ja miettiä rehellisesti: maistuuko se hyvälle? Nykyään ruoka, esim. hedelmät, voi olla kamalia vaikka näyttää hyvältä. Täytyy vaan löytää ne itselle maistuvat.

Totta puhut. Hedelmistä uppoo lähinnä tuo banaani jos joku. Mutta eilenkin sellaisen söi melkein kokonaan, ei ollut mikään iso, niin maha meni kovalle ja viime yö oli sen takia ilmeisesti itkuinen. Jauhelihaa ei syö lainkaan. Makaronilaatikkoakin jos on niin syö vain makaronit. Kana uppoo joskus. Nakit meni pitkään mutta nyt nekin on tullut tiensä päähän. Kaupan eikä omatekemät lihapullat kelpaa. Kirjolohta syö melkein aina kun tarjolla. En siis keksi enää kohta mitään mitä tarjota.

ap

Miten tarjoilet jauhelihaa? Mun lapset söi pienenä jauhelihaa vain jos se oli muussattu sauvasekoittimella.

Ihan sellaisenaan paistettuna. Täytyypä seuraavalla kerralla kokeilla tuo sauvasekotin juttu. Jos sillä saisi maistumaan kun on pienempää.

Suklaapuroa ei hurjia mennyt mutta ihmeen paljon siihen nähden ettei ennen ole edes maistanut. Vähän purkkiruokaa. Haukku leivän kulmasta. Velliä mennyt enemmän kuin maitoa. Tiedä sitten onko yhtään täyttävempää.

ap

Vierailija
95/405 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Ihan sellaisenaan paistettuna. Täytyypä seuraavalla kerralla kokeilla tuo sauvasekotin juttu. Jos sillä saisi maistumaan kun on pienempää.

Suklaapuroa ei hurjia mennyt mutta ihmeen paljon siihen nähden ettei ennen ole edes maistanut. Vähän purkkiruokaa. Haukku leivän kulmasta. Velliä mennyt enemmän kuin maitoa. Tiedä sitten onko yhtään täyttävempää.

ap

Ei ihme, jos ei maistu, kun tarjoat jauhelihan sellaisenaan. Harva aikuinenkaan haluaa syödä jauhelihaa pelkiltään. Tee ihmeessä siitä jauhelihasta jotain ruokaa niin varmasti maistuu paremmin. 2-vuotias voi jo syödä samaa ruokaa kuin aikuisetkin, joten hänelle ei tarvitse tehdä erikseen omaa ruokaa. Suolan määrä vain maltillisena.

Toinen muutos: Kunnon ruokaa vellien ja purkkimössöjen tilalle niin johan alkaa uni maittaa. 2-vuotias ei ole enää vauva eikä siis tarvitse vauvoille tarkoitettuja vellejä ja soseita. 

Vierailija
96/405 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsi oli samanlainen, ja vaati maitoa. Sitten vain päätin, että nyt se loppuu. Kahtena iltana itki vähän, ja siihen se jäi. Olisin tehnyt aiemmin, jos olisin tiennyt kuinka helposti meni läpi.

Vierailija
97/405 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

ap

Ei ihme, jos ei maistu, kun tarjoat jauhelihan sellaisenaan. Harva aikuinenkaan haluaa syödä jauhelihaa pelkiltään. Tee ihmeessä siitä jauhelihasta jotain ruokaa niin varmasti maistuu paremmin. 2-vuotias voi jo syödä samaa ruokaa kuin aikuisetkin, joten hänelle ei tarvitse tehdä erikseen omaa ruokaa. Suolan määrä vain maltillisena.

Toinen muutos: Kunnon ruokaa vellien ja purkkimössöjen tilalle niin johan alkaa uni maittaa. 2-vuotias ei ole enää vauva eikä siis tarvitse vauvoille tarkoitettuja vellejä ja soseita. 

Pahoittelen taas epäselvää tekstiäni. Tarkoitin siis, että jauheliha on aina sellaisenaan paistettuna jossain ruoassa. Esim makaronilaatikko, jauhelihakeitto, kastike jne. En tarjoa kuivaa paistettua jauhelihaa pelkästään. Tuo sauvasekoittimella silpominen ei siis ole tullut mieleen joten sitäkin voisi kokeilla. Ja siksi noita purkkiruokia vielä on silloin tällöin syöty kun ns. normiruoka ei ole maistunut niin saisi edes jotain napaansa. Aina ennen yritän tarjota sitä mitä aikuisetkin syö.

ap

Vierailija
98/405 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen parhaaksi, rauhoita teidän yöt. Kaikki tarvitsevat ehjiä yöunia, eivät hupisyömistä. Toinen asia, koita olla jämäkämpi. Jos et pärjää kaksivuotiaan tahdolle, olet suurissa vaikeuksissa, kun lapsi on 6, 10, 15...

Vierailija
99/405 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun taapero söi usein marmoriulkofilettä ja sisäfilettä, paistoin mediumiksi ja leikkasin pieniksi paloiksi, lisäksi vain suolaa. Jauhelihakin meni, jos se oli hyvälaatuista eikä liian jänne-/rustopitoista. Hän söi lihan aina pelkkänä, makaroni/peruna/riisi tarjottiin aina erikseen, jotta on parhaimmillsan eikä voi ehdi liikaa sulaa. Salaatti aina alkuruuaksi.

Vierailija
100/405 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap mainitsi banaanin syömisen ja sen, että kovettanut vatsaa. Suosittelen kokeilemaan myös banaanin kanssa (aivan kuten juustonkin, joka on hyvä ravinto mutta pahin vatsan kovettaja) jotain karkeaa: esim. raastat muutaman mantelin, ja tarjoat banaanin kanssa. Salaattiin, jos sellaista syö, voi laittaa pienen ripauksen pellavarouhetta tai murskattuja auringonkukan siemeniä. Kauralese voi myös pienenä määränä riittää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kuusi