Nuorten tupakointi vähentynyt
77%! Mä tiedän syynkin. Ei se ole se, että tupakat ovat piilossa kaapissa.
Vaan se, ettei ne enää pysty pöllimään niitä ja se, että henkkareita kysellään ahkerasti.
Hieno juttu!
Kommentit (32)
Hyvä uutinen toki ensi kuulemalta. - Vaikka kyllä kiinnosaisi tietää lisää. - Koskeeko tupakoinnin vähentyminen kaikkia nuoria, sanotaanko alle 25 vuotiaita, vai onko olemassa merkittäviä eroja siinä millaiset nuoret polttaa enemmän ja millaiset vähiten. - Muutuntuntumalla luulisi, että syrjäytymi vaarassa olevat ja usein vähemmän kouluteut, tai mahd. kokonaan kouluttautumatomat ja tai pelkän peruskoulun varassa olevat.
Mutta millä rahlalla? - Ei minulla yliopisto opiskelijana ja lähinnä opinotukea saavana (kesäks oivoavasti saan töitä) olisi varaa ostaa, ainakaan askia päivässä.... Mut ei se tok ainoa syy ole miksi en polta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja huumeiden käyttö lisääntyny...
Pelottavaa. Millaisten huumeiden? Muu kuin pilvi?
Jätevesisstä mittausten perusteella kaikkien huumeiden käyttö on lisääntynyt huomattavasti.
Olipa taas tutkimus. Itse olen yläasteen opettaja ja asun muulla paikkakunnalla, isossa kaupungissa. Ihan itse nään kuinka paljon nuuskaa kuluu yläasteella ja vanhemmilla nuorilla huumeita. Pilvi esim. haisee joka nurkalla nykyään. Se siitä nuorison 'näennäisraitistumisesta'.
Totuus kehiin kirjoitti:
Olipa taas tutkimus. Itse olen yläasteen opettaja ja asun muulla paikkakunnalla, isossa kaupungissa. Ihan itse nään kuinka paljon nuuskaa kuluu yläasteella ja vanhemmilla nuorilla huumeita. Pilvi esim. haisee joka nurkalla nykyään. Se siitä nuorison 'näennäisraitistumisesta'.
Hieno homma ja jotkut kehtaa valittaa että nuoriso on pilalla. Eihän ne ole kun kapinoivat kuten nuorten kuuluukin tehdä. Ensimmäiset kirjoitukset nykynuorison huonoudesta on jotain 3000-4000 vuotta vanhoja.
Ei näy bussipysäkillä enää tumppeja mutta nuuskapusseja ja rasioita on joka paikassa.
Kouluterveyskyselyssä huolestuttavaa on viime aikoina ollut nuorten myötämielinen suhtautuminen huumeisiin, kannabis on heidän mielestään ihan ok ja yleensäkin huumeiden käyttö jokaisen oma asia. Omat 19- ja 16-vuotiaani sanovat, että heti tietäisivät mistä saisi jos jotain haluaisi.
Vanhempi oli tyttöystävänsä kanssa Barcelonassa viime kesänä ja kertoi, että joka nurkalla, uimarannalla, klubeilla jne tarjottiin huumeita, koko ajan ja keskellä kirkasta päivää. Liian helppoa niille joilla on uteliaisuutta kokeilla.
Olen opettajana kyllä huomannut ihan selvän eron entiseen. Ei ole enää niitä nuoria, jotka pyrkivät koko ajan röökipaikalle. Röökipaikkaa ei enää edes ole! Ennen joka koululla oli jokin nurkka, jonne kokoonnuttiin tupakalle joka välkkä. Nyt meidän koulussa ei ole vuosiin jäänyt kukaan kiinni tupakoinnista. Kukaan ei myöskään haise enää tupakalta.
Valitettavasti röökin tilalle on tullut nuuska. Mutta ei sen käyttö ainakaan vielä ole yhtä yleistä kuin tupakointi vielä parikymmentä vuotta sitten. Esimerkiksi tytöt eivät yleisesti nuuskaa ainakaan vielä.
Kovat huumeet,some ja irtoseksi lisääntynyt senkin edestä
Vierailija kirjoitti:
Olen opettajana kyllä huomannut ihan selvän eron entiseen. Ei ole enää niitä nuoria, jotka pyrkivät koko ajan röökipaikalle. Röökipaikkaa ei enää edes ole! Ennen joka koululla oli jokin nurkka, jonne kokoonnuttiin tupakalle joka välkkä. Nyt meidän koulussa ei ole vuosiin jäänyt kukaan kiinni tupakoinnista. Kukaan ei myöskään haise enää tupakalta.
Valitettavasti röökin tilalle on tullut nuuska. Mutta ei sen käyttö ainakaan vielä ole yhtä yleistä kuin tupakointi vielä parikymmentä vuotta sitten. Esimerkiksi tytöt eivät yleisesti nuuskaa ainakaan vielä.
Paheiden lue nautintojen määrä on vakio. Aineet vain vaihtelee.
Vierailija kirjoitti:
Ei näy bussipysäkillä enää tumppeja mutta nuuskapusseja ja rasioita on joka paikassa.
Kouluterveyskyselyssä huolestuttavaa on viime aikoina ollut nuorten myötämielinen suhtautuminen huumeisiin, kannabis on heidän mielestään ihan ok ja yleensäkin huumeiden käyttö jokaisen oma asia. Omat 19- ja 16-vuotiaani sanovat, että heti tietäisivät mistä saisi jos jotain haluaisi.
Vanhempi oli tyttöystävänsä kanssa Barcelonassa viime kesänä ja kertoi, että joka nurkalla, uimarannalla, klubeilla jne tarjottiin huumeita, koko ajan ja keskellä kirkasta päivää. Liian helppoa niille joilla on uteliaisuutta kokeilla.
Meinaatko että ryyppääminen ja tupakointi olisi parempi? Pitäisi ymmärtää että ihminen on aina ollut päihdehakuinen elukka. Koska päihteiden käyttö ei lopu niin järkevintä on käyttää vähiten haitallisia.
Nuuskan ja sähkötupakoinnin käyttö taas lisääntynyt.
Itse kokeilin tilata netistä sähkötupakkaa muutama vuosi sitten - ei ollut edes ikärajoituksia! Toki nyt valvonta on tiukempaa.
Ja kyllä ne nuoret tekee niin kuin ennenkin - bongaa alkkis, käske ostamaan tupakkia palkkiota vastaan.
Eivätkä ryyppääkkään. Tosiasiassa ovat vain siirtyneet juuri nuuskaan, kannabikseen ja vahvempiin aineisiin. Känni ja rööki on "boomereiden" juttuja.
Pelottavaa. Millaisten huumeiden? Muu kuin pilvi?