Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanhuksille annetaan viiniä ennen ruokahetkeä et ruoka halu nousis. Mitä mieltä? Kyseessä kotona asuva 90-vuotias.

Vierailija
05.02.2020 |

Toimiiko? Siis viiniä otetaan tosi vähän.

Kommentit (65)

Vierailija
61/65 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, siis aperitiivi on ihan oikea käsite ja asia. Paitsi ehkä Suomessa.

Vierailija
62/65 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hienoa. Vanhukselle saa antaa rasvaa, suolaa, sokeria, viinaa, mitä tahansa että ruoka maistuu ja saa energiaa. Jos on 80v ja huonossa kunnossa, niin epäterveellinen ruoka ei haittaa mitään, luultavasti tekee vaan hyvää. Vanhuuden myötä ruokahalu laskee mutta energiaa tarvitaan, joten antaa mennä!

Olen ollut vanhustentalon keittiöllä töissä. Sinne tuli nuori nöösipoika pääliköksi ja hävitti valikoimista voit, kaikki muut ruokajuomat (ml piimä) kuin rasvaton maito. Tavallinen suola meni pannaan. Perinteiset liha- ja kalaruoat katosivat listalta ja tilalle tuli lasagnea, kebabia, pizzaa ja joka ruoalle vuohenjuusto-punajuurilisuketta. Ruisleipää ei enää ollut tarjolla (liian kallista kyseisille asiakkaille) - ainoastaan aamupuuron jämistä leivottuja sämpylöitä lounaalla, päivällisellä ei leipää tarvittu, sillä päivällinen korvattiin puurolla. Sitten tämä tyyppi vielä kehtasi esiintyä naamallaan firman esittelytilaisuuksissa ja kehua kuinka Hän arvostaa vanhuksia ja tuttu sekä turvallinen kotiruoka tuo asiakkaalle kotoisan olon...

Toisaalta vanhuksissa alkaa olla ja muutaman vuoden päästä vielä runsaammin niitä, joille luettelemasi uudet ruuat ovat sitä kotiruokaa ja potut ja sianlihakastike on jotain historian havinaa. Omat vanhemmat ovat kuuden kympin puolivälissä ja eivät syö juuri mitään perinteisinä pidätettyjä kotiruokia vaan nimenomaan lasagnea, tortilloja yms.

Eivät juuri mitään? Outoa. Minä olen heistä huomattavasti nuorempi ja syön paljon useammin (ja mieluummin) esim. kalakeittoa ja kaalilaatikkoa kuin jotain tortilloja. Kannattaisi vähän miettiä ruokien terveellisyyttäkin. 

Mitä outoa siinä on, että ihmisillä on erilaisia ruokailutottumuksia? Eikä se tortilla oikeanlaisilla täytteillä ole millään tavalla epäterveellisempää kuin vaikkapa kaalilaatikko. Itse asiassa tortillassa voi olla jopa enemmän terveellisiä aineksia, kun kasvikset laitetaan väliin tuoreina eikä uunissa lähes vitamiinittomiksi haudutettuina ja kasviksina on muutakin kuin kaalia. 

No ne maissi- tai vehnälätyt ei tosiaankaan ole kovin terveellisiä, ei myöskään ne yleisesti käytetyt mausteseokset lisäaineineen ja sokereineen ja muunneltuine tärkkelyksineen. 

Ei ne silloin tällöin syötynä turmioksi ole  - itse syön ehkä kerran vuodessa - mutta kyllä esimerkiksi kaaliruuat pesevät ne terveellisyydessä mennen tullen. 

So what? Ysikymppisenä ei ole merkitystä vaikka söisi pieniä kiviä pihalta tai tilaisi joka päivä tuplakebabin. Kuolema se jo vaanii nurkan takana kuitenkin.

No siinäpä sitten tilailet sillä kuukausirahallasi, joka hoitomaksujen jälkeen sulle jää. Taitaa mennä kivien syönniksi. 

Noh, seitsennumeroinen summa tilillä näin kuusikymppisenä enkä ole edes orpo. Miten sulla? Kivet vai kebab?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/65 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se on varmaan vedettävä ittensä leukakeinuun kun rupee olee siinä tilassa että on muiden armoilla, Suomessa kun ei parane olla vanhus.

Vierailija
64/65 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se on varmaan vedettävä ittensä leukakeinuun kun rupee olee siinä tilassa että on muiden armoilla, Suomessa kun ei parane olla vanhus.

Näin se on. Mietin kun joku eläinlääkäri tappoi itsensä taannoin jollain tiputusjutulla, miten saisin niitä lääkkeitä käsiini. Tosin apuri oli hänelläkin. Mutta kivuton ja nopea lähtö. Ei ole tavan tallaajalle tällaisia lääkkeitä ja nopeita loppuja luvassa.

Vierailija
65/65 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen töissä yksityisen ketjun vanhustenhoivakodissa, jossa vanhukset saavat huonoa, halpaa ruokaa. Pakastevihanneksista valmistettua keittoa, margariiniä, ohut leipäviipale keiton kanssa. Ei salaattia, hedelmiä. Ohut pullaviipale kahvin kanssa. Viinistä/Oluesta ei täällä ole kuultukaan. Iltapala ohut leipäsiivu, teetä, kaikilla ei sitäkään. Kerran vuodessa/vappuna, ns. "vappubileet", Lidin simaa lasillinen ja makkara, jos on tarpeeksi henkilökuntaa paikalla. Yleensä ei, koska vähäinen henkilökunta joutuu hoitamaan kanoja pihalla, joita kukaan asukas ei käy katsomassa. Tämä vantaan hoitopaikassa, F-kirjaimella alkaa nimi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi yhdeksän