Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanhuksille annetaan viiniä ennen ruokahetkeä et ruoka halu nousis. Mitä mieltä? Kyseessä kotona asuva 90-vuotias.

Vierailija
05.02.2020 |

Toimiiko? Siis viiniä otetaan tosi vähän.

Kommentit (65)

Vierailija
21/65 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kyllä pitäis antaa. Siitä voi juoppouteen langeta ja se johtaa helposti haureuden syntiin ja muihin irstailuihin. Ei katso Jeesus hyvällä sellaista.

Vierailija
22/65 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sitä viiniä ei väkipakolla kaadeta kurkusta alas tai muuten pakolla juoteta, asiassa ei ole mitään ongelmaa. Ihmisen itsemääräämisoikeus ei katoa, vaikka ikää kertyy. Alkoholin nauttiminen on jokaisen aikuisen oma asia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/65 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kyllä pitäis antaa. Siitä voi juoppouteen langeta ja se johtaa helposti haureuden syntiin ja muihin irstailuihin. Ei katso Jeesus hyvällä sellaista.

Joo, kyllä ne ruokailuaan varten apua tarvitsevat ysikymppiset varmasti aloittaa ihan kauhean irstaan meiningin jos viiniä saavat :D

Itse olen ajatellut että sitten kun alkaa kunto olla heikko ja elämästäni olen kylliksi saanut, juon itseni ihan tarkoituksella hautaan. Ettei tarvisi kitua kovin pitkään missään laitoksissa, mieluummin saappaat jalassa kännipäissään lähtö omassa kodissa.

Vierailija
24/65 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vanhuksille ei tarjoilla alkoholia, johtuu siitä että heillä on usein niin valtava määrä lääkkeitä, joiden kanssa alkoholi on ehdottomasti kielletty. Kotiinsa voivat ostaa alkoholia omalla vastuulla, sinne meidän valta ei ylety,  ei me voida päivätoiminnassa trokata vanhuksille viinaa.

Vierailija
25/65 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joudun laitokseen, niin omaiset saavat kyllä hommata mulle sinne lukollisen viinikaapin ja kaikki vieraat tulkoot käymään Alkon kautta. Muita tuliaisia en kaipaa. 

Vierailija
26/65 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti en koskaan joudu "palvelu"taloon, jossa hoitajat kyttäävät aikuisten ihmisten juomisia. Jos joudun, tulen olemaan hyvin hankala "asiakas".

Vierailija
27/65 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hienoa. Vanhukselle saa antaa rasvaa, suolaa, sokeria, viinaa, mitä tahansa että ruoka maistuu ja saa energiaa. Jos on 80v ja huonossa kunnossa, niin epäterveellinen ruoka ei haittaa mitään, luultavasti tekee vaan hyvää. Vanhuuden myötä ruokahalu laskee mutta energiaa tarvitaan, joten antaa mennä!

Olen ollut vanhustentalon keittiöllä töissä. Sinne tuli nuori nöösipoika pääliköksi ja hävitti valikoimista voit, kaikki muut ruokajuomat (ml piimä) kuin rasvaton maito. Tavallinen suola meni pannaan. Perinteiset liha- ja kalaruoat katosivat listalta ja tilalle tuli lasagnea, kebabia, pizzaa ja joka ruoalle vuohenjuusto-punajuurilisuketta. Ruisleipää ei enää ollut tarjolla (liian kallista kyseisille asiakkaille) - ainoastaan aamupuuron jämistä leivottuja sämpylöitä lounaalla, päivällisellä ei leipää tarvittu, sillä päivällinen korvattiin puurolla. Sitten tämä tyyppi vielä kehtasi esiintyä naamallaan firman esittelytilaisuuksissa ja kehua kuinka Hän arvostaa vanhuksia ja tuttu sekä turvallinen kotiruoka tuo asiakkaalle kotoisan olon...

Toisaalta vanhuksissa alkaa olla ja muutaman vuoden päästä vielä runsaammin niitä, joille luettelemasi uudet ruuat ovat sitä kotiruokaa ja potut ja sianlihakastike on jotain historian havinaa. Omat vanhemmat ovat kuuden kympin puolivälissä ja eivät syö juuri mitään perinteisinä pidätettyjä kotiruokia vaan nimenomaan lasagnea, tortilloja yms.

Vierailija
28/65 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikä vie ruokahalun. Näin se vain on. Viini ei auta tai muukaan. Kaikkea mieliruokaa ja hyvää kannattaa tarjota. Kahville kunnon leivonnainen.

En käsitä miten ikä vie ruokahalun? Itse taistelen keski-iässä jokaista grammaa vastaan tulisesti ja vanhukset muka laihtuu tuosta vain. Miksi sitten on lihavia mummoja ja pappoja? No, eräs sukulainen on laihtunut 30kg jäätyään leskeksi vanhoilla päivillään, mutta epäilen sen johtuvan siitä että ehtoisa ruuanlaittaja kuoli ja nyt pitää turvautua eineksiin.

Vierailija
29/65 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä vanhuksille ei tarjoilla alkoholia, johtuu siitä että heillä on usein niin valtava määrä lääkkeitä, joiden kanssa alkoholi on ehdottomasti kielletty. Kotiinsa voivat ostaa alkoholia omalla vastuulla, sinne meidän valta ei ylety,  ei me voida päivätoiminnassa trokata vanhuksille viinaa.

Päiväkerho nyt onkin eri juttu kuin se, että se laitos on sen vanhuksen koti. 

Vierailija
30/65 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No miksi sitä pitää ottaa 'tosi vähän'? Meinaatko että tulee päihinsä ja lähtee kartsalle rellestämään?

Voisihan sitä nyt antaa ihan kunnon aperitiivin ennen ateriaa, vinkkulasillisen ruoan kanssa, ja vaikka vielä digestiivin perään jos siltä tuntuu.

Se on vähän niinkuin vanha patu Edwin sanoo 'Little Miss Sunshine':ssa mömmöistä, "When you're young, you're crazy to do that shit. When you're old you're crazy not to do it."

Vierailija
31/65 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hienoa. Vanhukselle saa antaa rasvaa, suolaa, sokeria, viinaa, mitä tahansa että ruoka maistuu ja saa energiaa. Jos on 80v ja huonossa kunnossa, niin epäterveellinen ruoka ei haittaa mitään, luultavasti tekee vaan hyvää. Vanhuuden myötä ruokahalu laskee mutta energiaa tarvitaan, joten antaa mennä!

Olen ollut vanhustentalon keittiöllä töissä. Sinne tuli nuori nöösipoika pääliköksi ja hävitti valikoimista voit, kaikki muut ruokajuomat (ml piimä) kuin rasvaton maito. Tavallinen suola meni pannaan. Perinteiset liha- ja kalaruoat katosivat listalta ja tilalle tuli lasagnea, kebabia, pizzaa ja joka ruoalle vuohenjuusto-punajuurilisuketta. Ruisleipää ei enää ollut tarjolla (liian kallista kyseisille asiakkaille) - ainoastaan aamupuuron jämistä leivottuja sämpylöitä lounaalla, päivällisellä ei leipää tarvittu, sillä päivällinen korvattiin puurolla. Sitten tämä tyyppi vielä kehtasi esiintyä naamallaan firman esittelytilaisuuksissa ja kehua kuinka Hän arvostaa vanhuksia ja tuttu sekä turvallinen kotiruoka tuo asiakkaalle kotoisan olon...

Toisaalta vanhuksissa alkaa olla ja muutaman vuoden päästä vielä runsaammin niitä, joille luettelemasi uudet ruuat ovat sitä kotiruokaa ja potut ja sianlihakastike on jotain historian havinaa. Omat vanhemmat ovat kuuden kympin puolivälissä ja eivät syö juuri mitään perinteisinä pidätettyjä kotiruokia vaan nimenomaan lasagnea, tortilloja yms.

Eivät juuri mitään? Outoa. Minä olen heistä huomattavasti nuorempi ja syön paljon useammin (ja mieluummin) esim. kalakeittoa ja kaalilaatikkoa kuin jotain tortilloja. Kannattaisi vähän miettiä ruokien terveellisyyttäkin. 

Vierailija
32/65 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Englannissa tehtiin johonkin tällaiseen vanhustenkotiin aito vanhanaikainen pubi joka muistutti ikäihmisiä nuoruudestaan. Siellä ne istuivat joku juoma edessä juttelemassa. Kiva juttu muistisairaille vanhoille ihmisille.

Kauhea ajatus tulla vanhaksi kun kaikki itsemääräämisoikeus katoaa.

Vierailija
33/65 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pelottaa jo etukäteen tällaisena ruokaihmisenä mitä sitä kenties joutuu syömään vanhana. Parempi on ettei elä liian pitkään.

Vierailija
34/65 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikä vie ruokahalun. Näin se vain on. Viini ei auta tai muukaan. Kaikkea mieliruokaa ja hyvää kannattaa tarjota. Kahville kunnon leivonnainen.

En käsitä miten ikä vie ruokahalun? Itse taistelen keski-iässä jokaista grammaa vastaan tulisesti ja vanhukset muka laihtuu tuosta vain. Miksi sitten on lihavia mummoja ja pappoja? No, eräs sukulainen on laihtunut 30kg jäätyään leskeksi vanhoilla päivillään, mutta epäilen sen johtuvan siitä että ehtoisa ruuanlaittaja kuoli ja nyt pitää turvautua eineksiin.

No, sinulla tuntuu olevan muutenkin hieman puutteita tiedoissasi, joten ei ihmekään, että et käsitä. Ensinnäkin: keski-ikäinen on eri asia kuin vanhus/ikäihminen.

Toisekseen: Lihavuus ei aina johdu siitä, että syö liikaa. Myös esimerkiksi sairaudet tai lääkkeet voivat lihottaa.

Kolmannekseen: Ihmiset ovat yksilöllisiä. Ei ruokahaluttomuus kaikkiin iske samalla tavalla.

Vierailija
35/65 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Makuaisti heikkenee ja pureskelu vaikeutuu.

Jotkut dementikot söisivät kokoajan kun ovat jääneet siihen ajatukseen etteivät vielä ole syöneet.

Ja jotkut jotka itse vielä kokkaavat laittavat huonontuneen makuaistin takia enemmän kermaa, voita, sokeria, kaikkea energiapitoista, jotta ruoka maistuisi jollekkin. Eivätkä kuitenkaan kuluta juuri mitään joten lihoavat.

Keski-ikäinen ei vielä ole vanhus :)

Vierailija
36/65 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät juuri mitään? Outoa. Minä olen heistä huomattavasti nuorempi ja syön paljon useammin (ja mieluummin) esim. kalakeittoa ja kaalilaatikkoa kuin jotain tortilloja. Kannattaisi vähän miettiä ruokien terveellisyyttäkin. 

Mitä outoa siinä on, että ihmisillä on erilaisia ruokailutottumuksia? Eikä se tortilla oikeanlaisilla täytteillä ole millään tavalla epäterveellisempää kuin vaikkapa kaalilaatikko. Itse asiassa tortillassa voi olla jopa enemmän terveellisiä aineksia, kun kasvikset laitetaan väliin tuoreina eikä uunissa lähes vitamiinittomiksi haudutettuina ja kasviksina on muutakin kuin kaalia. 

Vierailija
37/65 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, sinulla tuntuu olevan muutenkin hieman puutteita tiedoissasi, joten ei ihmekään, että et käsitä. Ensinnäkin: keski-ikäinen on eri asia kuin vanhus/ikäihminen.

Toisekseen: Lihavuus ei aina johdu siitä, että syö liikaa. Myös esimerkiksi sairaudet tai lääkkeet voivat lihottaa.

Kolmannekseen: Ihmiset ovat yksilöllisiä. Ei ruokahaluttomuus kaikkiin iske samalla tavalla.

Niin eli olen oikeassa, ikä ei vie ruokahalua. Muuten ei olisi läskejä vanhuksia. Kaikilla läskillä vanhuksilla ei todellakaan ole kilppariongelmia tai kortisonilääkitystä, joka on taas turvotusta.

Vierailija
38/65 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Englannissa tehtiin johonkin tällaiseen vanhustenkotiin aito vanhanaikainen pubi joka muistutti ikäihmisiä nuoruudestaan. Siellä ne istuivat joku juoma edessä juttelemassa. Kiva juttu muistisairaille vanhoille ihmisille.

Kauhea ajatus tulla vanhaksi kun kaikki itsemääräämisoikeus katoaa.

Tästä mallia Suomeenkin! Kun ihminen on ns. vanhainkoti-iässä, on ihan turha nillittää mistään terveysseikoista. Tärkeitä olisi tarjota ihmiselle mahdollisimmat hyvät viimeiset vuodet. Jos siihen kuuluu kaljanjuonti pubissa, niin mitä sitten. Antaa mennä vaan! Taatusti mielekkäämpää ja terveellisempääkin kuin yksin omassa huoneessa makaaminen. 

Vierailija
39/65 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin eli olen oikeassa, ikä ei vie ruokahalua. Muuten ei olisi läskejä vanhuksia. Kaikilla läskillä vanhuksilla ei todellakaan ole kilppariongelmia tai kortisonilääkitystä, joka on taas turvotusta.

Et ole oikeassa kuin osittain. JOILLAIN ihmisillä ikä ei vie ruokahalua, MONILLA vie. Kilpirauhasongelmat ja kortisoni eivät ole suinkaan ainoita turvottavia sairauksia/lääkityksiä.

Vierailija
40/65 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä antaisin kunnollisen hömpsyn oikeaa viinaa esim pastista, ouzoa tai akvavitittiä aperatiiviksi. Kukaan ei tule viinillä yhtään sen nälkäisemmäksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan viisi