Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko terveellisesti syöminen mielestäsi kallista?

Vierailija
05.02.2020 |

?

Onko terveellisesti syöminen mielestäsi kallista?

Vaihtoehdot

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatii toki alkuun viitseliäisyyttä kartoittaa edulliset ja terveelliset vaihtoehdot, mutta sen jälkeen pystyy syömään terveellisesti hyvinkin edullisesti. Kun kaiken ostaa mahdollisimman vähän jatkojalostettuna ja opettelee laittamaan monipuolisesti ruokaa, ei hinnasta tule ongelmaa, vaikka söisi reippaasti kasviksia ja laadukkaita proteiini- ja hiilihydraattilähteitä.

Vierailija
2/18 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ole. Nykypäivänä "terveellisyys" vaan helposti mielletään samaksi kuin avokadot ym. turhakkeet. Sama juttu että moni syö salaattia joka aterialla, mutta tavallinen salaatti on oikeasti ravinneköyhää höttöä. Enemmän saisi irti porkkanaraasteesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaatii toki alkuun viitseliäisyyttä kartoittaa edulliset ja terveelliset vaihtoehdot, mutta sen jälkeen pystyy syömään terveellisesti hyvinkin edullisesti. Kun kaiken ostaa mahdollisimman vähän jatkojalostettuna ja opettelee laittamaan monipuolisesti ruokaa, ei hinnasta tule ongelmaa, vaikka söisi reippaasti kasviksia ja laadukkaita proteiini- ja hiilihydraattilähteitä.

Juuri näin, ja lisäisin, että vaikka kuulostaa miten kliseeltä, niin meillä on täällä jokamiehenoikeudet ja metsät täynnä sieniä, marjoja ja syötäviä vihreitä kasveja esim nokkonen ja vuohenputki.

Itse kuljen koiran kanssa, ja mulla on tietenkin kakkapusseja mukana. Syksyisin tulen aina lenkiltä koirankakkapussillisen sieniä kanssa :)

Vierailija
4/18 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi kalaa kuuluisi syödä useamman kerran viikossa ja tuntuu lähes aina maksavan omaisuuden. Pitää sitten tyytyä einesvaihtoehtoihin. Jotkut kasvikset ovat kalliita, mutta toisia taas saa todella halvalla. Kai vastaus riippuu siitäkin, mitä pitää terveellisenä ruokana.

Vierailija
5/18 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi kalaa kuuluisi syödä useamman kerran viikossa ja tuntuu lähes aina maksavan omaisuuden. Pitää sitten tyytyä einesvaihtoehtoihin. Jotkut kasvikset ovat kalliita, mutta toisia taas saa todella halvalla. Kai vastaus riippuu siitäkin, mitä pitää terveellisenä ruokana.

Ilman kalaakin voi syödä terveellisesti ja täysipainoisesti. Vrt. kala-allergikot ja esimerkiksi kasvissyöjät.

Vierailija
6/18 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kala on aika kallista kyllä. Paitsi jotkut "roskakalat". En kuitenkaan usko, että terveellinen ruokavalio vaatii kalaa. Syö kalan korvikkeena vaikka kasvisruokia, niin uskon että on ihan yhtä hyvä jos ei jopa parempi vaihtoehto.

Vierailija
7/18 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kallista. En ymmärrä valitusta siitä että köyhällä ei olisi varaa syödä terveellisesti. Ilman muuta on.

Vierailija
8/18 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole, jos on järkeä päässä ja osaa tehdä ostokset niin, että hinta-laatusuhde on kohdillaan. Ravintorikasta ruokaa syntyy helposti, jos vain tietää mitä tekee. Mitä ihmiset eivät yleensä ota huomioon, mutta mikä mielestäni liittyy ruoan edullisuuteen ja terveellisyyteen, on se fakta, että ihmiset syövät aivan liikaa kulutukseensa nähden! Ei ole terveellistä, saatika halpaa, puputtaa jotain jatkuvasti, varsinkaan ravintoköyhää ruokaa.

Vierailija
9/18 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On.

Vierailija
10/18 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole, jos viitsii nähdä paljon vaivaa. Epäterveellinen syöminen on selvästi helpompaa ja vaivattomampaa

Vierailija
11/18 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalasta vielä.

Silakka ja muikut ovat lähes aina edullisia, kausittain myös lohi. Jossei muuhun riitä raha, niin satunnainen pakasteseitikin on parempi kuin ei mitään. 

Vierailija
12/18 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kallista. Monet kasvikset on halpoja, puurot ja maitotuotteet. Halpaa hyvää lihaakin saa. Kananmunat on halpoja.

Jos väittää, ettei ole varaa syödä terveellisesti, niin ei sitten kyllä ole varaa syödä epäterveellisestikään. Käyttävät vain tekosyynä jottei tarvis syödä terveellisesti.

Vierailija
13/18 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kallista eikä vaikeeta. Tänään söin aamupalaksi kaurapuuroa ja itse keräämiäni mustikoita, joita mulla on vielä vähän pakastimessa. Syön myös paljon papukasveja, linssejä, juureksia (teen kasvissosekeittoja, uunijuureksia jne), itse leipomaani kokojyväleipää, kananmunia, edullista kalaa (esim. pakasteseiti ja silakkafileet). Ostan kanaa, kun se on tarjouksessa jne. Kun perusainekset ovat edullisia, voi myös joskus laittaa vähän enemmän rahaa esim. loheen. Ja ruokahävikkiä välttämällä säästää paljon rahaa - syö tähteet pois aina ennen kuin tekee uutta ruokaa. 

Kun jättää kaiken "paskan" pois ostoskorista, esim. karkit ja sipsit, jää paljon rahaa terveelliseen ruokaan. Eikä ole paino-ongelmia :-)

Vierailija
14/18 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kala on aika kallista kyllä. Paitsi jotkut "roskakalat". En kuitenkaan usko, että terveellinen ruokavalio vaatii kalaa. Syö kalan korvikkeena vaikka kasvisruokia, niin uskon että on ihan yhtä hyvä jos ei jopa parempi vaihtoehto.

Tuoretta lohta saa minusta edullisesti. Samoin erilaisia pakastettuja kaloja, jotka nekin kuorruttamattomina ovat terveellisiä.

Vierailija
15/18 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei välttämättä mutta mun kyllä on, kun en voi sietää näitä kotimaisia juureksia, kaalia tms edullista. Kun syö avokadoja, pähkinöitä, munakoisoja, artisokkia, hyvää oliiviöljyä, tuontijuustoja jne niin ei se kyllä halpaakaan ole. Tosin itseäni ei haittaa, olen hyvätuloinen sinkku.

Vierailija
16/18 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole kallista eikä vaikeeta. Tänään söin aamupalaksi kaurapuuroa ja itse keräämiäni mustikoita, joita mulla on vielä vähän pakastimessa. Syön myös paljon papukasveja, linssejä, juureksia (teen kasvissosekeittoja, uunijuureksia jne), itse leipomaani kokojyväleipää, kananmunia, edullista kalaa (esim. pakasteseiti ja silakkafileet). Ostan kanaa, kun se on tarjouksessa jne. Kun perusainekset ovat edullisia, voi myös joskus laittaa vähän enemmän rahaa esim. loheen. Ja ruokahävikkiä välttämällä säästää paljon rahaa - syö tähteet pois aina ennen kuin tekee uutta ruokaa. 

Kun jättää kaiken "paskan" pois ostoskorista, esim. karkit ja sipsit, jää paljon rahaa terveelliseen ruokaan. Eikä ole paino-ongelmia :-)

On kuitenkin paljon helpompaa ostaa mäkistä hamppari, kun vääntää kasvissosekeittoa...

Vierailija
17/18 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, ei. Se mikä kuluu sokeroimattomiin ja hevituotteisiin säästyy siinä, ettei tarvitse kuluttaa rahaa leipään, leikkeleisiin, juustoihin ja muihin pitkälle prosessoituihin teollisuustuotteisiin.

Vierailija
18/18 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloin syömään terveellisesti ja vegaanisesti, mun ruokalaskut putosivat 60-70€ > 30-40€ viikkobudjettiin.