Jälleen kerran YLE tekee kielten opiskelun yksipuolisuutta käsittelevän jutun, MUTTA ei vahingossakaan mainitse sen todellista syytä
eli pakkoruotsia. Tämä on oikeasti jo niin räikeän poliittista uutisointia, että asiaa pitäisi viedä eteenpäin johonkin julkisen sanan neuvostoon. Varsinkin, kun linja on aina tämä ihan sama.
Mitäpä jos YLE uutisoisi esim. ilmastonmuutoksesta ja syitä pohtiessaan ei vahingossakaan mainitsisi hiilidioksidipäästöjä, vaan höpisisi vain jostain auringonpilkuista?
"Lukiolaistyttö päätyi 6 vuoden ranskan opintojen jälkeen takaisin alkeiskurssille – sama kohtalo on lukuisilla nuorilla, joiden lukiot eivät tarjoa enempää"
"Pitkää valinnaista kieltä ei välttämättä pysty opiskelemaan isoimpienkaan kaupunkien kaikissa lukioissa."
"Kunnat ovat asettaneet valinnaisille aineille minimiryhmäkoon. Esimerkiksi jos alle kymmenen opiskelijaa valitsee saksan, kurssia ei järjestetä. Kieliä on siis vaikea opiskella, koska kieliryhmiä ei muodostu. "
https://yle.fi/uutiset/3-11184118
Jos pakkoruotsia ei olisi, mutta B-kieltä olisi edelleen pakko opiskella, riittäisi opiskelijoita ranskan, espanjan jne. ryhmiin niin, että minimikoot täyttyisivät. Miksi YLE ei voi sanoa tätä ääneen?
Kommentit (11)
Tämä on kaikkein järkyttävintä, että kun pyhään lehmään eli pakkoruotsiin ei voida koskea, halutaankin heikentää englannin opiskelua:
"ensimmäisen vieraan kielen ei tarvitse olla englanti.
– Englannille altistutaan kuitenkin niin paljon enemmän kuin muille kielille, että kielitaidon omaksumisessa ei häviä mitään, vaikka se ei olisikaan ensimmäinen vieras kieli."
Ei alakoululaisena voi tietää, miten hyvä kielen oppija tulee olemaan. On riski laittaa lapsi opiskelemaan jotain "harvinaista" kieltä de facto tärkeimmän englannin sijaan. Ennemminkin pitäisi tehdä niin, että ensin opiskellaan sitä englantia ja jos se sujuu, laitetaan opiskelemaan lisäksi muita kieliä. Ja pakkoruotsi kokonaan pois.
"Tiedoksi YLE:lle, että ruotsia opiskellaan pakollisena jokaisella opintojen tasolla ala-asteelta yliopistoon saakka" Totta, mutta vastentahtoinen opiskelu ei takaa oasian oppimista.
Vierailija kirjoitti:
"Tiedoksi YLE:lle, että ruotsia opiskellaan pakollisena jokaisella opintojen tasolla ala-asteelta yliopistoon saakka" Totta, mutta vastentahtoinen opiskelu ei takaa oasian oppimista.
Juu, mutta nokkela toimittaja voisi tarttua tähän, eikä ohittaa asiaa kuin sitä ei olisikaan... Jutusta saa helposti sen kuvan, että vain englantia opiskellaan ja ollaan laiskoja, kun ei jakseta opiskella muuta kuin englantia.
Tämä taas todistaa sen, että YLE on hallituksen äänitorvi (hallitus puuhailee parhaillaan yo-pakkoruotsin palauttamista ja muitakin kovennuksia pakkoruotsittamiseen).
Vierailija kirjoitti:
Tämä on kaikkein järkyttävintä, että kun pyhään lehmään eli pakkoruotsiin ei voida koskea, halutaankin heikentää englannin opiskelua:
"ensimmäisen vieraan kielen ei tarvitse olla englanti.
– Englannille altistutaan kuitenkin niin paljon enemmän kuin muille kielille, että kielitaidon omaksumisessa ei häviä mitään, vaikka se ei olisikaan ensimmäinen vieras kieli."
Ei alakoululaisena voi tietää, miten hyvä kielen oppija tulee olemaan. On riski laittaa lapsi opiskelemaan jotain "harvinaista" kieltä de facto tärkeimmän englannin sijaan. Ennemminkin pitäisi tehdä niin, että ensin opiskellaan sitä englantia ja jos se sujuu, laitetaan opiskelemaan lisäksi muita kieliä. Ja pakkoruotsi kokonaan pois.
Lapsen luontainen innostus kieltenopiskeluun taptetaan helposti sillä, että ei saakaan opiskella kieltä, jota ympäristö tukee, vaan laitetaan väkisin johonkin sellaisen kielen kursseille, jota ei arjessa näe eikä kuule.
Annetaan lapsille onnistumisen kokemuksia, kun saavat aluksi opiskella englantia, jota voi heti nähdä ja kuulla ja siten soveltaa arjessa.
Suomalaiset ovat alistuneet pakkoruotsin edessä. Viime vuonna laadittu kansalaisaloite sen poistamiseksi ei kerännyt enää kuin joitakin satoja allekirjoituksia. Kansa on luopunut uskosta, että siitä voidaan päästä koskaan eroon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on kaikkein järkyttävintä, että kun pyhään lehmään eli pakkoruotsiin ei voida koskea, halutaankin heikentää englannin opiskelua:
"ensimmäisen vieraan kielen ei tarvitse olla englanti.
– Englannille altistutaan kuitenkin niin paljon enemmän kuin muille kielille, että kielitaidon omaksumisessa ei häviä mitään, vaikka se ei olisikaan ensimmäinen vieras kieli."
Ei alakoululaisena voi tietää, miten hyvä kielen oppija tulee olemaan. On riski laittaa lapsi opiskelemaan jotain "harvinaista" kieltä de facto tärkeimmän englannin sijaan. Ennemminkin pitäisi tehdä niin, että ensin opiskellaan sitä englantia ja jos se sujuu, laitetaan opiskelemaan lisäksi muita kieliä. Ja pakkoruotsi kokonaan pois.
Lapsen luontainen innostus kieltenopiskeluun taptetaan helposti sillä, että ei saakaan opiskella kieltä, jota ympäristö tukee, vaan laitetaan väkisin johonkin sellaisen kielen kursseille, jota ei arjessa näe eikä kuule.
Annetaan lapsille onnistumisen kokemuksia, kun saavat aluksi opiskella englantia, jota voi heti nähdä ja kuulla ja siten soveltaa arjessa.
Niin annetaan. Englanti alkaa kolmannella, ruotsi kuudennella luokalla.
Englannin opiskelu pitäisi olla ihan yhtä tärkeää kuin matikka ja äikkä nykypäivänä. Se on se aivan ehdoton edellytys työelämässä pärjäämiselle kun nämä lapset saavuttavat työiän. Nyt homma alkaa eriytyä ja varakkaammat/akateemisesti orientoituneet lykkäävät lapset kieliluokille, perhe lähtee ehkä vuodeksi pariksi työkomennusten vuoksi ulkomaille asumaan, matkustetaan vuosittain, tarjotaan laadukasta englanninkielistä "oppisisältöä" arjessa (muutakin kuin peli räiskintä), lapsi ehkä lähtee vaihto-oppilaaksi jne.
Englanti on maailman kieli. On ihan uskomatonta resurssien hukkaamista pakottaa jokainen lukemaan ruotsia. Sillä ei tee mitään. Bisneskieli lännen suuntaan on joka tapauksessa englanti ja ruotsinkieliset yhteistyöt hoitaa kaksikieliset henkilöt.
Valtion kannalta huomattavasti olennaisempaa olisi, että jokainen lukisi erittäin hyvälle tasolle yhden kielen ja ne joilla kielipäätä on, opiskelisivat rinnalle toisen ns. maailman kielen. Olkoot sitten venäjä, kiina, ranska, espanja, arabia tms. Kaikilla näillä on enemmän käyttöä kuin ruotsilla. Nyt energia ja aika menee ruotsin opiskeluun ja se on suoraan muusta pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on kaikkein järkyttävintä, että kun pyhään lehmään eli pakkoruotsiin ei voida koskea, halutaankin heikentää englannin opiskelua:
"ensimmäisen vieraan kielen ei tarvitse olla englanti.
– Englannille altistutaan kuitenkin niin paljon enemmän kuin muille kielille, että kielitaidon omaksumisessa ei häviä mitään, vaikka se ei olisikaan ensimmäinen vieras kieli."
Ei alakoululaisena voi tietää, miten hyvä kielen oppija tulee olemaan. On riski laittaa lapsi opiskelemaan jotain "harvinaista" kieltä de facto tärkeimmän englannin sijaan. Ennemminkin pitäisi tehdä niin, että ensin opiskellaan sitä englantia ja jos se sujuu, laitetaan opiskelemaan lisäksi muita kieliä. Ja pakkoruotsi kokonaan pois.
Lapsen luontainen innostus kieltenopiskeluun taptetaan helposti sillä, että ei saakaan opiskella kieltä, jota ympäristö tukee, vaan laitetaan väkisin johonkin sellaisen kielen kursseille, jota ei arjessa näe eikä kuule.
Annetaan lapsille onnistumisen kokemuksia, kun saavat aluksi opiskella englantia, jota voi heti nähdä ja kuulla ja siten soveltaa arjessa.
Niin annetaan. Englanti alkaa kolmannella, ruotsi kuudennella luokalla.
Ehkä kannattaisi lukea nämä viestit ennen kommentointia.
"ensimmäisen vieraan kielen ei tarvitse olla englanti.
– Englannille altistutaan kuitenkin niin paljon enemmän kuin muille kielille, että kielitaidon omaksumisessa ei häviä mitään, vaikka se ei olisikaan ensimmäinen vieras kieli."
"Osataanko pian enää muuta kuin englantia?"
Tiedoksi YLE:lle, että ruotsia opiskellaan pakollisena jokaisella opintojen tasolla ala-asteelta yliopistoon saakka.