Hallitus suunnittelee tietulleja ja polttoaineverojen nostoa
Kommentit (28)
Ei kannata enää pienituloisen töissä käydä jos joutuu autolla kulkemaan kuten minä.
Noihan on jo päätetty. Helsingin kaupunki odottaa kuola valuen että saavat ruuhkamaksut voimaan.
Kyllä se jonkun toisen elämän kurjistaminen on helppoa.
Se on kiva jos polttoaineen hinta nousee, samalla nousee kaikkien muidenkin hinta koska niiden kuljettaminen maksaa enemmän mm. ruoka.
Vierailija kirjoitti:
Se on kiva jos polttoaineen hinta nousee, samalla nousee kaikkien muidenkin hinta koska niiden kuljettaminen maksaa enemmän mm. ruoka.
Eli jos polttoaineen osuus on 10 % näkkileipäpaketin kustannuksista ja polttoaineen hinta nousee 10 %, niin maksat jatkossa näkkileivästäsi 1 euron sijaan 1 euroa ja 1 sentin.
Tämä olisi lähinnä hienoa, jos saataisiin ne typerät 2,99 hinnat pyöristymään täsmälleen 3 euroon, mutta eipä tule tapahtumaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata enää pienituloisen töissä käydä jos joutuu autolla kulkemaan kuten minä.
Jokaiselle oma julkinen kulkuneuvo!
Polttoaineveron korottaminen olisi järkevää, jos samalla luovuttaisiin (tai edes alennettaisiin) autoverosta ja vuotuisista käytömaksuista.
Tiemaksut taas ovat kalliita kerätä, joten saatava verohyöty olisi pieni.
Perusongelma, jota hallitus ei halua myöntää, on autoilun verottamisella saatu verotulo, josta ei haluta luopua. Fossiilisten polttoaineiden käytön väheneminen ja uusiutuvien käytön lisääntyminen on periaatteessa toivottavaa hallituksen mielestä, mutta käytännössä halutaan edelleen kupata autoilijoilta yhtä paljon tai enemmän rahaa. Päästövähennystavoitteita käytetään silmänlumeena.
Kuvitellaan että hallituksen toiveet yksityisautoilun vähenemisestä toteutuisivat. Samalla tästä kerättävät verotuotot laskisivat vaikka 25%. Budjetti on tälläkin hetkellä alijäämäinen. Tuo 25% osuus tullaan vähintäänkin keräämään kansalta tavalla tai toisella.
Vierailija kirjoitti:
Kuvitellaan että hallituksen toiveet yksityisautoilun vähenemisestä toteutuisivat. Samalla tästä kerättävät verotuotot laskisivat vaikka 25%. Budjetti on tälläkin hetkellä alijäämäinen. Tuo 25% osuus tullaan vähintäänkin keräämään kansalta tavalla tai toisella.
Ja koska yksityisautoilun kulut olisivat tuolloin kansalta vähentyneet, niillä on varaa maksaa tuo 25 % osuus ja jäljelle vieläpä jäisi moninkertainen määrä rahaa omaan taskuunkin.
Minä en ole nähnyt hallituksen toivovan kovin kummoista yksityisautoilun vähenemistä.
Vierailija kirjoitti:
Kuvitellaan että hallituksen toiveet yksityisautoilun vähenemisestä toteutuisivat. Samalla tästä kerättävät verotuotot laskisivat vaikka 25%. Budjetti on tälläkin hetkellä alijäämäinen. Tuo 25% osuus tullaan vähintäänkin keräämään kansalta tavalla tai toisella.
Tämä on juurikin ongelman ydin. Autoilun tuottama verokertymä ei saa laskea. Jos hankit jonkin 'päästöttömän' auton, silti saat maksaa saman verran veroja autoilustasi.
Ostin juuri uuden auton joka kuluttaa 30% vähemmän kuin entinen. Ei siis kauheasti paina vaikka bensan hinta nousisi 10%.
No, mikäs siinä sitten. Käytetään kotimaassa entistä vähemmän rahaa sitten jatkossa. :)
t. kehyskunnasta Helsinkiin vuorotöihin autoileva, ei kulje enää busseja
Polttoaineveroihin tulee indeksikorotus. Siispä köyhät kuolee ja autoilu kielletään.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se jonkun toisen elämän kurjistaminen on helppoa.
Demarit sun muut olivat hyvällä asialla sata vuotta sitten mutta saivat aikaan toivomansa muutoksen. Sen sijaan että olisivat muuttuneet maailman mukana jäivät jumiin epäoikeudenmukaisuudesta parkumiseen ja siihen että ankeuttaminen ja kurjistaminen on ainoa ratkaisu kaikkiin ongelmiin. Ja suomalaiset äänestävät into piukalla että pääset mukaan ankeuttamaan muiden elämää. Ei haittaa vaikka itsellä menee päin persijettä kunhan saa syyllistää jotain muuta ja olla kädet syvällä toisten taskuissa.
Ei hallitus vaan Trafic Management Finland. Suomessa on liian halpa bensa.
Työttömyys lisääntyy kun ei ole varaa pitää autoa ja Helsingin ulkopuolella noiden julkisten kulku on mitä on. Kovin kauas ei kävellen tai edes pyörällä pääse. Turha sanoa, että työnhakualue olisi 70km sitten.
Tietullit on hyvä ja ihan normaali asia. Jos ei halua maksaa, voi mennä kiertotietä. Ihan varmasti löytyy isoille teille kaupunkien laitamilla vaihtoehtoja.
Bensan hinta jos kovasti nousee, syrjemmällä ei kannata kovin pitkiä työn ja kodin välisiä matkoja ajella jos palkka on pieni eikä julkiset kulje.
Vierailija kirjoitti:
Ostin juuri uuden auton joka kuluttaa 30% vähemmän kuin entinen. Ei siis kauheasti paina vaikka bensan hinta nousisi 10%.
Ei kai kuitenkan ideaalitilanne ole, jos pienentynyttä kulutusta ja verotulojen laskua pitää kompensoida kireämmällä verotuksella? Suo siellä, vetelä täällä.
Vierailija kirjoitti:
Työttömyys lisääntyy kun ei ole varaa pitää autoa ja Helsingin ulkopuolella noiden julkisten kulku on mitä on. Kovin kauas ei kävellen tai edes pyörällä pääse. Turha sanoa, että työnhakualue olisi 70km sitten.
Nykyään työnhakualue määritellään matkaan kuluvan ajan mukaan.
No totta kai polttoaineiden hinnat tulevat nousemaan. Mikäli kasvihuonepäästöjä tullaan leikkaamaan niin fossiilisten kulutus tulee laskemaan. Kulutus laskee kun hinta on kohdallaan.